Ska göra en laptop "okunnig-mamma"-vänlig, behöver lite assistans.

Permalänk
Medlem

Ska göra en laptop "okunnig-mamma"-vänlig, behöver lite assistans.

Skulle uppskatta alla tips som finns här.

Just nu sitter hon på en gammal stationär med Windows XP. Hon kollar mailen i en föråldrad version av Outlook. Hon har alltid surfat i en lastgammal Internet Explorer men fick henne att vänja sig vid Firefox till slut. Hon använder bank-id för att gå in på sin bank. Kanske spelar betapet nån gång. Kan inte komma på fler saker.

Hon är alltså makalöst okunnig. Nu har jag köpt en ny, billig laptop till henne, för hennes var sjukligt seg och jag orkade inte med nån ominstallation av XP.

Jag funderar på Windows 8 (8.1) och boota till desktop, köra ett simpelt tema som "någorlunda" påminner om xp (hon hade inte XP's färgglada tema, utan vi körde ..vad kallar vi det? Standard..Basic..).

Windows 7 är jag mer van vid men åttan bootar så snabbt, så jag tar den istället. Det är en 8.1 licens som följer med för övrigt.

Min plan, om den håller, är att göra en ren installation. Jag ska försöka hitta Windows ISO (finns dessa på digitalriver/microsoft) fortfarande? Om hennes licensnyckel är inbäddad eller så, kan jag extrahera den eller får jag inte prata om sånt här? Varför jag vill göra en ren installation är för att slippa allt crapware. Laptoppen är billig och jag ska få den så kvick som möjligt.

1. Hur löser jag själva installationen, måste jag använda den medföljande windowsinstalllationen/recoveryn?
2. Tänk dig en gammal, gammal outlook - vad kan hon använda istället. Är Thunderbird plottrig, eller finns andra alternativ?
3. Väldigt sidfråga, men när man i windows 8 desktopläge ska kolla på en bild med windows bildvisare, då hamnar jag automatiskt i metro, det är ganska oönskat och kommer förvirra henne maximalt, nån som känner till detta?

Hmm vi börjar så tror jag... Nu ska jag se så den startar överhuvudtaget.

Mkt tacksam för hjälp

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk

1. Boota en ISO fil från en skiva eller usb. Ska du installera 8.1 eller xp, produktnyckel kan du ju se antingen fysiskt på skivfodralet eller på klisterlappen på dator eller i systemegenskaper förutsatt att det inte är någon IOM version. Microsoft har nedladdningar på sin hemsida men tror bara de täcker W7 och framåt.
2. Thunderbird har jag själv använt rätt mycket och skulle inte direkt kalla det plottrigt, jämfört med outlook är det ena inte mer krångligt än det andra.

Permalänk
Medlem

Det med att man inte ska hamna i Metro vid bildvisning är ganska enkelt att fixa. Högerklicka på valfri bild och klicka på öppna med. Ange standardprogram och välj Windows forovisare som finns på desktop

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

3. byt bara standardprogram till windows photo viewer eller vad det nu heter.

jag skulle nog rekommendera windows 7. jag har ändå hyfsad koll och jag var jätteförvirrad i några timmar när jag först använde windows 8. det kan bli katastrofalt för din mamma med arga skrik om att du tog bort internet.

min kära mor fick iofs windows 8 på sin nya dator och det har fungerat bra. du känner ju henne bäst så det får du bestämma själv.

edit: en sak till, det kan vara bra att installera en startmeny åt henne som startisback, start8 eller classicshell.

Permalänk
Medlem

Ok låter bra.

Det följer inte med nån etikett med produktnyckel, varken under datorn, med papprena eller bakom batteriet eller så.

...får jag föra den här diskussionen vidare eller bryter vi mot regler? Jag vill alltså använda min mors nyckel men jag lär ju ta reda på den först. Den kanske inte ens duger vid nyinstallation?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Skulle uppskatta alla tips som finns här.

1. Hur löser jag själva installationen, måste jag använda den medföljande windowsinstalllationen/recoveryn?
2. Tänk dig en gammal, gammal outlook - vad kan hon använda istället. Är Thunderbird plottrig, eller finns andra alternativ?
3. Väldigt sidfråga, men när man i windows 8 desktopläge ska kolla på en bild med windows bildvisare, då hamnar jag automatiskt i metro, det är ganska oönskat och kommer förvirra henne maximalt, nån som känner till detta?

Hmm vi börjar så tror jag... Nu ska jag se så den startar överhuvudtaget.

Mkt tacksam för hjälp

du kan återstilla Windows i metero inställningarna så det blir som en ren installatorn. Du kan även ladda ner äkta Windows på Microsoft sida http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-... sedan bota från dvd eller usb
2 vet inte
3 du kan ända genom att högerklicka på en bild och öppna med och sedan väljer du vilket program du vill öppna med

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Tar förmodligen mycket längre tid att fixa ISO (som du inte får någon från tillverkaren eller Microsoft, så jag licensmässigt är det återställningspartitionen som gäller), ominstallera och leta upp allt än att avinstallera oönskat bundleware.

Webbmail är nog bäst i det långa loppet, outlook express får du inte med längre. Utöver Thunderbird finns dock Live Mail (Windows Essentials) kvar. Någon kommer säkert säga att hon ska köra den inbyggda, men det är inte så trevligt utan ModernMix eller motsvarighet. Thunderbird är fortfarande ganska rent. Alternativet är egentligen bara Outlook från Officepaketet (som kommer med O365 och dylikt nu för tiden).

Din tredje fråga, har laptopen någon pekskärm? Om inte så startas Windows-varianten automatiskt efter du uppgraderat till 8.1U1. Annars får du ställa in associationerna.

Permalänk
Medlem

Jag kör gärna ISO från start om jag så måste börja på 8 och uppdatera mig till 8.1. Frågan är hur jag beter mig när jag inte kan nyckeln (finns ingen etikett). Jag tycker bara det är kul att installera om och göra cleant.

Webbmail är helt klart ett alternativ. Problemet är att hon redan har en adress, och att byta.. nja.. men vi får se, det finns ju pop/imap på webbmailer också. Sen finns ju thunderbird.

Ska bara lista ut var jag hittar ison nu. Om jag nu lyckas hitta hennes licenskod/produktkod, kommer den att gillas vid nyinstallation......hmmm

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lxaralex:

du kan återstilla Windows i metero inställningarna så det blir som en ren installatorn. Du kan även ladda ner äkta Windows på Microsoft sida http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-... sedan bota från dvd eller usb
2 vet inte
3 du kan ända genom att högerklicka på en bild och öppna med och sedan väljer du vilket program du vill öppna med

Detta brukar ställa till det, datorn har en egen återställningsvariant installerad från tillverkaren och det förstör du ofta om du gör som du föreslår. Gör som manualen säger helt enkelt Se till att du har backup/återställningsskivor innan du gör något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta brukar ställa till det, datorn har en egen återställningsvariant installerad från tillverkaren och det förstör du ofta om du gör som du föreslår. Gör som manualen säger helt enkelt Se till att du har backup/återställningsskivor innan du gör något sådant.

Jag ska försöka låta recoverypartionerna vara intakta, så gott det går. Men ryker dom så ryker dom. Har inte höga tankar om Packard bell/Dell/Acer osv osv's förinstallationer.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Vi kan inte hjälpa dig med programvara du piratkopierar enligt reglerna, men du kan självklart läsa ut nyckeln från BIOS/UEFI. Låter som mer jobb än det är värt när du inte har något förberett och irrar omkring. Vad du än gör så är det bra att ha kopia på återställningsskivorna/systembackup. Just partitionen är det inte säkert du kommer kunna bota till efter att ha installerat/ändrat BCD, utan att krångla en del.

Permalänk
Medlem

Nä ok..tänkte inte att det här var piratkopiering per definition då jag använder licensen som följde med datorn, men ok. Tack för svar iaf.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Windowsnyckeln ligger i bios eller liknande så det löser sig under installationen. Som mejlprogram, kör in thunderbird och ställ in text på ikonerna. Rensa bort någon onödig ikon/lägg till något hon kommer använda.

Permalänk
Medlem

Japp det får blir så med thunderbird, och se till att bank-id funkar fint med firefox. Kanske nåt malwarebytes eller nåt.

Kan meddela att installera win8 med sticka (uefi) inte var jättelätt, bios hittar inte enheten fastän jag använt Rufus. Nåja, jag fortsätter. Nu åskar det, bra hålla-på-med-datorväder

EDIT: Äsch, jag verkar få det att fungera nu. Men om nån har fler tips att komma med så gärna, jag kan inte mycket om Win 8. Jag vet att jag kan boota till desktop (jag tänker inte lära henne metro), Thunderbird verkar få bli alternativet, vet inte.....kanske inte är så mycket mer...

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Här har du lite tips på hur du kan få Windows 8.1 att se ut som Win 7 (eller XP) utan att behöva använda Metro.
http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Nåja, jag fortsätter. Nu åskar det, bra hålla-på-med-datorväder

Åska är inget bra hålla-på-med-dator-väder. Åska är bra-förstöra-dator-väder. Ta en paus och dra ur dator/datorer och fortsätt när åskan dragit förbi