Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

1. Aero
2. Bättre rättigheter med C partitionen, kan skriva direkt till skyddade filer som hosts (såklart UAC avstängt)
3. Mindre bloat så som mappar, "ny app popup blabla"
4. Inga Charms
5. Ingen värdelös start (redan sagt men orkar inte ta bort, såg de efter)
7. Muskurvan är annorlunda i w7 än w8, input värdena för musen är ändrad i w8 vilket påvisats flera gånger av folk som MarkC, något dom flesta inte märker. En vanesak men jag föredrar w7
8. Inte byggt runt att använda ett cloud synd skit för att använda oset, något som är SKRÄP i mina ögon, vill inte ha syncat skit när jag gör en ominstallation, ska vara rent från grunden

Finns mer men jag är trött och har inte haft mitt kaffe

PS listan för w8 över w7 ser ut ungefär såhär för min del
1. Startar snabbare
2. Filkopieringen är något snyggare och lite bättre

Inget som jag bryr mig om dock.

Mount av iso är dock okej, sparar mig wincdemu, som dock är portable så inget som installeras.

Jag kan ta bort nästan alla punkter som strejf har i sin lista då dom är 100% meningslösa för min del, och är dom det är det inte förbättringar för mig då jag inte använder dom alls.

Tänkte på din punkt 8. Först och främst så är det ju högst frivilligt i åttan att använda konto/synk och väldigt enkelt att välja mellan. Windows 9 kommer ju sikta ännu mer på molnet om man får tro rykten, med allt från program till spel som kommer köras där uppe. Borde inte det vara ännu värre för dig eftersom du vill ha det mesta lokalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tänkte på din punkt 8. Först och främst så är det ju högst frivilligt i åttan att använda konto/synk och väldigt enkelt att välja mellan. Windows 9 kommer ju sikta ännu mer på molnet om man får tro rykten, med allt från program till spel som kommer köras där uppe. Borde inte det vara ännu värre för dig eftersom du vill ha det mesta lokalt?

Ja valet finns att använda det lokalt, vilket jag såklart gör på dom w8 maskiner jag använder.
Syftade dock på att saker som store osv är byggt runt det.

Ja rykten säger det, tiden får utvisa om det blir så eller inte.
Inte som spel,program utanför ms kommer vara enbart i molnet heller.

Får se när det kommer mer konkret information, först då tar jag ställning till det.
Absolut föredrar jag mer lokalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Ja valet finns att använda det lokalt, vilket jag såklart gör. Syftade dock på att saker som store osv är byggt runt det.

Ja rykten säger det, tiden får utvisa om det blir så eller inte.
Inte som spel,program utanför ms kommer vara enbart i molnet heller.

Får se när det kommer mer konkret information, först då tar jag ställning till det.
Absolut föredrar jag mer lokalt.

Fast det är nog svårt att inte ha store, om man inte har konto, eller hur? Jag personligen tycker det är rackarns smidigt, men jag har många maskiner och telefoner och allt vad det är. Alla har ingen nytta av vare sig Store eller konto, men jag kan inte se det som negativt att inte ha möjligheten.

Däremot håller jag med dig om att föredra lokalt på väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tänkte på din punkt 8. Först och främst så är det ju högst frivilligt i åttan att använda konto/synk och väldigt enkelt att välja mellan. Windows 9 kommer ju sikta ännu mer på molnet om man får tro rykten, med allt från program till spel som kommer köras där uppe. Borde inte det vara ännu värre för dig eftersom du vill ha det mesta lokalt?

Ni behagar skämta. Har du installerat Windows 8.1 från grunden någon gång? Man fåt lätt intrycket att lokalt konto har tagits bort, och man måste gå en himlla omväg för att ens få alternativet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ni behagar skämta. Har du installerat Windows 8.1 från grunden någon gång? Man fåt lätt intrycket att lokalt konto har tagits bort, och man måste gå en himlla omväg för att ens få alternativet.

Senast för några veckor sen.
Då har du gjort fel, default är att ha lokalkonto både på 8.0 och 8.1 - förutsatt att man inte har en internetanslutning - vilket är det sätt jag installerat datorer sedan XP och Sasser- tiden. Något jag i sin tur redan nämnt flera gånger här eller i den andra tråden. Men det verkar inte som att vissa antisar vill läsa inlägg som handlar om att lösa era "problem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

1. Aero
2. Bättre rättigheter med C partitionen, kan skriva direkt till skyddade filer som hosts (såklart UAC avstängt)
3. Mindre bloat så som mappar, "ny app popup blabla"
4. Inga Charms
5. Ingen värdelös start (redan sagt men orkar inte ta bort, såg de efter)
7. Muskurvan är annorlunda i w7 än w8, input värdena för musen är ändrad i w8 vilket påvisats flera gånger av folk som MarkC, något dom flesta inte märker. En vanesak men jag föredrar w7
8. Inte byggt runt att använda ett cloud synd skit för att använda oset, något som är SKRÄP i mina ögon, vill inte ha syncat skit när jag gör en ominstallation, ska vara rent från grunden

Finns mer men jag är trött och har inte haft mitt kaffe

PS listan för w8 över w7 ser ut ungefär såhär för min del
1. Startar snabbare
2. Filkopieringen är något snyggare och lite bättre

Inget som jag bryr mig om dock.

Mount av iso är dock okej, sparar mig wincdemu, som dock är portable så inget som installeras.

Jag kan ta bort nästan alla punkter som strejf har i sin lista då dom är 100% meningslösa för min del, och är dom det är det inte förbättringar för mig då jag inte använder dom alls.

Är du lite arg innan morgonkaffet runnit ner?

Lite osäker på vad du menar med punkt nummer 3, Vad är det för app mappar som bloatar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Senast för några veckor sen.
Då har du gjort fel, default är att ha lokalkonto både på 8.0 och 8.1 - förutsatt att man inte har en internetanslutning - vilket är det sätt jag installerat datorer sedan XP och Sasser- tiden. Något jag i sin tur redan nämnt flera gånger här eller i den andra tråden. Men det verkar inte som att vissa antisar vill läsa inlägg som handlar om att lösa era "problem".

Har inte sett någon uppmaning om att koppla ner i någon form av dokumentation nånstans.
Var i installationsprocessen informerar MS om att man bör koppla bort datorn fysiskt från nätverket under installationen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har inte sett någon uppmaning om att koppla ner i någon form av dokumentation nånstans.
Var i installationsprocessen informerar MS om att man bör koppla bort datorn fysiskt från nätverket under installationen ?

MS informerar inte om det eftersom att man inte bör koppla bort datorn fysiskt från nätverket under installationen. Bland annat får man då inte möjligheten att logga in med ett Microsoftkonto.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har inte sett någon uppmaning om att koppla ner i någon form av dokumentation nånstans.
Var i installationsprocessen informerar MS om att man bör koppla bort datorn fysiskt från nätverket under installationen ?

Jösses... om inte MS säger det så gör man det alltså inte? Man måste kunna tänka lite för egen maskin. Självklart uppmanar de inte till det då de vill att man använder deras konto. Du får det alltid att låta som att det skulle vara tvärtom, vilket på sin höjd är din åsikt.

Om vi tar XP till Windows 7 så ska det alltid installeras utan att vara uppkopplat mot internet för att inte riskera att bli bombarderad av virus. Sasser är faktiskt ett bra exempel på detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sasser_(computer_worm)

Man bör ha program och dylikt redo på ett USB-minne, kan vara allt från webbläsare till Adobe Reader till favoritantivirusprogrammet. Sedan kom Windows 8, det första operativsystemet med inbyggt antivirusprogram.
Under installationen av Windows 8 får man möjligheten att ansluta till ett trådlöst nätverk i närheten - svarar man "Hoppa över" så blir det automatiskt ett lokalt konto. På samma sätt, kör man utan kabel, så blir det lokalt konto.

Sånt här kallas kunskap och jag tycker att på ett entusiastforum som detta så är kunskap, lösningar (bra och mindre bra) och egen tankeverksamhet något som borde vara självklart men nej, Microsoft säger inte det så jag antar att man inte får göra så då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Rätt lustigt hur många här som verkar vilja ha tillbaka en av de mest hatade Vista-funktionerna när det kom

Skrivet av JimmieSan:

Ja rykten säger det, tiden får utvisa om det blir så eller inte.
Inte som spel,program utanför ms kommer vara enbart i molnet heller.

Det är så gott som garanterat att Windows 9 kommer dra mer nytta av molnet än vad Windows 8 gör. Microsofts nya VD har sagt Cloud first, Mobile first så många gånger.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Rätt lustigt hur många här som verkar vilja ha tillbaka en av de mest hatade Vista-funktionerna när det kom

På mitt gamla jobb bytte man system vid årsskiftet 2011-2012. Det var ett jädra liv om hur mycket mer omständligt allt blev. Sedan efter nyhetens behag hade lagt sig och man upptäckte anledningar och fördelar med bytet så *vips* hade man alltid jobbat så här

Minnet är kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni behagar skämta. Har du installerat Windows 8.1 från grunden någon gång? Man fåt lätt intrycket att lokalt konto har tagits bort, och man måste gå en himlla omväg för att ens få alternativet.

Håller förvisso med att det är lite småfuleri med hur det framställs med konton vid installationen. Å andra sidan tycks du ju veta hur man går tillväga för att få ett lokalt konto så då är det ju inte längre ett problem egentligen.

Skrivet av Damodred:

Senast för några veckor sen.
Då har du gjort fel, default är att ha lokalkonto både på 8.0 och 8.1 - förutsatt att man inte har en internetanslutning - vilket är det sätt jag installerat datorer sedan XP och Sasser- tiden. Något jag i sin tur redan nämnt flera gånger här eller i den andra tråden. Men det verkar inte som att vissa antisar vill läsa inlägg som handlar om att lösa era "problem".

Samtidigt har väl de flesta en ordentlig internetanslutning idag jämfört med större delen av xp-tiden (hade själv bara 56.6k modem som alternativ större delen av den tiden) och det kan väl inte anses vara osannolikt att folk kopplar in alla sladdar innan man startar sina grejer?
Att MS försöker trycka på rätt hårt för kontobiten kan man väl ändå inte neka till?

Kan dock passa på att nämna att jag valde köra med MS-konto för att jag ville prova på. Har kikat runt lite i butiken och så men förutom Netflix har jag inte funnit mycket av värde att hämta där. Dock smidigt med Onedrive då den synkroniserar data mellan datorn och telefonen utan att jag behöver installera något extra program för att sköta hanteringen av detta.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

själv bara 56.6k modem som alternativ större delen av den tiden) och det kan väl inte anses vara osannolikt att folk kopplar in alla sladdar innan man startar sina grejer?
Att MS försöker trycka på rätt hårt för kontobiten kan man väl ändå inte neka till?

Kan dock passa på att nämna att jag valde köra med MS-konto för att jag ville prova på. Har kikat runt lite i butiken och så men förutom Netflix har jag inte funnit mycket av värde att hämta där. Dock smidigt med Onedrive då den synkroniserar data mellan datorn och telefonen utan att jag behöver installera något extra program för att sköta hanteringen av detta.

Absolut, utvecklingen har som tur är gått framåt i god takt.
Att folk kopplar in allt från början har varit ett evigt problem, förr i tiden resulterade det i IRQ- problem men det var läääänge sen. Man tycker att framför allt med Sasser och virus i allmänhet att man borde ha lärt sig något.

Nej, Microsoft satsar stenhårt på sin store och ModernUI som ska vara ett gemensamt visuellt formspråk över olika plattformar. Jag tror det är rätt melodi för att göra Microsoft än mer framgångsrikt men det är svårt att lyckas på en gång. Det är enorma pengar i stores, Apple och Google tjänar miljarder på sina exempelvis. En annan app du kan pröva är Plex- appen som jag tycker är ruskigt bra även på stationära. Använder mycket mer appar via telefonen måste jag säga då även jag använder Windows 8 som ett "vanligt" operativsystem med startmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Senast för några veckor sen.
Då har du gjort fel, default är att ha lokalkonto både på 8.0 och 8.1 - förutsatt att man inte har en internetanslutning - vilket är det sätt jag installerat datorer sedan XP och Sasser- tiden. Något jag i sin tur redan nämnt flera gånger här eller i den andra tråden. Men det verkar inte som att vissa antisar vill läsa inlägg som handlar om att lösa era "problem".

Jag har installerat med nätverkskabeln i för att få ner uppdateringar. Men jag får väl testa att köra utan i fortsättningen om det blir default molnkonto bara för att man har en internetanslutning. Men faktum kvarstår att om man har nätverkskabeln i vid installation (vilket de flesta troligen har), så är det lätt att få uppfattningen att de tagit bort lokalt konto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har installerat med nätverkskabeln i för att få ner uppdateringar. Men jag får väl testa att köra utan i fortsättningen om det blir default molnkonto bara för att man har en internetanslutning. Men faktum kvarstår att om man har nätverkskabeln i vid installation (vilket de flesta troligen har), så är det lätt att få uppfattningen att de tagit bort lokalt konto.

Men varför stör det dig att andra blir invaggade i att använda ett molnkonto och får en mängd fördelar utav det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Ja så är det ju, inget snack om det - därför är det bra att kunna knepen
Men som jag skrev tidigare så har jag aldrig det sedan åtminstone tio års tid så det går per automatik för min del. Säger bara att ett enkelt ryck i kabeln är minst lika enkelt som att följa anvisningar på en skärm - förutsatt att man känner till kabeln.

Kommer ihåg när jag köpte ett USB nätverkskort - för att få den att fungera var jag tvungen att ladda hem drivrutiner - och jag försöker tänka på det scenariot varje gång, alltså att inte göra något som jag inte är redo för. En oskyddad dator bör inte utsättas för internet helt enkelt. Nu är Windows 8 okey skyddat från början men med det sagt så bör man vara lite försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men varför stör det dig att andra blir invaggade i att använda ett molnkonto och får en mängd fördelar utav det?

För att det är ett fulknep och i längden negativt för alla utom Microsoft. Man ska inte luras, det är oärligt.

Sedan tycker jag det där är en märklig frågeställning. Det finns massor av saker i världen som inte påverkar mig personligen som jag ändå tycker är fult och fel.

Oavsett företag eller system, så borde det fanimig vara olagligt att ge något val mer utrymme än de andra om det är så att det finns fler val. Människans bestämmanderätt när det gäller hård och mjukvara som denne själv har köpt är okränkbar i mina ögon. Det är lurendrejeri och försök till fårvallning.

I fallet lokalt/molnkonto så är det dessutom så att man luras att tro att de ända valen som finns är att antingen logga in med molnkonto, eller att avbryta installationen. Och vem vill avbryta en nästan färdig installation?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

För att det är ett fulknep och i längden negativt för alla utom Microsoft. Man ska inte luras, det är oärligt.

Sedan tycker jag det där är en märklig frågeställning. Det finns massor av saker i världen som inte påverkar mig personligen som jag ändå tycker är fult och fel.

Oavsett företag eller system, så borde det fanimig vara olagligt att ge något val mer utrymme än de andra om det är så att det finns fler val. Människans bestämmanderätt när det gäller hård och mjukvara som denne själv har köpt är okränkbar i mina ögon. Det är lurendrejeri och försök till fårvallning.

I fallet lokalt/molnkonto så är det dessutom så att man luras att tro att de ända valen som finns är att antingen logga in med molnkonto, eller att avbryta installationen. Och vem vill avbryta en nästan färdig installation?

Tycker att lura/oärligt/lurendrejeri/fårvallning är onödigt starka ord. Speciellt när det är ett val som gagnar användaren lika mycket som Microsoft. Eller nä, jag tycker att det gagnar användaren mer än Microsoft.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Rätt lustigt hur många här som verkar vilja ha tillbaka en av de mest hatade Vista-funktionerna när det kom

Kritiken mot Vista var ju knappast Aero. Personligen avskyr jag det då det ser oseriöst ut och aero var orsaken till de fula feta fönsterramar och vansinnigt stora stäng-ner knappar som tyvärr även finns i Win8. Men verkar vara i klar minoritet i att fördra desktop-designen i Win8 över Win7/Vista.

Så hoppas verkligen inte Aero kommer tillbaka i Win9, men man kan ju hoppas att de feta ramarna ersätts med drop-shadows (som OSX och Unity) i stället.

Sedan kan man hoppas att MS får arselt ur vagnen och fixar till schemaläggaren för CPU-trådar så det i alla fall inte blir långsammare att köra applikationer som kanske bara behöver 1 eller 2 CPU-trådar på en maskin med 4 eller mer kärnor. Detta är fallet Vista/Win7/Win8, så är roligt ser det ut på min dator när man kör ett enkeltrådat .Net program

Låser man programmatisk ner programmet till en CPU-kärna får man 5-10% extra prestanda, samma effekt kan man också få genom att boota Windows med 2 i stället för 4 CPU-kärnor aktiverade. Linux är inte heller prefekt på denna punkt, saker hoppar mellan kärnor även där men det är med en så låg frekvens (många sekunder emellan) så det blir i praktiken samma prestanda i alla fall upp till 32 CPU-kärnor / 64-trådar (vilket är de högsta jag testat med).

Så här finns en verkligen förbättringspotential, till skillnad från Win7->Win8 där den senare bootar lite snabbare om man fortfarande kör med mekanisk disk, vem gör det och vem bryr sig om boot-tid?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tycker att lura/oärligt/lurendrejeri/fårvallning är onödigt starka ord. Speciellt när det är ett val som gagnar användaren lika mycket som Microsoft.

Om det nu är så bra för användarna så borde Microsoft kunna lista fördelarna och förklara varför det är bra med ett molnkonto. Bra produkter säljer sig själv.

Jag har fortfarande inte hittat något som är en tillräckligt stor fördel för att vilja ha min data i Microsofts moln. Det mesta är onödigt bling bling bara.

Sedan oavsett så är fördelar/nackdelar fortfarande subjektiva åsikter, men det är rätt enkelt att visa att det rent objektivt sätt är besvärligare att välja ett lokalt konto än vad det är att välja ett molnkonto vid nyinstallation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Angående Windows store kan jag bara säga att personligen gillar jag den och använt den en hel del, bl.a. köpt en del spel till pekplatta.

Men så länge som allt innehåll är bundet till WinRT/ModenUI så är värdet på "vanlig" dator rätt när noll, Apple har ju en store även för OSX så ser inte riktigt varför Microsoft inte kan tillåta win32 applikationer (d.v.s. "vanliga" windows program).

Det verkar som orsaken är i grunden ekonomisk, det skulle kosta för mycket för MS att verifiera att win32-baserade program uppfyller alla krav. WinRT-baserade program är väldigt nedlåsta i vad de kan göra, vilket är bra för att det förhindrar malware men det förhindrar möjlighet också en lång rad lite kraftfullare program som nog är rätt vanligt bland medlemmarna på SweC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Kritiken mot Vista var ju knappast Aero.

ATT det var. Kritiken var att det minskade batteritiden på bärbara datorer. Det krävde viss hårdvara för att fungera (128MB videominne beroende på upplösning/färgdjup) och många datorer på den tiden klarade inte kraven (enligt en tidningen UK Times endast 5%). Program var tvungna att stödja tekniken annars kunde hela gränssnittet hoppa tillbaks till basic-läget vid start. Prestandan minskades märkbart på den tidens nya datorer. Man kunde inte ha lika många fönster öppna samtidigt med Aero aktiverat som utan, då fick man error-meddelanden. Microsoft blev stämda pga att "vista capable"-etiketterade datorer inte fixade Aero.

Aero var dessutom kritiserat för att vara fult och innehålla en massa onödiga grafiska effekter.

Kom inte och argumentera att detta inte gäller för att dagens datorer klarar av prestandan som Aero kräver, nu diskuterade vi hur det var när Windows Vista släpptes.

Skrivet av Ozzed:

Om det nu är så bra för användarna så borde Microsoft kunna lista fördelarna och förklara varför det är bra med ett molnkonto. Bra produkter säljer sig själv.

Jag har fortfarande inte hittat något som är en tillräckligt stor fördel för att vilja ha min data i Microsofts moln. Det mesta är onödigt bling bling bara.

Sedan oavsett så är fördelar/nackdelar fortfarande subjektiva åsikter, men det är rätt enkelt att visa att det rent objektivt sätt är besvärligare att välja ett lokalt konto än vad det är att välja ett molnkonto vid nyinstallation.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/sign-in-what-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

ATT det var. Kritiken var att det minskade batteritiden på bärbara datorer. Det krävde viss hårdvara för att fungera (128MB videominne beroende på upplösning/färgdjup) och många datorer på den tiden klarade inte kraven (enligt en tidningen UK Times endast 5%). Program var tvungna att stödja tekniken annars kunde hela gränssnittet hoppa tillbaks till basic-läget vid start. Prestandan minskades märkbart på den tidens nya datorer. Man kunde inte ha lika många fönster öppna samtidigt med Aero aktiverat som utan, då fick man error-meddelanden. Microsoft blev stämda pga att "vista capable"-etiketterade datorer inte fixade Aero.

Aero var dessutom kritiserat för att vara fult och innehålla en massa onödiga grafiska effekter.

Kom inte och argumentera att detta inte gäller för att dagens datorer klarar av prestandan som Aero kräver, nu diskuterade vi hur det var när Windows Vista släpptes.

Visst var det problem med att Vista gick segt på många system som hade vista-ready stämpel, men det var knappast Aeros fel då till och med de integrerade kretsarna som fanns runt Vista-rease utan problem hanterar dessa effekter och hade man äldre kretsar som t.ex. i855/i915 så märkte man inte heller något problem för då var Aero avslaget.

Felet med Vista var att det behövde mer RAM än vad många enklare system skeppades med, system med för lite RAM blir extremt sega. Till det kom "superfetch" som kanske lät bra på pappret men i praktiken så förvärrade det kraftigt segheten på system som inte har rejält med RAM så väldigt mycket av disken kan cache:as. Hela idén be "superfetch" var rätt naiv (för att vara snäll), tror det finns kvar även i Win8 men man har skruvat ner hur mycket det "hjälper" till i varje SP och vid Win7 releasen.

Edit: verkar som superfetch är kvar i Win8. Så en till potentiell förbättring i Win9, skrota superfetch då det är meningslöst på flash-diskar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Möjligen applicerbart om man föredrar Microsofts tjänster och produkter.. Men det är det ju inte alla som gör. De verkar liksom utgå ifrån att man självklart har en Xbox och en windows phone. Visst, då kan det finnas fördelar, men varför ska alla vallas in i det?

Den enda produkten från Microsoft jag äger hemmavid är just Windows.. Jag har varken xbox eller en windows phone. Onedrive har jag inte heller. Och jag tror att jag representerar en rätt stor del av skaran. Möjligen har folk word men då är det troligtvis piratkopierat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så här finns en verkligen förbättringspotential, till skillnad från Win7->Win8 där den senare bootar lite snabbare om man fortfarande kör med mekanisk disk, vem gör det och vem bryr sig om boot-tid?

Tänkte bara flika in med att boot-tid kan absolut vara något att bry sig om. På jobbet hade det varit trevligt med snabbare boot-tid då vi stämplar in via ett program på datorn. Att då behöva sitta och vänta en massa på att datorn ens ska gå att använda är rätt så drygt. Även att starta från strömsparläge tar bra längre tid än att kallstarta lådan därhemma. -Visst rätt stor skillnad i hårdvaran mellan min privata maskin och den på jobbet men ändå.

Men visst, jag kan ju hålla med om att det inte är en grej som är avgörande för huruvida man ska investera i systemet eller ej, men det är allt en trevlig liten bonus.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Möjligen applicerbart om man föredrar Microsofts tjänster och produkter.. Men det är det ju inte alla som gör. De verkar liksom utgå ifrån att man självklart har en Xbox och en windows phone. Visst, då kan det finnas fördelar, men varför ska alla vallas in i det?

Den enda produkten från Microsoft jag äger hemmavid är just Windows.. Jag har varken xbox eller en windows phone. Onedrive har jag inte heller. Och jag tror att jag representerar en rätt stor del av skaran. Möjligen har folk word men då är det troligtvis piratkopierat.

Det pratades inte bara om fördelar om man hade andra Windowsprodukter utan även vad man tjänar på om man bara har Windows. Det är väldigt många människor som har andra produkter från Microsoft. Bara Hotmail är väl 400 miljoner. Office licenser är några hundra miljoner.

Andelen människor som har Windows men inte utnyttjar någon annan tjänst alls från Microsoft tror jag är relativt liten. Du använder ju Skype till exempel. Det är en Microsoftprodukt.

Skrivet av virtual void:

Edit: verkar som superfetch är kvar i Win8. Så en till potentiell förbättring i Win9, skrota superfetch då det är meningslöst på flash-diskar.

Superfetch är sedan Windows 7 automatiskt inaktiverat på flashbaserade enheter.

"Be default, Windows 7 will disable Superfetch, ReadyBoost, as well as boot and application launch prefetching on SSDs with good random read, random write and flush performance. These technologies were all designed to improve performance on traditional HDDs, where random read performance could easily be a major bottleneck."

"Windows 7 will disable disk defragmentation on SSD system drives. Because SSDs perform extremely well on random read operations, defragmenting files isn’t helpful enough to warrant the added disk writing defragmentation produces. The FAQ section below has some additional details."

http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2009/05/05/support-and-q-a...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Andelen människor som har Windows men inte utnyttjar någon annan tjänst alls från Microsoft tror jag är relativt liten. Du använder ju Skype till exempel. Det är en Microsoftprodukt.

Ja, det har du rätt i, det tänkte jag inte på. Fast jag har haft samma skypekonto sedan betan kom ut och om man ska ha någon nytta av onlinekonto i det sammanhanget så får man väl skaffa nytt nick?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det har du rätt i, det tänkte jag inte på. Fast jag har haft samma skypekonto sedan betan kom ut och om man ska ha någon nytta av onlinekonto i det sammanhanget så får man väl skaffa nytt nick?

Nä, du kan logga in med ditt Skype-konto i Windows och vice versa om du vill. Möjligt att du måste länka dem först bara. Det beror på om du idag loggar in med en epostadress i Skype eller bara ett nick.

https://support.skype.com/en/faq/FA12059/what-is-a-microsoft-...

Fördelar:

one less password to remember
one username and password to access multiple services
one place to keep in touch with all of your friends
enhanced security and privacy
even easier and more secure password recovery

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä, du kan logga in med ditt Skype-konto i Windows och vice versa om du vill. Möjligt att du måste länka dem först bara. Det beror på om du idag loggar in med en epostadress i Skype eller bara ett nick.

https://support.skype.com/en/faq/FA12059/what-is-a-microsoft-...

Fördelar:

one less password to remember
one username and password to access multiple services
one place to keep in touch with all of your friends
enhanced security and privacy
even easier and more secure password recovery

Kan förvisso delvis hålla med om kritiken angående "one username and password to access multiple services". Skulle någon komma över uppgifterna kan de ju hitta på jävelskap i en massa tjänster för en. Eller hur löser de den biten?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Kan förvisso delvis hålla med om kritiken angående "one username and password to access multiple services". Skulle någon komma över uppgifterna kan de ju hitta på jävelskap i en massa tjänster för en. Eller hur löser de den biten?

Ja säkerheten för ett Microsoftkonto måste givetvis vara rigorös nu när det är kopplat till alla Microsofts tjänster. Och det är den. Bland annat måste man ange ett mobiltelefonnummer och ett andra mailkonto för att kunna återställa lösenord/hackat konto.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-live/account-secur...

Jag tycker personligen att det är oerhört smidigt att automatiskt bli inloggad i Skype när jag loggar in i Windows. Jag slipper därmed logga in mer än en gång och jag slipper starta Skype.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...