Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Några som haft problem med det kortet, gäller att man har ett bra nätagg som klarar de nya C-statsen, finns en tråd här på SweC.

Kollade andra trådar. De har stängt av "C-stats". med moderkert med ett "fastlött" Intel Atom.
Skall använda både för utvärdering av VmWare ESXi 5.5

Option: Lagt till "IBM-kortet".. bara för att se hur det gör någon skillnad.

Får nog beställa båda mina kit......
För att jag vill helt enkelt veta s.a.s
Har dessutom en idè

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Dell Poweredge T20 som är billig och prisvärd faller utanför mitt ramverk.....
Dock intressant

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

NASen är en NAS, DS1512+. Enda anledningen till att jag kör SHR-1 istället för JBOD är att det tar lång tid att läsa tillbaka backupen ifall det skulle behövas. Runt 12 timmar skulle jag gissa. Tog 11 sist jag provade.

Filservern, en virtuell W2k8R2. Den ligger på en egen 3TB-disk i min ESXi-host. Raidkort, ja, men inte för den. Tar off-site, off-line backuper "när det behövs" och upptid på den är inget problem.

Funderat på att skaffa eller bygga en egen NAS/Filserver för backups av datorer i huset, för att spara filer för en mediaspelare (idag PS3, funder på byte till nåt med Xbmc) och dessutom spara filer jag kan behöva var och närsomhelst t.ex för studier och foton.

Har ju min gamla Phenom x3 som jag har möjlighet att köra på tillsvidare på men jag har inte så många hårddiskar för tillfället,
i första hand skulle jag behöva spara filer för "snabb backup" och felkorrigering av användar fel.
Funderar på om jag skulle nångång få för mig att testa eller faktiskt köra något annat dedikerat så skulle ju Virtualisering vara perfekt.

Det är det som jag står och funderar på.

Ursäktar om jag går offtopic.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

Så här blev min ESXi server. Den skall användas för för utveckling i huvudsak, Ett flertal virtuella maskiner skall snurra runt.
Kanske ingen budget modell, men jag tror på detta.
Det som övertygade mig var moderkortet som tipsades av "superapan".
Sen är det ju inte fel att lådan (Lian Li) smakar fågel, som jag snubblade över. (plats för 6 diskar
Finns t.o.m en film från en test här på SweClockers.

DVD-brännaren är extern för den kan jag ha med mig i jobbet. (Spara ner dokumentation osv....)

Jag är medveten om att det kanske inte är det billigaste priset på alla komponenter.

LIAN LI PC-QO88 Black
ASROCK E3C226D2I m-ITX
Intel Xeon 1220 quad 8MB
KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 ECC CL11 DIMM W/TS INTEL
FSP PSU 400W ATX12V
KINGSTON SSDNOW V300 120GB SATA SSD MLC
WD PURPLE 3.5" 1TB SURVEILLANCE SATA/600 64MB
BUFFALO DVD±R/RW ULTRA SLIM 8X BLACK USB 2.0

Ser kanon ut. SSD:n kanske någon kommer grymta lite över. Tänk också på att E3-1220 inte stödjer HT (medan 1230 eller 1240 gör det), men det är ju inte hela världen kanske...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ser kanon ut. SSD:n kanske någon kommer grymta lite över. Tänk också på att E3-1220 inte stödjer HT (medan 1230 eller 1240 gör det), men det är ju inte hela världen kanske...

Oooops, bytt ut den genast till en E3-1240, endast en 500 hundring mer. Den var visst lite rappare också. Kan aldrig skada )

Har bytt ut SSD:n mot en Intel bla bla nånting 240GB. (den var lite snabbare också, plus i kanten för det.)
Samt en annan PSU, till ett Silverstone STX 450W (inkl.medföljande ATX-adapter). (Tror den har kortare kablar, samt ger lite utrymme inne i lådan)

Tack för tipset angående moderkortet. Var väldigt sugen på det andra (12 SATA-portar, men endast 6 stöds av ESXi, ingen USB-3.0).

Har precis fått in min router och mina switchar i det nya rackskåpet (18U). Så jag har att göra. .-)

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

Oooops, bytt ut den genast till en E3-1240, endast en 500 hundring mer. Den var visst lite rappare också. Kan aldrig skada )

Har bytt ut SSD:n mot en Intel bla bla nånting 240GB. (den var lite snabbare också, plus i kanten för det.)
Samt en annan PSU, till ett Silverstone STX 450W (inkl.medföljande ATX-adapter). (Tror den har kortare kablar, samt ger lite utrymme inne i lådan)

Tack för tipset angående moderkortet. Var väldigt sugen på det andra (12 SATA-portar, men endast 6 stöds av ESXi, ingen USB-3.0).

Har precis fått in min router och mina switchar i det nya rackskåpet (18U). Så jag har att göra. .-)

Hej,

Skulle vara intressant att höra hur denna uppsättningen har lirat för dig!

Permalänk
Medlem

Så här blev konfigurationen till slut.

LIAN LI PC-V354 M-ATX BLACK
ASROCK E3C226D2I
INTEL XEON E3-1275 V3 QUAD CORE 3.5GHZ 8MB S-1150
2 st. KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 ECC CL11 DIMM W/TS INTEL
SILVERSTONE SFX 450W NÄTDEL
INTEL 520 240GB SATA SSD MLC BULK
WD PURPLE 3.5" 1TB SURVEILLANCE SATA/600 64MB

+ lite sladdar och annat

Lådan var jag tvungen att byta ut, eftersom den tidigare valda inte fanns längre. Tur i oturen. för den nya lådan är väldigt rymlig.
Någon av lådans fläktar skramlar. Detta är dock inget som stör mig efter som lådan står i ett rum som ingen är i normalt sett. Ett sk. förråd kan man säga.

CPUn fick jag byta igen, för det var vääääldigt lång leveranstid på 1240:n. Tja särskilt priskänslig i det läget när man vill ha grejorna, är inte jag iaf.

Tyvärr så har jag nog läst på lite för dåligt för jag får inte "snurrdiskarna" att lira ordentligt. Jag ser dem i sPhere klienten. men jag vet inte vad jag skall göra för att komma åt dem. Jag måste nog läsa manualen lite djupare. Eller så får den bli Win2k12 server. För jag har en annan mysig liten racklåda (1U) på inköpslistan i alla fall.

Men jag har provat att skicka ner (har VmWare Workstation 10) och starta upp en 2k8R2 och en 2k12 server. startade båda och det fungerade fin fint i flera dygn. Innan det blev strömavbrott. Grejorna klarade sig och jobbet kallade så det blev inget mer experimenterade på ett tag.

Nu har jag blivit med UPS. En sådan här blev det APC SMART-UPS C 1500VA LCD 230V Kanske lite dyr men jag vill att det kritiska skall vara uppe en bra stund. (läs nätverket) Kanske kan bli en till längre fram när jag fått fler laster att ansluta. (Läs servrar)

Det finns tre Ethernet portar på moderkortet. Den tredje porten är det intressanta för den är dedikerad till IPMI. Detta var en nyhet för mig. Detta fungerar alldeles utmärkt. Sök på youtube om detta moderkort för er som inte vet vad detta är. Själv snubblade jag på filmerna av slump.
De två andra Ethernet portarna är bara att plugga in i lämplig switch så kommer ni åt era virtuella maskiner. Höll på med LACP men jag övergav detta ganska snart.

Dessutom har jag köpt en väldigt bra och stor fläkt från Inet. Snubblade över den av en ren tillfällighet. Den går på USB och har två hastigheter för endast 99 kr. Bordsfläkt med USB-anslutning Den drivs av min router. Polarn ruskade på huvudet när jag pluggade in den i routern. Den räcker mer väl till att vifta runt luften i "förrådet". Så nu är värme problemet löst i den lokalen.

För övrigt så misstänker jag att jag satt nätdelen upp och ner. För att få kablarna till moderkortet att räcka. Fick jag ta fram min flaska med "sträckolin" och lite fantasi. Men det gick.

Det var väldigt kul att skruva ihop en dator igen, och få "möget" att fungera. Vilket jag inte gjort på 10 år.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+