Permalänk
Inaktiv

GTX 580 BLUESCREEN!

Hej kära sweclockers !

jag har nydligen installerat windows på min dator,
efter jag har installerat drivaren, och sedan startar om datorn så får jag blue screen.
Det finns inga gamla drivare ingenting på datorn pga jag formaterade den.
Grafikkortet är ett Gtx 580 gigabyte

Tacksam för snabb hjälp o snabba svar,
är dock jäkligt nära på att stampa sönder datorn o kasta ut den igenom fönstret av frustration!
Trevlig kväll

Permalänk
Entusiast

What the... makes no sense men prova en annan drivrutin antar jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

What the... makes no sense men prova en annan drivrutin antar jag.

jag har testat med 2 andra drivrutiner och fick blue screen igen :/

Permalänk

Pillade du i datorn i samband med omformaterandet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hermanlange:

Pillade du i datorn i samband med omformaterandet?

nejnej, jag satte hårddisken i en annan dator o formaterade hårddisken,
sedan koppla in dom i min primära dator igen.

Permalänk
Entusiast

Ett longshot men det är inte så att iGPU'n (Den interna GPU'n som sitter i din processor) stör på något sätt?
Detta är ju då förutsatt att du har en sådan processor men om du har en så prova att stänga av den i BIOS.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Ett longshot men det är inte så att iGPU'n (Den interna GPU'n som sitter i din processor) stör på något sätt?
Detta är ju då förutsatt att du har en sådan processor men om du har en så prova att stänga av den i BIOS.

Cpun har integrerad grafik, men kan inte använda det pga moderkortet inte har ett sånt "uttag".
Btw grafikkkortet funkar normalt innan man installerar drivarna, tycker detta är riktigt mysko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Hej kära sweclockers !

jag har nydligen installerat windows på min dator,
efter jag har installerat drivaren, och sedan startar om datorn så får jag blue screen.
Det finns inga gamla drivare ingenting på datorn pga jag formaterade den.
Grafikkortet är ett Gtx 580 gigabyte

Tacksam för snabb hjälp o snabba svar,
är dock jäkligt nära på att stampa sönder datorn o kasta ut den igenom fönstret av frustration!
Trevlig kväll

Tja!! kolla med bluescreenviewer
Visar den då att det är nvidia-drivern som muppar kan du ju testa DDU

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fAkkFejz:

Tja!! kolla med bluescreenviewer
Visar den då att det är nvidia-drivern som muppar kan du ju testa DDU

Asså jag snear grovt.
Kom på att när jag installerade Windows hade jag mitt gt 210 inkopplat.
Startade datorn i felsäkert läge, står något så här: cpu detected - gt 210.
Avinstallerar drivorna o allt med programmet du länkade i felsäkert läge.
Startar upp datorn och installerar drivarna igen, startar om datorn...en jävla blues screen till.
Lite bullt läge i med att ja köpte ett par spel på steam förra helgen o sen inte kunna spela dem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

nejnej, jag satte hårddisken i en annan dator o formaterade hårddisken,
sedan koppla in dom i min primära dator igen.

Varför gör du på det sättet, blir upplagt på ett silverfat för problem då.
Formatera/installera windows på den datorn där den ska användas.

Sen är det förvirrande vad du menar med formatera, formaterade du hårddisken i en dator och sen flytta hårddisken till en annan dator och sen installera Windows på denna?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det vore bra om du redovisade vad som står på BSOD:n för att ha någon aning om vad som kan vara fel.

Visa signatur

Case - 900D | CPU - 3570K @ 4.1Ghz | Mobo - ASUS P8Z68-V PRO | GPU - GTX780ti

PSU - Cooler Master 700W | SSD - 120GB Corsair GT | HDD - 1TB WD black

Permalänk
Medlem

Om du flyttar hårddisken till en annan dator och kör in windows där så kommer den windows installationen leta efter de moderkortet och de delarna den datorn hade, när den inte hittar rätt moderkort, processor, grafikkort, minne osv så kommer det krascha.

Du kan inte installera windows på en hårddisk med helt annorlunda hårdvara än datorn de sen ska köras i. Du måste installera med exakt samma hårdvara för att det ska vara stabilt när du bytar hårddisken mellan två datorer.

Prova igen, och installera windows på rätt dator, flytta inte runt disken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Googla whocrashed. Installera och kör. Återkom med vad du fick för resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Varför gör du på det sättet, blir upplagt på ett silverfat för problem då.
Formatera/installera windows på den datorn där den ska användas.

Sen är det förvirrande vad du menar med formatera, formaterade du hårddisken i en dator och sen flytta hårddisken till en annan dator och sen installera Windows på denna?

Precis , korkat men visste inget annat sätt att göra det korkad som man är.
Jag tog hårddisken jag använde från min primära dator, satte den i min reserv dator, o satte sedan tillbaka den i min primära dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arazand:

Om du flyttar hårddisken till en annan dator och kör in windows där så kommer den windows installationen leta efter de moderkortet och de delarna den datorn hade, när den inte hittar rätt moderkort, processor, grafikkort, minne osv så kommer det krascha.

Du kan inte installera windows på en hårddisk med helt annorlunda hårdvara än datorn de sen ska köras i. Du måste installera med exakt samma hårdvara för att det ska vara stabilt när du bytar hårddisken mellan två datorer.

Prova igen, och installera windows på rätt dator, flytta inte runt disken.

Asså jag installerade Windows på min primära dator, så inga driver från den andra datorn om du tror det! Det var exakt samma hårdvara förutom grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Asså jag installerade Windows på min primära dator, så inga driver från den andra datorn om du tror det! Det var exakt samma hårdvara förutom grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

OK, men helt onödigt att formatera hårddisken innan Windowsinstallation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som sagt installera detta: http://www.resplendence.com/whocrashed
Posta rapporterna från dina bluescreens i tråden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

OK, men helt onödigt att formatera hårddisken innan Windowsinstallation.

korkad lösning men det blev bara så

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dabman:

Som sagt installera detta: http://www.resplendence.com/whocrashed
Posta rapporterna från dina bluescreens i tråden.

Ska göra det när ja kommer hem om Ngn timme, tack !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dabman:

Googla whocrashed. Installera och kör. Återkom med vad du fick för resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av InclineBenchmark:

Det vore bra om du redovisade vad som står på BSOD:n för att ha någon aning om vad som kan vara fel.

Skrivet av dabman:

Som sagt installera detta: http://www.resplendence.com/whocrashed
Posta rapporterna från dina bluescreens i tråden.

"On Tue 2014-07-08 23:39:14 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\070914-30498-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgkrnl.sys (dxgkrnl+0x5D000)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8008873010, 0xFFFFF8800F191530, 0x0, 0x2)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics Kernel
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.
Google query: Microsoft Corporation VIDEO_TDR_ERROR och dxgkrnl.sys (DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation) "

Nå vad tycker ni att jag ska göra?

Permalänk

Du bör ta en titt på dina drivrutiner eftersom det verkar som directx spårar på grund av det. Öppna upp enhetshanteraren/device manager och kolla efter gula frågetecken samt prova och installera om nvidia drivrutiner/installera en annan verison. Funkar inte det kan du prova att clocka ner din gpu lite smått och i samma veva ta en titt på temperaturen på GPU:n

Visa signatur

Case - 900D | CPU - 3570K @ 4.1Ghz | Mobo - ASUS P8Z68-V PRO | GPU - GTX780ti

PSU - Cooler Master 700W | SSD - 120GB Corsair GT | HDD - 1TB WD black

Permalänk
Medlem

Vilket gigabyte gtx 580 har du? Full modellbeteckning tack.
Vilket OS har du och är det 32-bitars eller 64-bitars?

Permalänk
Medlem

På nvidia 500 serie fann jag att 314.22 versionen av grafikdrivrutiner verkade funka bäst och ge minst problem så om du kan så testa dom.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning