FedEX maffian kräver pengar

Permalänk
Medlem

Det är ju tacknämligt att de ändå lyckas leverera det hem till dig. Senast fick jag hämta på ett sk pick up point och naturligtvis var det inte det som de har femhundra meter från min bostad utan långt därifrån, eftersom det är skillnad på svenska försändelser och bud från utlandet. Båda pick up pointerna verkade lika sunkiga så jag förstår inte varför de inte kan ha både in- och utländska försändelser på samma ställe.

Men det bästa var att chauffören inte kunde leverera för han hade ingen portkod. Portkod har inte jag heller eftersom det handlar om en porttelefon som är kopplad till min telefon och hade han verkligen varit vid porten och ringt på mitt namn så hade han blivit kopplad till mig även om jag inte ens hade varit hemma.

Tydligen ett vanligt trick på företaget för att slippa köra ut försändelserna har jag förstått av andra. Budföretagets namn DHL! Ännu snart en månad efter att jag talat med dem har inte en ansvarig ringt som jag blivit lovad. Om inte maffia så rena lurendrejarfasoner.

Permalänk
Antielefant

***TRÅD RENSAD***

Håll er till topic, tack.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av anon160366:

ringt deras kundservice gång på gång att jag vill själv deklarera varan, men nekas med hänvisning att det är redan gjort.
MEN jag har inte beställt tjänsten av fedex att deklarera åt mig. jag har inte get medgivande att fedex ska deklarera åt mig.

Jag gick ut i regnet imorse, och så blev jag alldeles blöt. Det tycker jag är fördjävligt. jag hade varken gett mitt medgivande eller beställt att jag skulle bli blöt, jag ville bara vara i regnet lite.

Varenda gång jag importerat med som stora fraktbolagen har det stått ganska tydligt vid utcheckningen att tull/momsavgifter kommer tillkomma vid internationella ordar.
Hade butiken i fråga missat att skriva ut det, eller av det du som missade att läsa det?

Att man som privatperson kunde tulla själv var nytt för mig, skulle vara minst sagt praktiskt i vissa lägen. Hur går man till väga då?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag gick ut i regnet imorse, och så blev jag alldeles blöt. Det tycker jag är fördjävligt. jag hade varken gett mitt medgivande eller beställt att jag skulle bli blöt, jag ville bara vara i regnet lite.

Varenda gång jag importerat med som stora fraktbolagen har det stått ganska tydligt vid utcheckningen att tull/momsavgifter kommer tillkomma vid internationella ordar.
Hade butiken i fråga missat att skriva ut det, eller av det du som missade att läsa det?

Att man som privatperson kunde tulla själv var nytt för mig, skulle vara minst sagt praktiskt i vissa lägen. Hur går man till väga då?

Nu har jag inte beställt något från utlandet, men tjejen har köpt lite kläder från USA, och visst stod det någon ytterst finstilt att eventuellt kan det tillkomma tullavfigter.
Men att den avgiften ligger på hälften av ursprungsordern och att den inkluderar ytterligare administrativa avgifter som betalas direkt till butikens systerbolag kommer som en ganska otrevlig överaskning.

Permalänk

Hur i helvete kan jag få en räkning på 612kr för något som är värt $150 inkl frakt? Jävla FedEx, hur bestrider jag detta? Om jag använder tullens avgiftsberäkning så skall jag betala 286kr

Permalänk
Skrivet av melchor78:

Hur i helvete kan jag få en räkning på 612kr för något som är värt $150 inkl frakt? Jävla FedEx, hur bestrider jag detta? Om jag använder tullens avgiftsberäkning så skall jag betala 286kr

FedEX lägger på sin avgifter, dom lägger på dom på grejer som kostar 1 öre också.
Köpt på Ebay? Det funkar inte längre dom lägger automatiskt på tull/moms som "tjänst" så dom kan ta ut sina avgifter, modernt sjöröveri.
Bara avgifterna för "tjänsten" ger dom mer i intäkt av vad det gav att leverera paketet..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Betala inte! Ta kontakt med ARN

ARN tar inte tvister under en viss summa pengar men testa ändå. Det är inte första gången FedEx försöker göra något olagligt.
Annars finns Uppdrag granskning och tidningar. All dålig publicitet stärker konkurrenternas makt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xara:

ARN tar inte tvister under en viss summa pengar men testa ändå. Det är inte första gången FedEx försöker göra något olagligt.
Annars finns Uppdrag granskning och tidningar. All dålig publicitet stärker konkurrenternas makt.

1, Gammal tråd.
2, Inte olagligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Gammal tråd, men kommer med lite nytt.
Man kan kräva säljaren att skippa fedex, ebay vet jag inte.
Men från Kina kommer det med annat än fedshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av quattro-2.6:

Gammal tråd, men kommer med lite nytt.
Man kan kräva säljaren att skippa fedex, ebay vet jag inte.
Men från Kina kommer det med annat än fedshit.

Skickades från m.sweclockers.com

Kräva och kräva. Man kan fråga om de kan använda en annan speditör men det är ju långt ifrån säkert att de är sugna på det då de flesta företag brukar ha en rätt fast struktur och de lär inte göra något extrajobb för att en kund vill fuska med moms och/eller tull.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har en gång gjort misstaget att använda MiniInTheBox erbjudande om gratis påskyndad frakt vid köp över x anta kronor.
Moms + 100:- till fraktbolaget som ersättning för att ligga ute med momspengarna i något dygn. Beställer man för 500:- är det plötsligt inte så billigt när slutsumman hamnar på 725:-
Då väntar jag hellre 2-3 veckor och får paketet i postlådan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har en intressant sak. Fick paket med Fedex, saken kostade 98.95 USD och frakten var gratis. Fick paketet i går och yuipiiie ingen importmoms... Trodde jag. I dag fick jag en räkning från Svea Ekonomi på 235 SEK i importmoms plus 105 SEK i administrationsavgift och 25% moms på administrationsavgiften.

Avgiften är vad den är, men vad som fick mig upp av stolen var importmomsen. Om jag går in på tullverkets hemsida, ger den beräkning mig enbart en importmoms på 165 SEK... Undrar hur de har gjort beräkningen... Grrrr!