Strul med kabel från nätagget till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Strul med kabel från nätagget till moderkortet.

Jag köpte i princip en Sweclockers sommardator 2014 modell lyxig.
Efter en alldeles för lång väntan från netonnet fick jag äntligen hem den tidigare i veckan och bygget kunde påbörjas.
Jag har bara satt ihop en dator en gång tidigare och det var nästan 4 år sedan.
Så jag är relativt med i matchen men lite rostig.

Allt gick bra tills kablarna från moderkortet (Asus Z97-Pro Wi-Fi AC) till nätaggregatet (EVGA Supernova G2 850) skulle kopplas in.
Den stora 24-pinnars ATX med märkningen MB var inga svårigheter.

Däremot den andra kabeln, som benämns 4+4 pins EPS12V CPU.
Min uppfattning är att den ska in i moderkortet på platsen EATX12V och i nätagget på platsen CPU.
Problemet är, att den bara passar åt ett håll enligt hålbilden. (se den magiska bilden nedanför).

Och när den sitter så, så händer inte ett skit när strömmen är på.
Tyst som i graven och inget ljus.

Den nedre högra bilden visar ena änden på kabeln. Den änden passar i både moderkortet och nätagget, medan den nedre bilden, till vänster, visar andra änden som bara passar i moderkortet.
Den ska nog inte sitta där då hålbilden inte stämmer, men "lås-piggarna" är för breda för att den ska passa i nätagget.
De andra kablarna som följde med är VGA, PERIF, SATA och CPU (den andra CPU kabeln är identisk).
Jag har helt slut på idéer nu.

Är det ens kabeln eller kan det vara något annat fel?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, 8-poliga i nätagget och 2x4 i moderkortet.

Så troligen är problemet något annat.

Fo3

Edit: profilerna på 2x4 kontakterna är ibland inte 100% likadana som kontakterna i moderkortet.
Orsaken är att om man bara har en 4-polig på moderkortet, så skall båda 4-poliga på sladden passa där.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiss0:

Jag köpte i princip en Sweclockers sommardator 2014 modell lyxig.
Efter en alldeles för lång väntan från netonnet fick jag äntligen hem den tidigare i veckan och bygget kunde påbörjas.
Jag har bara satt ihop en dator en gång tidigare och det var nästan 4 år sedan.
Så jag är relativt med i matchen men lite rostig.

Allt gick bra tills kablarna från moderkortet (Asus Z97-Pro Wi-Fi AC) till nätaggregatet (EVGA Supernova G2 850) skulle kopplas in.
Den stora 24-pinnars ATX med märkningen MB var inga svårigheter.

Däremot den andra kabeln, som benämns 4+4 pins EPS12V CPU.
Min uppfattning är att den ska in i moderkortet på platsen EATX12V och i nätagget på platsen CPU.
Problemet är, att den bara passar åt ett håll enligt hålbilden. (se den magiska bilden nedanför).
http://i.imgur.com/sMFZTUU.jpg

Och när den sitter så, så händer inte ett skit när strömmen är på.
Tyst som i graven och inget ljus.

Den nedre högra bilden visar ena änden på kabeln. Den änden passar i både moderkortet och nätagget, medan den nedre bilden, till vänster, visar andra änden som bara passar i moderkortet.
Den ska nog inte sitta där då hålbilden inte stämmer, men "lås-piggarna" är för breda för att den ska passa i nätagget.
De andra kablarna som följde med är VGA, PERIF, SATA och CPU (den andra CPU kabeln är identisk).
Jag har helt slut på idéer nu.

Är det ens kabeln eller kan det vara något annat fel?
Tacksam för svar!

den 8 pinns ex splittrad ska sitta i agget. Men kan vara trög att få i. Om man tittar på 8 pinn kontakten och på agget. Kolla så fasningen stämmer överens (vad jag ser så ser den ut att göra det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

den 8 pinns ex splittrad ska sitta i agget. Men kan vara trög att få i. Om man tittar på 8 pinn kontakten och på agget. Kolla så fasningen stämmer överens (vad jag ser så ser den ut att göra det).

Den splittade får inte plats i nätagget för att det finns 2 st "lås pinnar" på kabeln och hålet är gjort för 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiss0:

Den splittade får inte plats i nätagget för att det finns 2 st "lås pinnar" på kabeln och hålet är gjort för 1.

Skrev ju (i för sig, lite felskrivet), att den ej splittrade 8 pinn ska in i agget. Alltså den som inte är 4+4 utan 8 pin.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skrev ju (i för sig, lite felskrivet), att den ej splittrade 8 pinn ska in i agget. Alltså den som inte är 4+4 utan 8 pin.

Det och en annan sak löste eventuellt problemet.
Nu lyser det iaf om moderkortet.
Återkommer när skärm och övrigt är inkopplat!

Permalänk
Avstängd

Annars köp en förlängare. Kanske går bättre då

Permalänk
Medlem

Sådär ja!
Efter mycket om och men, och annat strul så funkar det utmärkt!
Fick hårddiskhaveri och massa saker kom i vägen.
Lyckades läsa till mig hur man räddar dem i andra trådar.

Till själv problemet som var, var ju att jag inte stoppade in kontakten som hade en annan "hålbild".
Den passade ju där i moderkortet ändå. Där ser man!

Tusen tack för hjälpen!
Jag och många fler uppskattar verkligen er hjälp!

Mvh: Andreas!