Backup av NAS - hur gör du?

Permalänk
Medlem

Backup av NAS - hur gör du?

Tänkte höra mig för hur ni andra sköter biten med att ha en backup av era NAS hemma. Mest intresserad är jag att höra om de lösningar som inte är inbyggda i skräddarsydd mjukvara från fabrik.

Dvs, hur gör du som har en "dummy"-NAS och har en backup av denna?

Permalänk
Medlem

Kör hittills git-annex. Om det är bra eller inte vet jag inte, men det är väl bättre än inget.
Har det mest för att kunna backa i versioner om det händer något.

Permalänk
Medlem

Kopierar ut allt manuellt på usbdisk

Permalänk
Avstängd

Samma här, har nu gjort i ordning bland filservrarna och bytt diskar och nuvarande lösning blev som följande:
Två st filservrar om 8x 4TB i Raid6 baserat på hårdvaruraid. Dessa backas mot min gamla FreeNas server från 2012 med 12x 2TB i Raidz2. Allt får inte plats så klart men det viktigaste. Backup sköts av Windows inbyggda backupsystem med dagliga backuper. Alla stationära och bärbara datorer backas också mot filservrarna varje natt så de blir också backupade automatiskt mot FreeNasen.

Permalänk
Medlem

Så där höll jag också på fram till för några år sedan men idag finns det så bra och prisvärda tjänster på Internet för backup att det känns onödigt att hålla på (så länge man har tillgång till bra Internet dvs). T.ex. CrashPlan som jag själv kör, med obegränsat med lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Om ni redan hade haft en till NAS vid sidan av till att hosta backupen och vill lagra den krypterat (stöldskydd)... Hur hade ni gjort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregoff:

Om ni redan hade haft en till NAS vid sidan av till att hosta backupen och vill lagra den krypterat (stöldskydd)... Hur hade ni gjort då?

Antar att den frågan inte var till mig? Om den nu var det så har CrashPlan (och många fler liknande tjänster) så klart stöd för stark kryptering med egen unik nyckel, annars skulle jag aldrig våga använda det. Att ha en NAS i närheten av den första för backuptagning låter inte speciellt säkert vid typ en brand, vattenläcka eller liknande, risken är stor att om en ryker så ryker den andra också. Vill man bara försäkra sig mot hårddisk krascher finns ju alltid RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Antar att den frågan inte var till mig? Om den nu var det så har CrashPlan (och många fler liknande tjänster) så klart stöd för stark kryptering med egen unik nyckel, annars skulle jag aldrig våga använda det. Att ha en NAS i närheten av den första för backuptagning låter inte speciellt säkert vid typ en brand, vattenläcka eller liknande, risken är stor att om en ryker så ryker den andra också. Vill man bara försäkra sig mot hårddisk krascher finns ju alltid RAID.

Känner till crashplan och det låter onekligen bra. Nu har jag dock redan ett nas till liggandes (med diskar) som jag vill använda mig av. Därav mina frågor