Permalänk

Carbide Water

Tjenare Sweclockers!

Har nu blivit klar med ombyggnationen av min dator och tänkte visa upp resultatet här. Jag har moddat fast en 240 radiator i botten och flyttat pump, res och HDD till baksidan. HDD:n sitter i 5,25" bayen och en SSD sitter ovanpå. Det var precis på millimetern att botten radiatorn fick plats på längden, man kan dock flytta fläktarna till utsidan om man vill ha mer plats. Tempsen efter ett par timmar i Watch Dogs ligger på max ca 65°C på CPU:n (4,2GHz) och 52°C på GPU:n (1160MHz) med alla fläktar på lägsta på fläktkontrollern och pumpen på ungefär 3, mitt rum är också ganska varmt nu på sommaren, ca 25-26°C. Jag har aldrig fått CPU:n över 70°C i prime95.

Specs är följande:
CPU: Intel Core i5 3570K
MB: MSI Z77A-G45 Gaming
GPU: Zotac Geforce GTX 780 3GB
RAM: Kingston HyperX Beast 1600mhz 8GB (2x4GB)
Lagring: Corsair Force GS 128GB SSD, 750 GB HDD
PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold
Fläktar: 3st Gentle Typhoon på 360 radiatorn, 2st SP120 på 240 radiatorn, 2st AF140 utblås
Chassi: Corsair Carbide Air 540

Vattenkylning:
Pump: Alphacool VPP655
Top: Alphacool HF D5 TOP - PLEXI
CPU block: Alphacool NexXxos XP3 Light - Acetal Nickel Edition
Reservoir: Phobya Balancer 250 black nickel
Radiatorer: Alphacool NexXxos XT45 360mm och Alphacool NexXxos XT45 240mm
GPU block: EK-FC 780 GTX Ti
GPU backplate: EK-FC 780 GTX Ti Backplate

Carbide Water

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk

Riktigt snyggt blev det, skulle tycka det vore änu bättre om kanske lite klarare slangar så färgen blir riktigt klar röd.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Får man lov att fråga vad själva vattenkylningen gick på?

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

Riktigt snyggt blev det, skulle tycka det vore änu bättre om kanske lite klarare slangar så färgen blir riktigt klar röd.

Skrivet av Maxainen:

Riktigt snyggt!

Får man lov att fråga vad själva vattenkylningen gick på?

Tack så mycket!

Vattenkylningen har gått på totalt ca 4300kr.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Detta får två klagomål från mig.

1. Rödsvart. Så otroligt överanvänt att det får P12-datorer med klistermärken på att verka mer unika.

2. Mjuk slang. Detta beror mest på att jag använder solid tubing som de kallas. Iallafall i utrymmen där de syns. Mjuk slang är estetiskt fult enligt mig, men jag tar till hänsyn att många kan se hard tubing som ett läskigt steg att ta.

Jag ger galleriet en trea. Den förtjänar plus för att den är snygg och städad i utrymmet där moderkortet är, men mjukslang, kabelhärvan i andra utrymmet, rödsvart drar ner den ett snäpp...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Detta får två klagomål från mig.

1. Rödsvart. Så otroligt överanvänt att det får P12-datorer med klistermärken på att verka mer unika.

2. Mjuk slang. Detta beror mest på att jag använder solid tubing som de kallas. Iallafall i utrymmen där de syns. Mjuk slang är estetiskt fult enligt mig, men jag tar till hänsyn att många kan se hard tubing som ett läskigt steg att ta.

Jag ger galleriet en trea. Den förtjänar plus för att den är snygg och städad i utrymmet där moderkortet är, men mjukslang, kabelhärvan i andra utrymmet, rödsvart drar ner den ett snäpp...

Att klaga så mycket på färgerna är väl något överdrivet? Hur många färgteman finns det om man inte lackar och plastdippar, vilket är ett steg de flesta inte tar, annars håller jag med dig fullt, 4 poäng av mig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

Att klaga så mycket på färgerna är väl något överdrivet? Hur många färgteman finns det om man inte lackar och plastdippar, vilket är ett steg de flesta inte tar, annars håller jag med dig fullt, 4 poäng av mig:)

Klagade inte speciellt mycket. Sa min åsikt.
Nu på senare tid tycker jag allt fler färger börjar komma.

Innan var det främst rött och blått, men även guld/gul, orange och grönt har börjat dyka upp. Dessutom nåt jag personligen uppskattar mycket är tretonigt. Rött, gul och svart hade funkat otroligt bra ihop. Även många andra kombinationer.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Andiders:

Klagade inte speciellt mycket. Sa min åsikt.
Nu på senare tid tycker jag allt fler färger börjar komma.

Innan var det främst rött och blått, men även guld/gul, orange och grönt har börjat dyka upp. Dessutom nåt jag personligen uppskattar mycket är tretonigt. Rött, gul och svart hade funkat otroligt bra ihop. Även många andra kombinationer.

Ursäkta, men hur kan du klaga på något som inte ens är relevant till detta bygget?
Själv tycker jag att slang är mycket snyggare än solid tubing, och jag tror ingen här bryr sig alls om att du använder det.
Sen att ta upp färgkombinationer som enligt DIG är "bättre" eller "inne" är helt irrelevant då personen antagligen har haft intresse för just denna färgkombinationen. Varför inte ta upp något som personen faktiskt kunde förbättra?

Edit: Är så himla trött på folk som ska bestämma vad som är modernt och inte i moddingvärlden.

OnT: Bra gjort

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Ursäkta, men hur kan du klaga på något som inte ens är relevant till detta bygget?
Själv tycker jag att slang är mycket snyggare än solid tubing, och jag tror ingen här bryr sig alls om att du använder det.
Sen att ta upp färgkombinationer som enligt DIG är "bättre" eller "inne" är helt irrelevant då personen antagligen har haft intresse för just denna färgkombinationen. Varför inte ta upp något som personen faktiskt kunde förbättra?

Edit: Är så himla trött på folk som ska bestämma vad som är modernt och inte i moddingvärlden.

OnT: Bra gjort

+1 På den zoya!
Var inne och tog en titt på hans bygglogg, blå och svart (som att det skulle vara mindre uttjatat än röd och svart), grymt skumma komponentval och vad som måste vara den värsta dragningen av solid tub jag någonsin sett... (IMO då förstås, kanske är andra som tycker det ser bra ut)

OnT: snyggt bygge!
skulle dock vilja se dig pressa in en 240 rad i toppen också, ser lite tomt ut där uppe och att det bara sitter en ensam fläkt gör att det ser lite konstigt ut där.
Annars har jag inget att klaga på!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Ursäkta, men hur kan du klaga på något som inte ens är relevant till detta bygget?
Själv tycker jag att slang är mycket snyggare än solid tubing, och jag tror ingen här bryr sig alls om att du använder det.
Sen att ta upp färgkombinationer som enligt DIG är "bättre" eller "inne" är helt irrelevant då personen antagligen har haft intresse för just denna färgkombinationen. Varför inte ta upp något som personen faktiskt kunde förbättra?

Edit: Är så himla trött på folk som ska bestämma vad som är modernt och inte i moddingvärlden.

OnT: Bra gjort

För de första så har solid tubing längre livsspann, och samlar på sig smuts mycket mindre än mjukslang, därför rent kvalitetsmässigt så är solid tubing bättre och har dessutom nästan dubbla livsspannen om inte mer.

Jag har aldrig bestämt vad som är modernt eller inte, men lägger man upp ett galleri så får man räkna med att vissa gillar det, andra gillar de mindre. Och hela idén med ett galleri är att folk ska kunna säga vad dom tycker, annars finns ingen som helst mening med en kommentarsfunktion.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär