Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Billiga moderkort? Skojar du det kostade 1000 spänn. Tycker man ska få något för det. Någon som har tips på något man faktiskt kan göra? Är det lönt att sätta en fläkt riktad mot VRM kylningen?

För mig är 1000:- för ett moderkort väldigt billigt...
Som så många andra redan har skrivit

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har du en 4 pins eller en 8 pins kontakt för CPU ström, man bör nog ge VRM så bra förutsättningar som möjligt så om du kör 4 pins så byt genast till 8.

Men annars så VRM är i det klenaste laget och fungerar bra upp till 6 kärninga CPU ink viss overlock, men 8 kärninga är på gränsen.

Asrock gör en del bra moderkort, men detta är ett budgetkort, och man kan inte förvänta sig så mycket bättre faktiskt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av griid_83:

För mig är 1000:- för ett moderkort väldigt billigt...
Som så många andra redan har skrivit

Bara för att det är billigt för vissa behöver det inte vara det för andra....

Skrivet av Lehto:

Kan tänka mig att det finns en anledning till att Asrock bara lämnar 1års garanti på dem flesta moderkorten.
Det var en anledning till att jag valde bort Asrock i mitt senaste inköp.

Skrivet av kevvs:

Min personliga åsikt är att det är bättre att ha en eftermarknadskylare till processorn. En stor tornkylare som flyttar mycket luft över internminne och vrm innan det sugs ut ur chassit.

Skrivet av lorgix:

Jag skulle gissa att ditt moderkort saknar sådan sensor. Grov koll kan du få genom att rikta en IR-termometer mot flänsen.

Som tidigare; undersök hur hög klock du kan köra utan att det throttlar.

Skrivet av ggustavsson:

Har du en 4 pins eller en 8 pins kontakt för CPU ström, man bör nog ge VRM så bra förutsättningar som möjligt så om du kör 4 pins så byt genast till 8.

Men annars så VRM är i det klenaste laget och fungerar bra upp till 6 kärninga CPU ink viss overlock, men 8 kärninga är på gränsen.

Asrock gör en del bra moderkort, men detta är ett budgetkort, och man kan inte förvänta sig så mycket bättre faktiskt.

Öppnade upp datorn och såg direkt att den var väldigt dammig. Dammsög den och vände på fläkten på sidoplåten så att den trycker in luft.

Upptäckte dock att kylflänsen som behöver kylas täcks helt av radiatorn suck..

Körde ett tungt spel igen och den gick längre nu innan den började throttla men nog kom det och sen fortsatte det.

Funderar på att skaffa ny luftkylare längre fram och kanske ett nytt chassi. Skulle helst ha en kylare som trycker luften rakt ner på processorn och ut längs med kylflänsarna på moderkortet.

Har ni några andra tankar kring detta?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Öppnade upp datorn och såg direkt att den var väldigt dammig. Dammsög den och vände på fläkten på sidoplåten så att den trycker in luft.

Upptäckte dock att kylflänsen som behöver kylas täcks helt av radiatorn suck..

Körde ett tungt spel igen och den gick längre nu innan den började throttla men nog kom det och sen fortsatte det.

Funderar på att skaffa ny luftkylare längre fram och kanske ett nytt chassi. Skulle helst ha en kylare som trycker luften rakt ner på processorn och ut längs med kylflänsarna på moderkortet.

Har ni några andra tankar kring detta?

Som du antagligen redan vet är det ingen bra idé att dammsuga i datorn.

Ang. resten så har jag redan skrivit min syn på det hela. Värdet av en ny kylare begränsas förstås av det här moderkortsproblemet.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Som du antagligen redan vet är det ingen bra idé att dammsuga i datorn.

Ang. resten så har jag redan skrivit min syn på det hela. Värdet av en ny kylare begränsas förstås av det här moderkortsproblemet.

Okej.

Vad ska jag då göra? Köpa nytt moderkort?!?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej.

Vad ska jag då göra? Köpa nytt moderkort?!?

Som jag skrev tidigare:
Fläkt på VRM-kylflänsen.
Sänk spänningen till processorn (och eventuellt klocken) tills systemet inte längre throttlar.
Om du då inte är nöjd med prestandan du får så lär du byta ut något.

Permalänk

Jag undrar om inte den här CPU kylaren skulle kunna underlätta lite http://www.arctic.ac/eu_en/freezer-13-pro-101.html
Den har en liten fläkt mellan tornet och anliggningsytan mot CPU. Har använt den själv på en i5-2500K och den fungerade alldeles utmärkt.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Som jag skrev tidigare:
Fläkt på VRM-kylflänsen.
Sänk spänningen till processorn (och eventuellt klocken) tills systemet inte längre throttlar.
Om du då inte är nöjd med prestandan du får så lär du byta ut något.

Aha okej. Men då får jag köpa en ny tornkylare för radiatorn blockerar VRM kylflänsen som det är nu. Då får jag lära mig klocka också för det har jag aldrig gjort!

Skrivet av Surgubben:

Jag undrar om inte den här CPU kylaren skulle kunna underlätta lite http://www.arctic.ac/eu_en/freezer-13-pro-101.html
Den har en liten fläkt mellan tornet och anliggningsytan mot CPU. Har använt den själv på en i5-2500K och den fungerade alldeles utmärkt.

Ser bra ut. Jag känner mig väldigt förvirrad med vad jag ska göra. Har inte en obegränsad budget så om jag köper något vill man att det ska göra skillnad också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Aha okej. Men då får jag köpa en ny tornkylare för radiatorn blockerar VRM kylflänsen som det är nu. Då får jag lära mig klocka också för det har jag aldrig gjort!

Ser bra ut. Jag känner mig väldigt förvirrad med vad jag ska göra. Har inte en obegränsad budget så om jag köper något vill man att det ska göra skillnad också.

Hur ser ditt system ut i dagsläget? Du sa att kylflänsen täcks av en radiator, vad är det för kylare du har nu? Om du kör dubbla fläktar på radiatorn, kan du ta bort en för att på så sätt frilägga kylflänsen för VRM? Kanske flytta den fläkten så att den blåser ner mot moderkortet från sidoplåten eller toppen på chassit?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Hur ser ditt system ut i dagsläget? Du sa att kylflänsen täcks av en radiator, vad är det för kylare du har nu? Om du kör dubbla fläktar på radiatorn, kan du ta bort en för att på så sätt frilägga kylflänsen för VRM? Kanske flytta den fläkten så att den blåser ner mot moderkortet från sidoplåten eller toppen på chassit?

Har en Antec Kuhler 620 med två Corsair fläktar. Det kan nog gå ja men tappar jag inte kylförmågan till själva processorn då? Det är definitivt värt ett försök! Tack för tipset!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har en Antec Kuhler 620 med två Corsair fläktar. Det kan nog gå ja men tappar jag inte kylförmågan till själva processorn då? Det är definitivt värt ett försök! Tack för tipset!

Jag tycker också att du ska testa era909s förslag. Processorn kommer fortfarande att ha fullt tillräcklig kylning, iom att du inte planerar någon överklockning. (Viss överklockning kommer ändå att funka, om bara moderkortet pallar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har en Antec Kuhler 620 med två Corsair fläktar. Det kan nog gå ja men tappar jag inte kylförmågan till själva processorn då? Det är definitivt värt ett försök! Tack för tipset!

Köp en vanlig fläkt för 100kr så löser sig problemet. Detta är ett vanligt fel när man väljer vattenkylning då många moderkort är dimensionerade att anta att fläkten antingen är neråtriktad mot moderkortet eller att den blåser på sidan som då skapar flödet och kyler resten av moderkortet.

Visst moderkortet är inte det bästa men intelbrädor brukar vara dyrare speciellt om vi tittar på Crosshair serien från Asus som kommer med allt lulllull.

Jag överklockar så VRM kylning var i stort sätt ett krav för att kunna hålla min höga spänning men märkte att Dominator kylningen från mina tidigare minnen jag köpte för flera år sen passade ganska perfekt in då man enkelt spänner fast den med tumskruvarna.

Temperaturen innan fläktkylningen sprang iväg mot 100c efter någon timme i Prime vilket ökade socket temp som i sin tur ökade core temp på processorn. Med fläktarna så gick temperaturen ner avsevärt och håller en stadig temperatur mellan 40-60c

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag tycker också att du ska testa era909s förslag. Processorn kommer fortfarande att ha fullt tillräcklig kylning, iom att du inte planerar någon överklockning. (Viss överklockning kommer ändå att funka, om bara moderkortet pallar)

Skrivet av Commander:

Köp en vanlig fläkt för 100kr så löser sig problemet. Detta är ett vanligt fel när man väljer vattenkylning då många moderkort är dimensionerade att anta att fläkten antingen är neråtriktad mot moderkortet eller att den blåser på sidan som då skapar flödet och kyler resten av moderkortet.

Visst moderkortet är inte det bästa men igen Intelbrädor brukar vara dyrare speciellt om vi tittar på Crosshair serien från Asus som kommer med allt lulllull.

Jag överklockar så VRM kylning var i stort sätt ett krav för att kunna hålla min höga spänning men hittade att Dominator kylningen från mina tidigare minnen jag köpte för flera år sen passade ganska perfekt in.
http://wstaw.org/m/2014/08/11/DSC_0371.JPG

Kollade nu datorn igen och även om jag tar bort den ena fläkten från radiatorn så täcks hela kylflänsen.

Kan det hjälpa om jag bytar vattenkylningen mot en vanlig tornkylare istället? För då kommer fläkten i sidoplåten att kunna blåsa fritt fram mot kylflänsen på moderkortet. Jag kan tom i så fall sätta in en till fläkt i sidoplåten för ännu bättre kylning mot moderkortet.

Vad tror ni om det?

Commander det där ser riktigt bra ut men frågan är om något sånt passar till mitt moderkort?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har du provat att stänga av cool & quiet? talade med en snubbe för någon vecka sedan som hade throttling problem, han påstod att det blev bättre med den funktionen avstängd.

Men det låter ju lite vrickat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kollade nu datorn igen och även om jag tar bort den ena fläkten från radiatorn så täcks hela kylflänsen.

Kan det hjälpa om jag bytar vattenkylningen mot en vanlig tornkylare istället? För då kommer fläkten i sidoplåten att kunna blåsa fritt fram mot kylflänsen på moderkortet. Jag kan tom i så fall sätta in en till fläkt i sidoplåten för ännu bättre kylning mot moderkortet.

Vad tror ni om det?

Commander det där ser riktigt bra ut men frågan är om något sånt passar till mitt moderkort?

Eftersom det är svårt att hitta några standardlösningar får du ta en bild på moderkortet "top view" så man ser hur kylflänsarna ser ut. Fördelen med just Dominator är att den har 2 "armar" som klämmer åt ju mer du drar åt tumskruvarna så det räcker att man lägger den i position och drar åt försiktigt tills man känner att den sitter och inte ramlar av.

Det är bara att googla på och söka och hjärngympa på olika sätt du kan fästa en fläkt.

Från: Overclockers.uk

You can use the Stock CPU Cooler fan, with some double sided foam tape and either stick the fan to the case, or stick it to the Close Loop Cooler block, so that it is positioned blowing down over the VRM heatsink.

Använda dubbelhäftande tejp mot IO panelen för att fästa fläkten, eller köra direkt mot flänsen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Har du provat att stänga av cool & quiet? talade med en snubbe för någon vecka sedan som hade throttling problem, han påstod att det blev bättre med den funktionen avstängd.

Men det låter ju lite vrickat.

Om man stänger av den funktionen lär den inte klocka ner sig utan bara fortsätta tugga på även om den blir för varm. Tror inte jag vågar det.

Skrivet av Commander:

Eftersom det är svårt att hitta några standardlösningar får du ta en bild på moderkortet "top view" så man ser hur kylflänsarna ser ut. Fördelen med just Dominator är att den har 2 "armar" som klämmer åt ju mer du drar åt tumskruvarna så det räcker att man lägger den i position och drar åt försiktigt tills man känner att den sitter och inte ramlar av.

Det är bara att googla på och söka och hjärngympa på olika sätt du kan fästa en fläkt.

Från: Overclockers.uk
http://cdn.overclock.net/c/ca/500x1000px-LL-ca5af39e_VRMFAN.p...

You can use the Stock CPU Cooler fan, with some double sided foam tape and either stick the fan to the case, or stick it to the Close Loop Cooler block, so that it is positioned blowing down over the VRM heatsink.

Använda dubbelhäftande tejp mot IO panelen för att fästa fläkten, eller köra direkt mot flänsen.

Lanbonden lade upp en bra bild på förra sidan.

För mig täcks hela kylflänsen ovanför processorn helt av radiatorn även om jag tar bort den ena fläkten. Med andra ord så får jag i så fall hitta och köpa en tornkylare så att jag får plats runt kylflänsen så att fläktarna i sidoplåten kan blåsa luft mot den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om man stänger av den funktionen lär den inte klocka ner sig utan bara fortsätta tugga på även om den blir för varm. Tror inte jag vågar det.

Förhoppningsvis så är det enda som händer att den struntar i att hålla sig varken cool eller quiet.
Den borde ju ändå ha spärrar kvar som håller den från att smälta etc.

citerar manualen

Citat:

Cool ‘n’ Quiet
Use this item to enable or disable AMD’s Cool ‘n’ QuietTM technology. The
default value is [Enabled]. Configuration options: [Enabled] and [Disabled].
If you install Windows® 7 / VistaTM and want to enable this function, please
set this item to [Enabled]. Please note that enabling this function may reduce
CPU voltage and memory frequency, and lead to system stability or
compatibility issue with some memory modules or power supplies. Please
set this item to [Disable] if above issue occurs.

Det framgår ju inte som dödsviktigt där direkt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Swedish Berserk:

För mig täcks hela kylflänsen ovanför processorn helt av radiatorn även om jag tar bort den ena fläkten. Med andra ord så får jag i så fall hitta och köpa en tornkylare så att jag får plats runt kylflänsen så att fläktarna i sidoplåten kan blåsa luft mot den.

Du kan inte bygga nån form av fläkttunnel av plast eller kartong som kan styra ner luften mellan vattenblocket och kylflänsen? Det blir säkert inte snyggt, men billigt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Du kan inte bygga nån form av fläkttunnel av plast eller kartong som kan styra ner luften mellan vattenblocket och kylflänsen? Det blir säkert inte snyggt, men billigt

Hade tänkt göra det men nu är kylflänsen täckt av radiatorn.

Jag sitter mest och funderar på om jag borde skaffa luftkylning istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Testpilot

Så det finns inget utrymme alls mellan CPU-blocket och radiatorn? låter konstigt att det skulle vara så tight. Någon form av luftflöde borde du kunna leda ner dit, det finns ju utrymme både framför och bakom VRM-kylflänsen.

Som sagt så skulle en bild på just din dator underlätta.

Edit: Hittade en bild på en annan dator där det ser rätt trångt ut: http://www.overclock.net/t/990111/official-antec-k-hler-h2o-6...
I det här exemplet borde man kunna montera en liten fläkt ovanför eller under vattenblocket, bara för att putta in lite luft över huvud taget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Så det finns inget utrymme alls mellan CPU-blocket och radiatorn? låter konstigt att det skulle vara så tight. Någon form av luftflöde borde du kunna leda ner dit, det finns ju utrymme både framför och bakom VRM-kylflänsen.

Som sagt så skulle en bild på just din dator underlätta.

Edit: Hittade en bild på en annan dator där det ser rätt trångt ut: http://www.overclock.net/t/990111/official-antec-k-hler-h2o-6...
I det här exemplet borde man kunna montera en liten fläkt ovanför eller under vattenblocket, bara för att putta in lite luft över huvud taget.

Nepp det blir svårt. Kan ta en bild senare!

Det ser rätt likt ut på den bilden bortsätt från att det är ännu trängre i mitt chassi ett Bitfenix Merc Beta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

På specen till moderkortet är FX-prollarna från 8150 och uppåt rödmarkerade.

" * For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design."

Så om du inte överklockar och har originalkylaren kvar så är ju att återmontera den det billigaste och enklaste alternativet...

typos...
Visa signatur

Dieselmotorer drar mindre bensin...

Permalänk

Ett förslag kan vara att se om det går att montera radiatorn på någon annan plats (taket eller fronten) och sedan sätta en fläkt där radiatorn sitter just nu. Vad som är möjligt beror ju på vad du har för chassi, men det kan vara värt att försöka tänka utanför standardnormerna ibland.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett asrock extreame 4 p67 för 1,4k kr och jag tycker det är smärtgränsen för moderkortet. Går fint att klocka I för sig drar FX lite mer ström.

Men http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1360195 kostar inte mycket över tusenlappen och har 5 års garanti (räknas det som budgetkort också):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Compucrasher:

På specen till moderkortet är FX-prollarna från 8150 och uppåt rödmarkerade.

" * For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design."

Så om du inte överklockar och har originalkylaren kvar så är ju att återmontera den det billigaste och enklaste alternativet...

Kan köpa en ny tornkylare och sätta in frågan är vad de menar med "top-down" design. Antar att kylaren ska vara riktad neråt mot processorn då?

Skrivet av Mattsingen:

Ett förslag kan vara att se om det går att montera radiatorn på någon annan plats (taket eller fronten) och sedan sätta en fläkt där radiatorn sitter just nu. Vad som är möjligt beror ju på vad du har för chassi, men det kan vara värt att försöka tänka utanför standardnormerna ibland.

Tror inte det går i Bitfenix Merc Beta som jag har.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

För att summera lite:

Problemet:

Kylningen på moderkortet blir för varmt vilket gör att CPU börjar throttla vilket leder till FPS under 10 vilket är helt ospelbart.

Lösning:

Finns flera lösningar som kanske fungerar.

1. Byta Moderkort. Men vilka moderkort har bättre VRM kylning än detta? Jag vet inte vilka som är bättre.
2. Byta till tornkylare. Kanske ger bättre kylning men vilken kylare blir bäst?
3. Försöka på något vis att leda luften mot kylflänsen.
4. Byta chassi. Det som jag har nu Bitfenix Merc Beta har inte den bästa kylningen.

Vad ska man göra för att fixa detta? Jag vill kunna spela alla spel även de som är riktigt tunga annars försvinner lite meningen med en speldator. Vill däremot hitta en lösning som fungerar istället för att köpa och pröva massa olika saker som kanske inte ens löser detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Vill du ha en definitiv lösning så byt platform. Hade ett 8350 + 990fxa-ud3 som gav mig samma huvudvärk som du lider av just nu och det enda som faktiskt löste det för mig var nya komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

För att summera lite:

Problemet:

Kylningen på moderkortet blir för varmt vilket gör att CPU börjar throttla vilket leder till FPS under 10 vilket är helt ospelbart.

Lösning:

Finns flera lösningar som kanske fungerar.

1. Byta Moderkort. Men vilka moderkort har bättre VRM kylning än detta? Jag vet inte vilka som är bättre.
2. Byta till tornkylare. Kanske ger bättre kylning men vilken kylare blir bäst?
3. Försöka på något vis att leda luften mot kylflänsen.
4. Byta chassi. Det som jag har nu Bitfenix Merc Beta har inte den bästa kylningen.

Vad ska man göra för att fixa detta? Jag vill kunna spela alla spel även de som är riktigt tunga annars försvinner lite meningen med en speldator. Vill däremot hitta en lösning som fungerar istället för att köpa och pröva massa olika saker som kanske inte ens löser detta.

Om problemet verkligen är överhettade VRM:s så borde vilken top-down-kylare som helst lösa problemet. Exempelvis http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Se till att du tar en modell som har tillräcklig frigång för dina minnesmoduler bara, om du inte har lågprofilsminnen. Noctua har bra kompabilitetslistor på sin hemsida som talar om vilka moderkort och minnesmoduler som fungerar med de olika kylarna.
Top-down kylare finns från runt 300 upp till ~800kr. Vilken du väljer är ju fritt och relaterat till din budget och eventuella estetiska krav. Jag gillar Noctua då deras monteringsanordningar är de bästa jag har sett, och färgen inte spelar någon roll för min del då jag inte har fönster på lådan.

Även Scythe, Phantek, BeQuiet! och Silverstone har top-down kylare av bra kvalitet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om detta innan, och känns som om man borde ha märkt det när man ändå köprt 4100 / 4120 / 6300 (eller vafan den heter) / 8120 / 8320, tillsammans med flera olika moderkort, varav et rätt billigt M-ATX-kort.

Bra läsning faktiskt, fått endel bra tips till Steam-burken vid TVn

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Swedish Berserk:

Billiga moderkort? Skojar du det kostade 1000 spänn. Tycker man ska få något för det. Någon som har tips på något man faktiskt kan göra? Är det lönt att sätta en fläkt riktad mot VRM kylningen?

1000kr~ är i underhugg för ett rejält moderkort, ska du ha kvalité så bör du kliva upp iaf mot 13-1500kr segmentet.

Men som flera andra sagt angående fläkt mot VRAM. Jag tror inte det kommer hjälpa dig ett smack om du inte har bra kylning i resten av chassiet, tror du tjänar mer på att sätta dit flänsar på VGA RAM'en, alt. investera i ett bättre moderkort.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >