Windows 8.1 Update 2 sägs anlända den 12 augusti

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 Update 2 sägs anlända den 12 augusti

Nästa uppdateringspaket för Windows 8.1 kan rulla ut redan nästa månad, men de stora nyheterna uteblir. Istället sparas förändringar av gränssnittet till nästa version av operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ointressant update sen dom tog bort typ allt ifrån windows 8 planerna.
Väntar fortfarande på W9.

Permalänk
Medlem

Betyder det att update 2 har inte "nya" startmenyn alls? Måste vi vänta till Windows 9?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Yess

Skrivet av Cooling23:

Betyder det att update 2 har inte "nya" startmenyn alls? Måste vi vänta till Windows 9?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Useless

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk

Tycker win 8.1 suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Tycker win 8.1 suger

joo...
Undrar ifall de verkligen testade på stationära innan de skeppade win8

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

Tycker win 8.1 suger

Förklara varför.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Finns det något bekräftat ETA på Win 9?
När borde det komma?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Trodde vi skulle få ett 8.2 till hösten och 9.0 nästa år.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Windows 8.x har dålig publictet nu och de gör väll samma sak som Windows Vista -> Windows 7 och byter namn, gör lite gui förändring och släpper det under nytt namn. Då kommer helt plötsligt alla älska det nya operativ systemet även om det är till 99% identiskt med det föregående som de hatade.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag älskar hur Windows 8.1 är just nu (utom i kanske inställningar) så det ska inte byta det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Windows 8.x har dålig publictet nu och de gör väll samma sak som Windows Vista -> Windows 7 och byter namn, gör lite gui förändring och släpper det under nytt namn. Då kommer helt plötsligt alla älska det nya operativ systemet även om det är till 99% identiskt med det föregående som de hatade.

Tyckte ändå många tester på den tiden visade att Windows 7 hade ett noterbart övertag över Vista på lågresursdatorer och i DirectX. Du kunde köra Windows 7 i en på den tiden relevant netbook, där Vista var ökänt.

Ändringarna de gjorde i GUI hjälpte väl absolut till! Älskar varenda ändring de gjorde med aktivitetsfältet och utforskaren. Nya key-commands etc.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Windows 8.x har dålig publictet nu och de gör väll samma sak som Windows Vista -> Windows 7 och byter namn, gör lite gui förändring och släpper det under nytt namn. Då kommer helt plötsligt alla älska det nya operativ systemet även om det är till 99% identiskt med det föregående som de hatade.

8.1 är väldigt bra under skalet. Så ja, om microsoft skulle släppa 8.2 som Windows 9 men med ett nytt GUI så hade det definitivt blivit en succé.

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls att win 8.1 suger, jag tycker att det överlag är ett väldigt bra OS dock inte helt perfekt men det är ju inte win 7 heller.

Permalänk
Sötast

Undrar när de ska göra sig av med sitt skabbiga fyrkantiga pastell-tema...

Windows 8 måste vara det OS som ser mest föråldrat ut av i princip samtliga linux distar, windows versioner och osx.

Fyrkantigt och knallblått, spygrönt eller någon annan färg, fick någon en stroke under utvecklingen?

Edit: En rolig detalj är - Installationsprogrammet av Windows 8 använder Windows7 tema.... snygg miss där ms

Permalänk

Jag gillar Windows 8.1. När dom la till powerknappen på Start och startknappen nere till vänster så blev allt enkelt igen.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Så de flyttar fram det till Windows 9 så de kan ta betalt på nytt igen för sina egna misstag med Windows 8? Sånt tänker inte jag betala för.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skäggig legend

Jag valde att installera 8 sedan 8.1 för ett braa tag sedan då att det var dags att ge det en chans. Tycker det är rörigt och fruktansvärt jobbigt sätt att hitta program, få en "överblick" på sina program etc. Men tex utforskaren är en ren dröm och känns mycket rappare!
Längtar verkligen till 9 <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Windows 8.x har dålig publictet nu och de gör väll samma sak som Windows Vista -> Windows 7 och byter namn, gör lite gui förändring och släpper det under nytt namn. Då kommer helt plötsligt alla älska det nya operativ systemet även om det är till 99% identiskt med det föregående som de hatade.

Så är det ju med i princip alla nya versioner av ett operativsystem, om man inte skall skjuta bakåtkompatibiliteten i sank. Och man kan med visst fog säga att användargränssnittet är både den idag för användaren viktigaste komponenten, och den som är knepigast att få till eftersom det är så många faktorer som skall balanseras.
Windows 8 fick ett dåligt mottagande för att man gjorde förändringar av Microsofts befintliga kunders gränssnitt för att det skulle passa en helt annan kategori av produkter. Det är ett hälsotecken att kunderna faktiskt protesterar.

Permalänk
Hedersmedlem

"Threshold" eller "Abyss", det blir spännande att se! Varför inte kalla nästa utgåva "Himalaya" och se framåt/uppåt? Nåja, namnet är det minst viktiga.

Threshold som en övergång till något annat får mig osökt att tänka på Next Step. (Jobs bankar på kistlocket!)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så de flyttar fram det till Windows 9 så de kan ta betalt på nytt igen för sina egna misstag med Windows 8? Sånt tänker inte jag betala för.

Var det inte tal om att 9:an skulle bli en gratis uppgradering för dom som har 8:an?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så de flyttar fram det till Windows 9 så de kan ta betalt på nytt igen för sina egna misstag med Windows 8? Sånt tänker inte jag betala för.

Har läst om att MS överväger att göra windows 9 gratis för alla med win 7 sp1 och win 8. Om det blir så eller inte vet nog ingen men troligtvis blir det gratis eller en billig uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att så många här gillar Windows 8. Jag har använt det en del och jag känner att jag blir påtvingad ett gränssnitt gjort för mobila enheter. Riktigt jävla klumpigt GUI om du frågar mig. Vanliga användare jag pratat med tycker också det är dåligt och många önskar att de köpte Mac istället.

Jag vet inte hur de tänker på Microsoft men att ta bort något och sen tillföra det mot en kostnad (Windows 9) är knappast något de samlar +poäng på.

Microsoft håller på att tappa sin dominans och då kan man inte behandla sina användare så här. Så fort de såg att missnöjet med startmenyn var så stort borde de haft en patch redo inom 3 månader. Då bryr man sig!

För vanliga och professionella användare är Mac redan ett alternativ och för gamers växer Linux som tänkbart alternativ hela tiden. Det bästa med Mantle är inte att du får fler FPS, utan att det inte är Microsoft-bundet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Undrar när de ska göra sig av med sitt skabbiga fyrkantiga pastell-tema...

Windows 8 måste vara det OS som ser mest föråldrat ut av i princip samtliga linux distar, windows versioner och osx.

Fyrkantigt och knallblått, spygrönt eller någon annan färg, fick någon en stroke under utvecklingen?

Edit: En rolig detalj är - Installationsprogrammet av Windows 8 använder Windows7 tema.... snygg miss där ms

Håller med, Metro är inget att hurra över när man kommer från Aero som är överlägset men det är väl sådana smällar man får ta när operativsystemet ska se exakt lika dant ut på mobiler och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag är förvånad att så många här gillar Windows 8. Jag har använt det en del och jag känner att jag blir påtvingad ett gränssnitt gjort för mobila enheter. Riktigt jävla klumpigt GUI om du frågar mig. Vanliga användare jag pratat med tycker också det är dåligt och många önskar att de köpte Mac istället.

Jag vet inte hur de tänker på Microsoft men att ta bort något och sen tillföra det mot en kostnad (Windows 9) är knappast något de samlar +poäng på.

Microsoft håller på att tappa sin dominans och då kan man inte behandla sina användare så här. Så fort de såg att missnöjet med startmenyn var så stort borde de haft en patch redo inom 3 månader. Då bryr man sig!

För vanliga och professionella användare är Mac redan ett alternativ och för gamers växer Linux som tänkbart alternativ hela tiden. Det bästa med Mantle är inte att du får fler FPS, utan att det inte är Microsoft-bundet.

Det är nog många här som inte gillar Windows 8 men 8.1 är en helt annan historia. Jag själv gillade inte Windows 8 som nytt men 8.1 uppdateringen har jag inte alls något emot.

Permalänk
Medlem

Jag själv har gått igenom win XP, win millenium edition, win vista, win 7 samt win 8.1. Det i särklass sämsta är millenium edition. Gällande windows 8.1 så trodde jag att det skulle bli en ENORM övergång för min del, då jag aldrig sett eller pillat i det innan jag installera det. Men är väldigt positivt inställd till det. Förstår inte what the fuss is about om jag ska vara ärlig. Visst, startmenyn är "borta", men personligen så använde jag Aldrig startmenyn innan heller.

Det enda jag lagt till mig i mitt nyttjande av win 8.1 är sökfunktionen (vilket fungerar superbt). Det "andra" skrivbordet man får upp under startknappen nyttjas inte heller. Gällande det andra så erbjuder det ändå viss smidighet med direkt åtkomst till mail och dylikt, sen kan man säkert optimera det på något sätt. I övrigt så bootar det på under 10 sec (ligger på SSD),

Så kontentan av det här absurt osammanhängande inlägget är att win 8.1 överträffade mina förväntningar och jag personligen upplever det som ett lyft gentemot win 7.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Jag själv har gått igenom win XP, win millenium edition, win vista, win 7 samt win 8.1. Det i särklass sämsta är millenium edition. Gällande windows 8.1 så trodde jag att det skulle bli en ENORM övergång för min del, då jag aldrig sett eller pillat i det innan jag installera det. Men är väldigt positivt inställd till det. Förstår inte what the fuss is about om jag ska vara ärlig. Visst, startmenyn är "borta", men personligen så använde jag Aldrig startmenyn innan heller.

Det enda jag lagt till mig i mitt nyttjande av win 8.1 är sökfunktionen (vilket fungerar superbt). Det "andra" skrivbordet man får upp under startknappen nyttjas inte heller. Gällande det andra så erbjuder det ändå viss smidighet med direkt åtkomst till mail och dylikt, sen kan man säkert optimera det på något sätt. I övrigt så bootar det på under 10 sec (ligger på SSD),

Så kontentan av det här absurt osammanhängande inlägget är att win 8.1 överträffade mina förväntningar och jag personligen upplever det som ett lyft gentemot win 7.

Håller med dig i det du säger, sedan jag bytte från win 7 till win 8.1 så tycker jag faktiskt att jag har uppgraderat till något bättre. Visst om nu en startmeny update skulle dyka upp kommer jag troligtvis fixa den, men det är inget som jag direkt saknar.

Det ända jag använder den nuvarande startmeny knappen till är att högerklicka på den för att antingen stänga av/starta om datorn eller för att komma åt kontrollpanelen och ibland även för sökfunktionen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

Undrar när de ska göra sig av med sitt skabbiga fyrkantiga pastell-tema...

Windows 8 måste vara det OS som ser mest föråldrat ut av i princip samtliga linux distar, windows versioner och osx.

Fyrkantigt och knallblått, spygrönt eller någon annan färg, fick någon en stroke under utvecklingen?

Edit: En rolig detalj är - Installationsprogrammet av Windows 8 använder Windows7 tema.... snygg miss där ms

Jag tycker i alla fall att själva interfacet i Windows 8 ser riktigt modernt ut men operativsystemet är ju märkbart anpassat efter touch-enheter och för touch-enheter så är det ett riktigt bra operativsystem om du frågar mig så att någon fick en stroke under utvecklingen håller jag inte med om men någon måste ha glömt bort desktop/laptops helt enkelt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Jag själv har gått igenom win XP, win millenium edition, win vista, win 7 samt win 8.1. Det i särklass sämsta är millenium edition. Gällande windows 8.1 så trodde jag att det skulle bli en ENORM övergång för min del, då jag aldrig sett eller pillat i det innan jag installera det. Men är väldigt positivt inställd till det. Förstår inte what the fuss is about om jag ska vara ärlig. Visst, startmenyn är "borta", men personligen så använde jag Aldrig startmenyn innan heller.

Det enda jag lagt till mig i mitt nyttjande av win 8.1 är sökfunktionen (vilket fungerar superbt). Det "andra" skrivbordet man får upp under startknappen nyttjas inte heller. Gällande det andra så erbjuder det ändå viss smidighet med direkt åtkomst till mail och dylikt, sen kan man säkert optimera det på något sätt. I övrigt så bootar det på under 10 sec (ligger på SSD),

Så kontentan av det här absurt osammanhängande inlägget är att win 8.1 överträffade mina förväntningar och jag personligen upplever det som ett lyft gentemot win 7.

Håller helt med. Internet sade mig att jag borde avsky 8.1 när jag installerade det (skaffade lite ny hårdvara och tänkte att det var lika bra att upgradera på en gång, fick 8.1 gratis i.o.m att jag har Dreamspark-konto) men jag fattar inte riktigt vad alla klagar på? Startmenyn är ersatt med en Start"skärm" och funktionaliteten är ju densamma, bara att lägga dit de program man vill. Ärligt talat kan jag inte säga att jag använde startmenyn till något i Win 7 heller, standard är ju att man trycker på Windows-tangenten och börjar skriva namnet på programmet man vill öppna, och det funkar exakt likadant i 8.1 som i 7.

Däremot har jag märkt att boot tiden är avsevärt förbättrad jämfört med win 7. Från helt avstängd till win 8.1 desktop tar det ungefär 10 sekunder för mig, men det mest positiva och användbara med 8.1, by far, är aktivitetsfältet (taskbar) PÅ FLERA SKÄRMAR!! <3<3 Herregud vad jag saknade det på win 7, fanns ju inget vettigt 3:e parts program för det heller.

Sen att stödet till min WP8 mobil är bra mycket bättre är ju också ett plus såklart, gillar funktionen att skicka screenshots till min mobil med typ 1 klick. Fast varför det inte finns någon wifi sync mellan WP8 och Windows 8 fattar jag inte, orka pilla på med kablar.... Varför kan dom inte bara fixa så att en WP8 enhet ansluten till samma nätverk som en Win8 dator dyker upp som en nätverkslagringsenhet eller liknande? Skulle ju vara hur smidigt som helst.