Stulna nakenbilder på kändisar väcker frågor om säkerheten i molnet

Permalänk
Medlem

Lägga upp något på nätet som har kroppen / nakna bilder att göra är så korkat. Tror faktiskt inte på säkerheten för fem öre på nätet. Känns som typ allt är övervakat nu.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Skrivet av chadreed:

Lägga upp något på nätet som har kroppen / nakna bilder att göra är så korkat. Tror faktiskt inte på säkerheten för fem öre på nätet. Känns som typ allt är övervakat nu.

Men tror du att gemene man är medveten om säkerhetsriskerna i molnet? Nej, de bryr sig bara om att det fungerar och förutsätter att inget ska hända. Lätt att kalla andra för idioter när man har kunskap inom ämnet.

---

Sedan spelar det inget roll vad folk TYCKER kring detta, hänt är hänt och bilderna sprids som en löpeld på internet. Ibland blir man så himla besviken på mänskligheten, alltså vilken värld vi lever i egentligen...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Oväntat...

Tanken av att gå över till molntjänster framför lokal lagring är inte annat än idiotisk. Tycker utvecklingen är helt knäpp, även med tanke på hur det konstant hetsas om att "synka" sin smartphone med diverse appar som vill ta del av ens privata filer, kontakter och information.

Men visst, molntjänster har väl såklart sina vettiga användningsområden också, men man får ju verkligen tänka efter om vad man lägger upp ,särskilt i samband med mobil/smartphone.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Haha folk är så jävla dumma. Utgå från att ingenting är privat.
Förstår inte att nått sånt här ska behöva hända för att det ska "väckas funderingar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Men tror du att gemene man är medveten om säkerhetsriskerna i molnet? Nej, de bryr sig bara om att det fungerar och förutsätter att inget ska hända. Lätt att kalla andra för idioter när man har kunskap inom ämnet.

---

Sedan spelar det inget roll vad folk TYCKER kring detta, hänt är hänt och bilderna sprids som en löpeld på internet. Ibland blir man så himla besviken på mänskligheten, alltså vilken värld vi lever i egentligen...

Det är precis det som är problemet. Okunskap. Det är min åsikt att det råder allt för stor okunskap kring modern teknik och vetenskap, något som måste hanteras. Men hur gör man det när de flesta inte vill bry sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Det är precis det som är problemet. Okunskap. Det är min åsikt att det råder allt för stor okunskap kring modern teknik och vetenskap, något som måste hanteras. Men hur gör man det när de flesta inte vill bry sig?

Det gäller väl allt, de flesta bryr sig inte försten det händer även om de vet eller inte vet riskerna?
Detta är inget unikt för teknik och vetenskap.

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Så en tjej som har utmanande kläder får skylla sig själv om hon blir våldtagen?

Ni måste ju vara dom absolut dummaste här på SweClockers.

Det är ju inte samma sak? Det ena är väldigt lätt att undvika! Stäng av automatiskt ladda upp till nätet. Vill man nu att något stannar privat så stänger man av auto upload.

Är man beredd på att lägga upp det på en moln tjänst bör man ha nog med vett för att förstå att det är internet det handlar om?

Din jämförelse är alltså inte applicerbar.

Det sista du skrev var ju högst olämpligt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

efter att ha inspekterat bilderna (ja, vem gjorde inte det egentligen?) så är det enda jag tänker; vad är det för speciellt med dessa bilder?
bara för att dom är kändisar betyder det inte att dom är snygga. finns bra mycket snyggare folk där ute än dessa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

efter att ha inspekterat bilderna (ja, vem gjorde inte det egentligen?) så är det enda jag tänker; vad är det för speciellt med dessa bilder?
bara för att dom är kändisar betyder det inte att dom är snygga. finns bra mycket snyggare folk där ute än dessa.

Självklart ser de inte lika bra ut, utan hjälpen av professionella sminköser, korrekt ljussättning etc. Som någon sa så försvinner mystiken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det gäller väl allt, de flesta bryr sig inte försten det händer även om de vet eller inte vet riskerna?
Detta är inget unikt för teknik och vetenskap.

Det må vara så. Känns däremot som att det är mer utspritt inom de fälten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

efter att ha inspekterat bilderna (ja, vem gjorde inte det egentligen?) så är det enda jag tänker; vad är det för speciellt med dessa bilder?
bara för att dom är kändisar betyder det inte att dom är snygga. finns bra mycket snyggare folk där ute än dessa.

Handlar väl snarare om att det generellt är lite "tabu" eller extra erotiskt i och med att det är just kändisar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Hela mellanöstern står i brand och en massa människor dör varje dag.Och här sitter vissa och lipar över att några kändisar fått sina privata bilder läckta?Jösses:-(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Haha rätt åt er som lagrar grejer på "molnet". Jag tycker det är mest idioter som lagrar grejer och betalar för utrymme istället för att helt enkelt lagra det hemma på sin egne dator. Det var verkligen inte oväntat att att lagrade filer skulle bli stulna ifrån molnet. Skyll er själva.

Beror lite på hur man ser på saken, jag ser molnlagring som antingen en temporär lagringsplats som man vill ha tillgänglig överallt eller som en extern backup. För gemene man så är en sådan lösning potentiellt säkrare eftersom alternativet för de allra flesta annars är ingen backup alls.

Därmed inte sagt att man skall lagra konfidentiell information externt och men gör man det måste man givetvis tänka på att skydda sina filer mha stark kryptering.

Skulle det visa sig att iCloud eller övriga Apple tjänster är inblandade så är chansen stor att vi rent av kommer se ett genomslag på aktiekursen, kanske tom så att det kommer överskygga den kommande lanseringen av nya produkter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är inte feminism du pratar om.

Jo för mig är det definitivt feminism. Alla feminister jag pratat med personligen och allt jag läser i Fi's partiprogram går ut på att särbehandla kvinnor och skita fullständigt i de fall där män missgynnas.

Läs bara Fi's första rad om EU politik:

"Kvinnors bristande inflytande syns i att de nästan helt saknas vid de förhandlingsbord där män beslutar om ökat militärt våld, och som får som följd att kvinnor blir slagfält i och med systematiska våldtäkter och skändningar.

Mäns dominans i politiken visar sig också i att kvinnor blir brutalt exploaterade..."

Översatt: Allt är männens fel och kvinnor är offer som blir våldtagna pga att män med slips är onda... ( knappast ett ord om jämnlikhet där)

Hur många feminister har du hört prata om problement med att män i media och reklam (Simpsons exv) förlöjligas som inkompetenta, feta, lata tv-soffs mansgrisar? Eller problemet att männen kulturellt "förväntas" jobba över, bjuda på resturang och betala för bilen medans kvinnorna "förväntas" shoppa upp mannens pengar? Vem har då mest pengar över eller bestämmer vad som skall göras med hushållets pengar? Att män drabbas mkt mer av våld än kvinnor, endå är det aldrig synd om män och män har inga speciella jourer eller psykologer att prata med?
Män i Sverige idag missgynnas säkerligen lika mkt som kvinnor, men män klagar generellt sätt inte like mkt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ixos:

Jo för mig är det definitivt feminism. Alla feminister jag pratat med personligen och allt jag läser i Fi's partiprogram går ut på att särbehandla kvinnor och skita fullständigt i de fall där män missgynnas.

Läs bara Fi's första rad om EU politik:

"Kvinnors bristande inflytande syns i att de nästan helt saknas vid de förhandlingsbord där män beslutar om ökat militärt våld, och som får som följd att kvinnor blir slagfält i och med systematiska våldtäkter och skändningar.

Mäns dominans i politiken visar sig också i att kvinnor blir brutalt exploaterade..."

Översatt: Allt är männens fel och kvinnor är offer som blir våldtagna pga att män med slips är onda... ( knappast ett ord om jämnlikhet där)

Hur många feminister har du hört prata om problement med att män i media och reklam (Simpsons exv) förlöjligas som inkompetenta, feta, lata tv-soffs mansgrisar? Eller problemet att männen kulturellt "förväntas" jobba över, bjuda på resturang och betala för bilen medans kvinnorna "förväntas" shoppa upp mannens pengar? Vem har då mest pengar över eller bestämmer vad som skall göras med hushållets pengar? Att män drabbas mkt mer av våld än kvinnor, endå är det aldrig synd om män och män har inga speciella jourer eller psykologer att prata med?
Män i Sverige idag missgynnas säkerligen lika mkt som kvinnor, men män klagar generellt sätt inte like mkt.

Vi kan ju börja med att reda ut vad feminism betyder så det inte blir några missförstånd. Citerat från Wikipedia: "Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning bland annat är kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen."

Detta innebär inte det du läser om i Feministiskt Initiativs partiprogram, F! talar inte för alla feminister då de inte kör så mycket feminism i praktiken. Tyvärr verkar det vara populärt att använda dem som exempel för feminism för att de råkar ha ordet i sitt partinamn.

Jag har inte hört så mycket från feminister (om vi nu ska använda ordet för vad det betyder) som resonerar på det sättet. Alla feminister jag pratat med vill bara bekämpa strukturell diskriminering på grund av kön. Det är väldigt sällan detta inte gäller för män också, kan tilläggas.

Du kan inte riktigt avfärda problemen bara för att du inte ser dem, det är inte så praktiskt. Jag hoppas att det blir lite vettigare debatt inom det här då det är en väldigt viktig fråga. Diskriminering, oberoende av anledning, är fullkomligt vidrigt och ska bekämpas.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

tror man att internet är säkert på nåt vis så måste man nog ta sig en liten funderare till..

Permalänk
Medlem

Ganska roligt att det har blivit ett jävla liv på hela Internet på grund av kändisbilder. "Viktig" information stjäls dagligen och bara drabbade bryr sig, men nu är det några kändisar som omedvetet visat tuttarna för världen, och då är det kalabalik direkt. Jag säger inte att det är gött om dom eller nåt, det är bara ett konstaterande. Nakenhet väcker uppmärksamhet, som vanligt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Visa respekt och något sunt förnuft, gott folk. Och som vanligt, diskutera utan pajkastning.

Permalänk
Skrivet av NiQ:

"Deras egna jävla fel" ?

"Är man så korkad att ladda upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv" ?

Så om ni sätter in pengar på banken och banken blir rånad så är det erat fel..?

Schysst logik...

hackas banken så förloras inte dina pengar. hackas din dator så banken tror att det är du så försvinner dock dina pengar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Som de flesta redan har konstaterat, det känns jävligt dumt överlag att lagra sina privata/naken-bilder på en moln tjänst.

Om jag av någon anledning skulle få för mig att ta lite "privata" bilder på mig själv, så hade jag:
Tillfälligt stängt av min auto-uppladdning till Dropbox, eller gått in på Dropbox och plockat bort bilderna manuellt.

Inte för att jag kan komma på någon anledning där jag skulle ta lite sexiga bilder på min "vackra" kropp:P
Men men.
Klart att det är för jävligt att någons privata (och i detta fall nakna) bilder åker upp på nätet för alla att se, men hade man då inte haft dem i "molnet" kanske det inte hade hänt.

Permalänk
Medlem

Ganska många vidriga kommentarer i den här tråden.
Tycker det här var en bra text kring frågan: http://www.politism.se/genusfolket/vad-ar-problemet-med-de-la...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farrisen:

...eller gått in på Dropbox och plockat bort bilderna manuellt.

Det påstår sig ju JLaw ha gjort, men ändå finns bilderna kvar.

Jag lever vidare på samma devis som jag fick lära mig -98 när jag började surfa; Inget försvinner från internet!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Hela mellanöstern står i brand och en massa människor dör varje dag.Och här sitter vissa och lipar över att några kändisar fått sina privata bilder läckta?Jösses:-(

Tycker de e så trist med kommentarer som dessa. Varför skulle vi utesluta att diskutera vissa ämnen för att andra är viktigare?

Min tolkning är att det är ingen som lipar över specifikt bilderna, utan för den låga säkerhet som och okunskap som verkar finnas vid molntjänster, och hur skört vårt privatliv är på internet, vilket är ytterst viktigt att ta upp tycker jag. För att inte tala om som någon nämnde att det hade aldrig blivit denna dramatik om det va nakenbilder på män det handlade om.

Och för den delen, kan ett eventuellt "lipande" bidra till högre ansvarstagande kring vårt privatliv på nätet tycker ja gott dom/vi kan lipa på! Utöver de skänker jag gärna 100 spänn till Röda korset, de e ungefär 100kr mer än ja kommer skänka till Jennifer Lawrence.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Information wants to be free" slår aldrig fel.

https://www.youtube.com/watch?v=f4Mc-NYPHaQ

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ha aldrig haft "glimt" i ögat, men nå speciellt ha man kanske haft om dessa skådisar som man sett i live osminkat där dom ser ut som mindre sopberg.

Dessa bilder som sprids *usch*.
Nån måste ta itu med detta å lära dom vad kvalité är, å då snackar jag inte om dom utan om bilden i sig. En del bilder är tagna med så rutten inställning att min telefon från 04 är bättre.

1/10 kvalité
1/10 dom själva
1/10 som lade upp bilderna/filmerna
1/10 apple (så klart ska man inte ha sura äpplen i pajen) *** and the war is on again***

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite konstigt om bilderna var raderade som vissa hävdar, men att de fortfarande fanns kvar i molnet av någon anledning. Då får Apple ta på sig ett visst ansvar. Sen att tillåta oändligt med inloggningsförsök känns som ett hyfsat uppenbart säkerhetshål att täppa till

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Nån måste ta itu med detta å lära dom vad kvalité är, å då snackar jag inte om dom utan om bilden i sig. En del bilder är tagna med så rutten inställning att min telefon från 04 är bättre.

1/10 kvalité
1/10 dom själva

Intresseklubben antecknar. Onödigare kommentar får man leta efter. Nästan på snudd så onödigt som min citering till ovan kommentar.

För övrigt är det högst tvivelaktigt att dessa bilder som sprids skulle ha vart raderade. Vi talar inte om en grupp av tekniskt kunnande personer (stereotyp much?), möjligtvist att bilderna har varit raderade i telefonen i tron om att det även försvinner från molnet.
Det är i alla fall vad jag misstänker.
Sedan när det gäller själva läckan, barnsligt och helt idiotiskt. Både när det gäller Apples säkerhet och även de som kom åt bilderna genom dylika metoder. Frågan bottnar i slutändan i tankegången om hur detta påverkar internet och molntjänster i sin helhet? Många kommer att ställa sig på tvären gällande synkronisering mot molnet, och med all rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Idag mina vänner, så skrivs internethistoria.

Nja men den 31a augusti så skrevs historia.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/gallery/vnd0H9J

det är inte en länk till nude pics, utan en som beskriver vilka som gjort det här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som börja tänka på att bilderna bara var en skenmanöver? Jag tror nämligen att de som hackade bilderna är tillräckligt smarta för att programera och lägga in ett virus eller liknande i bilderna de la ut. Och eftersom alla letar och kollar/laddar ner bilderna så blir det en väldigt snabb och stor spridning och inga virusskydd varnar för detta nya hot. Vi får se vad som väntar.....