Google släpper Chromecast Mirroring

Permalänk
Melding Plague

Google släpper Chromecast Mirroring

Den mångsidiga streamingstickan Chromecast begåvas med ytterligare en finess när Google rullar ut funktionen Mirroring, som gör det möjligt att spegla bilden från en telefon eller platta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Coolt, ser fram emot ev. iphone stöd.

Lär dock aldrig hända

Permalänk
Hedersmedlem

Fint! Det här var det jag väntade på! Får väl vänta lite mer tills min lur (LG G2) får stöd för detta också.

Eller är nästa version av chromecaststickan på väg snart kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Äntligen blev CC användbar på riktigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Då är frågan om det kommer vara möjligt att spegla sin PC till chromecasten, någon som har insikt?

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Nu blev det genast helt klart värt att skaffa en chromecast

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför detta skulle vara så användbart? Man har ju sedan länge kunnat göra de som är vettigt, spela upp all sorts musik och film. Är det för att man vill spela på TV'n eller?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Så har man längtat efter en sån här funktion men när den väl kommer funkar det inte till min nya Xperia Z2, surt, skull köpt en iphone 5 och en Apple-tv :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Kör stenhårt på Sony och skulle vilja ha detta...

Skrivet av cappe:

Så har man längtat efter en sån här funktion men när den väl kommer funkar det inte till min nya Xperia Z2, surt, skull köpt en iphone 5 och en Apple-tv :/

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara hålla med. Kör stenhårt på Sony och skulle vilja ha detta...

Permalänk

Endast kompatibelt med dyra mobiler vad tråkigt jag som hade hoppats på support för lite mer mellanklass mobiler också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag förstår inte varför detta skulle vara så användbart? Man har ju sedan länge kunnat göra de som är vettigt, spela upp all sorts musik och film. Är det för att man vill spela på TV'n eller?

Rätta mig om jag har fel, men man kunde väl bara streama ut t.e.x YouTube och Netflix, men inte se dina egna filer/filmer som finns nedladdat på din lur. Eller har den funktionen funnits länge på chromecast? Då har jag missat det totalt. Annars är det väl bara fint att kunna visa upp bilder eller annat på en stor skärm för vänner/familj istället för att ha sin lilla skärm o typ skicka runt telefonen. Jag ser massa fina möjligheter med det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Så har man längtat efter en sån här funktion men när den väl kommer funkar det inte till min nya Xperia Z2, surt, skull köpt en iphone 5 och en Apple-tv :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar ju som att det "bara" kommer dröja lite längre, inte som att det inte kommer alls. Jag har också en Z2 och skulle mycket gärna se stöd för detta ASAP.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Endast kompatibelt med dyra mobiler vad tråkigt jag som hade hoppats på support för lite mer mellanklass mobiler också.

Nexus 4 och Nexus 5 måste väl anses som billiga?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av N04H:

Rätta mig om jag har fel, men man kunde väl bara streama ut t.e.x YouTube och Netflix, men inte se dina egna filer/filmer som finns nedladdat på din lur. Eller har den funktionen funnits länge på chromecast? Då har jag missat det totalt. Annars är det väl bara fint att kunna visa upp bilder eller annat på en stor skärm för vänner/familj istället för att ha sin lilla skärm o typ skicka runt telefonen. Jag ser massa fina möjligheter med det här.

Det går att spela upp alla filmer, dock har jag hört att det är lite pickligt. Man behöver någon app som kan streama, typ http://liliputing.com/2014/02/these-6-apps-stream-videos-from...

Sant, de e ju smidigt förstås. Är redan helt såld på chromecasten min, älskar hur smidigt det är att lyssna på musik via u2b/play music

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Endast kompatibelt med dyra mobiler vad tråkigt jag som hade hoppats på support för lite mer mellanklass mobiler också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111

Google Nexus 5 måste ändå klassas som mellanklass ur prissättningsperspektiv?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag förstår inte varför detta skulle vara så användbart? Man har ju sedan länge kunnat göra de som är vettigt, spela upp all sorts musik och film. Är det för att man vill spela på TV'n eller?

För mig som har många möten/föredrag ute på olika företag så är detta guld värt. Nästan alla projektorer/TV har en HDMI, och nu kan jag köra mina presentationer trådlöst på ett smidigt bärbart sett från min mobil. Funnits lösningar tidigare, men denna är så billig, bärbar och kompatibel med mycket.

Och att man sen kan streama fotbolls-VM på jobbet när chefen är borta är bara en bonus

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av sitrus:

Coolt, ser fram emot ev. iphone stöd.

Lär dock aldrig hända

Chromecast som sådan har redan iphonestöd, men jag antar att det var specifikt funktionen att spegla som du syftade på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111

Google Nexus 5 måste ändå klassas som mellanklass ur prissättningsperspektiv?

3k är väl knappast mellanklass? Grafikkort i mellanklassen är ju typ 1500, 2000k max och prisbilden för grafikkort och mobiler är ju ganska lik med toppmodeller över 5000 kr.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Fint! Det här var det jag väntade på! Får väl vänta lite mer tills min lur (LG G2) får stöd för detta också.

Eller är nästa version av chromecaststickan på väg snart kanske?

LG G2 har ju stöd redan?

Sen är det Android TV som är nästa, så tror inte det kommer fler versioner av Chromecast.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Discokungen

Funkade hyfsat okej med min gamla HTC One! 54Mbit/s med min AP så det är nog därför jag får rätt extremt mycket komprimering och dylikt. Eller så orkar telefonen inte mer när den måste göra allt på en gång!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För mig som har många möten/föredrag ute på olika företag så är detta guld värt. Nästan alla projektorer/TV har en HDMI, och nu kan jag köra mina presentationer trådlöst på ett smidigt bärbart sett från min mobil. Funnits lösningar tidigare, men denna är så billig, bärbar och kompatibel med mycket.

Och att man sen kan streama fotbolls-VM på jobbet när chefen är borta är bara en bonus

Smart.. Dela wifi med mobilen och koppla in din egna chromecast till deras TV. Good thinking!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

LG G2 har ju stöd redan?

Sen är det Android TV som är nästa, så tror inte det kommer fler versioner av Chromecast.

Aha! Såg bara att det stod surfplattor, men det gällde ju mobiler också :).
Tänkte att det förr eller senare kommer komma en nästa version av Chromecast som med all annan elektronik men google hade kanske tänkt släppa chromecadtspåret?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

3k är väl knappast mellanklass? Grafikkort i mellanklassen är ju typ 1500, 2000k max och prisbilden för grafikkort och mobiler är ju ganska lik med toppmodeller över 5000 kr.

För mig så är lurar under 3k mellanklass, däröver highend. Budgetklass upp till 1500 kanske?
Nåja, antar att det är en ytterst subjektiv fråga.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Aha! Såg bara att det stod surfplattor, men det gällde ju mobiler också :).
Tänkte att det förr eller senare kommer komma en nästa version av Chromecast som med all annan elektronik men google hade kanske tänkt släppa chromecadtspåret?

Dom ska inkludera Chromecast-funktionen i Android TV så jag tror det är det spåret dom håller

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Nexus 4 och Nexus 5 måste väl anses som billiga?

Skrivet av MoNkeY-05:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111

Google Nexus 5 måste ändå klassas som mellanklass ur prissättningsperspektiv?

Är 3000 kronor billigt? Kanske idag men när jag köpte min Arc för 2500 kronor så kostade inte toppmodellerna runt 6000 kronor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är 3000 kronor billigt? Kanske idag men när jag köpte min Arc för 2500 kronor så kostade inte toppmodellerna runt 6000 kronor.

Det tror jag nog de gjorde. Iphone 4 när den kom 2010 tyckte jag i alla fall då var svindyr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Endast kompatibelt med dyra mobiler vad tråkigt jag som hade hoppats på support för lite mer mellanklass mobiler också.

Köp en begagnad Nexus 4 för runt 1300-1500 då?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dom ska inkludera Chromecast-funktionen i Android TV så jag tror det är det spåret dom håller

Tackar tackar! Var precis ett sådant svar som var av intresse!
Låter ju dyrare om inte annat, right? Får väl bli ett chromecastköp direkt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag förstår inte varför detta skulle vara så användbart? Man har ju sedan länge kunnat göra de som är vettigt, spela upp all sorts musik och film. Är det för att man vill spela på TV'n eller?

Det är ju bra för att visa saker kanske, man kan streama från Netflix på mobilen eller visa en video på Youtube osv. Dock har jag ingen användning för detta då man har en dator som är inkopplad till TVn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Tackar tackar! Var precis ett sådant svar som var av intresse!
Låter ju dyrare om inte annat, right? Får väl bli ett chromecastköp direkt ;).

Ja, oddsen är nog större det blir lite dyrare. Verkar som det först och främst kommer dyka upp som OS till TV.

Rekommenderar helt klart en Chromecast oavsett vad

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB