Permalänk
Medlem

Baslåda!

Tjena har köpt två 12 tums basar av min polare på 1500watt styck, men har dock ingen låda att sätta dom i och kan inte mycket när det gäller volym och bra mått!
Så det skulle vara väldigt uppskattat om någon kunde ge något eller några tips på ritning eller vad som helst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ade192:

Tjena har köpt två 12 tums basar av min polare på 1500watt styck, men har dock ingen låda att sätta dom i och kan inte mycket när det gäller volym och bra mått!
Så det skulle vara väldigt uppskattat om någon kunde ge något eller några tips på ritning eller vad som helst!

Det finns förmodligen forum som är mer lämpade för högtalarbygge än detta

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver elementens datablad för att bygga en låda, sök på modellen och t/s parametrar sedan kan man räkna på en låda, det låter som det är bilbasar om de tål så mycket effekt men är så små och då bör de kanske stanna i bilen, bilelement brukar vara trögdrivna för att kunna fungera i mindre lådor men det gör att de ofta distar mer än element som passar i större lådor och kräver mindre effekt.
Hursomhelst så finns det ingen universallåda utan man räknar på det specifika elementet och dess egenskaper eller följer en ritning på nått passande bygge som tex tillverkaren har tagit fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja lånar tråden lite. Hur räknar man ut hur stort slutsteg man behöver?:)

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Vad är det för basar till att börja med?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frondaim:

Tja lånar tråden lite. Hur räknar man ut hur stort slutsteg man behöver?:)

Endera designar man "optimalt" och då tål det förhoppningsvis den effekt tillverkaren specificerat, annars brukar det synas när man simulerar på högtalaren, det finns ju i princip 2 olika effektmax, det som gör att det börjar låta illa och det som gör att det går sönder, om man tex överstiger x-max eller disten går över den nivå man anser vara tolerabel så innebär det ju att man inte bör tillföra mer effekt även om systemet kanske inte behöver gå sönder, har man tex satt som mål att man ska hålla disten under 1% så bör man ju inte öka effekten så att den blir 5% även om inget går sönder av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så det funkar i princip med vad som helst? Är inte så insatt i sånt här:P

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Så ni tycker det är smartare att jag lämnar tbx dom o köper en riktig bass?
Har en Logitech bass just nu på 500 watt 10", tror du att dom där basarna hade pumpat bättre än den jag har? (Inte i bil)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frondaim:

Så det funkar i princip med vad som helst? Är inte så insatt i sånt här:P

Efekten bestämmer hur starkt du kan spela så länge delarna tål det och ett stort steg kan ju även ge låg effekt så ett stort och bra steg fungerar ju alltid, ett mindre steg kanske inte alltid kan ge tillräckligt med effekt men det är ju ändå ekonomiskt dumt att "feldimensionera grovt" alla har ju varken behov eller råd att använda ett Boulder 3050 eller Crown Itech 12000 per element, även om det tekniskt skulle gå utmärkt att använda den typen av slutsteg vid 10W effektbehov så blir det i de flesta fall hemskt överdimensionerat och dyrt i onödan.
Men ofta så har man ju för lite effekt så att man komprimerar om det gäller att spela hemma med "normala" system och blandad musik.

Samtidigt så bör man tänka på att det inte alls brukar låta bra med mycket effekt in i få och små basar så flera basar (baslådor) är oftast det som behövs i praktiken om man har krav på ljudkvalitet, lätta baslådor saknar förutsättningar att spela utan dist så vikt och mått säger för det mesta mer än effekt om hur en bas presterar, välj direkt bort alla baslådor som väger under 30 kg och har mindre volym än 50 liter så har man gjort en vettig grovsollning och kan ägna tiden åt att lyssna på de som har fysiska förutsättningar att prestera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ade192:

Så ni tycker det är smartare att jag lämnar tbx dom o köper en riktig bass?
Har en Logitech bass just nu på 500 watt 10", tror du att dom där basarna hade pumpat bättre än den jag har? (Inte i bil)

Du bör ta reda på parametrarna och/eller kolla på nån färdigdesignad låda, men bilbasar brukar vara trögdrivna pga att de ska passa i mindre lådor som lättare ryms i bilar, de behöver inte vara direkt olämpliga hemma, men de är sällan optimala heller, hemma kan man ju ofta bygga större och öka verknigsgraden och nivån på djupbasen, men vill man främst ha ljudnivå snarare än distfri djupbas så kan bilelement fungera om man har mycket effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Rekordmedlem

Slutsteget ger mindre effekt än basarna kontinuerligt klarar, det innebär att så länge du inte kontinuerligt driver steget i klipp så bör systemet hålla om baslådan är korrekt dimensionerad, om du däremot spelar med steget i konstant klippning så kommer troligen något att gå sönder efter ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mrqaffe vad rekommenderar du då?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frondaim:

Mrqaffe vad rekommenderar du då?

Det beror ju på hur starkt man vill spela och liknande krav, bara för att man inte kan "maxa" elementen måste man inte byta delar.
Jag tycker att man ska sätta sig in i hur man räknar och simulerar om man är intresserad av att bygga egna ljudsystem, simuleringar brukar ge en bra uppfattning om hur den verkliga prestandan blir och då gäller det bara att bestämma sig för om prestandan duger eller om man ska ändra på nått, man kan alltså nästan helt lita på simuleringarna idag så vill man bygga så är det en bra ide att endera sätta sig in i hur man räknar ut system eller så följer man ritningar på färdiga projekt.

Det svåra är att lära sig att väga krav/begränsningar mot varandra, säg att baselementen i sig själva kan spela 6 dB starkare men det i så fall kostar 3000kr mera för systemet, är det då värt det i alla lägen, troligen inte om de kan spela "tillräckligt starkt" för lyssning, men om nån skulle bygga ett system för dB drag racing så är det helt andra prioriteringar som gäller.
Detsamma gäller mellan att bygga hemma eller i bil, hemma kan man ofta använda en större låda som ger bättre möjlighet för lägre lägsta användbara frekvens, mindre dist och använda element som har högre verkningsgrad eftersom man inte är tvingad att välja sånt som måste kunna fungera i små lådor, högre verkningsgrad gör även att belastningen på förstärkaren minskar och om man har passiva filter så går även de att dimensionera med mindre effekttåliga komponenter vilket kan göra dem väldigt mycket billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har själv ett par basar Faital pro 1400wrms per bas. Jag ger dessa idag 850wrms/ch ungefär. Och jag märker att jag når begränsningarna på steget väldigt lätt. Men å andra sidan vill jag ha ut den djupa basen. Kör 20hz - 60hz på baslådan. Och jag kommer framöver skaffa mig två stycken 2000watt rms steg som kommer driva basarna bryggade. Ett steg per bas.

Har även två stycken Eminence kappa pro 15A i mina toppar. De basarna är på 500watt. De driver jag med ett steg på 450wrms/ch. De fungerar helt okej faktiskt. Tror inte basarna tål så mycket mera effekt ändå. Dessa basar är verkligen inte till för djupbas. Så kör 50hz - 230hz på dessa.

Sen kör jag en förstärkare på 180wrms/ch som driver mellanregistren och diskanterna. Som kör 200hz till 20khz.

Man kan aldrig ha för stor förstärkare. Det man däremot kan ha är skit bakom spakarna. Det som är viktigt är att ställa in limiters rätt. Ställer man limitern fel blir elementen ledsna. I mitt fall är det bara diskanterna som är i behov av limiter. För resterande element är bara att köra full flås på. Men skulle absolut kört större steg om jag fått tag på större personligen.

något som inte alltid står i manualen är att man alltid ska låta ett steg blir ljummet innan man spelar på ordentligt för att minska stressen på komponenterna i det. Och driv inte längre ohm än det är gjort för. Har jag fått lära mig

Gällande baslådor har jag två stycken 12" lådor som jag försökt göra mig av med. Men finns inget intresse någonstans för dom. Så de slängde jag ner i källaren. Kan säga att min låda jag har idag med dubbla 15" basar spelar väldigt mycket bättre. Gäller att slå dom där fina noterna riktigt hårt för mig

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.