Permalänk

Child Themes i Wordpress

Jag har förstått att tanken med child themes är att man skapar en mapp där man lägger filer som åsidosätter parent-filerna.

- Hur skapar man den grundläggande länken mellan den för närvarande tomma child-mappen och dess parent-mapp?

- Om mitt första påstående stämmer, att allt man har i child-mappen åsidosätter parent-filen, hur kommer det sig att alla child-theme plugins jag har sett endast erbjuder åsidosättande av CSS filer. Ingen av dessa plugins ger en möjlighet att modifiera PHP filer. Detta får mig att tänka att jag kanske har fel i min uppfattning om hur child-themes fungerar.

Permalänk
Medlem

Du måste först ange i din CSS-fil följande:

  • Template: <main-tema> // Detta lägger du till innan */ längst upp i CSS-filen.

  • @import url("../main-tema/style.css"); // lägg till detta efter */ i CSS-filen.

Ersätt main-tema med vad din mapp heter av temat du vill göra ett child theme av.

Permalänk

tror att denna artikeln svarar på det mesta;
http://codex.wordpress.org/Child_Themes

Permalänk

Tack båda, det gav mig svaret på den huvudsakliga frågan.

Kan någon bekräfta min andra frågeställning, nämligen om precis alla filer är åsidosättbara, det vill säga även PHP filer mm.

Permalänk
Medlem

Du kan t.ex kopiera page.php och döpa den till front-page.php, då prioriteras den framför page.php.
På samma sätt kan du skapa fler sub-teman om du vill ha olika layouts beroende på vad du vill visa på sidan, tex product-page.php.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Tack Florrpan, detta besvarade min fråga.

Permalänk

En till fråga.
Finns en motsvarande metod för tillägg? Säg att jag vill modifiera ett tilläggs CSS utan att riskera få mina ändringar överskrivna när tillägget uppdateras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

En till fråga.
Finns en motsvarande metod för tillägg? Säg att jag vill modifiera ett tilläggs CSS utan att riskera få mina ändringar överskrivna när tillägget uppdateras...

Du kan antingen göra en egen css som du importerar i din style.css(dvs, inte pilla på pluginets filer)
Eller så laddar du in CSSen separat efter att wp_head laddas.

http://wordpress.stackexchange.com/questions/2680/best-way-to...

Hursom, du bör aldrig peta på pluginets filer. I din egna CSS skriver över pluginets css kod, då påverkas inget vid uppdateringen.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Löste problemet galant. Tack återigen!!

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa dig om att vid ett senare tillfälle, när du känner dig lite mer bekväm med Wordpress, att läsa på om "hooks" och "filter". Det är så man går in i t.ex. ett plugin och ändrar dess struktur, t.ex. om du laddar ner ett plugin som inte är översatt till ditt språk. Då kan du med hjälp av tekniken som beskrivs på nedanstående länk gå in i själva pluginet via functions.php och skriva om en del av koden - vilket är väldigt praktiskt när du väl uppdaterar pluginet.

http://code.tutsplus.com/articles/the-beginners-guide-to-word...

För att förtydliga, detta är ett tips som inte handlar om trådens ursprungliga fråga. Det kan dock vara bra att känna till då det jag beskriver är hur man ändrar Wordpress funktioner utan att göra ändringar direkt i originalfilerna.

Permalänk

Tack Kevvs - lite overkill, men ibland kan det vara bra att veta vad som går att göra.