Bra prisvärt hemmabio, helst under 10k

Permalänk
Medlem

Bra prisvärt hemmabio, helst under 10k

sitter för tillfället med
Yamaha RX-V373 och Canton Movie 80 CX.

jag kommer få pengarna tillbaka för dessa förhoppningsvis.

jag är sugen att uppgradera mig så jag undrar vad ni rekommenderar. detta va mitt första hemmabio, så jag har inte hört bättre om man säger så. ändå är jag ganska kräsen när det gäller ljud och bild-

jag vill ha det hemmabio som ni anser vara mest prisvärt när det gäller film, spel och musik. men främst musik och film.

Vill inte ha ett 2.1 system

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Reciver borde du nästan kunna fortsätta använda. Sedan tittare runt lite här: http://www.ljudfokus.se/

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

http://www.brl.se/sv/artiklar/marantz-m-cr510-canton-gle490.h... det här kan vara bra att börja med .Så kan du köpa fler högtalare sen :)!högtalarna som är med i paket är värda 7000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Reciver borde du nästan kunna fortsätta använda. Sedan tittare runt lite här: http://www.ljudfokus.se/

så receivern är okej? vet att dom kommer byta ut den till en 377 istället för 373 efter lagningen

Skrivet av Fredzon:

http://www.brl.se/sv/artiklar/marantz-m-cr510-canton-gle490.h... det här kan vara bra att börja med .Så kan du köpa fler högtalare sen :)!högtalarna som är med i paket är värda 7000 kr

hmm. men hur ska man köra surround på det?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

http://www.brl.se/sv/artiklar/marantz-m-cr510-canton-gle490.h... det här kan vara bra att börja med .Så kan du köpa fler högtalare sen :)!högtalarna som är med i paket är värda 7000 kr

Man får dock ingen bra sub, center och sateliter för 1500...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Man får dock ingen bra sub, center och sateliter för 1500...

är det bäst att köpa separat eller ett komplett system?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

är det bäst att köpa separat eller ett komplett system?

Kan väldigt lite om ljud men det är oftast bäst att köpa ett högtalarpaket istället för olika högtalare eftersom att olika högtalare låter olika, och man vill ha typ samma ljud från alla. Annars kan surroundupplevelsen bli lite konstig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Kan väldigt lite om ljud men det är oftast bäst att köpa ett högtalarpaket istället för olika högtalare eftersom att olika högtalare låter olika, och man vill ha typ samma ljud från alla. Annars kan surroundupplevelsen bli lite konstig.

jo de e sant

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Jag vet inte själv men Dynavoice Definition högtalare ska vara bra för pengen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag vet inte själv men Dynavoice Definition högtalare ska vara bra för pengen

Har själv Dynavoice Definition DF5, riktigt klart ljud. Basen kanske kan anses vara lite svag i vissa lägen (framförallt i större rum) men ska testa att bi-ampa och se om man får ut lite mer kräm ur dem.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

sitter för tillfället med
Yamaha RX-V373 och Canton Movie 80 CX.

jag kommer få pengarna tillbaka för dessa förhoppningsvis.

jag är sugen att uppgradera mig så jag undrar vad ni rekommenderar. detta va mitt första hemmabio, så jag har inte hört bättre om man säger så. ändå är jag ganska kräsen när det gäller ljud och bild-

jag vill ha det hemmabio som ni anser vara mest prisvärt när det gäller film, spel och musik. men främst musik och film.

Vill inte ha ett 2.1 system

Jag kan rekommendera att du frågar Hi-Fi Klubben, dom kan allt om ljud och bild och man kan lyssna på grejorna i butik.
http://www.hifiklubben.se/

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det är bäst att börja med två golvhögtalare sen köper man center och bakhögtalare :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag vet inte själv men Dynavoice Definition högtalare ska vara bra för pengen

Skrivet av Cheesier:

Har själv Dynavoice Definition DF5, riktigt klart ljud. Basen kanske kan anses vara lite svag i vissa lägen (framförallt i större rum) men ska testa att bi-ampa och se om man får ut lite mer kräm ur dem.

Skrivet av Vikman96:

Jag kan rekommendera att du frågar Hi-Fi Klubben, dom kan allt om ljud och bild och man kan lyssna på grejorna i butik.
http://www.hifiklubben.se/

Skrivet av Fredzon:

Jag tycker personligen att det är bäst att börja med två golvhögtalare sen köper man center och bakhögtalare :).

varför ska man börja med 2 golvhögtalare först. är det inte bättre att ta allt komplett istället tänkte jag?

och butiker som mediamarkt och elgiganten är bara att sålla bort när det gäller att välja hemmabio?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

varför ska man börja med 2 golvhögtalare först. är det inte bättre att ta allt komplett istället tänkte jag?

och butiker som mediamarkt och elgiganten är bara att sålla bort när det gäller att välja hemmabio?

I mitt fall har jag bara kört frontar pga. platsbrist för fler högtalare, har aldrig heller blivit riktigt imponerad av 5.1 system.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Jag tycker personligen att det är bäst att börja med två golvhögtalare sen köper man center och bakhögtalare :).

Slänger man ihop ett paket hos ljudfokus får man det till ett lite lägre pris. ~1000 kr billigare kan det nog bli

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

I mitt fall har jag bara kört frontar pga. platsbrist för fler högtalare, har aldrig heller blivit riktigt imponerad av 5.1 system.

Då har du inte lyssnat på ett rätt inställt system det låter grymt bra.
Jag har lagt en bit över 100k för 7.1 kanals system med dubbla subbar och projektor , kan få likvärdigt ljud i mitt rum 3.5x 7m stort som royal bio i malmö. "Effekt/tryck och filmupplevelse"

Har också lagt ner hundra tals timmar på ljudabsorbenter, injusteringar o tweakat placeringar av högtalare , möbler mm.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

varför ska man börja med 2 golvhögtalare först. är det inte bättre att ta allt komplett istället tänkte jag?

och butiker som mediamarkt och elgiganten är bara att sålla bort när det gäller att välja hemmabio?

http://www.ljudfokus.se/hemmabiosystem/5-1-hemmabiosystem/98/ Svårt?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

I mitt fall har jag bara kört frontar pga. platsbrist för fler högtalare, har aldrig heller blivit riktigt imponerad av 5.1 system.

Förstår men jag vill ha minst 5.1 i alla fall.

Skrivet av LudvigLindell:

Slänger man ihop ett paket hos ljudfokus får man det till ett lite lägre pris. ~1000 kr billigare kan det nog bli

Skulle vilja ha det bästa för pengen

Skrivet av Mogwaii:

Då har du inte lyssnat på ett rätt inställt system det låter grymt bra.
Jag har lagt en bit över 100k för 7.1 kanals system med dubbla subbar och projektor , kan få likvärdigt ljud i mitt rum 3.5x 7m stort som royal bio i malmö. "Effekt/tryck och filmupplevelse"

Har också lagt ner hundra tals timmar på ljudabsorbenter, injusteringar o tweakat placeringar av högtalare , möbler mm.

Haha ja, för 100k lär man få biokvalitet

Ser intressant ut.
För det jag har just nu fick jag för 3500 kr. Det är väl ett klipp.
jag kommer få en ny rx v377 och den nya modellen av canton movie 80. Få tillbaka 3500 och fixa ett nytt. Eller behålla det systemet för 3500 som är värt cirka 6k?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Då har du inte lyssnat på ett rätt inställt system det låter grymt bra.
Jag har lagt en bit över 100k för 7.1 kanals system med dubbla subbar och projektor , kan få likvärdigt ljud i mitt rum 3.5x 7m stort som royal bio i malmö. "Effekt/tryck och filmupplevelse"

Har också lagt ner hundra tals timmar på ljudabsorbenter, injusteringar o tweakat placeringar av högtalare , möbler mm.

Visst, men känner tyvärr ingen (kanske är lika bra, slippa bli sugen på det) som har ett riktigt bra och inställt system.

Finns även lite praktiska problem för vissa.
1. Kostnad
2. Plats att ställa grejorna, bor på 27" så blir svårt att få in allt då
3. Tid, ork eller kunskap för att kalibrera hela systemet
4. Grannar som ledsnar på explosioner och skottlossning på våningen över

Skrivet av Fc-inter:

Förstår men jag vill ha minst 5.1 i alla fall.

Bara gav en förklaring till varför jag inte har 5.1
Men annars så finns den serien i en hel uppsättning med Center och Bakhögtalare, bara skaffa till en sub för 5.1.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Ser intressant ut.
För det jag har just nu fick jag för 3500 kr. Det är väl ett klipp.
jag kommer få en ny rx v377 och den nya modellen av canton movie 80. Få tillbaka 3500 och fixa ett nytt. Eller behålla det systemet för 3500 som är värt cirka 6k?

Ah, så jag lyckades pricka rätt i budgeten.
Jag skulle ha skickat iväg Canton-systemet en gång för alla. Nu vet jag inte exakt på öret din budget, men jag skulle ha kört på det här systemet.

Sen bara för dig så tog jag mig tid och satte ihop ett paket som lär låta kanon men som är LIIIIITE för dyrt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Visst, men känner tyvärr ingen (kanske är lika bra, slippa bli sugen på det) som har ett riktigt bra och inställt system.

Finns även lite praktiska problem för vissa.
1. Kostnad
2. Plats att ställa grejorna, bor på 27" så blir svårt att få in allt då
3. Tid, ork eller kunskap för att kalibrera hela systemet
4. Grannar som ledsnar på explosioner och skottlossning på våningen över

Bara gav en förklaring till varför jag inte har 5.1
Men annars så finns den serien i en hel uppsättning med Center och Bakhögtalare, bara skaffa till en sub för 5.1.

Okej sant men eftersom jag spelar oxå så vill jag ha 5.1 minst

Skrivet av Lifooz:

Ah, så jag lyckades pricka rätt i budgeten.
Jag skulle ha skickat iväg Canton-systemet en gång för alla. Nu vet jag inte exakt på öret din budget, men jag skulle ha kört på det här systemet.

Sen bara för dig så tog jag mig tid och satte ihop ett paket som lär låta kanon men som är LIIIIITE för dyrt.

Tack för din tid. Men det där är väldigt hö prislapp tror inte jag har råd med det.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Tack för din tid. Men det där är väldigt hö prislapp tror inte jag har råd med det.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-paket-rumble-r-...
Det systemet är det som nog passar din ekonomi.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eller detta om han tycker golvhögtalare tar för mycket plats men som jag sa tidigare kan man ju plocka lite högtalare hos ljudfokus och sätta ihop ett eget paket så man får rabatt
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-5-1...

Edit: dessutom tycker jag dm-6 och dx-5 högtalarna är riktigt snygga

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Eller detta om han tycker golvhögtalare tar för mycket plats men som jag sa tidigare kan man ju plocka lite högtalare hos ljudfokus och sätta ihop ett eget paket så man får rabatt
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-5-1...

Edit: dessutom tycker jag dm-6 och dx-5 högtalarna är riktigt snygga

Helt rätt. Fan det är lite tur att vi har Ljudfokus. Bättre högtalare till dom priserna får man verkligen leta efter.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

ser fina ut. dessa kör över de jag har just nu antar jag?

Skrivet av LudvigLindell:

Eller detta om han tycker golvhögtalare tar för mycket plats men som jag sa tidigare kan man ju plocka lite högtalare hos ljudfokus och sätta ihop ett eget paket så man får rabatt
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-5-1...

Edit: dessutom tycker jag dm-6 och dx-5 högtalarna är riktigt snygga

dom ser också fina ut, kanske lite dyra då det inte ingår en receiver

men alla har länkat högtalare utan receivers. vilken ska man välja till dessa system?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

ser fina ut. dessa kör över de jag har just nu antar jag?

Rätt stenhårt ja, glöm inte reciever bara. Jag skulle ha valt denna, eller denna beroende på budget.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Visst, men känner tyvärr ingen (kanske är lika bra, slippa bli sugen på det) som har ett riktigt bra och inställt system.

Finns även lite praktiska problem för vissa.
1. Kostnad
2. Plats att ställa grejorna, bor på 27" så blir svårt att få in allt då
3. Tid, ork eller kunskap för att kalibrera hela systemet
4. Grannar som ledsnar på explosioner och skottlossning på våningen över

Bara gav en förklaring till varför jag inte har 5.1
Men annars så finns den serien i en hel uppsättning med Center och Bakhögtalare, bara skaffa till en sub för 5.1.

27" inte mycket plats där inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loban77:

27" inte mycket plats där inte

Håller med, Plus att bor man i lägenhet bör man inte ha bio hemma system med sub/ar då man garanterat får arga grannar

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Håller med, Plus att bor man i lägenhet bör man inte ha bio hemma system med sub/ar då man garanterat får arga grannar

Inte fått några arga grannar än och jag sitter och kör ganska hårt på min sub.(Vad jag vet har dem inte varit arga då dem inte har sagt något)

http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/speaker-systems/s...

Trycker på ganska bra i mitt 12m2

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Rätt stenhårt ja, glöm inte reciever bara. Jag skulle ha valt denna, eller denna beroende på budget.

okej, nice. kanske ska behålla min http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=6312 och byta högtalare då bara?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800