Snabbtitt: Powercolor Devil 13 Dual R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Suger fläktarna genom kylflänsen eller? Designen på dem antyder det, men skulle så inte vara fallet så är det en ENORM designmiss!

Haha visst vilken**** tabbe dom gjorde med fläktarna det kan ju förklara ljudnivån/temperaturerna. Att dom seriöst hade tänkt att fläktarna skulle suga ut luft eller att dom ska snurra åt fel håll är imo pinsamt

1 kolla på dina fläktars fläktblad
2 kolla åt villket håll dom snurrar
3 kolla på fläktbladen på Powercolor Devil 13 Dual R9 290X
märkte även att några av kylflänsarna var konstigt böjda vilket kan vara dendära fraktskadan alla snackar om

Visa signatur

CPU: I3 3240 GPU: MSI R HD7850 2G @1.1ghz RAM: 2x4G @1600
Phanteks Enthoo Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mitzz99:

Haha visst vilken**** tabbe dom gjorde med fläktarna det kan ju förklara ljudnivån/temperaturerna. Att dom seriöst hade tänkt att fläktarna skulle suga ut luft eller att dom ska snurra åt fel håll är imo pinsamt

1 kolla på dina fläktars fläktblad
2 kolla åt villket håll dom snurrar
3 kolla på fläktbladen på Powercolor Devil 13 Dual R9 290X
märkte även att några av kylflänsarna var konstigt böjda vilket kan vara dendära fraktskadan alla snackar om

Att fläktarna skulle suga genom flänsen behöver inte nödvändigtvis vara en tabbe. Gainwards kort med PhANTOM-kylaren fungerar enligt samma princip och har såvitt jag vet fått rätt så bra kritik.

Om Powercolors fläktarna däremot är tänkta att trycka luft över kylflänsen så är det en total katastrof med tanke på hur de i dagsläget är monterade.

Någon som vet om fläktarna snurrar med- eller moturs?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Med tanke på fläktbladens välvning så snurrar de moturs och trycker luft genom kylflänsen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Som sagt måste vara något rejält knas med exemplaret, här är guru3d med sitt test och maxtemp är 85 grader på deras samt 35 i idle...

http://www.guru3d.com/articles-pages/powercolor-radeon-290x-295x2-devil13-review,1.html

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Med tanke på fläktbladens välvning så snurrar de moturs och trycker luft genom kylflänsen.

Med tanke på fläktbladens välvning så borde de snurra medurs. Fläktblad ska vara välvda MOT rotationsriktningen om man värderar egenskaper som statiskt tryck och luftflöde.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Med tanke på fläktbladens välvning så borde de snurra medurs. Fläktblad ska vara välvda MOT rotationsriktningen om man värderar egenskaper som statiskt tryck och luftflöde.

Fläktbladen är onekligen okonventionellt utformade,
men jag tror att din bedömning av hur de är välvda är fel.
Dvs: Såvitt jag kan se är de välvda för att rotera moturs.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Fläktbladen är onekligen okonventionellt utformade,
men jag tror att din bedömning av hur de är välvda är fel.
Dvs: Såvitt jag kan se är de välvda för att rotera moturs.

Fo3

Tja, jag fortsätter hävda motsatsen, även fast jag egentligen inte har någon konkret data annat än att jag aldrig sett någon annan tillverkare böja bladen mot rotationsriktningen.

Hur som helst så tror jag orsaken till de dåliga temperaturerna och den höga ljudnivån är just för att fläktarnas är feldesignade.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Hur som helst så tror jag orsaken till de dåliga temperaturerna och den höga ljudnivån är just för att fläktarnas är feldesignade.

du tror inte att det har något att göra med att den har en effekt på typ en miljon watt?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

du tror inte att det har något att göra med att den har en effekt på typ en miljon watt?

Omformulering: Jag tror att kortet skulle kunna vara tystare och svalare om fläktarna var designade på ett annat sätt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Toppkort för 13000, idag kostar det dubbelt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS