Problem med stuttering i vissa spel BEHÖVER verkligen hjälp.

Permalänk
Medlem

Problem med stuttering i vissa spel BEHÖVER verkligen hjälp.

Hej! Det är nämnligen så att jag upplever så kallad ''stutter'' i vissa spel titlar , spel som CS:GO, Bf3, Badcompany 2, cs:source, och dayz . Stuttern upphör när jag spelar spel som BF4 Batman spelen och ut3/2004 dessa spel har jag inga problem med alls. Det känns väldigt surt då jag personligen själv tycker att jag har ett kort som skall klara alla dessa spel utan problem och utan ''stutters''.

Jag har pratat med NVIDIA support och dem rekomendera mig att ändra vissa inställningar, men dessa inställningar gav inga resultat. Så jag tänkte vända mig till er , jag skulle uppskatta om någon hade någon ide på vad som kan ändras i inställningar , eller vad som behöver göras för att eliminera dessa ''stutters''. för jag har verkligen verkligen letat överallt i forums med liknande problem, fast utan resultat.

Tack på förhand.

Följande specs har jag

Windows 8.1 Pro
SSD 128GB/EXTERN 2 TB
Intel Core i7-4770K (ej clockad)
Asus gtx 780 TI (ej clockad)
ram 16 gb
moderkort z87 gryphon
Corsair RM1000 psu

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Avstängd

Så vad har du provat för att fixa detta ? Provat andra drivrutiner/vilken har du nu ? Bloatware ?

Edit: Är det hela tiden stutter eller kommer och går ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Så vad har du provat för att fixa detta ? Provat andra drivrutiner/vilken har du nu ? Bloatware ?

Edit: Är det hela tiden stutter eller kommer och går ?

Jag har avinstallerat drivers och installerat igen , och sen testat dessa spel som jag får stutters på , utan resultat. Jag har ändrat ''Power managment mode'' till Perform maximum performance , samma där utan resultat. Ja , det är stutters som kommer och går. ibland finns den där hela tiden , ibland försvinner det och kommer sakta tillbaka. Ett exempel när jag siktar in med ett vapen i bf3 , så ser jag tydligt hur dessa stutters visar sig. Men när jag springer så märker jag inte av det. Just nu har jag verision 332.21 Geforce experience.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Avstängd

Prova en annan version av dina drivrutiner och se om det hjälper.
Vad kör du för resolution ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Prova en annan version av dina drivrutiner och se om det hjälper.
Vad kör du för resolution ?

Har redan testat en annan verision av drivrutiner , det är samma sak där. Jag kör med 1680x1050 allt på ultra

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem

Jag märkte att jag fick microstuttering med senaste WHQL. Har även ett äldre spel jag spelade tidigare som jag har haft problem med horribel ms som gjorde att jag fick sluta spela det helt. När uppkom MS och bytte du någon hårdvara där omkring? Vad gäller det äldre spelet så har jag aldrig lyckats gå bott med vad det är som har skapat det.

Har bytt massor med hårdvara för att försöka se vad det kan vara och forskat runt lite utan att komma närmre någon lösning. Det enda som avhjälpte någorlunda (fortfarande inte spelbart) var en fräsch ominstallation av Windows, slå på adaptive vsync. Då fungerade nästan så man stod ut med det tills någon omstart senare och uppdatering av Windows hade kickat in.

Ett vanligt problem som kan uppstå vad jag läste mig till är om man har trådlöst mus och/eller tangentbord. Om så skulle vara fallet kan du ju testa att byta till trådat, i mitt fall gjorde det dock ingen skillnad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Vilken version var det ? Och betedde den sig faktiskt precis likadant i alla spel ? Låter lite otroligt...
Har du någon bloatware på maskin ? eller en massa andra program i bakgrunden ?

Det var en konstig och låg resolution så är nog inte grafikminnet som spökar iaf.

Edit: Bios uppdatering kanske kunde lösa era problem

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Långsökt kanske men är SSDn inställd på AHCI mode?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jag märkte att jag fick microstuttering med senaste WHQL. Har även ett äldre spel jag spelade tidigare som jag har haft problem med horribel ms som gjorde att jag fick sluta spela det helt. När uppkom MS och bytte du någon hårdvara där omkring? Vad gäller det äldre spelet så har jag aldrig lyckats gå bott med vad det är som har skapat det.

Har bytt massor med hårdvara för att försöka se vad det kan vara och forskat runt lite utan att komma närmre någon lösning. Det enda som avhjälpte någorlunda (fortfarande inte spelbart) var en fräsch ominstallation av Windows, slå på adaptive vsync. Då fungerade nästan så man stod ut med det tills någon omstart senare och uppdatering av Windows hade kickat in.

Ett vanligt problem som kan uppstå vad jag läste mig till är om man har trådlöst mus och/eller tangentbord. Om så skulle vara fallet kan du ju testa att byta till trådat, i mitt fall gjorde det dock ingen skillnad.

Har använt samma hårdvara hela tiden. Jag kör inte med trådlöst allt är med sladdar , Yes jag kör med VSYNC (adaptive) dessa stutters sker enbart i csgo dayz bf3 badcomapny 2 , bf4 fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Vilken version var det ? Och betedde den sig faktiskt precis likadant i alla spel ? Låter lite otroligt...
Har du någon bloatware på maskin ? eller en massa andra program i bakgrunden ?

Det var en konstig och låg resolution så är nog inte grafikminnet som spökar iaf.

Edit: Bios uppdatering kanske kunde lösa era problem

Minns riktigt inte den senaste verisionen om jag skall vara ärlig. Förlåt , jag kanske inte var så tydlig , men jag mena mer att dessa stutter enbart sker i respektive spel tittlar jag nämnt. förutom bf4 , där fungerar allt som det ska. Jag förstår inte vad du menar med bloatware hehe , är ej så kunnig. När jag spelar så har jag allt avstängd. Biosen är uppdaterad till det senaste.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Långsökt kanske men är SSDn inställd på AHCI mode?

Vad är AHCI mode? och vad gör den? Faktiskt så vet jag inte , jag är ej så kunnig inom detta område. Vart ser jag om ''AHCi'' är på?

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

Vad är AHCI mode? och vad gör den? Faktiskt så vet jag inte , jag är ej så kunnig inom detta område. Vart ser jag om ''AHCi'' är på?

AHCI borde du ha ställt in via BIOS innan du installerade Windows (förutsatt att OS ligger på den). Installerar du win i IDE och slår om disken till AHCI så kommer du inte kunna starta Windows.

Jag skulle testa att avinstallera alla drivrutiner och liknande helt för kortet, se också till att ta bort hela katalogen NVIDIA som ligger i rooten på C-disken och testa att köra in senaste eller näst senaste WHQL. Ibland blir det fel när man uppdaterar drivrutinerna och gammal version eller konfliker med PhysX och liknande ligger och stör. Vet inte hur många gånger det hänt att skärmen slocknar vid nyinstallation av drivrutiner och datorn hängt sig. Deras installer är verkligen skräp.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

AHCI borde du ha ställt in via BIOS innan du installerade Windows (förutsatt att OS ligger på den). Installerar du win i IDE och slår om disken till AHCI så kommer du inte kunna starta Windows.

Jag skulle testa att avinstallera alla drivrutiner och liknande helt för kortet, se också till att ta bort hela katalogen NVIDIA som ligger i rooten på C-disken och testa att köra in senaste eller näst senaste WHQL. Ibland blir det fel när man uppdaterar drivrutinerna och gammal version eller konfliker med PhysX och liknande ligger och stör. Vet inte hur många gånger det hänt att skärmen slocknar vid nyinstallation av drivrutiner och datorn hängt sig. Deras installer är verkligen skräp.

Tack för ditt svar. Aha , för varjegång jag har installerat drivrutinerna så har jag aldrig tagit bort själva ''Nvidia mappen'' jag har mer bara installerat över det gammla drivrutinen.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

Tack för ditt svar. Aha , för varjegång jag har installerat drivrutinerna så har jag aldrig tagit bort själva ''Nvidia mappen'' jag har mer bara installerat över det gammla drivrutinen.

Har du också alltid valt clean install? Det är ett must, annars brukar det bli bajs förr eller senare. FÖ får du inte ut full hastighet av din SSD om den inte körs i AHCI

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Har du också alltid valt clean install? Det är ett must, annars brukar det bli bajs förr eller senare. FÖ får du inte ut full hastighet av din SSD om den inte körs i AHCI

Yes jag kör alltid clean install , men jag har ALDRIG tagit bort själva roten innan jag installerar en ny drivis. Jag har windows på min ssd , så jag antar att AHCI är på eftersom jag kommer in på windows? Fan , jag blir så frustrerad , varför jag får denna problem med just dessa spel och inte bf4.. Ska man stänga av CPU throttle? har läst att det påverkar vissa spel? jag vill inte röra något jag inte vet något om.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

Yes jag kör alltid clean install , men jag har ALDRIG tagit bort själva roten innan jag installerar en ny drivis. Jag har windows på min ssd , så jag antar att AHCI är på eftersom jag kommer in på windows? Fan , jag blir så frustrerad , varför jag får denna problem med just dessa spel och inte bf4..

Det behöver man egentligen inte göra om man inte ska vara säker på att man får bort gamla drivrutiner som spökar. Nä, disken står automatiskt på IDE precis som t ex minnena går i 1333Mhz även om de stödjer mer så vida du inte ställer om det i BIOS. Kanske är dags att formatera om disken och installera Windows på nytt med AHCI på SSDn Eftersom BF4 fungerar men inte de andra skulle min peng hamna på att det är drivrutinerna som spökar för ditt grafikkort.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Har du adaptive v-sync på i alla spel? Det kanske inte gilla detta i alla de spel du spelar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det behöver man egentligen inte göra om man inte ska vara säker på att man får bort gamla drivrutiner som spökar. Nä, disken står automatiskt på IDE precis som t ex minnena går i 1333Mhz även om de stödjer mer så vida du inte ställer om det i BIOS. Kanske är dags att formatera om disken och installera Windows på nytt med AHCI på SSDn Eftersom BF4 fungerar men inte de andra skulle min peng hamna på att det är drivrutinerna som spökar för ditt grafikkort.

Ahaa , men det är inte logiskt . Hade det varit fel på drivers , så hade jag haft samma problem med BF4. Jag säger inte att du har fel eller något , du är mer kunnig än jag , men om fallet hade varit drivrutiner så skulle de vara samma problem med bf4 som de andra spelen.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du adaptive v-sync på i alla spel? Det kanske inte gilla detta i alla de spel du spelar?

Yes. Jag avänder ''adaptive v-sync'' på bf4 enbart. Har testat med normal v-sync på bf3 har samma problem där med , jag har testat utan v-sync , samma problem där med.. detta gäller cs:go dayz , bf3 badcompany 2.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem

vart är spelen installerade? På SSDn eller på den externa disken? För om BF4 ligger på SSD och de andra spelen ligger på extern HDD så kanske det kan vara det som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

vart är spelen installerade? På SSDn eller på den externa disken? För om BF4 ligger på SSD och de andra spelen ligger på extern HDD så kanske det kan vara det som spökar.

Roligt nog ligger min bf4 på min EXTERNA samt de andra spelen. EDIT: testade installera cs:go på min ssd disk , samma problem uppstår ''stutter''

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem

Har du alla chipsetdrivisar installerade?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har du alla chipsetdrivisar installerade?

jepp det har jag förstår verkligen inte vad problemet är.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem

du kör ju med adaptive vsync. prova stäng av och berätta hur det känns då först. v-sync kan verkligen f*cka me helhetsupllevelsen

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

du kör ju med adaptive vsync. prova stäng av och berätta hur det känns då först. v-sync kan verkligen f*cka me helhetsupllevelsen

Det blev markant bättre med vsync off och alla inställningar på max i cs:go , men jag får ''screan tearing'' om det heter så , annars får ja inga stutters med vsync off. Men jag ska ju egentligen kunna köra med vsync på utan att få dessa stutters :S

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt. Hur kommer det sig att du kör i så låg upplösning? Din dator klarar ju det dubbla utan att svettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Mycket konstigt. Hur kommer det sig att du kör i så låg upplösning? Din dator klarar ju det dubbla utan att svettas.

Just av den anledningen att jag har en gammal skärm den stödjer bara 1680x1050

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

Just av den anledningen att jag har en gammal skärm den stödjer bara 1680x1050

Hehe, du har ju köpt typ en Ferrari och satt på den trähjul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Hehe, du har ju köpt typ en ferarri och satt på den trähjul

hahahaha den va bra , nee men jag prioriterade lite.. jag är nöjd med 1680x1050 är inte så ''kräsen'' om att ha högre pixlar osv, om du förstår. men det kanske bli ett köp av skärm lite senare hehe.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem

Hej allihopa. Jag sitter på en liknande build du har och jag upplever samma sak. Jag har testat allt möjligt som du också gjort.
bf4, cod bo2 och några till spel funkar klockrent utan stutters. däremot gw2, cod ghost och annat är det sjukt med stutter och FPS drops. Jag blir skogstokig.

Jag har sökt under lång tid utan framgång. Det är ej V-sync som krånglar för mig. Hjälp snälla känns tråkigt att ha köpt en dyr fin rigg utan att kunna använda den.

Visa signatur

Grundare för: Alla Talar Svenska - Gemenskap
Discord hittar ni på vår hemsida: https://www.allatalarsvenska.nu/

|CPU: I7 4770K 4.0Ghz | MB: MSI Z87-G45 gaming|RAM: DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |GPU: MSI nvidia GTX 1070 | Skärm: Asus VG248 144Hz | Burk: Fractal Design Define R4 artic white |SSD: Samsung SSD 840 Evo 120GB + 240 | Nätagg: Cooler Master 600W | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm | Wifi nätverkskort: ASUS PCE-AC68 AC1900 | OS: Wind 10 | Tangentbord: SteelSeries APEX 350 |Mus: SteelSeries Rival |Hörlurar : SteelSeries H