Windows 9 "Threshold" får startskärm med interaktiva paneler och notifikationscenter

Permalänk
Melding Plague

Windows 9 "Threshold" får startskärm med interaktiva paneler och notifikationscenter

Nästa stora version av Windows innebär inte enbart nyheter för skrivbordsanvändare. Även det nya gränssnittet putsas till och får flera stora förändringar, däribland interaktiva paneler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Tycker det känns helt oanvändbart men kanske bara är jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker det känns helt oanvändbart men kanske bara är jag.

Även om det såg bra ut så håller jag med dig. Kommer man verkligen använda detta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Tycker det känns helt oanvändbart men kanske bara är jag.

Jag tycker det ser väldigt användbart ut. Smidigt att snabbt kunna kolla sin kalender, epost, nyheter och annat med bara ett knapptryck. Något som telefoner kunnat mycket länge (finns ju även samurize och sådant). Det är ju bara att trycka på windowstangenten för att se om det nya mailet verkligen förtjänar uppmärksamhet, om det kommit nya uppdateringar till en spel på steam eller dylikt. Jag är ganska mycket för överskådlig data, men det kanske bara är jag?

Detta kommer jag använda mycket både på desktop (nu när man kommer kunna köra metro programmen i fönster) och plattan.

Permalänk

Är det bara för mig som videon ser ut att rulla i typ 3 fps?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Spännande, men jag ser fram emot att testa hela paketet! ska bli kul med beta

håller med föregående talare, kommer inte använda den där funktionaliteten, som det käns nu iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har inte det här varit känt ganska länge? Hur som helst så lär det vara en efterlängtad nyhet för de som bryr sig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon81912:

Jag tycker det ser väldigt användbart ut. Smidigt att snabbt kunna kolla sin kalender, epost, nyheter och annat med bara ett knapptryck. Något som telefoner kunnat mycket länge (finns ju även samurize och sådant). Det är ju bara att trycka på windowstangenten för att se om det nya mailet verkligen förtjänar uppmärksamhet. Jag är ganska mycket för överskådlig data, men det kanske bara är jag?

Detta kommer jag använda mycket både på desktop (nu när man kommer kunna köra metro programmen i fönster) och plattan.

Nä inget jag kommer använda.
Epost kollar jag med telefon och kalander med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Största och för mig Viktigaste nyheten för mig är att Modern UI försvinner från skrivbordet.

Interativa paneler i all ära, men jag tror inte mobilplattformen kommer nå någon vidare framgång framöver heller. Folk är för vana med Android och IOS och det är väl typ bara här på Sweclockers som en majoritet kör Windows phone.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Även om det såg bra ut så håller jag med dig. Kommer man verkligen använda detta?

Dom som har endast växt upp med windows 8's Mordern UI kommer säkert tycka det är jättebra, men oss andra nja.

Skulle helre se att de kanske försöker klona det IOS gör med deras notiscenter och typ bygga ihop det med "charms menyn" som är helt onödig och värdelös i desktop atm.

Permalänk
Medlem

Surface?

En stilla undrarn för oss som just köpt surface pro 3 är ju ifall man kommer måste köpa denna updateringen av windows?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Nä inget jag kommer använda.
Epost kollar jag med telefon och kalander med.

Okej. Jag roddar väldigt mycket med kalender och mail så telefonen känns väldigt handikappad i min värld. Annat kul man kan visa är ju temperaturer, fläktar, hur ens torrents mår, belastning på sin server, vilka bussar som är på väg från närmaste hållplatsen, lättåtkomlig miniränkare, information från mumblekanalen man sitter i etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musori:

En stilla undrarn för oss som just köpt surface pro 3 är ju ifall man kommer måste köpa denna updateringen av windows?

Jag skulle gissa på de blir som en uppdatering men i och med att det nytt OS så vet man aldrig.

Ser fram emot att testa de, som nån nämnde med dropmeny inte tilltalande men kanske användbart för mail och musiklistor.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker det känns helt oanvändbart men kanske bara är jag.

När väl Microsoft får tummen ur och introducerar plattor som inte är totalt schizofrena i de lägre prissegmenten så finns det garanterat användning för detta. Som det är nu håller jag med övriga, det här är bara redundanta funktioner som de flesta kommer ignorera. Microsoft behöver fortfarande sära på sina idéer och introducera dem i rätt produkt. Inte slänga ihop allt i en mixer och trycka på "clusterfuck".

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Största och för mig Viktigaste nyheten för mig är att Modern UI försvinner från skrivbordet.

Interativa paneler i all ära, men jag tror inte mobilplattformen kommer nå någon vidare framgång framöver heller. Folk är för vana med Android och IOS och det är väl typ bara här på Sweclockers som en majoritet kör Windows phone.

En majoritet på Sweclockers kör windows phone? Inte direkt troligt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hoski:

En majoritet på Sweclockers kör windows phone? Inte direkt troligt.

Rätt många kör det, kolla WP8 tråden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bästa vore om Microsoft lät användaren själv välja om Modern ska installeras eller inte, jag skulle absolut välja bort det på vanliga datorer, en windows phone kommer jag aldrig skaffa med nuvarande design på UI, på en hybriddator/surfplatta kan modern vara acceptabelt, som ett slags nöd UI

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

En majoritet på Sweclockers kör windows phone? Inte direkt troligt.

Inte? Det verkar så i alla falll. Det blir alltid ett jävla hallå när man påpekar att Windows phone har en global marknadspenetration på 1.5% och folk är snabba så in i bängen med att försvara Windows phone så fort man säger något negativt om det, så jo, jag tror det är en majoritet här som kör det, och de verkar också tro att de är i majoritet globalt sett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Är det bara för mig som videon ser ut att rulla i typ 3 fps?

Mig med, trodde det var dåligt internet först, men blev samma när jag spelade om det buffrade...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag skulle gissa på de blir som en uppdatering men i och med att det nytt OS så vet man aldrig.

Ser fram emot att testa de, som nån nämnde med dropmeny inte tilltalande men kanske användbart för mail och musiklistor.

Alla andra "plattor" har ju gratis OS updatering så om det nu ska vara en hybrid..Ska bli intresant att se hur dom gör.. är det en laptop eller en platta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker det känns helt oanvändbart men kanske bara är jag.

Japp, det är bara du som känns helt oanvändbar...

OnTopic: Jag finner också detta onödigt på en "riktig" dator...men det är väl för mycket att hoppas på att MS gör ModernUI till en modul som kan läggas till och tas bort efter användarens önskemål.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Default autoplay på videon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte? Det verkar så i alla falll. Det blir alltid ett jävla hallå när man påpekar att Windows phone har en global marknadspenetration på 1.5% och folk är snabba så in i bängen med att försvara Windows phone så fort man säger något negativt om det, så jo, jag tror det är en majoritet här som kör det, och de verkar också tro att de är i majoritet globalt sett.

Eller också finns det ett få antal medlemmar som försöker förklara fördelarna med Windows i telefon/ surfplatta och på dator och kanske då lite som motpol till dig och ett antal andra medlemmar som ensidigt pekar på de negativa sidorna. Skall då bara den ena parten finnas representerad, jag tycker inte det utan att det behövs en motpol annars kommer alla Windows relaterade trådar sluta med en repetition av samma klagomål hela tiden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag tycker det ser väldigt användbart ut. Smidigt att snabbt kunna kolla sin kalender, epost, nyheter och annat med bara ett knapptryck. Något som telefoner kunnat mycket länge (finns ju även samurize och sådant). Det är ju bara att trycka på windowstangenten för att se om det nya mailet verkligen förtjänar uppmärksamhet, om det kommit nya uppdateringar till en spel på steam eller dylikt. Jag är ganska mycket för överskådlig data, men det kanske bara är jag?

Detta kommer jag använda mycket både på desktop (nu när man kommer kunna köra metro programmen i fönster) och plattan.

Kan den fungera liknande HTCs Blinkfeed tro? För det är något som jag älskar med HTC Sense jämfört med alla andra Android-versioner

Permalänk
Medlem

Ointressant och redundant på desktop, användbart och välkommet på platta. Om de nu bara kunde sluta försöka tvinga det ena på den andra plattformen och vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Eller också finns det ett få antal medlemmar som försöker förklara fördelarna med Windows i telefon/ surfplatta och på dator och kanske då lite som motpol till dig och ett antal andra medlemmar som ensidigt pekar på de negativa sidorna. Skall då bara den ena parten finnas representerad, jag tycker inte det utan att det behövs en motpol annars kommer alla Windows relaterade trådar sluta med en repetition av samma klagomål hela tiden.

Med tanke på att Windows sitter på 95%+ av dator marknaden så tror jag det inte blir något problem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är väl positivt med nya funktioner, bara man inte blir påtvingad att använda dem. Själv ogillar jag allt vad notifikationer heter men då detta är en funktion i ett mobilt operativsystem och många vill att telefonen och surfplattan ska blippa och bloppa hela tiden så fort något händer på internet så förstår jag att funktionen tillkommer. Men själv vill jag stänga av allt sådant. Vill jag kolla e-post, ja då öppnar jag thunderbird och stänger ner det sedan när jag är klar. Vill jag kolla facebook, ja då öppnar jag det i webbläsaren och stänger av den när jag är färdig. Vill någon prata med mig "live" ja då får de väl ringa mig på telefonen. Om jag har mobilen påslagen det vill säga, är den avstängd vill jag inte bli störd. Man måste inte alltid vara anträffbar.

Jag blir stressad av en massa notifikationer. Men visst är det bra att möjligheten finns om man någon gång vill bli påmind när något viktigt ska inträffa.

Permalänk
Medlem

Detta blir nog trevligt på surfplattan, förhoppningsvis är det användbart på 8". Glad att de inte överger metro, var rädd att det skulle läggas i malpåse ett tag men det verkar ju hända grejer där med.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Grymt! Nu börjar det hända något.

Permalänk
Medlem

Känns extremt omständigt att ha det interfacet på desktop, men visst på surfplattan blir det nog bra.