Var en annan saga för mig, men löste sig på något sätt via förslagen i denna tråd. Skriver det då det kanske hjälper någon annan stackare.
Hade/har samma problem som OP, där internet slaktas ned massivt då och då. Även om jag startar om routern funkar det ibland inte. Kommer igång med full hastighet efter ett kortare tag.
Var inne den här gången på routern via 192.168.0.1, under "Advanced > ADVANCED Home" och såg att man kunde trycka på "reboot" och så stod det "rebooting gateway." Tänkte att det skulle starta om min router så jag slapp gå till den och starta om den manuellt. När allt kom igång igen var jag kopplad till routern, men på "Cable Information" stod det no connection. Hade ingen internet, med andra ord. Allt annst var grönt och igång. Gjorde även en factory reset därifrån, och ingen skillnad avseende problemet med ingen internet.
Gick in på Router Mode såsom ni tipsat OP om, och såg att min var på "Yes." Tänkte äh skitsamma, testar att byta till "No." (Tänkte inte så, utan tre jag snarare misstolkade och läste det som att OP skulle ändra till "No." Hur som haver, ändrade jag till "No," allt startades om, och jag hade nu helt plötsligt internet! Jag kunde, precis som OP skrev inte logga in via 192.168.0.1 längre ("Safari kan ej öppna sidan eftersom den inte kunde ansluts till servern."), men det funkade via 192.168.100.1 som OP skrev.
Läste på Netgear forumet att någon hade skrivit "...has an integrated router. try switching the netgear to AP mode. (access point). That why you only have device acting as router on your network." Kanske var det jag gjorde genom att stänga av router mode?
Något lär ju fortfarande vara fel därinne nånstans eftersom internet ej funkade på router mode, såsom det (troligtvis) gjort innan både gateway reboot och factory reset. Troligtvis eftersom jag alltid kunnat logga in via 192.168.0.1 tidigare och haft internet.
EDIT:
När jag sedan startade om routern dagen därpå pga samma problem som OP, dvs att hastigheten faller kraftigt, kunde jag inte ens koppla till routern. Således inser jag ju att router mode måste vara på. Bortse därmed från mitt ovanstående budskap. Jag gjorde en factory reset genom att hålla inne knappen som knappt syns på under sidan, och möttes igen med no cable connection. Och när jag tryckte på den ikonen stod det "modem is offline". Googlade lite på just det och hamnade på Netgear-forumet igen. Stod att det ej har med routern att göra utan att man måste ringa internetleverantören eller kolla att kablarna sitter som de ska. Det är ju aldrig kablarna, det vet ju alla. Gick och tryckte in dem och skruvade åt dem lite extra för säkerhetsskull, och vips så var allt igång igen!