Permalänk
Medlem

NAS för hembruk

Tjenare Swec.

Hoppas att detta är rätt postat, annars kan mod gärna flytta tråden.

Nu är det så att jag är i jakt efter en nas för mig samt för familjen.

Nasen ska användas till:
Streaming av filmer
backup

Krav:
inte kosta mer än 7000 sek
4st platser för hårddiskar.
kunna agera som plex server.
samt skulle vara ett + om den kunde transcoda 1080p(dock inte ett krav)
Ska vara en nas och inte en hopbyggd dator

har kollat på ASUSTOR AS-604T men vet inte om den är bra eller inte.

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Är 7000 inkl diskar?
Kika på Synology annars, riktigt bra grejer :).

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Är 7000 inkl diskar?
Kika på Synology annars, riktigt bra grejer :).

Håller verkligen med, har själv en DS413 & min svärfar har en DS1513+
Vi är supernöjda!!

Permalänk
Medlem

hade som tidigare talare rekomenderat synology! har själv synology och är SJUKT nöjd. Den klarar allt det du behöver plus mycket mer.

kolla in denna: http://www.inet.se/produkt/4304876/synology-diskstation-ds412

mvh K

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Är 7000 inkl diskar?
Kika på Synology annars, riktigt bra grejer :).

7000kr helst med en 4tb inkluderad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

hade som tidigare talare rekomenderat synology! har själv synology och är SJUKT nöjd. Den klarar allt det du behöver plus mycket mer.

kolla in denna: http://www.inet.se/produkt/4304876/synology-diskstation-ds412

mvh K

Den såg intressant ut, klarar den hyfsad transcoding?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

Den såg intressant ut, klarar den hyfsad transcoding?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör 1080p transcodeing aldrig haft ngt problem den tuggar på! som sagt sjukt nöjd med synology NAS.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Kör 1080p transcodeing aldrig haft ngt problem den tuggar på! som sagt sjukt nöjd med synology NAS.

Då blir det nog att köpa en sån. Kör du plex server på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på om dom har Plex, men jag vet att Western Digital har sjukt bra rabatter på NASar med diskar för studenter, jag gav 2500 för en WD My Cloud EX2 med 2x 4 TB diskar, detta via Mecenat.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Jag är osäker på om dom har Plex, men jag vet att Western Digital har sjukt bra rabatter på NASar med diskar för studenter, jag gav 2500 för en WD My Cloud EX2 med 2x 4 TB diskar, detta via Mecenat.

Hmm, och har dem plex? Samt kan den transcoda hyfsat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

Hmm, och har dem plex? Samt kan den transcoda hyfsat?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.synology.com/sv-se/dsm/app_packages/Plex_Media_Ser...

Älskar min synology, hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vilken Model har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

QNAP TS-470 Pro! Intel baserad (x86) http://www.dustin.se/product/5010760267/qnap-ts-470-pro-all-i...
Plex fungerar, finns som app att ladda ner till QNAP. Klarar minst 3 1080p streams (transcoding) på samma gång.
Den ligger dock något över din budget. Men där har du en bra referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

QNAP TS-470 Pro! Intel baserad (x86) http://www.dustin.se/product/5010760267/qnap-ts-470-pro-all-i...
Plex fungerar, finns som app att ladda ner till QNAP. Klarar minst 3 1080p streams (transcoding) på samma gång.
Den ligger dock något över din budget. Men där har du en bra referens.

jo den såg ju bra ut men lite över min budget

Permalänk
Medlem

Synology.

Ja, Plex finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

Då blir det nog att köpa en sån. Kör du plex server på den?

Skickades från m.sweclockers.com

självklart kör jag plex på den klockrent!
köp synology du kommer aldrig bli missnöjd!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Håller med kör på synology, enkla och smidiga och framförallt kalas bra mjukvara.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Transcode kommer aldrig funka på nån billig NAS som kör Atom och liknande CPUs. Möjligen kan dom klara att remux'a, och vissa här tror nog att remux är transcode verkar det som.
Skall du verkligen transcode'a behövs en snabb modern intel CPU såsom en i5 eller i7(möjligtvis i3 också).
Ska du ha en färdigbyggd NAS så lär den kosta över 10000kr + disk.
Bygger du själv kanske du kan komma undan med 5000.

Permalänk

Tänkte låna tråden här lite, för jag är på samma jakt.
Det är tänkt att min NAS ska streama filmer till TV:n genom en Raspberry Pi, två dator och eventuellt en Ipad.
Jag har helt inne på Synology pga deras operativsystem, lätthanterlighet och den är "ready out of the box".
Hade tänkt mig att köpa DS214play, men är den tillräckligt kraftfull det är ju den stora frågan. Tänkte använda Plex med dess tillhörande appar och RasPlex till Pi:n.
Ska man köra på DS214play eller behövs modellen större för att driva detta?
Processorn i denna modell är en Intel Atom Dual Core 1.6 GHz

Ha det fint
Matti

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti.gustafsson:

Tänkte låna tråden här lite, för jag är på samma jakt.
Det är tänkt att min NAS ska streama filmer till TV:n genom en Raspberry Pi, två dator och eventuellt en Ipad.
Jag har helt inne på Synology pga deras operativsystem, lätthanterlighet och den är "ready out of the box".
Hade tänkt mig att köpa DS214play, men är den tillräckligt kraftfull det är ju den stora frågan. Tänkte använda Plex med dess tillhörande appar och RasPlex till Pi:n.
Ska man köra på DS214play eller behövs modellen större för att driva detta?
Processorn i denna modell är en Intel Atom Dual Core 1.6 GHz

Ha det fint
Matti

Exakt det jag vill ha, har nästan samma setup som du.
undrar hur bra dem kör 720p filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti.gustafsson:

Tänkte låna tråden här lite, för jag är på samma jakt.
Det är tänkt att min NAS ska streama filmer till TV:n genom en Raspberry Pi, två dator och eventuellt en Ipad.
Jag har helt inne på Synology pga deras operativsystem, lätthanterlighet och den är "ready out of the box".
Hade tänkt mig att köpa DS214play, men är den tillräckligt kraftfull det är ju den stora frågan. Tänkte använda Plex med dess tillhörande appar och RasPlex till Pi:n.
Ska man köra på DS214play eller behövs modellen större för att driva detta?
Processorn i denna modell är en Intel Atom Dual Core 1.6 GHz

Ha det fint
Matti

Skrivet av yompe:

Exakt det jag vill ha, har nästan samma setup som du.
undrar hur bra dem kör 720p filmer.

Min NAS(asustor 202TE) kör på 1.2 GHz och klarar 720p utan problem. Ser inte att 1.6 GHz + Synology skulle vara dåligt

Står ju även att DS214Play har "1080p Full HD Video Transcoding on the Fly" (vad det nu betyder...)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Min NAS(asustor 202TE) kör på 1.2 GHz och klarar 720p utan problem. Ser inte att 1.6 GHz + Synology skulle vara dåligt

Står ju även att DS214Play har "1080p Full HD Video Transcoding on the Fly" (vad det nu betyder...)

köper nog Synology DiskStation DS214play nästa vecka någon gång, hur långt räcker 4tb för filmer tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

köper nog Synology DiskStation DS214play nästa vecka någon gång, hur långt räcker 4tb för filmer tro?

Kör hårt!

Beror ju på ifall du kör RAIDat eller inte. 4TB räcker långt. Jag har fyllt 10% av ena disken som är på 2TB... Har 4TB på andra disken. Kommer nog aldrig fylla ut allt

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kör hårt!

Beror ju på ifall du kör RAIDat eller inte. 4TB räcker långt. Jag har fyllt 10% av ena disken som är på 2TB... Har 4TB på andra disken. Kommer nog aldrig fylla ut allt

jo låter ju sweet, kommer nog inte heller fylla hela, men vet du hur det är med hårddisk utrymmerna på dessa nas'ar?

tex nu finns det bara 4tb wd RED diskar. om några år lär det komma ut större. måste jag då byta ut hela nas'em för att få mer utrymme(om det nu behövs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

jo låter ju sweet, kommer nog inte heller fylla hela, men vet du hur det är med hårddisk utrymmerna på dessa nas'ar?

tex nu finns det bara 4tb wd RED diskar. om några år lär det komma ut större. måste jag då byta ut hela nas'em för att få mer utrymme(om det nu behövs)

Nej du ska inte behöva byta NAS:n då. Då köper du ju bara nya diskar(större) och stoppar i. Du måste lagra datan någonstans när du stoppar i de nya.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej du ska inte behöva byta NAS:n då. Då köper du ju bara nya diskar(större) och stoppar i. Du måste lagra datan någonstans när du stoppar i de nya.

hoppas att man inte komme behöva byta upp sig iaf. jo vid byte kommer det nog bli krångligt men tror inte att jag kommer kunna fylla ut 8tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti.gustafsson:

Tänkte låna tråden här lite, för jag är på samma jakt.
Det är tänkt att min NAS ska streama filmer till TV:n genom en Raspberry Pi, två dator och eventuellt en Ipad.
Jag har helt inne på Synology pga deras operativsystem, lätthanterlighet och den är "ready out of the box".
Hade tänkt mig att köpa DS214play, men är den tillräckligt kraftfull det är ju den stora frågan. Tänkte använda Plex med dess tillhörande appar och RasPlex till Pi:n.
Ska man köra på DS214play eller behövs modellen större för att driva detta?
Processorn i denna modell är en Intel Atom Dual Core 1.6 GHz

Ha det fint
Matti

Jag har en Synology DS213+, har även en ras pi med xbmc(Överklockad)- kopplad till förstärkare. Har inga problem med att streama 1080p 10gigs blueray filmer. Allt flyter på.

Så lör du på en sån DS214.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Så vitt jag vet finns det ingen Synology NAS som kan köra Plex som transkodar video (>=720p) i realtid. Sist jag testade klarade inte Plex att remuxa (paketera om mkv till mp4 som iOS klarar) utan den transkodar om rubbet vilket gör att NASen inte klarar det (jag har en DS412+). Dock, Synologys egna Videostation är betydligt smartare och remuxar filmerna för streaming till iOS och där funkar det fint (med undantag för DTS som inte stöd alls).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av yompe:

Då blir det nog att köpa en sån. Kör du plex server på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Min DS413 har inte Plex medans min svärfars DS1513+ har Plex, tror det beror lite på vilken hårdvara man köper.

Tar tillbaka detta, Plex server finns på min NAS också

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Min NAS(asustor 202TE) kör på 1.2 GHz och klarar 720p utan problem. Ser inte att 1.6 GHz + Synology skulle vara dåligt

Står ju även att DS214Play har "1080p Full HD Video Transcoding on the Fly" (vad det nu betyder...)

Det står en massa saker på många produkter tex teoretiska hastigheter, Transcoding on the fly osv men lever sällan upp till det.
Så man vill gärna ha överdrivna bevis på att det funkar.

Skrivet av OceanK:

Jag har en Synology DS213+, har även en ras pi med xbmc(Överklockad)- kopplad till förstärkare. Har inga problem med att streama 1080p 10gigs blueray filmer. Allt flyter på.

Så lör du på en sån DS214.

Här är det ju din Pi som transcodar och inte din NAS. Jag har dock också en Pi, så man kanske inte behöver Play versionen då man kollar det mesta via Pi>Förstärkare>TV
Men man vill ju ha möjligheten att kolla vad, var och vilket "skit" man vill.

Skrivet av oRBIT2002:

Så vitt jag vet finns det ingen Synology NAS som kan köra Plex som transkodar video (>=720p) i realtid. Sist jag testade klarade inte Plex att remuxa (paketera om mkv till mp4 som iOS klarar) utan den transkodar om rubbet vilket gör att NASen inte klarar det (jag har en DS412+). Dock, Synologys egna Videostation är betydligt smartare och remuxar filmerna för streaming till iOS och där funkar det fint (med undantag för DTS som inte stöd alls).

The new capability of course though is its hardware transcoder, which allows it to stream video much more efficiently than other DiskStation models. To test out this feature we compared the DiskStation DS1512+ with its 2.16GHz processor and 2GB of RAM (upgraded from the stock 1GB) and positioned it against the DS214play with a 1.6GHz processor and 1GB of RAM.

Nu är det inte riktigt samma modell men det är likadan processor som sitter i din och den testade modellen med dubbelt så mycket RAM.

DS1512+, you can see the system was under much more stress during the time the movie was playing, pegging itself at just under 80%.
Vs
DS214play transcoding the same video to an iPad Mini Retina, the CPU usage on the lower-spec model was much more tame at under 40%. A very dramatic difference which for larger movies will only get more profound.

Man har läst allt detta men har man blivit klokare? Fan heller, bara mer förvirrad.
Hoppas detta hjälper TS iallafall.