Bygger hemmanätverk, router-råd, AP-råd önskas (ritning etc bifogat)

Permalänk
Medlem

Bygger hemmanätverk, router-råd, AP-råd önskas (ritning etc bifogat)

Hej

Skulle uppskatta sweclockers expertis i form av råd, släng ett öga lite snabbt och gärna en kommentar

Ska nu bygga hemmanätverket och funderar på hur jag smartast gör detta. Rådet jag behöver av er är i huvudsak om jag vilken router jag ska införskaffa och om jag eventuellt också behöver en dedikerad AP (istället för min gamla D-link DIR655 som jag tidigare använt som router men ska prova använda som AP, stänga av DHCP etc, borde fungera?)

I dagsläget har jag endast 1 st. D-link DIR655 och den är placerad vid Internet in, Wifi fungerar inget vidare där "wifi nyttjas här"! Tyvärr är det också så att internetanslutningar brukar fungera bättre efter omstart av routern - tecken på att jag kanske bör byta den antar jag.

Vi börjar med en planritning med kommenaterar över vart jag överväger att placera hårdvaran:

Gula och blå streck är där jag drar nätverkskabel.

Min tanke är att utöka hårdvaran med en NY router som placeras vid "router". Här kommer dess gigabitportar nyttjas, eventuellt också ett trådlöst nät om det inte uppstår några problem med att även ha en accesspunkt?

Sedan använder jag min befintliga D-link DIR655 som accesspunkt genom att slå av dess routerfunktioner men låta den sända ut ett wlan (wifi) samt nyttja dess gigabitportar och placera den vid "accesspunkt"

Fråga #1
Vad föreslår ni att jag köper för router?

Min idé är en sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2552826

Fråga #2
Bör jag "återanvända" min gamla router fast nu som AP? Eller ska jag köpa en dedikerad AP? Mitt eget gissning på frågan är att det nog är bättre att byta ut den.

Fråga #3
kan jag köpa en till likadan TP-link router och använda den som AP? Det verkar mysteriskt nog mest prisvärt om det skulle gå.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2552826

Fråga #4
Antar att det är möjligt att låta både router och AP sända samma WIFI till mina enheter? Kanske måste låta de gå på olika kanaler... har inte kollat in i detta ännu men någon här vet garanterat svaret

Snabba svar om möjligt då det kliar i byggfingrarna

Tack på förhand sweclockers

Permalänk
Medlem

Köp en bra router, från ASUS. Det ser inte stort ut, ser inte att du ska behöva ha några APs och strula med.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=asus%20router

Kör själv en N56U och den täcker mina hundra kvadrat här, lätt.

Permalänk
Medlem

Lägenheten är på cirka 100 kvm och det är betongväggar kan tilläggas.

Alternativet att inte ha en accesspunkt över huvudtaget och istället där sätta en switch är såklart bäst om wifi:t kan ta sig från "router" till rummet där det nyttjas mest.

Permalänk
Medlem

Har betongväggar jag med i min lägenhet, jag har full wifi-styrka överallt från min N56U som står i ett stängt skåp.

Permalänk

Kör med en Asus RT-AC66U och jag har täckning i mina 73kvm blandat betong och gipsväggar (precis som i din lägenhet, alla väggar är ej bärande/betong...) + att jag har täckning ca 20m utanför min lägenhet också.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Kör med en Asus RT-AC66U och jag har täckning i mina 73kvm blandat betong och gipsväggar (precis som i din lägenhet, alla väggar är ej bärande/betong...) + att jag har täckning ca 20m utanför min lägenhet också.

Yep, ASUS gör bra skit med sina routers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Har betongväggar jag med i min lägenhet, jag har full wifi-styrka överallt från min N56U som står i ett stängt skåp.

Skrivet av Swedish Chef:

Kör med en Asus RT-AC66U och jag har täckning i mina 73kvm blandat betong och gipsväggar (precis som i din lägenhet, alla väggar är ej bärande/betong...) + att jag har täckning ca 20m utanför min lägenhet också.

Okej så antingen är min router helt värdelös (mycket troligt) eller så gör ASUS bra routrar (Eller så är det ASUS fanboys som postar snabbast hehe )

Är det ingen som har erfarenhet av routern från TP-LINK?

Den går för ett sjukt bra pris med tanke på att den också klarar ac-protokoll och har gigabit-switch

Permalänk
Medlem

Du får säkert vad du betalar för, brukar vara så. Men prova du om du vill köpa en TP-Link. Köp på nätet eller butik som har öppet köp.

Jag har aldrig sett någon router från TP-Link ligga i topp i tester.

Lycka till.

Permalänk

Test med flertalet olika modeller.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2398080,00.asp

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Har betongväggar jag med i min lägenhet, jag har full wifi-styrka överallt från min N56U som står i ett stängt skåp.

Skrivet av Swedish Chef:

Kör med en Asus RT-AC66U och jag har täckning i mina 73kvm blandat betong och gipsväggar (precis som i din lägenhet, alla väggar är ej bärande/betong...) + att jag har täckning ca 20m utanför min lägenhet också.

Nu vill jag på inget sätt säga att Asus inte gör bra routers, för min N56U som ersatte nåt Netgear-skräp jag fick från Tele2 är jag nöjd med, men jag har inte täckning överallt i min lgh, eller jag har iaf väldigt långsam hastighet på några ställen.
Routern står i ena änden av lgh där "mediauttaget" finns och i andra änden, 15-20m (orkar inte mäta exakt) bort, finns två sovrum som har 4 betongväggar, varav en på snedden, emellan och där brukar jag oftast stänga av wifi på telefonen och köra datatrafik, vilket ger högre hastighet, även om jag i regel bara har edge inomhus här.

Om det beror på lgh planlösning, eller om min router skulle vara felaktig (vilket jag inte tror) eller om det är helt normalt ska jag låta vara osagt, jag ville mest bara inflika att det inte alls är säkert att alla eventuella problem automatiskt löser sig bara för att man köper en Asus router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu vill jag på inget sätt säga att Asus inte gör bra routers, för min N56U som ersatte nåt Netgear-skräp jag fick från Tele2 är jag nöjd med, men jag har inte täckning överallt i min lgh, eller jag har iaf väldigt långsam hastighet på några ställen.
Routern står i ena änden av lgh där "mediauttaget" finns och i andra änden, 15-20m (orkar inte mäta exakt) bort, finns två sovrum som har 4 betongväggar, varav en på snedden, emellan och där brukar jag oftast stänga av wifi på telefonen och köra datatrafik, vilket ger högre hastighet, även om jag i regel bara har edge inomhus här.

Om det beror på lgh planlösning, eller om min router skulle vara felaktig (vilket jag inte tror) eller om det är helt normalt ska jag låta vara osagt, jag ville mest bara inflika att det inte alls är säkert att alla eventuella problem automatiskt löser sig bara för att man köper en Asus router.

Visst kan det vara så, även hur "busy" det är i luften påverkar. Men att ha en erkänt bra router att utgå ifrån är aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Kör AC66U och där jag använder wifit mest, i soffan, bakom typ två gipsväggar så har jag problem med täckningen. Avstånd ca 12 meter.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Nu vill jag på inget sätt säga att Asus inte gör bra routers, för min N56U som ersatte nåt Netgear-skräp jag fick från Tele2 är jag nöjd med, men jag har inte täckning överallt i min lgh, eller jag har iaf väldigt långsam hastighet på några ställen.
Routern står i ena änden av lgh där "mediauttaget" finns och i andra änden, 15-20m (orkar inte mäta exakt) bort, finns två sovrum som har 4 betongväggar, varav en på snedden, emellan och där brukar jag oftast stänga av wifi på telefonen och köra datatrafik, vilket ger högre hastighet, även om jag i regel bara har edge inomhus här.

Om det beror på lgh planlösning, eller om min router skulle vara felaktig (vilket jag inte tror) eller om det är helt normalt ska jag låta vara osagt, jag ville mest bara inflika att det inte alls är säkert att alla eventuella problem automatiskt löser sig bara för att man köper en Asus router.

självklart. jag har min router i mitten av lägenheten i ett förråd där bredbandskåpet sitter. Jag har min router utanför detta skåp och har testat att rikta antennerna lite olika för att få bra täckning. Till förrådet är det endast gipsväggar.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100