Router för Comhems Compal CH7284E modem?

Permalänk
Medlem

Router för Comhems Compal CH7284E modem?

Tja!
Precis uppgraderat från 200mbit till 500mbit och därmed fått det nya modemet, dessvärre har det bara 2st portar för kabel och då jag dessutom skaffat TiVo som kräver nät och kabel (köpte inte till trådlöst skit) så räcker inte ens en 4 portars router för mig längre.
Enheter jag har som jag helst vill ha trådkopplade är följande:
2st stationära datorer (gbit lan ofc)
1st Synology NAS
1st TiVo
1st AppleTV 3
=5st totalt

Övriga trådlösa/wifi enheter är 2st skrivare, 2st ipads, 2st iphones, 1st bluray.
Skulle egentligen även vilja ha min förstärkare trådkopplad, en Yamaha RX-V773 men inget krav, har ingen trådlös till den heller.
Det skulle innebära 6st totalt.

Vad jag förstått så går det ju att slå av DHCP och routerdelen i Compal CH7284E och ha det som modem endast.
Det jag tycker är konstigt är att det verkar finnas väldigt få routers som har mer än 4 portar och då kostar dom sjukt mycket.
Jag ska erkänna att jag är inget fena på nätverk men kan i stort hantera det iaf. Jag undrar lite vad ni kan rekommendera mig för router och om jag bör ha trådlös del också eller köra trådlöst på modemet om det ens går när man slår av NAT på det.
Jag antar att man inte kan köra en switch utan att man lär ha router och NAT för att alla enheter ska kunna få unika IP'n tilldelade?
Tack på förhand!
/Vilsen man i nätdjungeln

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

koppla in en (eller flera) switch(ar) bara om du behöver mer portar (dom går bra koppla i serie också om du skulle vilja/behöva det), jag brukar köra på sådana här:
http://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105-100-...

Vill du ha en grym router så kolla på asus rt-66nu, men köp inte en sån bara för att få fler portar, då räcker det med switchar som ovan:
http://www.inet.se/produkt/5404466/asus-rt-n66u-n900-dual-ban...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

koppla in en (eller flera) switch(ar) bara om du behöver mer portar (dom går bra koppla i serie också om du skulle vilja/behöva det), jag brukar köra på sådana här:
http://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105-100-...

Vill du ha en grym router så kolla på asus rt-66nu, men köp inte en sån bara för att få fler portar, då räcker det med switchar som ovan:
http://www.inet.se/produkt/5404466/asus-rt-n66u-n900-dual-ban...

Så krasst sett behövs bara en switch för att få ut fler portar till prylar som synologyn osv?
Jag gissar ju på att jag behöver en bra router också egentligen, inte bara för portarnas skull utan för trådlöst osv om man ska köra Compal modemet i "Bridge" läge?
Just i detta nu verkar wifit på den har dött, nätet fungerar att surfa på men inte wifi delen.

Vad skiljer asus rt-66nu mot asus rt-56u rent sådär för min typ av behov?
Kommer åka till norrköping imorgon (bor i nyköping) tänkte passa på att skaffa router då eftersom det strular så dant med allt just nu, kör det gamla modemet som router men verkar fungera sådär då jag inte har tillräckligt med portar för att kunna slå av NAT på compal modemet i detta nu.
Norrköping har ju Netonnet lagershop, media markt och Alina så nån av dom har ju asus routers, sneglat på asus under ett par år nu och alla verkar ju jubla över allt dom gör inom nätverk.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Så krasst sett behövs bara en switch för att få ut fler portar till prylar som synologyn osv?
Jag gissar ju på att jag behöver en bra router också egentligen, inte bara för portarnas skull utan för trådlöst osv om man ska köra Compal modemet i "Bridge" läge?
Just i detta nu verkar wifit på den har dött, nätet fungerar att surfa på men inte wifi delen.

Vad skiljer asus rt-66nu mot asus rt-56u rent sådär för min typ av behov?
Kommer åka till norrköping imorgon (bor i nyköping) tänkte passa på att skaffa router då eftersom det strular så dant med allt just nu, kör det gamla modemet som router men verkar fungera sådär då jag inte har tillräckligt med portar för att kunna slå av NAT på compal modemet i detta nu.
Norrköping har ju Netonnet lagershop, media markt och Alina så nån av dom har ju asus routers, sneglat på asus under ett par år nu och alla verkar ju jubla över allt dom gör inom nätverk.

1. Japp

2. Är andra modem comjem brukar bundla någon indikation så är det säkert nått billigt skräp med medioker wifi. Jag har 100/10 från comhem och det netgear cg3100 det kommer med har den sämsta wifi-räckvidd jag använt. Man behövde också starta om det några gånger per månad för att wifit helt dog.

3. Skillnader vet jag inte exakt vad dom är, jag vet bara att 66'an är grym för jag har en sådan själv. Jag maxar linan på 100mbit med 5ghz-trådlösa i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade comhem's modem bara i flera år, tyckte att de fungerade "tillräckligt bra".

Sedan så märkte jag att det va routerdelen som bråkade flera gånger med snabba släpp av kontakten. Trodde varje gång att det va Comhems servrar och inte Modemroutern, detta genom tester av gammal router/modem, loggningar. Märkte att det släppte i LAN:et mellan datorer.
Köpte mig en Asus N66U och är så nöjd, den är helt underbar. kopplade in den, konfigurerade den och sedan snurrar på sedan flera månader. Haft en stor släpp sedan dess och då bevisat ComHems fel. AC versionen har jag läst kan ha lite värmeproblem i vissa fall men är nog den bästa att köpa ändå, Den versionen tror jag ska ha lite snabbare processor också, kan vara bra om du belastar ditt 500mbit.

Switchen som är länkad där uppe är nog den jag har under mitt bord, fungerar också utan problem. Med en sådan switch och Asusen får du 7 platser att koppla in maskinerna i. 3st+4st
Så mitt råd, köp AC66U och en switch.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Det här modemet är riktigt kasst kan jag säga... Det jag gjorde var att jag behöll NAT funktionen och kopplade in en Switch, då fick jag in alla enheter igen... hur tänker dem med 2 ethernet portar?

jag köpte en sådan här, riktigt bra prestanda för pengarna.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/21971-ne...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det blev Asus N56U tillsvidare då budgeten var tight och då jag egentligen inte behöver AC i nuläget då inga enheter har stöd för det, sitter i en tvårums lägenhet så räckvidd är inga större problem heller. Hade vägarna förbi Media Markt och dom tog 499:- som en del andra på nätet gjorde så jag slog till då jag ville lösa problemet snabbt idag för att komma igång, sambon tjatade dessutom men hon är ju inte villig att betala nåt dyrt för nätverk
Lätt att konfa och allt snurrar på direkt, alla enheter är på och det verkar flyta på som det ska med allt! Får se om det behövs någon omstart eller inte framöver, hitills klockrent för en 5 hunka!

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Har beställt 500 mbit/s bredband via comhem. Funderar på att skaffa en Airport Extreme istället för att använda den medföljande routern. Måste man använda routern som följer med, för att sedan koppla in Airport Extreme via den, eller kan man koppla in Airport Extreme direkt till fiberuttaget?

Tacksam för svar!