[C# XNA WP] Allting Drawas fel och i fel dimensioner
Hej!
För ett tag sen så frågade jag om hjälp för att göra olika viewports och det löste sig och alla levde lyckliga i alla sina dar.
Men nu när jag hade tänkt porta spelet till Windows Phone så får jag lite problem.
Min telefon har upplösningen 480x800, och därför gör jag då variabler som ska skala alla objekt på skärmen så att spelet funkar på alla olika upplösningar.
Problemet är då att det ser skit ut. Om jag ställer in så att skärmen är i portrait (ståendes) så ser det bra ut, förutom att allt inte får plats. Men om jag gör så att den är i landscape, (liggandes) som jag hade tänkt att spelet ska vara, så ser det riktigt skit ut.
Bild:
Kod:
float screenscaleX =
(((float)graphics.PreferredBackBufferWidth / 480));
float screenscaleY =
(((float)graphics.PreferredBackBufferHeight / 800));
SpriteScale = Matrix.CreateScale(screenscaleX, screenscaleY, 1);
Men då tänkte jag att när mobilen ligger ner, då är ju inte längre bredden 480 och höjden 800, utan tvärtom? Så jag ändrade och fick detta:
Så det känns ju verkligen fel.
Jag förstår inte varför. Nu vet ju inte ni har det egentligen ska se ut, men ni ser att något är fel. För det första så ska det inte börja mitt i skärmen, och inte så .. fult.. och utdraget osv. Det ska vara fyra rutor som det står "press green to play" på. (gjorde pc-spelet till en arkadmaskin). I mitten så ska det stå "Flappy Blocks!".
Edit: Det verkar som om allting ritas ut som om den tror att den är ståendes, eftersom det verkar som om allt ritas ut med bredden 480 och längden 800, när det ska va tvärtom.
För övrigt så får jag även detta i outputen: A first chance exception of type 'System.ArgumentException' occurred in Microsoft.Xna.Framework.Graphics.dll