Vilket av alla Windows 7 ska man köra på? och bästa virus programmet?

Permalänk

Vilket av alla Windows 7 ska man köra på? och bästa virus programmet?

Precis köpt en ny dator. Bärbar ingen super sak ska ha den till Film och lite surf 8gb ram men om jag förstår det rätt så funkar alla windows 7 till 8gb ram.

Vilket windows 7 ska man egentligen köra med?
och vilket virus program ska man köra på? Har alltid kört på avast men tycker det släpper igenom en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Precis köpt en ny dator. Bärbar [...]

Skrivet av Jonas_latt:

Vilket windows 7 ska man egentligen köra med?

Nya bärbara datorer levereras vanligtvis med operativsystem. Om det inte är så att du redan sitter på ett bibliotek av olika återförsäljarversioner (FPP) av diverse utgåvor av Windows 7 blir det svårt.

Permalänk

levereras med windows 8.
Men vill ha 7.

Få tag i windows 7 är inga bekymmer. Känner en som har en data firma så får bra rabatt

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att (bärbara) datorer vanligtvis levereras med Windows 8, och enbart Windows 8. Vad jag avsåg var det faktum att operativsystem som säljs med "system builder"- eller OEM-licens, inte är avsedda för datorer som redan har eller har haft ett operativsystem. Om du har, eller kan införskaffa, en återförsäljarversion är det annan sak.

Ta en titt på den s.k. produktguiden för Windows 7; 140 sidor som beskriver det mesta, 60+ MB PDF.
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=4984

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas_latt:

levereras med windows 8.
Men vill ha 7.

Få tag i windows 7 är inga bekymmer. Känner en som har en data firma så får bra rabatt

Även om det uppskattas när folk vänder sig till SC för olika frågeställningar så uppstår ändå frågan varför du inte frågat din "vän" som ska ge bra pris på W7 via sin "datafirma" om råd huruvida vilken Windows 7 du ska köra?

Nevertheless, Menar du vilken variant utav W7 distros (Starter, Home, Prem, Ultimate) eller undrar du huruvida du ska köra x86 (32bit) eller x64 (64bit? Med tanke på att du blandade in mängden RAM minne i din fråga..

Och, Viktigt.. Om detta är en laptop som skeppats med Windows 8/8.1 så är risken att inte tillverkaren lagt upp drivers för tidigare Windows officiellt. Då kan det vara en bra idé att googla runt och kolla läget huruvida allting kommer fungera smärtfritt om du ändå installerar Win7. En grej en del missar.

Har man mindre än 4GB ram så rekommenderas x86, har man mer än 4GB ram så rekommenderas x64 of course.

Sedan kan du köpa Windows 7 Home Premium (brukar vara prisvärdast för en hemanvändare). Ultimate går bra också om man är intresserad av gratis eventuella andra språkpaket och tillägg. Men för funktionalitetens skull så kan du köra W7 Home Premium x64.

Alternativt när du ändå står i valet och kvalet så vill jag ge dig möjligheten att överväga att prova på en Linux variant innan du går och köper Windows för pengar.

En bra version för nybörjare att inleda med är Linux Ubuntu eller Linux Mint. (Av dessa två föredrar jag Mint i alla väder.)
Ubuntu: http://www.ubuntu.com/
Mint: http://www.linuxmint.com/

Tanka hem kostnadsfritt, lägg över på USB eller cd/dvd skiva. Installera på datorn, surfa runt, skriv lite dokument, inse hur bra allting bara fungerar och att Windows inte behövdes. Tänker du spela på burken så kan du ju tanka hem Wine/PlayOnLinux för att testa eventuella spel om de inte redan finns i Linux versioner. Se hur prestandan och kvaliteten känns överlag. Och är du nöjd? Ja då har du upptäckt framtiden och samtidigt sparat dig en slant.

Om inte? Så har du i alla fall vågat prova något nytt och kan lugnt och fint gå ner och pröjsa för en MS produkt och bidra till att helvetet en dag kommer frysa till is.

Permalänk
Skrivet av anon180898:

Även om inte uppskattas när folk vänder sig till SC för olika frågeställningar så uppstår ändå frågan varför du inte frågat din "vän" som ska ge bra pris på W7 via sin "datafirma" om råd huruvida vilken Windows 7 du ska köra?

Nevertheless, Menar du vilken variant utav W7 distros (Starter, Home, Prem, Ultimate) eller undrar du huruvida du ska köra x86 (32bit) eller x64 (64bit? Med tanke på att du blandade in mängden RAM minne i din fråga..

Och, Viktigt.. Om detta är en laptop som skeppats med Windows 8/8.1 så är risken att inte tillverkaren lagt upp drivers för tidigare Windows officiellt. Då kan det vara en bra idé att googla runt och kolla läget huruvida allting kommer fungera smärtfritt om du ändå installerar Win7. En grej en del missar.

Har man mindre än 4GB ram så rekommenderas x86, har man mer än 4GB ram så rekommenderas x64 of course.

Sedan kan du köpa Windows 7 Home Premium (brukar vara prisvärdast för en hemanvändare). Ultimate går bra också om man är intresserad av gratis eventuella andra språkpaket och tillägg. Men för funktionalitetens skull så kan du köra W7 Home Premium x64.

Alternativt när du ändå står i valet och kvalet så vill jag ge dig möjligheten att överväga att prova på en Linux variant innan du går och köper Windows för pengar.

En bra version för nybörjare att inleda med är Linux Ubuntu eller Linux Mint. (Av dessa två föredrar jag Mint i alla väder.)
Ubuntu: http://www.ubuntu.com/
Mint: http://www.linuxmint.com/

Tanka hem kostnadsfritt, lägg över på USB eller cd/dvd skiva. Installera på datorn, surfa runt, skriv lite dokument, inse hur bra allting bara fungerar och att Windows inte behövdes. Tänker du spela på burken så kan du ju tanka hem Wine/PlayOnLinux för att testa eventuella spel om de inte redan finns i Linux versioner. Se hur prestandan och kvaliteten känns överlag. Och är du nöjd? Ja då har du upptäckt framtiden och samtidigt sparat dig en slant.

Om inte? Så har du i alla fall vågat prova något nytt och kan lugnt och fint gå ner och pröjsa för en MS produkt och bidra till att helvetet en dag kommer frysa till is.

Varför jag inte frågar vännen är för att jag tycker det är pinsamt när jag inte vet. Sen är det som det är med allt. Alla tycker olika.
Linus vågar jag inte prova.
Att inte drivrutiner till Windows 7 kanske inte finns har jag inte tänkt på.

Bästa virus program?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Home Premium x64 räcker gott o väl..
Bästa virusprogrammet beror helt på person till person.. Jag personligen kör MSE (Microsoft Security Essentials) Dels pga att det frågar vad ja vill göra när den hittar hot, Tar knappt nån prestanda alls, Är gratis, .. Haft mycket problem med andra antivirus..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Installera ett tillägg till W8 så får Du det att likna W7 Googla på "windows 8 skrivbord" så hittar Du många alternativ. Då slipper Du leta drivrutiner. Och om det krånglar är det bara att göra systemåterställning.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara installera classic shell på Windows 8? Slipper du alla problem enkelt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kolla här om du hittar något bra antivirusprogram: http://www.av-test.org/en/home/?avtest%5Btype%5D=3&avtest%5Bp...

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk

Verkade inte finnas drivrutiner till Windows 7. Hur stor chans är det att Windows fixar det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Home Premium x64 räcker gott o väl..
Bästa virusprogrammet beror helt på person till person.. Jag personligen kör MSE (Microsoft Security Essentials) Dels pga att det frågar vad ja vill göra när den hittar hot, Tar knappt nån prestanda alls, Är gratis, .. Haft mycket problem med andra antivirus..

Kom ihåg att Windows 7 Home Premium x64 "bara" har stöd för 16GB ram och inte är lika framtidssäkert som Professional och Ultimate

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions#Comparison_ch...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas_latt:

Verkade inte finnas drivrutiner till Windows 7. Hur stor chans är det att Windows fixar det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte varför du ska "klydda till" det? Gör som de andra skriver installera typ "classic shell" och köra på så har du även backup om det nu skulle strula. (backup partition på HDD:n). Är det endast 8:an se till att uppdatera till 8.1 eftersom detta är gratis när du ändå håller på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Varför inte bara installera classic shell på Windows 8? Slipper du alla problem enkelt.

Bara för att han visuellt får 8an att efterlikna 7an så löser det ju inga praktiska problem?

Skrivet av stigw:

Installera ett tillägg till W8 så får Du det att likna W7 Googla på "windows 8 skrivbord" så hittar Du många alternativ. Då slipper Du leta drivrutiner. Och om det krånglar är det bara att göra systemåterställning.

Som jag sa ovan. Och att rekommendera någon att gå med i Windows 8 maffian är som att be dem gå med i Jehovas Vittnen.

Skrivet av Jonas_latt:

Verkade inte finnas drivrutiner till Windows 7. Hur stor chans är det att Windows fixar det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Att Windows löser drivrutinerna själv? Högst otroligt! Men, Linux, Ja! Du behöver inte oroa dig ett skit, värsta jag stött på med Linux är om GFX driver funkar dåligt eller det är någon jävla touchskärm som bråkar. Men annars bara att tuta och köra!

Och angående AV i Windows. Jag bemödar mig sällan med det själv, det är inte 1998 och folk skickar virusbetäckta filer via ICQ.
Problemet sitter hos användaren, och vet man på ett ungefär vad man klickar på, på internet, och laddar hem, osv. Så behöver man inte oroa sig.

Känner man ändå ett tvång så Avast! eller AVG kanske?

Permalänk
Medlem

***bort/mod***
Till ts:
Home premium funkar bra, om du verkligen inte behöver sakerna i pro så finns det heller ingen mening.

Du kan se skillnaderna här: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions (scrolla en bit ner)

Och vad är det för drivrutiner som inte finns till win7? Tvivlar på att så är fallet. Om det vore för win 8.1 ja.

Tagit bort citat och svar
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett helt meningslöst inlägg och svar på detta.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...