Permalänk
Medlem

Routerproblem...Netgear CG3700

Hejsan
Jag behöver hjälp med ett problem som jag själv råkat skapa. Det var så att internet var väldigt segt via wifi så jag tänkte testa gå in i routern o kolla lite så jag stängde av routerfunktionen o nu kan jag inte komma in i routern igen för att sätta på den vad ska jag göra?
routern är en Netgear cg3700 från comhem. Det finns dessutom ingen reset hål eller knapp.
Är tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sound09:

Hejsan
Jag behöver hjälp med ett problem som jag själv råkat skapa. Det var så att internet var väldigt segt via wifi så jag tänkte testa gå in i routern o kolla lite så jag stängde av routerfunktionen o nu kan jag inte komma in i routern igen för att sätta på den vad ska jag göra?
routern är en Netgear cg3700 från comhem. Det finns dessutom ingen reset hål eller knapp.
Är tacksam för hjälp!!

Du gick under "ADVANCED > Administration > Router Mode" och bockade för "No"? I så fall har du bryggat din netgear.
"The CG3700EMR device works as a bridge and devices obtain their IP addresses from the Internet service provider."

Enligt samma manual ska det finnas en reset knapp.
"To return the gateway to its factory settings, press and hold the Reset button for over seven seconds."

https://www.comhem.se/blob/43614/2/manual-netgear-cg3700-data...

Permalänk

Har du änns lyft på den och kollat? enligt manualen så finns de en reset knapp....

Permalänk
Medlem

hahah jag lyfte o kolla, men det finns ingen löste de genom 192.168.100.1 ist för vanliga..

är det någon som har en aning varför den routern inte funkar som den ska den hackar upp ibland och istället för 100mb får jag bara 0.8 - 2

Permalänk
Medlem

Fixat det ännu?

Permalänk
Medlem

Finns resetknapp under. Till vänster om skruven om du har routern lagd så att du kan läsa undersidan. Litet hål I gallret.

Permalänk

Var en annan saga för mig, men löste sig på något sätt via förslagen i denna tråd. Skriver det då det kanske hjälper någon annan stackare.

Hade/har samma problem som OP, där internet slaktas ned massivt då och då. Även om jag startar om routern funkar det ibland inte. Kommer igång med full hastighet efter ett kortare tag.

Var inne den här gången på routern via 192.168.0.1, under "Advanced > ADVANCED Home" och såg att man kunde trycka på "reboot" och så stod det "rebooting gateway." Tänkte att det skulle starta om min router så jag slapp gå till den och starta om den manuellt. När allt kom igång igen var jag kopplad till routern, men på "Cable Information" stod det no connection. Hade ingen internet, med andra ord. Allt annst var grönt och igång. Gjorde även en factory reset därifrån, och ingen skillnad avseende problemet med ingen internet.

Gick in på Router Mode såsom ni tipsat OP om, och såg att min var på "Yes." Tänkte äh skitsamma, testar att byta till "No." (Tänkte inte så, utan tre jag snarare misstolkade och läste det som att OP skulle ändra till "No." Hur som haver, ändrade jag till "No," allt startades om, och jag hade nu helt plötsligt internet! Jag kunde, precis som OP skrev inte logga in via 192.168.0.1 längre ("Safari kan ej öppna sidan eftersom den inte kunde ansluts till servern."), men det funkade via 192.168.100.1 som OP skrev.

Läste på Netgear forumet att någon hade skrivit "...has an integrated router. try switching the netgear to AP mode. (access point). That why you only have device acting as router on your network." Kanske var det jag gjorde genom att stänga av router mode?

Något lär ju fortfarande vara fel därinne nånstans eftersom internet ej funkade på router mode, såsom det (troligtvis) gjort innan både gateway reboot och factory reset. Troligtvis eftersom jag alltid kunnat logga in via 192.168.0.1 tidigare och haft internet.

EDIT:
När jag sedan startade om routern dagen därpå pga samma problem som OP, dvs att hastigheten faller kraftigt, kunde jag inte ens koppla till routern. Således inser jag ju att router mode måste vara på. Bortse därmed från mitt ovanstående budskap. Jag gjorde en factory reset genom att hålla inne knappen som knappt syns på under sidan, och möttes igen med no cable connection. Och när jag tryckte på den ikonen stod det "modem is offline". Googlade lite på just det och hamnade på Netgear-forumet igen. Stod att det ej har med routern att göra utan att man måste ringa internetleverantören eller kolla att kablarna sitter som de ska. Det är ju aldrig kablarna, det vet ju alla. Gick och tryckte in dem och skruvade åt dem lite extra för säkerhetsskull, och vips så var allt igång igen!

Se redigerad text för anledning till redigering.