Uppgradera lagring och återinstallera Windows

Permalänk

Uppgradera lagring och återinstallera Windows

Hallå!

Har tänkt att köpa en Asus Zenbook UX32LN-R4086H (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2733559) för skolan.
Tänkte då också att uppgradera till Samsung EVO 500gb SSD.

Har kollat runt ganska mycket nu men ser olika svar på om det faktiskt bryter garantin om jag skulle byta ut den närvarande till denna?

Sen också hur jag skulle återinstallera/föra över Windows på den?

Någon som har koll på detta?

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 | CPU: i5 4670k | GPU: Gigabyte 980 4GB G1 GAMING | MB: Asus Z87 - PRO | RAM: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz LP | Lagring: Corsair Force LX 512GB, Intel 330 120GB SSD, OZC Vertex 240GB SSD, 1TB Samsung HDD | PSU: EVGA 850 G2 |

Permalänk

En Windowslicens som kommer förinstallerad på en dator är alltid bunden till hårdvaran (moderkortet). Däremot ska det inte spela någon roll om du byter ut en hårddisk. Om du återinstallerar den Windows-versionen på samma dator räknas det också tyvärr som en "flytt" i Microsofts system. Detta betyder att du antagligen måste kontakta Microsoft efter ominstallationen för att få återaktiverat ditt Windows.

Huruvida det bryter garantin på själva datorn vet jag tyvärr inte däremot. Kanske värt att kolla med butiken/tillverkaren innan köp?

Visa signatur

ASRock Z97 Extreme 6 | Intel Core i5 4670K | Asus AMD Radeon 290x | Corsair TX650 | 2 x Corsair DDR3 4GB 1600MHz | BeQuiet! Dark Rock Pro 2 | Logitech G930 | Logitech G700s | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Du bör ha möjlighet att ladda ner gratis kloningsprogram från Samsungs sida för att på ett enkelt sätt klona över installationen på SSD:n.

Om du inte redan har en USB-SATA kabel så får du handla en sådan, kostar mindre än 100 spänn sist jag tittade.

Då slipper du installera om Windows.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.