Hög idle temp på Asus Radeon 7970?

Permalänk

Hög idle temp på Asus Radeon 7970?

Hejhej!

Haft mitt 7970 ett tag nu och igår när jag satt o spelade dota2 så gick jag in i catalyst o bara kollade runt lite o såg då att tempen var ganska hög o tänkte väl att de ska vara så när man har spel igång!

Stängde ner det o kollade temp efter ett tag o ligger på runt 60c idle!
Tycker att det låter mkt!

Så städade ut hela datorn nyss och tillomed skruvade ner kåpan på grafikkortet o städade rent från allt damm!
Kopplat in allt igen men ligger ändå på 60c idle... Är detta normalt?

Temp just nu 61c
Fan speed ligger på 29% och allt är oklockat!

Börjar kortet kanske bli till åren?

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

Hejhej!

Haft mitt 7970 ett tag nu och igår när jag satt o spelade dota2 så gick jag in i catalyst o bara kollade runt lite o såg då att tempen var ganska hög o tänkte väl att de ska vara så när man har spel igång!

Stängde ner det o kollade temp efter ett tag o ligger på runt 60c idle!
Tycker att det låter mkt!

Så städade ut hela datorn nyss och tillomed skruvade ner kåpan på grafikkortet o städade rent från allt damm!
Kopplat in allt igen men ligger ändå på 60c idle... Är detta normalt?

Temp just nu 61c
Fan speed ligger på 29% och allt är oklockat!

Börjar kortet kanske bli till åren?

Den temperatur du hittils har sett är hur lugn som helst. Kortet blir 92 grader varmt innan det stryper sig, så du är inte på långa vägar uppe i det som krävs.
Dock kan du ladda ner HW-Monitor, och låta det programmet vara igång medans du spelar. Sedan avslutar du spelet och kollar på max-temeraturen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Yes!
Ska hålla koll lite
Funderar på att uppgradera en stor del av datorn till hösten och tänkte hålla kvar i 7970 kanske ett tag till.
Är ju ändå ett väldigt bra kort fortf

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34