Permalänk
Medlem

Nya lurar

Tja.

Precis gjort mig av med min stationära och behöver tips på lurar som ska funka till musik. Har just nu Qpad QH-90 men dom är ju inte så trevliga för det ändamålet... Och jag har en laptop nu så snack om olika ljudkort är väl inte så relevant.

Prisklassen ligger väl på allt från 1000-3000:- skulle jag vilja säga. Och nej Beats by Dr Dre är inget alternativ....

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

Jag avgudar mina SteelSeries Elite. Avgudar dessa så mycket så jag har 2 par. Vita och svarta.

Kör dessa med ett ASUS ROG Xonar Phoebus ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jag avgudar mina SteelSeries Elite. Avgudar dessa så mycket så jag har 2 par. Vita och svarta.

Kör dessa med ett ASUS ROG Xonar Phoebus ljudkort.

Glömde skriva att jag nu har en laptop men ska lägga till det....

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerban:

Glömde skriva att jag nu har en laptop men ska lägga till det....

Gör inget då det bästa med dessa lurar är att dom är analoga OCH usb! Du kan alltså välja om du vill köra analogt eller med USB då man får med en adapter. Man får även med adapter så man kan använda lurarna till sin smartphone med mick och allt.

Permalänk
Avstängd

HD 650 sennheiser ligger liiiite över tror jag.. men du store gud fyfan säger jag bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Gör inget då det bästa med dessa lurar är att dom är analoga OCH usb! Du kan alltså välja om du vill köra analogt eller med USB då man får med en adapter. Man får även med adapter så man kan använda lurarna till sin smartphone med mick och allt.

Aha men nu såg jag att det är Siberia vi pratar om så då är det inte intressant längre tyvärr!

Skrivet av oouhdawg:

HD 650 sennheiser ligger liiiite över tror jag.. men du store gud fyfan säger jag bara

Ja dom har jag tittat på tidigare, försöker bara övertyga mig själv (läs tjejen), att jag verkligen vill ha dom!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT 990 250ohm, suveränt ljud till ett överkomligt pris!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerban:

Aha men nu såg jag att det är Siberia vi pratar om så då är det inte intressant längre tyvärr!

I see, tråkigt :).

Permalänk

Spana in valfri lur i din prisklass från Audio Technica, Beyer Dynamic eller Sennheiser så är du garanterad prylar med god kvalitet!
Bl.a. Thomann säljer samtliga!
http://www.thomann.de/se/search.html?gk=zukohk&bn=Sennheiser&...
http://www.thomann.de/se/search.html?gk=zukohk&bn=Audio+Techn...
http://www.thomann.de/se/search.html?gk=zukohk&bn=Beyerdynami...

Permalänk
Medlem

Valfria lurar från Audio Technica eller AKG säger jag och ett USB ljudkort för en tusenlapp hade inte skadat till laptopen.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Sony MDR-V6!! (eller MDR-7506)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Beyerdynamic DT 990 250ohm, suveränt ljud till ett överkomligt pris!

Ska absolut kolla in dessa!

Skrivet av oxygenial:

Spana in valfri lur i din prisklass från Audio Technica, Beyer Dynamic eller Sennheiser så är du garanterad prylar med god kvalitet!
Bl.a. Thomann säljer samtliga!
http://www.thomann.de/se/search.html?gk=zukohk&bn=Sennheiser&...
http://www.thomann.de/se/search.html?gk=zukohk&bn=Audio+Techn...
http://www.thomann.de/se/search.html?gk=zukohk&bn=Beyerdynami...

Tack! Även fast jag föredrar att få specifika lurar länkade för jag är för kass/lat att jämföra. Men ska definitivt kolla länkarna!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Gör inget då det bästa med dessa lurar är att dom är analoga OCH usb! Du kan alltså välja om du vill köra analogt eller med USB då man får med en adapter. Man får även med adapter så man kan använda lurarna till sin smartphone med mick och allt.

nu ska vi inte betrakta steelseries som några gudar här.
visserligen har jag aldrig provat några sibera elite, och dom ser faktiskt sköna och snygga ut. men känner jag ss rätt så låter det skit för den peng du betalar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

nu ska vi inte betrakta steelseries som några gudar här.
visserligen har jag aldrig provat några sibera elite, och dom ser faktiskt sköna och snygga ut. men känner jag ss rätt så låter det skit för den peng du betalar.

Jag insåg att personen skulle ha ett par lurar för musik. Då jag inte bryr mig om sådant så kan jag inte yttra mig.

Eftersom du inte testat dom så lämnar jag det där.

Det är många punkter jag älskar dessa lurar över förra jag har haft men eftersom personen inte är intresserad så drar jag inte upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nu ska vi inte betrakta steelseries som några gudar här.
visserligen har jag aldrig provat några sibera elite, och dom ser faktiskt sköna och snygga ut. men känner jag ss rätt så låter det skit för den peng du betalar.

Har själv ett par steelseries 4H och de är värdelösa för musik så fort det spelas något med bas.
(ett par hörlurar jag köpte för 129 kr på kjell o kompany lät bättre i basen.
Dock var plasten i dem värdelösa istället då det räckte med att de föll från skrivbordet ett par gånger så var de trasiga :I)

Blir till nästa vända ett par från audio technica eller liknande märke för mig (dessa var rekommenderade utav bror min som tyckte de skulle vara utmärkta hörlurar för spel och det är dem... Tills det kommer just något med en del bas som tidigare skrivet.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ett flertal har ju sagt Audio Technica nu så det är väl vad jag siktar in mig på.

Har aldrig haft lurar från dom förut så t.ex dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102

Hur är dom? Ska jag gå upp mer i pris?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

Vad jag finner lite smått intressant är hur folk tror att ett par dyra lurar helt plötsligt ger underbart ljud.
Det krävs en bra källa också såsom ljudkort vilket är vad dyra lurar oftast kombineras med. Då integrerat ljud inte kan mäta sig med ett externt ljudkort.

Så du kanske bör köpa ett par lurar för 1000kr samt ett USB ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Vad jag finner lite smått intressant är hur folk tror att ett par dyra lurar helt plötsligt ger underbart ljud.
Det krävs en bra källa också såsom ljudkort vilket är vad dyra lurar oftast kombineras med. Då integrerat ljud inte kan mäta sig med ett externt ljudkort.

Så du kanske bör köpa ett par lurar för 1000kr samt ett USB ljudkort.

Och inte för att fördöma dig och din smak på något sätt, men jag har haft ett par Siberia lurar och om du föreslår dom för musik (eller för nåt annat heller för den delen) så väljer jag att inte lyssna på dig Siberia är lite dom Beats fast i "gaming".. Smaken är som baken.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jag har sällan varit mer nöjd med en pryl än jag är med mina AKG K 702. Extremt fint, bra, högkvalitativt och ofärgat ljud som låter bra till allt (inga basmonster givetvis alltså). Går numera för omkring 2K, vilket då ger en slant över till en liten DAC!

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerban:

Och inte för att fördöma dig och din smak på något sätt, men jag har haft ett par Siberia lurar och om du föreslår dom för musik (eller för nåt annat heller för den delen) så väljer jag att inte lyssna på dig Siberia är lite dom Beats fast i "gaming".. Smaken är som baken.

Missade att du skulle ha ett par lurar för musik. Siberia är inget för musik nej och eftersom jag skiter i vilket när det kommer till musik så var det en miss av mig. För gaming, film är dom dock helt underbara. Så ditt "eller för nåt annat heller för den delen" är väldigt larvigt.

Siberia är dock ingen gimmick utan du får en skön upplevelse i spel med dessa lurar.

Nog om det, som jag skrev ovan. Köper du ett par dyra hörlurar att använda med en integrerad krets på din laptop slösar du pengar.

Permalänk
Avstängd

Ska jag vara ärlig så är den bästa förbättring ljud-wise ett ljudkort. ATH-50 och ljudkort så sitter du på stabila stockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Missade att du skulle ha ett par lurar för musik. Siberia är inget för musik nej och eftersom jag skiter i vilket när det kommer till musik så var det en miss av mig. För gaming, film är dom dock helt underbara. Så ditt "eller för nåt annat heller för den delen" är väldigt larvigt.

Siberia är dock ingen gimmick utan du får en skön upplevelse i spel med dessa lurar.

Nog om det, som jag skrev ovan. Köper du ett par dyra hörlurar att använda med en integrerad krets på din laptop slösar du pengar.

Skrivet av oouhdawg:

Ska jag vara ärlig så är den bästa förbättring ljud-wise ett ljudkort. ATH-50 och ljudkort så sitter du på stabila stockar

Jag är inte helt blåst (även fast jag tackar för era inlägg), så jag vet att ett ljudkort är bra att ha. Men det är inte ett alternativ just nu då jag skaffade en laptop av en anledning...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerban:

Jag är inte helt blåst (även fast jag tackar för era inlägg), så jag vet att ett ljudkort är bra att ha. Men det är inte ett alternativ just nu då jag skaffade en laptop av en anledning...

Ändå ska du skaffa ett par hörlurar mellan 1-3000kr för "musik"

Varför kan du inte köpa ett USB ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Ändå ska du skaffa ett par hörlurar mellan 1-3000kr för "musik"

Varför kan du inte köpa ett USB ljudkort?

Jag är väl inte bättre än att jag inte kan ändra mig. Så länge det är extremt smidigt att ha med sig så kan jag skaffa det!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Ändå ska du skaffa ett par hörlurar mellan 1-3000kr för "musik"

Varför kan du inte köpa ett USB ljudkort?

ett par bra hörlurar låter mycket bättre än ett par dåliga även om dom används på ett mindre bra ljudkort. har man sedan ett bra ljudkort så blir skillnaden ännu större, men detta verkar TS vara väl medveten om, så det kan vi släppa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag är väl inte bättre än att jag inte kan ändra mig. Så länge det är extremt smidigt att ha med sig så kan jag skaffa det!

Nu har jag inte testat detta, men det verkar rätt schysst just till datorn! Cambridge Audio Dacmagic XS

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ett par bra hörlurar låter mycket bättre än ett par dåliga även om dom används på ett mindre bra ljudkort. har man sedan ett bra ljudkort så blir skillnaden ännu större, men detta verkar TS vara väl medveten om, så det kan vi släppa.

Lite det jag var inne på..

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

ett par bra hörlurar låter mycket bättre än ett par dåliga även om dom används på ett mindre bra ljudkort. har man sedan ett bra ljudkort så blir skillnaden ännu större, men detta verkar TS vara väl medveten om, så det kan vi släppa.

Verkade inte så, därav mitt svar.

Permalänk

Var någon som tipsade om Sony Mdr-7506 och jag kan instämma där. Tycker det är ett par fantastiska "allround" lurar om man får säga så även om det självklart inte finns några lurar som är bäst på allt. Bra ljud som är relativt jämnt fördelat över registret och en extremt stryktålig design. Jag jobbar som ljudtekniker inom filmbranschen och där är 7506 standardlurarna och har varit i över 20 år. Sennheiser HD25 II börjar ersätta dem nu och det är också ett par riktigt bra lurar men jag och flera med mig tycker inte alls att de sitter lika skönt. Särskilt om man ska ha på dem en längre stund.

Sony mdr-v6 är i princip identisk med 7506 men kostar mindre. Ett tag använde de olika magneter men enligt hemsidan verkar de använda samma nu så troligen värt att satsa på v6 om du kan hitta dem då de inte verkar säljas i Sverige längre. Ändra nackdelen med dessa lurar är att de har en ganska lång sladd vilket kan vara lite iväg om man har dem på bussen eller liknande men jag tycker det är värt besväret

För att sammanfatta: Jag älskar mina MDR-7506 ^^

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Tja.

Precis gjort mig av med min stationära och behöver tips på lurar som ska funka till musik. Har just nu Qpad QH-90 men dom är ju inte så trevliga för det ändamålet... Och jag har en laptop nu så snack om olika ljudkort är väl inte så relevant.

Prisklassen ligger väl på allt från 1000-3000:- skulle jag vilja säga. Och nej Beats by Dr Dre är inget alternativ....

Hade kört på ett par ATH-M50 från Dustin som idag verkar köra kampanj för 899kr (brukar ligga på runt 1200kr om jag inte missminner mig) och kombinera med t.ex. en smidig DAC.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10