Permalänk

Tappar 70% av bandbredd i wi-fi

Tjenare. En kompis har problem med sitt nätverk. När man kör kabel har dom nästan exakt 100/10. Men när man testar via wi-fi får dom typ 20-40/10 , fattar att man tappar en del på wi-fi men så mkt? Dom har en asus n68u router. Har testat uppgradera firmware samt ändra mellan kanal 1, 6 och 11. Nån som har nåt knep?

//R

Permalänk

Har ni kollat vilka kanaler grannarna använder, om det finns grannar det vill säga? Hur är routern placerad, ligger den under en säng, vilket jag sett hos folk, kan de inte räkna med särskilt bra signal.

Permalänk
Medlem

Problemet är säkert relaterat till hastighetsinställningarna/frekvensinställningarna mellan 2,4 och 5Ghz, ska uppgradera till en värsting Asus router och det verkar vara ett bekymmer. Om ni testar att låsa lägena till b-g eller n så tror jag det fungerar som det ska.....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

Tjenare. En kompis har problem med sitt nätverk. När man kör kabel har dom nästan exakt 100/10. Men när man testar via wi-fi får dom typ 20-40/10 , fattar att man tappar en del på wi-fi men så mkt? Dom har en asus n68u router. Har testat uppgradera firmware samt ändra mellan kanal 1, 6 och 11. Nån som har nåt knep?

//R

Hur ser det ut?

1) Hur långt ifrån routern?
2) Hur många väggar/hinder till routern?
3) Vilken dator/nätverkskort har ni testat med?

Stöter på folk som undrar varför deras wifi fungerar dåligt ibland och när man
frågar dessa frågor och får svaren 1) Tvärs över huset 2) Minst två Betong 3) Min mobil
så tycker man ju att dom borde inse svaret själva.

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Hur ser det ut?

1) Hur långt ifrån routern?
2) Hur många väggar/hinder till routern?
3) Vilken dator/nätverkskort har ni testat med?

Stöter på folk som undrar varför deras wifi fungerar dåligt ibland och när man
frågar dessa frågor och får svaren 1) Tvärs över huset 2) Minst två Betong 3) Min mobil
så tycker man ju att dom borde inse svaret själva.

Står bredvid routern så har inget med väggar etc och göra.
Glömde skriva med det, sånt är ju självklart relevant
Har testat med samma dator som får 100/10 vid fast inkoppling samt iPad air

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

Står bredvid routern så har inget med väggar etc och göra.
Glömde skriva med det, sånt är ju självklart relevant
Har testat med samma dator som får 100/10 vid fast inkoppling samt iPad air

Måste bara ha sagt hur mycket jag avskyr Apple:

"Jag vill veta vilket nätverkskort som används i Ipad air" Här har du animationer på Ipad Air! Här har du designen på Ipad Air! Här har du text och bilder stora nog att ses från månen! "Jag vill bara veta specs" Okej, här har du en lång oteknisk förklaring på något som krävde en rad! "Tack"

Dold text

Testa att låsa routern till N, Kanalbredd till 40 och Kanal till Auto.

Edit: behövdes

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Måste bara ha sagt hur mycket jag avskyr Apple:

"Jag vill veta vilket nätverkskort som används i Ipad air" Här har du animationer på Ipad Air! Här har du designen på Ipad Air! Här har du text och bilder stora nog att ses från månen! "Jag vill bara veta specs" Okej, här har du en lång oteknisk förklaring på något som krävde en rad! "Tack"

Dold text

Då har det antagligen med kanalerna att göra ja. Testa att låsa routern till N, Kanalbredd till 40 och Kanal till Auto.

Mjo jag förstår, många som ogillar Apple. Försökte faktiskt hitta hur mkt nätverkskortet i iPad klarade men kunde inte hitta. Ipads är dock guld när man åker långa sträckor bil med kids

Är det denna inställningen ni pratar om?

http://postimg.org/image/xs3y6ge6l/

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

Mjo jag förstår, många som ogillar Apple. Försökte faktiskt hitta hur mkt nätverkskortet i iPad klarade men kunde inte hitta. Ipads är dock guld när man åker långa sträckor bil med kids

Är det denna inställningen ni pratar om?

http://postimg.org/image/xs3y6ge6l/

Precis

Detta kan förhindra enheter som inte klarar av N att ansluta till routern men det är
bra att kolla om det är här felet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Precis
http://i.imgur.com/QIjsQ0D.jpg

Detta kan förhindra enheter som inte klarar av N att ansluta till routern men det är
bra att kolla om det är här felet ligger.

Ska just köpa en Asus RTAC66U och har läst på lite och det verkar vara ett vanligt problem att det blir nått bekymmer med switchningen mellan 2,4 och 5Ghz så att låsa till enbart N löser nog garanterat problemet. Annars så tror jag Tomato firmware löser problemet...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Antar att du mäter via typ Bredbandskollen? Jag har 100/10, och när jag mäter via Bredbandskollen så visar den bara ca 30/10 (mäter dock 100/10 via kabel).
Däremot om jag laddar ner en väl seedad torrent (så som Ubuntu Server) så kommer jag upp i ca 8 MB/s över Wifi.
Så är det iaf på min Macbook Air som är ansluten till routerns (D-Link DIR-850L) 5GHz band via 802.11ac. Har inte testat på andra enheter.

Dold text
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Precis
http://i.imgur.com/QIjsQ0D.jpg

Detta kan förhindra enheter som inte klarar av N att ansluta till routern men det är
bra att kolla om det är här felet ligger.

Blev nog lite bättre när jag ändrade till 40. N only gjorde inget tyvärr. Kom upp i Max 50mb vid test med net analyzer

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

Blev nog lite bättre när jag ändrade till 40. N only gjorde inget tyvärr. Kom upp i Max 50mb vid test med net analyzer

Är detta på 2.4 eller 5 GHz bandet?

Med min platta når jag 50 Mbit på 2.4 och 80 på 5.0.

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda hem inssider och kolla hur det ser ur i etern runtomkring, versioner före 4 är fria och finns att hitta om du söker efter dem
Posta en skärmdump.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ladda hem inssider och kolla hur det ser ur i etern runtomkring, versioner före 4 är fria och finns att hitta om du söker efter dem
Posta en skärmdump.

Även om det är relevant med kanalerna så SKA ju auto inställningen välja kanalerna rätt. Har alltid gjort det på min Asus router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Även om det är relevant med kanalerna så SKA ju auto inställningen välja kanalerna rätt. Har alltid gjort det på min Asus router.

Jo men det är inte alltid så att det finns något rätt. Alla kanaler kan vara upptagna