Ny med win8.1; några frågor!

Permalänk

Ny med win8.1; några frågor!

Hej!

Jag har nyligen köpt en zenbook och undrar ett par grejer om win8.1.

1. med skrivbordet framme får jag en ikon i aktivitetsfältet som är ett tangentbord. peksärmstangentbord. Går jag in i inställningar och bockar av det så försvinner ikonen men så rätt var det är kommer den tillbaka? Jag har inte touchskärm på datorn så denna ikon vill jag slippa. Är det jag som får denna ikon att poppa upp eller är det nån slags bugg?

2. Skype är knutet till just det microsoftkontot man loggar in med. Så t.ex om en kompis vill logga in på skype måste man skapa ett nytt konto på datorn? helknäppt! Och i mitt fall loggar jag in med ett outlook-konto men använder ett gammalt hotmail-konto för skype. Då måste jag koppla ihop dessa konton på något sätt för att kunna skype:a?

Permalänk
Lego Master

1. Ingen aning.

2. Du verkar mena Skype-appen, men du kan även ladda ner den vanliga skrivbordsklienten och logga in med vilken användare du vill.
http://www.skype.com/en/download-skype/skype-for-windows/down...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheelie82:

Hej!

Jag har nyligen köpt en zenbook och undrar ett par grejer om win8.1.

1. med skrivbordet framme får jag en ikon i aktivitetsfältet som är ett tangentbord. peksärmstangentbord. Går jag in i inställningar och bockar av det så försvinner ikonen men så rätt var det är kommer den tillbaka? Jag har inte touchskärm på datorn så denna ikon vill jag slippa. Är det jag som får denna ikon att poppa upp eller är det nån slags bugg?

2. Skype är knutet till just det microsoftkontot man loggar in med. Så t.ex om en kompis vill logga in på skype måste man skapa ett nytt konto på datorn? helknäppt! Och i mitt fall loggar jag in med ett outlook-konto men använder ett gammalt hotmail-konto för skype. Då måste jag koppla ihop dessa konton på något sätt för att kunna skype:a?

1. Återkommer senare, men det låter skumt faktiskt

2. Du behöver inte göra ett nytt skypekonto. Det är bara logga in med det gamla användarnamnet så fungerar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wheelie82:

Hej!

Jag har nyligen köpt en zenbook och undrar ett par grejer om win8.1.

1. med skrivbordet framme får jag en ikon i aktivitetsfältet som är ett tangentbord. peksärmstangentbord. Går jag in i inställningar och bockar av det så försvinner ikonen men så rätt var det är kommer den tillbaka? Jag har inte touchskärm på datorn så denna ikon vill jag slippa. Är det jag som får denna ikon att poppa upp eller är det nån slags bugg?

Den ska bara komma upp om du har touchskärm men Windows brukar ibland blanda ihop touchskärm med exempelvis en Wacom-platta eller så. Jag vet att när jag kopplar in min Wacom-platta så tror Windows plötsligt att jag vill använda ett skärmtangentbord vid exempelvis inloggning eller UAC-promptar och då får jag också en ikon i aktivitetsfältet.

Citat:

2. Skype är knutet till just det microsoftkontot man loggar in med. Så t.ex om en kompis vill logga in på skype måste man skapa ett nytt konto på datorn? helknäppt! Och i mitt fall loggar jag in med ett outlook-konto men använder ett gammalt hotmail-konto för skype. Då måste jag koppla ihop dessa konton på något sätt för att kunna skype:a?

Du kan använda valfritt konto i Skype på skrivbordet, samma som du använder i Windows 7, men i store-appen är det knutet till ditt MS-konto.

Permalänk

Skype-biten har jag löst, tack för hjälpen!

Pekskärmstangentbordet verkar ju krångligare... Kanske ska testa att installera om drivrutinerna till touchpaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheelie82:

Skype-biten har jag löst, tack för hjälpen!

Pekskärmstangentbordet verkar ju krångligare... Kanske ska testa att installera om drivrutinerna till touchpaden?

Bara för att dubbelkolla: Det ska finnas en knapp att bocka i/ur för att ge prioritet till touchtangentbord eller till en fysiskt tangentbord. Denna option är ibockad korrekt va? (har inte någon win8-dator med mig atm så kan inte speca bättre)

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk

Var hittar jag den inställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheelie82:

Var hittar jag den inställningen?

1) Öppna kontrollpanelen.
2) Välj längst till höger "Visa efter">Stora ikoner
(Ha det visningsalternativet alltid igång det blir lättare att hitta alla inställningar då.)

3) Leta upp och klicka på "Hjälpmedelscenter" i vänsterkolumnen.
4) Klicka på "Använd datorn utan mus eller tangentbord"
5) Se till att valet "Använd Skärmtangentbord" är avbockat.
6) Spara

Permalänk

Tack! Men det var urbockat och problemet kvarstår tyvärr.