Hastigheten hoppar upp och ner, TELIA...

Permalänk

Hastigheten hoppar upp och ner, TELIA...

Ännu en gång så har jag problem med Telia(vilket jag har haft under en lång period nu) och denna gång så handlar det om att hastigheten går upp och ner konstant, detta påverkar dessutom min ping ingame.

Hur som helst så har jag ringt Telia support ett antal gånger och dem säger samma sak varje gång att jag ska starta om routern e.t.c. e.t.c...
Men det hjälper inte.Telia föreslog och trodde såklart att det berodde på signalen. Köpte då 2 st ASUS EA-N66 extenders(en till mig och en till brorsan, yes vi kör på trådlöst) för att se om det skulle bli bättre med tanke på att routern sitter på andra sidan huset med lite väggar emellan. Först så kändes det som att det blev bättre men i slutändan så hände exakt samma sak igen. Det kan inte dessutom bero på att många är inkopplade i nätverket samtidigt när jag sitter själv hemma och har datorn på.

Kan dessutom tillägga att routern vi har är en Thomson TG789VN vilket är routern som Telia skickar ut och rekommenderar.

Om ni har några tips eller förslag som jag skulle kunna pröva så skulle jag vara oerhört tacksam, har dessutom funderat på om det är routern som är problemet med tanke på att jag har läst så mycket dåliga saker om den.

Tack på förhand!
MvH/Emil.

Permalänk
Skrivet av GodisÄrGott:

Ännu en gång så har jag problem med Telia(vilket jag har haft under en lång period nu) och denna gång så handlar det om att hastigheten går upp och ner konstant, detta påverkar dessutom min ping ingame.

Hur som helst så har jag ringt Telia support ett antal gånger och dem säger samma sak varje gång att jag ska starta om routern e.t.c. e.t.c...
Men det hjälper inte.Telia föreslog och trodde såklart att det berodde på signalen. Köpte då 2 st ASUS EA-N66 extenders(en till mig och en till brorsan, yes vi kör på trådlöst) för att se om det skulle bli bättre med tanke på att routern sitter på andra sidan huset med lite väggar emellan. Först så kändes det som att det blev bättre men i slutändan så hände exakt samma sak igen. Det kan inte dessutom bero på att många är inkopplade i nätverket samtidigt när jag sitter själv hemma och har datorn på.

Kan dessutom tillägga att routern vi har är en Thomson TG789VN vilket är routern som Telia skickar ut och rekommenderar.

Om ni har några tips eller förslag som jag skulle kunna pröva så skulle jag vara oerhört tacksam, har dessutom funderat på om det är routern som är problemet med tanke på att jag har läst så mycket dåliga saker om den.

Tack på förhand!
MvH/Emil.

Thomson TG789VN ska inte användas som router, utan endast som modem (antar att det är i telejacket)

klart att dom rekommenderar routern dom skickar ut, men den du snacka med var väl säljare / kundsuport.
ganska långt ifrån tekniker.
kanske homeplug nätverk genom El-kabel ?

be att dom "bryygar" Thomson routern, för du har köpt bättre. detta ska dom kunna göra direkt från telia.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hade till en början olika problem med den medskickade routern, kunde inte öppna portar som jag ville, ostabil ping och hastighet och lite andra saker.

Från början köpte jag bara en router för 200kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215488) och det märktes skillnad även med den skräp routern. Så bryggning är helt klart att föredra och det ska inte påverka något annat (har även TV osv som man kopplar in till Thomson modemet)

Det du kan behöva tänka på är ju dock att köpa en router som klarar av avståndet som du har i ditt hus om det nu är ett måste med trådlöst, trådbundet är alltid att föredra.

Permalänk
Medlem

Testa med kabel så att du kan utesluta om det är Telia eller ditt trådlösa som strular. Det finns väldigt mycket som kommunicerar på 2,4Ghz bandet och kan störa (inklusive grannar om du bor i lägenhet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej Jonas heter jag och jobbar på Telia.

Som "Sir. Haxalot" skriver så är det mycket i hemmen som stör just detta och bor man i lägenhet så stör även alla grannars utrustning det trådlösa.

Testa i första hand att byta kanal på det trådlösa genom att följa denna guide http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/bytkanalrgw
Testa alla de olika 13 kanalerna tills du hittar den som fungerar bäst för just dig.

Hjälper inte detta heller så finns ju alltid alternativet att koppla in en egen router då är det bara att kontakta oss på www.telia.se/kontakt så bryggar vi modemet.

Det finns ju även access punkter man kan sätta ut i bostaden dessa säljer eller supporterar dock inte vi så kolla med en datorbutik om detta skulle vara av intresse.

Hoppas du får ordning på det nu GodisÄrGott.

Med vänlig hälsning
Jonas, Telia kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av TeliaKundservice:

Hej Jonas heter jag och jobbar på Telia.

Som "Sir. Haxalot" skriver så är det mycket i hemmen som stör just detta och bor man i lägenhet så stör även alla grannars utrustning det trådlösa.

Testa i första hand att byta kanal på det trådlösa genom att följa denna guide http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/bytkanalrgw
Testa alla de olika 13 kanalerna tills du hittar den som fungerar bäst för just dig.

Hjälper inte detta heller så finns ju alltid alternativet att koppla in en egen router då är det bara att kontakta oss på www.telia.se/kontakt så bryggar vi modemet.

Det finns ju även access punkter man kan sätta ut i bostaden dessa säljer eller supporterar dock inte vi så kolla med en datorbutik om detta skulle vara av intresse.

Hoppas du får ordning på det nu GodisÄrGott.

Med vänlig hälsning
Jonas, Telia kundservice

Hej och uräkta för sent svar! Jag har gjort allt som ni säger, bytt alla kanaler, köpt olika diverse acces punkter m.m(har dock inte testat att brygga). Jag har till och med fått en ny router från er som tydligen är en nyare och "bättre" model, har inte märkt någon större skillnad. Jag har bytt och kollat alla kanaler på denna router också. Notera att detta händer dessutom när jag kör med internet kabel. Jag är tyvärr väldigt missnöjd och vet inte alls vad jag kan eller vad jag ska göra för att lösa det, byta till bredbandsbolaget kanske? Jag vet inte, och eran support är inte mycket till hjälp heller då varenda person som svarar när man ringer säger "Vi ser inga problem med ert internet, vi kan byta kanal och se om det funkar." eller "Vi kan starta om din router från fabriksinställningar" eller något sådant. Extremt missnöjd, men hur som helst så hoppas jag på en lösning.

MvH Väldigt Missnöjd Kille.

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur långt ifrån telestationen du bor?
Kräv att de skickar hem en tekniker som mäter signalen.
Hade själv liknande problem med Telia och de klarade inte av att lösa det. Gissar på att de överbelastar stationen eller liknande.
Byta till fiber var enda som fungerade.

Permalänk
Rekordmedlem

För det första måste du utesluta att problemen beror på wifi så mät helst bara med kabel, men du kan gärna köra Inssider och posta en skärmdump först så får du fram fakta om dina wififörhållanden..
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Logga in i smarten och kolla vad den säger om hastigheten på adsl sidan, ändras den eller ligger den fast och rapporterar den att det blir mycket fel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se till att modemet sitter i förstajacket samt längst in i jacket. Ha ingen fax, larm eller trådlös telefon kopplad i samma jack. Prova eventuellt att byta ut ADSL-filtret och kablarna. Kör även kablat som andra nämner. Trådlöst, speciellt på 2,4Ghz-bandet, går inte att lita på.

Om allt är grönt på din sida är det mest troligt kopparledningen in till dig som är problemet. Då kan du byta leverantör bäst du vill, problemet lär inte försvinna eftersom den andra leverantören kommer köra på samma lina Säg i så fall till Telia att de får skicka ut en Skanova-gubbe som får kika på ledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeliaKundservice:

Hej Jonas heter jag och jobbar på Telia.

Som "Sir. Haxalot" skriver så är det mycket i hemmen som stör just detta och bor man i lägenhet så stör även alla grannars utrustning det trådlösa.

Testa i första hand att byta kanal på det trådlösa genom att följa denna guide http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/bytkanalrgw
Testa alla de olika 13 kanalerna tills du hittar den som fungerar bäst för just dig.

Hjälper inte detta heller så finns ju alltid alternativet att koppla in en egen router då är det bara att kontakta oss på www.telia.se/kontakt så bryggar vi modemet.

Det finns ju även access punkter man kan sätta ut i bostaden dessa säljer eller supporterar dock inte vi så kolla med en datorbutik om detta skulle vara av intresse.

Hoppas du får ordning på det nu GodisÄrGott.

Med vänlig hälsning
Jonas, Telia kundservice

Ganska intressant att alla routrar comhem, telia mfl störs ut väldigt enkelt medans andra routrar verkar inte störas alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ganska intressant att alla routrar comhem, telia mfl störs ut väldigt enkelt medans andra routrar verkar inte störas alls..

Urban myth. Wifi är wifi är wifi. ALLA trådlösa routrar/access-punkter kan störas.

Handlar snarare om att Telia, Comhem osv har en gigantisk installationsbas. När ngn promille av användarna "har problem" blir de relativt sett många o syns på forum som detta.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att internetanvändare envisas med att använda dom usla routrar som dom får av ISP, gräv ner dom djupt inne i skogen under besvärjelser så dom inte kommer och hemsöker senare

Och köp en bra och riktig router istället, gäller i synnerhet dessa Thomson routrars!

Skulle bli skogstokig om jag skulle försöka/tvinnas använda en sådan...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Förstår inte att internetanvändare envisas med att använda dom usla routrar som dom får av ISP, gräv ner dom djupt inne i skogen under besvärjelser så dom inte kommer och hemsöker senare

Och köp en bra och riktig router istället, gäller i synnerhet dessa Thomson routrars!

Skulle bli skogstokig om jag skulle försöka/tvinnas använda en sådan...

Jag har en TG799 och blir inte ett dugg skogstokig.
Den funkar hur bra som helst och jag skulle aldrig komma på tanken att slänga ut en tusing på en router som inte kommer göra jobbet bättre.

Till TS: Det finns två möjliga orsaker till att din hastighet varierar.
- dålig wifi. Dålig signal och mycket störningar.
- fylld länk. Om ni fyller er upplänk så kommer även nedlänken att gå trögt.

Permalänk
Medlem

har samma problem nu, jävla fiber kapar av hela jävla tiden senaste timman. .störigt som fan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Förstår inte att internetanvändare envisas med att använda dom usla routrar som dom får av ISP, gräv ner dom djupt inne i skogen under besvärjelser så dom inte kommer och hemsöker senare

Och köp en bra och riktig router istället, gäller i synnerhet dessa Thomson routrars!

Skulle bli skogstokig om jag skulle försöka/tvinnas använda en sådan...

Jag har Telia smart och har absolut inga problem med den, jag har flera andra routrar också att jämföra med, smarten är "nedlåst" så att man inte kan göra allt som man själv vill och det tillsammans med mycket okunskap hos användare ger problem, men de funktioner den har är stabila och presterar relativt bra för produkttypen, men många verkar inte förstå hur man ska vidarebefordra portar (vilket aldrig strulat för mig) eller så blandar man in lokal wifiprestanda och skyller det på operatören om den är dålig.
Smarten kunde vara bättre på wifi tex så finns det 5GHz version på den men den använder inte Telia och det är kanske det största felet, med 5GHz wifi så skulle kollisionerna med grannarnas nät minska och antagligen skulle det ge mindre klagomål. Det vore intressant att veta hur mycket det skiljer i pris, dessutom vore det fint om dect optionen fanns åtminstone som "köp till"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.