Vad händer om jag sätter in en hårddisk med Windows installerat i min nya dator?

Permalänk

Vad händer om jag sätter in en hårddisk med Windows installerat i min nya dator?

Vad skulle hända om jag satt in en hårddisk från min gamla dator där jag hade Windows 7 installerat? Datorn jag kommer köpa kommer ha Windows 8. I min gamla dator vad hade jag bara en hårddisk så det kanske är fel att säga att just DEN har Windows 7 installerat, man kan väl säga att den ingick i en Windows 7-konfiguration.

Jag kommer använda min gamla hårddisk i den nya burken. Det finns såklart en hel del grejer jag skulle vilja flytta över (men inget jätteviktigt), kommer det vara möjligt eller kommer jag behöva "ominstallera" (har glömt det rätta ordet) hårddisken så fort jag kopplar in den?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tagit den i dockningsstationen efter datorn har startat upp.. då vet du iaf att datorn inte försöker boota på fel disk.
Sedan rensa bort windows och program kataloger.

Men annars är det väl bara att prova, förhoppningsvis så startar datorn från rätt disk

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Jag skulle nog tagit den i dockningsstationen efter datorn har startat upp.. då vet du iaf att datorn inte försöker boota på fel disk.
Sedan rensa bort windows och program kataloger.

Men annars är det väl bara att prova, förhoppningsvis så startar datorn från rätt disk

Vad är dockningsstationen?

Går det bra och ha programkatalogerna kvar tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Vad är dockningsstationen?

Går det bra och ha programkatalogerna kvar tror du?

Docknings station är så du kan koppla in en intern hårddisk utan att behöva öppna datorlådan.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1702

Menar du installations program för program/spel du har köpt så ska du givetvis spara dom.
Men menar du installerade program så måste du ändå installera om dom om du byter dator annars är det stor risk att det blir *bort*

Permalänk
Inaktiv

När du stoppar in den nya hårddisken kan datorn välja att boota från den. Därför är det viktigt att du väljer "rätt" disk att boota ifrån. Det spelar egentligen ingen roll då du kommer komma åt alla dina diskar för båda Windowsarna.

Permalänk
Medlem

Jag körde min hd med win 7 installerat på i en dockningsstation och då blev det knas, den bootade upp win 7:an så jag formaterade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ynot:

Jag körde min hd med win 7 installerat på i en dockningsstation och då blev det knas, den bootade upp win 7:an så jag formaterade den.

Det är väl inte möjligt... eller antar att du bootade med hårddisken i hdd dockan med sladden i och strömmen på.
Startar man datorn.. sedan efteråt sätter i gammla disken i dockan så borde det inte kunna hända

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alpha77:

Jag skulle nog tagit den i dockningsstationen efter datorn har startat upp.. då vet du iaf att datorn inte försöker boota på fel disk.
Sedan rensa bort windows och program kataloger.

Men annars är det väl bara att prova, förhoppningsvis så startar datorn från rätt disk

Skrivet av ynot:

Jag körde min hd med win 7 installerat på i en dockningsstation och då blev det knas, den bootade upp win 7:an så jag formaterade den.

Skrivet av Alpha77:

Det är väl inte möjligt... eller antar att du bootade med hårddisken i hdd dockan med sladden i och strömmen på.
Startar man datorn.. sedan efteråt sätter i gammla disken i dockan så borde det inte kunna hända

Eller så kör man bara bootmenyn vid startup.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Stämmer alpha

Permalänk
Medlem

Plugga du in disken. Skulle den försöka starta ditt gamla Windows ändrar du bara boot-ordning i bios

Permalänk
Medlem

Om du ställt i BIOS att datorn ska starta från din Win8 hårddisk så händer absolut inget om du stoppar in en hårddisk med Win7 installerat.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

#Inlägg redigerat#

Tänk på att det inte är tillåtet med inlägg som kan uppfattas som rasistiska eller kränkande på annat sätt stötande.

Tack för visad förståelse.

/moderator

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)