Permalänk
Medlem

Köpråd Speldator ca. 15k-20k

Hej

Jag tänkte skaffa en bra gaming dator och överklocka. vilka delar tycker ni man ska ha.

Går det bra att ha h100i till cpu som är överklocka och hur mycket watt ska man ha.

Mvh Jesper

Har haft samma dator i ca. 5-6 år nu och den börjar ge upp på flera fronter (dagliga krascher) så tänkte börja titta efter ny dator men vet varken ut eller in, är som att titta på kinesiska när man tittar på alla olika kort och komponent namn...
Så är ute efter att få tips om vad man ska köpa och titta på.
Min dator nu, skulle vilja höra hur åldrade dem är / skillnaden om man skulle köpa något som i nuläget ligger inom min budget :
Processor - Intel Core i5 2500K
Grafikort - Zotac geforce gtx 560(1024MBytes)
Moderkort - Asus P8H67

Har en budget på omkring 15000:- / 20000:- och kommer använda datorn långt framöver men då jag inte vet mycket om olika komponenter vet jag inte ens vart jag ska börja titta och än mindre välja.
Spel som jag spelar/vill spela är t.ex., notera att jag är ute efter så hög prestande som möjligt, dvs köra skyrim / BF4 på ultra
-BF3
-Skyrim
-Mw3
-BF4
-Minecraft
-League of Legends
Mestadels spelar jag MW3, BF4 och Skyrim men kör just nu på lägsta inställningarna med låg fps och skapligt med lag.
Skyrim funkar i ca.50 minuter innan grafikkortet lägger av.

Antingen helt dator set (som köpt på affär) eller allting enskilt och jag sätter ihop den själv från Komplett/inet osv.
Planerar att använda datorn långt framöver samt om möjligt då uppgradera vissa komponenter om så behöves - om det spelar någon roll vid val av moderkort eller så, är som sagt 90% rookie på dator delar så all hjälp är välkommen.

Tack i förhand

Sammanfogat inlägg efter sammanfogning av tråd
Permalänk

Kan börja med att be dig läsa stickys innan du börjar slänga dig in och fråga efter hjälp.

Budget? Ska OS/montering ingå? Har du några krav på vad datorn ska klara av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppe93:

Har haft samma dator i ca. 5-6 år nu och den börjar ge upp på flera fronter (dagliga krascher) så tänkte börja titta efter ny dator men vet varken ut eller in, är som att titta på kinesiska när man tittar på alla olika kort och komponent namn...
Så är ute efter att få tips om vad man ska köpa och titta på.
Min dator nu, skulle vilja höra hur åldrade dem är / skillnaden om man skulle köpa något som i nuläget ligger inom min budget :
Processor - Intel Core i5 2500K
Grafikort - Zotac geforce gtx 560(1024MBytes)
Moderkort - Asus P8H67

Har en budget på omkring 15000:- / 20000:- och kommer använda datorn långt framöver men då jag inte vet mycket om olika komponenter vet jag inte ens vart jag ska börja titta och än mindre välja.
Spel som jag spelar/vill spela är t.ex., notera att jag är ute efter så hög prestande som möjligt, dvs köra skyrim / BF4 på ultra
-BF3
-Skyrim
-Mw3
-BF4
-Minecraft
-League of Legends
Mestadels spelar jag MW3, BF4 och Skyrim men kör just nu på lägsta inställningarna med låg fps och skapligt med lag.
Skyrim funkar i ca.50 minuter innan grafikkortet lägger av.

Antingen helt dator set (som köpt på affär) eller allting enskilt och jag sätter ihop den själv från Komplett/inet osv.
Planerar att använda datorn långt framöver samt om möjligt då uppgradera vissa komponenter om så behöves - om det spelar någon roll vid
val av moderkort eller så, är som sagt 90% rookie på dator delar så all hjälp är välkommen.

Tack i förhand

Önska jag också hade 20k att spendera dator komponenter på *_*
Snygg stark och snygg, supersnygg,#skulllekunnagiftamigmed

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7073739/2014-08-21

Permalänk
Hjälpsam

Bra paket..dock lite svårt att tro att tråden i sig är seriös

Permalänk

Också #Skullegiftamigmeddena<3
Bara att välja xD

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6987464/pctillrookie

Permalänk
Medlem

Varför ska man lägga 2000kr extra på ett grafkkort som nästan är lika bra kanske presterar 10% mer :S?

EVGA nätagget är bättre och att ditt är 159kr dyrare fast EVGA är bättre en det nätagget :s?

16GB 2400Mhz Much better than 8GB 1600Mhz <3

Tror nog det är mer som föredrar Lyftkylning i stället en vattenkyling

High Five för Samma moderkort!

High Five för Samma HDD SSD

High Five för Samma chassi

High Five för Samma windows

High Five för Samma DVD Bränare

Permalänk

Totalpris: 18005;-
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/99153

Permalänk
Inaktiv

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7059471/segas

Denna fick jag hem idag och är löjligt nöjd.
Släng bara in en extra hårddisk om så önskas, jag kör nämligen själv med NAS.

Tips är att välja en annan kylare eller annat moderkort då bakfästet på kylaren tar emot på moderkortets plåt baktill - fick skruva av bakstycket på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Ventus1998:

Varför ska man lägga 2000kr extra på ett grafkkort som nästan är lika bra kanske presterar 10% mer :S?

EVGA nätagget är bättre och att ditt är 159kr dyrare fast EVGA är bättre en det nätagget :s?

16GB 2400Mhz Much better than 8GB 1600Mhz <3

Tror nog det är mer som föredrar Lyftkylning i stället en vattenkyling

High Five för Samma moderkort!

High Five för Samma HDD SSD

High Five för Samma chassi

High Five för Samma windows

High Five för Samma DVD Bränare

aa, det är nog sant High Five xD

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar/inlägg sammanfogade*

Observera att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning (s.k. korspostning). Det hade gått alldeles utmärkt att uppdatera din ursprungliga tråd med ny information.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Trådar/inlägg sammanfogade*

Observera att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning (s.k. korspostning). Det hade gått alldeles utmärkt att uppdatera din ursprungliga tråd med ny information.

/moderator

Förlåt, jag visst inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppe93:

Förlåt, jag visst inte det

Helt ok CPU, ett nytt mobo och ett par grafikkort så kommer du rätt långt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165758

Sen dubbla 880 eller 870 när dom kommer, eller om du inte orkar vänta så ta 2 st r9 290

Ev nytt agg, SSD och CPU-kylare på det.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

har beställt denna.
Tyckte den var prisvärd,
sen får man ett GTX Titan Black kort med +++

Vad tycker ni?

https://www.inet.se/produkt/1517096/taurus-overkill-gtx-titan...

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nIx - Teknik:

har beställt denna.
Tyckte den var prisvärd,
sen får man ett GTX Titan Black kort med +++

Vad tycker ni?

https://www.inet.se/produkt/1517096/taurus-overkill-gtx-titan...

hmm jag har väntat på att de senaste gtx ska komma men det där paketet ser trevligt ut (speciellt då jag kan köpa det imorgon )