Permalänk
Inaktiv

Mini-ITX speldator, feedback

Hej,

Vad tror ni om dessa komponenter:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14301...

Något jag glömt/borde ändra?

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du köper en upplåst intel processor så tycker jag du kan slå till på de mer oc-vänliga moderkorten också, skiljer försvisso 3-4 hundralappar men det är det värt, ska du sitta på det där moderkortet kan du ligga gärna gå på en oupplåst 4590 eller 4490, annars kan jag absolut rekommendera det jag köpte till min GA-Z97N-WIFI som jag fick lös för 1000kr. det andra jag kan nämna är att går du på en sån processor som är upplåst så skulle jag investera 4-5 hundra i en aftermarket kylare till processorn, Noctuas low profile funkar kanon i dom där chassin.

Edit: Sen 16GB ram, nu vet jag inte riktigt vad du tänker göra eller om du bara futureproofar, men du behöver inte 16gb i den där builden till en speldator, då du inte kommer att köra SLI/Crossfire med tusen displayer. så där kan du cutta de 500kr du istället lägger på en processorkylare/vettigare moderkort för builden

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Inaktiv

Tack! Har inte tänkt överklocka processorn, anledningen till att jag valde K-modellen var att den av nån anledning var några 10or billigare än den låsta. Då tycker du jag kan köra på det moderkortet? Tack för tipset, då skär jag ner lite på ram-minnet. Räcker med 2x4gb?

Är det nån större idé att köpa eftermarknadskylare även om jag inte tänkt överklocka?

Edit: Läste lite snabbt.. Okej då kanske jag byter till en 4590 istället då. Tror inte överklockning kommer bli nödvändigt för dom grejerna jag pysslar med.

Uppdaterad: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingLis...

Permalänk
Medlem

Redigera Inköpslista

Access denied.

Jo, för en minispeldator räcker 2x4gb alldeles utmärkt, om du inte har tänkt överklocka så fungerar det där moderkortet alldeles utmärkt, skiljer det inte så jättemycket så kan du väl givetvis gå på en upplåst också, ingenting som hindrar dig, men de hundra du betalar över är oftast just för att den är upplåst för överklockning. eftermarknadskylare är väl givetvis inget måste, oftast ger de trevligare ljudnivåer och bättre prestanda än standardkylaren, sen om det är värt det för dig eller inte, det får du ju känna efter!

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Medlem

MiniITX för mig betyder att man vill gå ned i storlek. Just det chassit (Prodigy) är lika stort som många midi-towers. Många väljer det på grund av radiatorplats eller utseende tydligen, men att välja det för att få tillgång till just mITX fördelar är inte logiskt.

Ett SG10 är 10 cm lägre och lite mindre på bredd och djup, men tar mATX-kort och möjliggör SLI/Crossfire om behov uppstår. Det har även plats för stora luftkylare, har en CM 212Evo i grabbens burk. Enda nackdelen vad jag märkt är att behöva leta lite extra efter nätaggregat som passar. Jag valde ett BQ True Power 480 W. Det hade kontakten åt "fel" håll och gjorde det svårare att dra nätsladden. Annars är det bara att rekommendera för de som vill gå ned i storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Inaktiv

Råkade skicka fel länk.. Bytte tillbaka till 4690K nu: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14303...

Det går väl att överklocka lite med det moderkortet i alla fall plus att processorn inte är så farligt mycket dyrare. Jag är ingen som överklockar extremt utan kanske höjer några 100 Mhz om jag känner att det finns behov (grundfrekvensen är ju 200 Mhz högre också). Kan jag köpa till en eftermarknadskylare om jag känner att jag vill skruva upp frekvenserna lite till.

Ja Prodigy är ju inte det minsta chassit har jag förstått också. Men det spelar ingen roll, jag kommer ha det under skrivbordet och det verkar vara ett genomtänk chassi till bra pris. Gör inget om det är några cm större bara det är trevligt att skruva i

Permalänk
Medlem

om du ska klocka så krävs ett z97 moderkort annars kan du bara sätta turbon till alla 4 kärnor

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Så det går inte att överklocka alls med det moderkortet?

Sätta turbon till alla 4 kärnor? Ledsen om jag är dåligt insatt, men jag förstår inte vad du menar

Permalänk
Medlem

en 4690k går i 3,5 GHz när alla kärnor belastat men kan gå upp till 3,9GHz om det bara är en kärna som belastas (händer inte ofta). man kan på ett h81 med en 4690k få den att köra i 3,9GHz på alla fyra kärnor men mycket mer kan man inte

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Aha kanon, tack för infon! Kommer inte göra någon större överklockning som sagt så det kommer räcker för mig om det går att komma upp i ~3,9.

Några andra invändningar? Är jag dum om jag går på ett så billigt moderkort om man bortser från överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon98710:

Aha kanon, tack för infon! Kommer inte göra någon större överklockning som sagt så det kommer räcker för mig om det går att komma upp i ~3,9.

Några andra invändningar? Är jag dum om jag går på ett så billigt moderkort om man bortser från överklockning?

Ja med tanke på att du lägger så mycket kräm på en processor som är upplåst och från den senaste generationen, största nya i5an förutom de riktiga monstren så tycker jag det är dumsnålt att gå på ett h81 mobo, när du kan gå z87 eller z97 för bara nån liten liten hundring mer.. som sagt känns bara dumsnålt

sen att köpa en eftermarknadskylare kan ju vänta ett tag, det är inget som säger att du inte kan börja med intels stock och sen gå över till en noctua eller nån hydroseries eller vad nu som helst.. 212 evo!

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Inaktiv

Okej du har övertygat mig

Edit: ser att både z87 och z97 är mer än dubbelt så dyrt i mini-ITX. Det finns inget mellansteg?

Permalänk
Hjälpsam

Z97-A är ett fullstort ATX kort...skall du inte ha mITX längre?

I så fall är det mer nått åt detta hållet du vill ha..gärna Z97 till den CPUn
http://www.inet.se/jamfor?compare=1902657&compare=1902652&com...

Tar du mATX versionen av det chassit finns det billigare mATX Z97 moderkort än det gör till mITX formatet

Permalänk
Inaktiv

Sorry lite stressad.. Det ska vara mini-ITX, detta jag syftade på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636041

Så det är antingen ett moderkort för 630:- eller 1240:- som gäller? Finns inget däremellan som kan ases vara vettigt till den processorn?

Permalänk
Hjälpsam

Lite krasst men så kan man säga . .Z97 korten är dyra men helst det man skall ha till 4690K CPUn

H81 kortet med en 4460 CPU tycker jag är en bra o prisvärd kombo om man inte skall klocka

Tänk bara på att med ASUS H81I-plus kortet får du uppdatera BIOS för att 4690K eller 4460 skall funka

"Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool. "

Permalänk
Inaktiv

Okej tack för det snabba svaret! La in en beställning igår, men har mailat och frågat om jag kan få ändra min order till moderkortet z97 istället. Förhoppningsvis går det bra.

Såg att det har inbyggt wi-fi också (ser jag som ett stort plus) så det känns som ett bättre köp ändå, även om det kostar det dubbla.

Tack för handledningen! Några sista invändningar? I så fall är det hög tid att föra fram dom Kylare kommer troligtvis att beställas i efterhand beroende på hur högljudd originalkylare är samt om det blir aktuellt med överklockning direkt.

Permalänk
Hjälpsam

Jo det kortet är lite dyrt men har "allt"

Du kommer vilja byta kylare Jag har en Noctua L12 på mitt senaste bygge o den är löjligt tyst, går i 300rpm när jag surfar o spelar poker ..omöjligt att höra den...men U12S skulle va optimalt för dig

Permalänk
Inaktiv

Såg intressant ut. Ja nån form av kylare får det bli i alla fall, ska kika närmare på det framöver!