Permalänk

Hörlurar 3k budget!

Hej, skapade en tråd i "kringutrustning" men antar att det blev fel så jag testar här också.

Har en budget på runt 3k, vill då ha ett bra par hörlurar som ska vara bra kvalité och ljud. Blir väl lite spelande samt mycket musiklyssnande. Kollade lite på dessa, har dock ingen aning om vad som är "bra" specifikationer osv.

http://www.philips-shop.se/store/catalog/fidelio-ljud/fidelio...

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Har själv dessa hörlurar och är extremt nöjd:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880

kostar dock 3200:-

Tänk på att du oftast behöver hörlursförstärkare när du köper i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Om du kollar på philips så borde du antingen köpa X1 som är billigare och är av "högre klass" än vad l2:orna är eller vänta på X2:orna som släpps nu i september i Sverige. Dessa hörlurar är ganska bas tunga men det kanske är det du gillar eller hur vill du att det ska låta, vad lyssnar du på osv?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Jag har L2 till min stationära dator (mest till spel o musik) och X1 till min stereo/hembioanläggning.
Är mycket nöjd med båda lurarna.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Det är inte prisklassen som avgör om du behöver förstärkare.
Hade köpt hd600 eller hd650.

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18767
Beyer Dynamics 990 har fått jävulskt bra kritk (finns i lägre impendanser, billigare, om man nu vill ha det)

Jag hade dock gått till reference audio eller dylikt och lyssnat på olika lurar, då de flesta har olika klang och där de flesta märkena har sin egna signatur.

Kör själv på ett Sennheiser MOmentum on ear från/på/till jobbet och ett par Grado SR80i hemma- Inte något highend, men två helt olika ljudbilder, något som följer med upp i prisklasserna till viss del.

Skrivet av kozmos:

Det är inte prisklassen som avgör om du behöver förstärkare.
Hade köpt hd600 eller hd650.

Men nu rekommenderar du hörlurar som vill ha en bra källa, med kraft, till ljudet för att prestera allt de kan.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av Trizones:

Om du kollar på philips så borde du antingen köpa X1 som är billigare och är av "högre klass" än vad l2:orna är eller vänta på X2:orna som släpps nu i september i Sverige. Dessa hörlurar är ganska bas tunga men det kanske är det du gillar eller hur vill du att det ska låta, vad lyssnar du på osv?

Lyssnar på all sorts musik.

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Har själv dessa hörlurar och är extremt nöjd:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880

kostar dock 3200:-

Tänk på att du oftast behöver hörlursförstärkare när du köper i den prisklassen.

Hörlursförstärkare? Aldrig hört förut. Pris osv?

Permalänk
Medlem

Du har inte berättat vad du kommer att koppla hörlurarna till, vilket är väldigt väsentligt. När du kommer upp i prisklass vad gäller hörlurar så börjar också källan och spela större roll. De flesta som har dyrare utrustning kör separata DAC:ar och hörlursförstärkare, något som t.ex. ljudkretsen på ett moderkort också kan göra, men inte med lika bra resultat. De två vanligaste problemen med en "dålig" källa är uppenbara störningar, eller otillräcklig volym.
Kort förklarat: Musiken kommer digitalt från whatever källa du använder, den skall omvandlas till en analog signal, som sköts av DAC:en (digital to analog converter). Efter det måste signalen förstärkas för att kunna driva ett par hörlurar, vilket sköts av en separat krets. Alla moderkort har ett inbyggt ljudkort som gör båda sakerna, men speciellt förstärkar-delen kan förbättras avsevärt med en separat förstärkare.

För att direkt svara på din fråga, bra hörlurar för den budgeten finns det många av, men de jag direkt skulle kolla på är: Sennheiser HD-650, HIFIMAN HE-400, AKG K712 och Philips Fidelio X1. Alla är bra "all-around" lurar som får musik att låta väldigt trevligt, för den som vill njuta av bra ljud, och inte nödvändigtvis analysera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Har själv dessa hörlurar och är extremt nöjd:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880

kostar dock 3200:-

Tänk på att du oftast behöver hörlursförstärkare när du köper i den prisklassen.

Nej, titta här!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Du har inte berättat vad du kommer att koppla hörlurarna till, vilket är väldigt väsentligt. När du kommer upp i prisklass vad gäller hörlurar så börjar också källan och spela större roll. De flesta som har dyrare utrustning kör separata DAC:ar och hörlursförstärkare, något som t.ex. ljudkretsen på ett moderkort också kan göra, men inte med lika bra resultat. De två vanligaste problemen med en "dålig" källa är uppenbara störningar, eller otillräcklig volym.
Kort förklarat: Musiken kommer digitalt från whatever källa du använder, den skall omvandlas till en analog signal, som sköts av DAC:en (digital to analog converter). Efter det måste signalen förstärkas för att kunna driva ett par hörlurar, vilket sköts av en separat krets. Alla moderkort har ett inbyggt ljudkort som gör båda sakerna, men speciellt förstärkar-delen kan förbättras avsevärt med en separat förstärkare.

För att direkt svara på din fråga, bra hörlurar för den budgeten finns det många av, men de jag direkt skulle kolla på är: Sennheiser HD-650, HIFIMAN HE-400, AKG K712 och Philips Fidelio X1. Alla är bra "all-around" lurar som får musik att låta väldigt trevligt, för den som vill njuta av bra ljud, och inte nödvändigtvis analysera.

Ska koppla det till min stationära dator alternativt mobil ibland. Vet inte riktigt om jag vill lägga ytterligare 1k+ på en förstärkare. Men det gick bra utan iaf? Och hur många % bättre blir ljudet med en förstärkare?

Om jag inte vill köpa en hörlursförstärkare så är det onödigt att köpa dyra hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelare661:

Ska koppla det till min stationära dator alternativt mobil ibland. Vet inte riktigt om jag vill lägga ytterligare 1k+ på en förstärkare. Men det gick bra utan iaf? Och hur många % bättre blir ljudet med en förstärkare?

Om jag inte vill köpa en hörlursförstärkare så är det onödigt att köpa dyra hörlurar?

Nej onödigt skulle jag inte kalla det. Som sagt så är de största problemen du kan få otillräcklig volym eller märkbara störningar (som inte urskiljs på billigare lurar). Om du ibland vill använda mobilen som källa är troligen Fidelio X1 ett av de bästa alternativen, de skall gå att driva från nästan vad som helst. Tar du t.ex. Sennheiser HD-650 så måste du använda adapter om du skall koppla dem till mobilen, de har bara 6.3mm kontakt på original kabeln. Adapter kommer visserligen med, men det blir ganska klumpigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18767
Beyer Dynamics 990 har fått jävulskt bra kritk (finns i lägre impendanser, billigare, om man nu vill ha det)

Jag hade dock gått till reference audio eller dylikt och lyssnat på olika lurar, då de flesta har olika klang och där de flesta märkena har sin egna signatur.

Kör själv på ett Sennheiser MOmentum on ear från/på/till jobbet och ett par Grado SR80i hemma- Inte något highend, men två helt olika ljudbilder, något som följer med upp i prisklasserna till viss del.

Men nu rekommenderar du hörlurar som vill ha en bra källa, med kraft, till ljudet för att prestera allt de kan.

Du behöver inte skola mig på de hörlurarna då jag äger 650 och har haft 600 och har även provat köra dem ur en drös olika förstärkare.
De fungerar prima ur jacket på en vanlig förstärkare om man inte känner för att skaffa hörlursförstärkare direkt, det är inte så att det låter skit, skulle inte kört dem direkt ur telefonen dock, har provat ur min Nexus 5 och det va ingen höjdare.

Permalänk
Medlem

Fidelio L2 har smidigare format än X1 om du ska använda den till mobilen. Dessutom har den inbyggt headset som funkar både till dator o mobil.
Rekommenderar att du köper en hörlursförstärkare (DAC) till datorn för bättre och högre ljud.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Det finns en mängd nya hörlurar som är gjorda för att spela bra med smartphones och inte kräver så mycket kräm nuförtiden.

AKG har en hel drös med lurar (ett par tre stycken i alla fall) som kom efter K550 serien, som K552 mm...

Bowers Nad Wilkinson har trevliga hörlurar. Sennheiser Momentum, (varning för små öronkupor dock!).
Philips lurarna i början av posten har fått mycket bra recensioner. Så det finns riktigt bra lurar i den prisklassen. Jag skulle ta med mig telefonen och gå till ett ställe som har mycket lurar och lyssna på favoritmusik för att utröna vad som kan vara bra.

Det som blir mer avgörande kan ju vara vilken typ av musik du gillar samt vad i musiken du värderar? Megaphatbass så det gungar i marken när du kommer gående? En rymlig lur som återger stora orkesters hela utbud? Det finns hur mycket kul som helst att grotta ner sig i eller - en riktigt bra all-round lur?

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Det finns en mängd nya hörlurar som är gjorda för att spela bra med smartphones och inte kräver så mycket kräm nuförtiden.

AKG har en hel drös med lurar (ett par tre stycken i alla fall) som kom efter K550 serien, som K552 mm...

Bowers Nad Wilkinson har trevliga hörlurar. Sennheiser Momentum, (varning för små öronkupor dock!).
Philips lurarna i början av posten har fått mycket bra recensioner. Så det finns riktigt bra lurar i den prisklassen. Jag skulle ta med mig telefonen och gå till ett ställe som har mycket lurar och lyssna på favoritmusik för att utröna vad som kan vara bra.

Det som blir mer avgörande kan ju vara vilken typ av musik du gillar samt vad i musiken du värderar? Megaphatbass så det gungar i marken när du kommer gående? En rymlig lur som återger stora orkesters hela utbud? Det finns hur mycket kul som helst att grotta ner sig i eller - en riktigt bra all-round lur?

Detta.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha bra allround - sennheiser eller AKG anser jag har bra lurar som levererar i de flesta fallen riktigt bra ljud för musik och film. I spel kan det vara lurigare (ha ha ha... eller näe...) men det är säkra kort. I slutändan, för denna budget - ge dig ut och lyssna eller köp online från företag som du vet att du kan byta hos!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kozmos:

Du behöver inte skola mig på de hörlurarna då jag äger 650 och har haft 600 och har även provat köra dem ur en drös olika förstärkare.
De fungerar prima ur jacket på en vanlig förstärkare om man inte känner för att skaffa hörlursförstärkare direkt, det är inte så att det låter skit, skulle inte kört dem direkt ur telefonen dock, har provat ur min Nexus 5 och det va ingen höjdare.

Och nu förutsatte jag att han körde direkt ur datorn, finurligt va? De där hörlurarna ska ha mer kraft än de flesta vardagliga källorna kan prestera, så är det. Visst kanske det låter OK, men betalar man 2500 ska det låta 2500 och inte 1200.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Köp ej Philips. Håll dig till Sennheiser/AKG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Köp ej Philips. Håll dig till Sennheiser/AKG

Fick nyss hem ett par Fidelio X1, jag föredrar dom över AKG 242 HD och Sennheiser HD598.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Fick nyss hem ett par Fidelio X1, jag föredrar dom över AKG 242 HD och Sennheiser HD598.

Allting e personliga preferenser ^^ jag e glad ifall lurarna kan spela metalcore med hyffsat ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Köp ej Philips. Håll dig till Sennheiser/AKG

Något fel på Philips mid-fi lurar?
Har du testat dem själv, isåfall kan du ju säga vad du ogillade med dem?

Skickades från m.sweclockers.com