Får ingen kontakt med datorn, bara "on-knappen" fungerar

Permalänk
Medlem

Får ingen kontakt med datorn, bara "on-knappen" fungerar

Hej! Jag har precis byggt ihop en dator till pappa som inte fungerar riktigt som den ska. Den fungerar nämligen inte alls.
Detta är den fjärde datorn jag bygger så jag är rätt så van och tror inte att jag glömt någonting, men man vet ju aldrig.

Problembeskrivning:
Datorn startar upp, men varken skärm eller usb-enheter får kontakt med den. Jag har haft den inkopplad i både DVI
(dock via en DVI-VGA adapter på skärmen) och HDMI på en annan skärm. Ingen skillnad.
Kopplar jag in en mus i USB-uttaget så händer absolut ingenting. Jag har kopplat in både 8 pin och 24 pin till moderkortet.
De kablarna ska allt sitta på, har kontrollerat det (fick dock inte fast 24pin tills att spärren gick i lås.. Helt omöjlig att få på så).
Grafikkortet kräver ingen extra strömförsörjning.

Komponenter
Mobo: Asrock Z87E-ITX
Prolle: 4790K
Graffe: EVGA 750ti SC
SSD: Intel 530 (eller 520, minns ej) 240GB
RAM: 2st 8GB crucial ballastix 1600Mhz
PSU: Cooler Master 450W gold
OS: N/A

Någon som har en susning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Hej! Jag har precis byggt ihop en dator till pappa som inte fungerar riktigt som den ska. Den fungerar nämligen inte alls.
Detta är den fjärde datorn jag bygger så jag är rätt så van och tror inte att jag glömt någonting, men man vet ju aldrig.

Problembeskrivning:
Datorn startar upp, men varken skärm eller usb-enheter får kontakt med den. Jag har haft den inkopplad i både DVI
(dock via en DVI-VGA adapter på skärmen) och HDMI på en annan skärm. Ingen skillnad.
Kopplar jag in en mus i USB-uttaget så händer absolut ingenting. Jag har kopplat in både 8 pin och 24 pin till moderkortet.
De kablarna ska allt sitta på, har kontrollerat det (fick dock inte fast 24pin tills att spärren gick i lås.. Helt omöjlig att få på så).
Grafikkortet kräver ingen extra strömförsörjning.

Komponenter
Mobo: Asrock Z87E-ITX
Prolle: 4790K
Graffe: EVGA 750ti SC
SSD: Intel 530 (eller 520, minns ej) 240GB
RAM: 2st 8GB crucial ballastix 1600Mhz
PSU: Cooler Master 450W gold
OS: N/A

Någon som har en susning?

Den bootar, men ingen bild? då för ens få bild sätter du kontakten i grafikkortet eller i moderkortet (vilket du än gör testa att koppla den där du inte kopplat in den förut)? sen testa med ett ramminne (byt mellan dom två, men kör inte mer än med ett). Funkar inte det, ta bort grafikkort,SSD och kör ett ramminne. Sen du har inte glömt distanser under moderkortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Du måste troligtvis flasha BIOS till senaste versionen då haswell refresh är anpassat för Z97.

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk
Medlem

Det är möjligt. Hur gör man det om man inte ens får någon bild??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motherofgod:

Det är möjligt. Hur gör man det om man inte ens får någon bild??

Har du tillgång till en äldre haswell processor som moderkortet stöder ?

Permalänk
Medlem

Tillgång och tillgång.. Jag har ju min egna dator i lägenheten i Göteborg. Får bege mig dit och felsöka om några dagar då, antar jag. Jäkla skit.
Men tack i alla fall för hjälpen. Om det inte fungerar så får jag återkomma. Om någon annan tror att det kan vara någonting annat så ös på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tillgång och tillgång.. Jag har ju min egna dator i lägenheten i Göteborg. Får bege mig dit och felsöka om några dagar då, antar jag. Jäkla skit.
Men tack i alla fall för hjälpen. Om det inte fungerar så får jag återkomma. Om någon annan tror att det kan vara någonting annat så ös på

Det är troligt att du behöver flasha bios, även om cpu-stödet funnits i mer än 7 månader.
(bios version 2.30 och senare)

MEN, kontrollera 24-pin-kontakterna noga efter ev defekter/skador,
jag har aldrig varit med om att den inte kunnat tryckas i till låshaken.
(även om det ibland behövts ganska mycket kraft.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ska undersöka detta fenomen med. Kanske rentav testa med annat nätagg.

Permalänk
Medlem

Det var uppdatering utav BIOS som var problemet. Tack som fasen! Jag fick förövrigt på sladden till slut. Monterade den innan jag monterade i moderkortet i chassit. Men var tvungen att ta i som fasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tillgång och tillgång.. Jag har ju min egna dator i lägenheten i Göteborg. Får bege mig dit och felsöka om några dagar då, antar jag. Jäkla skit.
Men tack i alla fall för hjälpen. Om det inte fungerar så får jag återkomma. Om någon annan tror att det kan vara någonting annat så ös på

Jag öser på. En sak som hjälpt mig ur "ingen bild" knipan många gånger när jag pulat i burken är följande.
1: Tag ur eventuellt grafikkort och rensa Cmos.
2: Koppla in skärmkabeln i valfri bildutgång t.ex hdmi på moderkortet.
3: Starta datorn.
4: Stäng av datorn.
5: Sätt i grafikkortet och sätt in skärmkabeln i det.
6: Rensa Cmos åter igen.
7: Starta datorn.

Och då kommer alltid bilden för mig.

EDIT: Såg att det löste sig, men ha mitt tillvägagångssätt i huvudet om krångel skulle uppstå.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Haha! Det låter mer som en cheat-code till NES ;D