Microsoft Windows 9 Technical Preview i läckta skärmdumpar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SolidReactor:

Personligen skulle jag önska att alla inställningar man kan göra i windows skulle vara genomtänkt och fint sammanställt i en och samma plats istället för att vara utspridd. Dessa inställningar skulle jag dessutom önska kunna exporteras och importeras till nya os-installationer som templates.
Exempel visa filändelser, visa fullständig sökväg, stäng av UAC, använd inte enkel fildelning etc som man... jag alltid får pilla vid nyinstallationer
Helt enkelt hoppas jag att det kommer mera underliggande smarta lösningar än bara ytliga shiny stuff, virtuella desktops verkar vara intressant som ett trevligt exempel!

Det är det du kan göra i Windows 8 om du har kontosynkronisering. Vid installation av ny dator så tillfrågas man vilken tidigare dator man vill synka appar och andra inställningar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Slopa versionsnummer? Antar att det är tänkt att Windows ska uppdateras löpande och automatiskt framöver för alla klienter som kör det. Får se om det slutar bra eller dåligt i så fall.

Jobbigt om någon utvecklar ett program för hur windows såg ut och fungerade år 2015, och sedan slutar utveckla programmet så att autouppdaterande Windows till slut inte är kompatibelt längre.

Arrg skräm mig inte med detta! Låter ju som prenumerationstvång för att använda windows!

Permalänk
Medlem

Får hoppas man kan välja win 7 temat, annars låter jag denna vara. Gött att dom gått tillbaks till fönster i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Skönt att startmenyn är tillbaka.
Synd att den är så ful.
Jag gillar Windows 7 startmenyn mer.

Tänk vad virtuella skrivbord kommer att förvirra noobs, "hjälp, allt försvann!".

Permalänk

Fattar inte varför microsoft programerade in detta i windows 8.1 update 2 istället.. =/ jävla va blåsta microsoft är

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Varför envisas med appar och skit nej tack windows 7 får leva vidare några år

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mnystedt86:

Fattar inte varför microsoft programerade in detta i windows 8.1 update 2 istället.. =/ jävla va blåsta microsoft är

Det vore väl väldigt korkat att fortsätta använda Windows 8 som varumärke när det har så dåligt rykte. Folk har redan fått en väldigt negativ bild av Windows 8 så istället för att försöka rädda det är det mycket smartare att släppa en ny version. Så de är tvärt om väldigt smarta som inte lägger in detta i Windows 8.2 utan istället satsar hårt på att få ut Windows 9 istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hur mycket kommer det att kosta om man vill uppgradera från 8.1 till "9"?

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Ja, det var verkligen på tiden. Ända sen första gången jag prövade på Debian (10 år sen kanske) har jag alltid undrat varför Windows aldrig haft denna funktion.

Du menar som den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Undrar om dom fula rutorna i nya startmenyn går att få bort?

Tänkte samma sak. Hopaps man kan ta bort den fula appmenyn.
Vi sitter inte på jäkla mobiltelefoner eller surfplattor med pekskärm.

App ikoner är stort och fult, som vanligt, i framtiden.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Smaken är som baken. Jag tror de flesta tycker att de använder sig av ett modernt formspråk vilket inte betyder att alla behöver gilla det.

Detta är inte "modernt", det är helt enkelt smaklöst och fantasilöst. Allt ser ut att vara enkla genvägar till något som kan se ordentligt ut - te.x som OSX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fan ta Microsoft. Håller mig kvar på Windows 7 tills NVME kommer och hoppas at dom då har släppt ett rimligt operativsystem utan något jäkla Metro skit.

Permalänk
Medlem

Blir till att fortsätta med Start8. Jag vill inte ha nån äcklig hybridlösning. Ge mig en riktig startmeny och inte nån värdelös meny där allt tar en till Metro, gränssnittet vi med stationära datorer försöker ignorera.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Äntligen tillbaka till så som man vill ha det!

Håller med. Med risk för att verka klyschig så ser Nadella ut att fatta hur skeppet ska fås på rätt köl igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Blir till att fortsätta med Start8. Jag vill inte ha nån äcklig hybridlösning. Ge mig en riktig startmeny och inte nån värdelös meny där allt tar en till Metro, gränssnittet vi med stationära datorer försöker ignorera.

??? Vad menar du? Vadå Metro? Det är en startmeny precis som Start8.

Skrivet av Laxxen.:

Är det bara jag som får intrycket av att detta känns halvfärdigt?

Du skojar va? "känns halvfärdigt" när det är tidiga läckta bilder på en beta som inte ens släppts än

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Detta är inte "modernt", det är helt enkelt smaklöst och fantasilöst. Allt ser ut att vara enkla genvägar till något som kan se ordentligt ut - te.x som OSX.

Skickades från m.sweclockers.com

Smaklöst är just ett uttryck för smak. Distinkta färger, förenklade och mer abstrakta former ligger i tiden vare sej vi gillar det eller ej. Apple har dock med OSX valt en annan väg medan iOS sneglar lite på föregående. Jag säger inte att detta är rätt eller fel, jag bara konstaterar faktum.

Permalänk
Medlem

Lite mer valmöjligheter för utseendet vore glasyr på denna kakan. Annars är det bara bra att de lyssnar på användarna denna gången istället för att strunta i dem och tvinga fram en ogenomtänkt produkt.

Ropar dock inte hej förens det är på marknaden men det går åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Wow. Nu har jag verkligen förlorat hoppet för MS. Har alla som tidigare haft bra idéer lämnat företaget? Det vi ser här är i princip Windows 7 med Windows 8's Metro i fönster istället för i helskärm! Vad är poängen???? De som använder Windows 7 har ingen som helst nytta utav Metro's funktioner och vice versa för Windows 8 användare, vare sig de är i fönster eller inte! De kan lika väl göra alla appar till gadgets istället som fanns redan i Vista. De har alltså gått tillbaka till det gamla utseendet som alla som använder Windows 7 redan har betalat för. Personer som gillar Windows 7 kommer inte se någon som helst anledning till att uppgradera, och personer som gillar Windows 8 kommer att förlora det som var huvud-poängen; ett gränssnitt för pekskärmar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men de borde ärligt talat ta och göra som Apple och släppa större uppdateringar till Windows 7 istället (med NYA funktioner och programvara och inte bara säkerhetsuppdateringar) varje kvartal och låta oss betala några hundralappar för det istället. Allt nytt som de skapat för Windows 8 skulle kunnat läggas till i Windows 7 via större uppdateringar som dessa som de skulle ha tjänat bra med stålar på, istället för att bara lägga till dem i ett OS för pekskärmar. Jag fattar inte varför de måste insistera på att släppa nya OS istället för att låta oss betala för att uppgradera vårt nuvarande oslagbara OS vid namn Windows 7. Om man har en bra produkt så kan man väl lika väl försöka lägga till alla smärre förbättringar som snabbare ritningar i gränssnittet och nyare Direct X i det istället?

Som jag sagt många gånger förut så är jag glad att Windows 8 går dåligt och hoppas att Windows 9 också kommer gå dåligt så de till slut kanske går tillbaka till att förbättra det bästa OS de någonsin skapat istället.

Permalänk
Medlem

Fick min nya SSD idag. Ge mig beta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin2:

Wow. Nu har jag verkligen förlorat hoppet för MS. Har alla som tidigare haft bra idéer lämnat företaget? Det vi ser här är i princip Windows 7 med Windows 8's Metro i fönster istället för i helskärm! Vad är poängen???? De som använder Windows 7 har ingen som helst nytta utav Metro's funktioner och vice versa för Windows 8 användare, vare sig de är i fönster eller inte! De kan lika väl göra alla appar till gadgets istället som fanns redan i Vista. De har alltså gått tillbaka till det gamla utseendet som alla som använder Windows 7 redan har betalat för. Personer som gillar Windows 7 kommer inte se någon som helst anledning till att uppgradera, och personer som gillar Windows 8 kommer att förlora det som var huvud-poängen; ett gränssnitt för pekskärmar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men de borde ärligt talat ta och göra som Apple och släppa större uppdateringar till Windows 7 istället (med NYA funktioner och programvara och inte bara säkerhetsuppdateringar) varje kvartal och låta oss betala några hundralappar för det istället. Allt nytt som de skapat för Windows 8 skulle kunnat läggas till i Windows 7 via större uppdateringar som dessa som de skulle ha tjänat bra med stålar på, istället för att bara lägga till dem i ett OS för pekskärmar. Jag fattar inte varför de måste insistera på att släppa nya OS istället för att låta oss betala för att uppgradera vårt nuvarande oslagbara OS vid namn Windows 7. Om man har en bra produkt så kan man väl lika väl försöka lägga till alla smärre förbättringar som snabbare ritningar i gränssnittet och nyare Direct X i det istället?

Som jag sagt många gånger förut så är jag glad att Windows 8 går dåligt och hoppas att Windows 9 också kommer gå dåligt så de till slut kanske går tillbaka till att förbättra det bästa OS de någonsin skapat istället.

Jag hoppas att Next Generation OpenGL (OpenGL NG) värkligen slår igenom när det kommer ut och att alla, om inte 90% av alla spel som släpps använder sig av det så att man ÄNTLIGEN kan hoppa till Linux och använda det full tid istället för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

vad är det du ser för skillnader som gör detta så bra som du antyder, på detta och windows 8/8.1 förutom att det är en inbyggd start-meny från början och att man kan köra apparna i fönster?

Att startmenyn är med från början är bra, och att de backat från "helskärm hela da'n"-tvånget. Microsofts attityd har stört mig, men de verkar skärpa sig nu

Skrivet av Atlas Tasume:

Mycket bra, det är det!

Värre är det med namnet. Samma kassa namn så som "SimCity" (utan 5), "Command & Conquer" (Utan något annat), "Doom" (utan 4), etc. Förstår inte detta namnmode...

De får kalla det "Microsoft Hello Kitty Island Adventure" om de vill, bara jag får min startmeny och slipper Modern UI! Förhoppningsvis innebär det här också att större uppgraderingar blir gratis, vilket jag tycker är bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robin2:

Wow. Nu har jag verkligen förlorat hoppet för MS. Har alla som tidigare haft bra idéer lämnat företaget? Det vi ser här är i princip Windows 7 med Windows 8's Metro i fönster istället för i helskärm! Vad är poängen???? De som använder Windows 7 har ingen som helst nytta utav Metro's funktioner och vice versa för Windows 8 användare, vare sig de är i fönster eller inte! De kan lika väl göra alla appar till gadgets istället som fanns redan i Vista. De har alltså gått tillbaka till det gamla utseendet som alla som använder Windows 7 redan har betalat för. Personer som gillar Windows 7 kommer inte se någon som helst anledning till att uppgradera, och personer som gillar Windows 8 kommer att förlora det som var huvud-poängen; ett gränssnitt för pekskärmar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men de borde ärligt talat ta och göra som Apple och släppa större uppdateringar till Windows 7 istället (med NYA funktioner och programvara och inte bara säkerhetsuppdateringar) varje kvartal och låta oss betala några hundralappar för det istället. Allt nytt som de skapat för Windows 8 skulle kunnat läggas till i Windows 7 via större uppdateringar som dessa som de skulle ha tjänat bra med stålar på, istället för att bara lägga till dem i ett OS för pekskärmar. Jag fattar inte varför de måste insistera på att släppa nya OS istället för att låta oss betala för att uppgradera vårt nuvarande oslagbara OS vid namn Windows 7. Om man har en bra produkt så kan man väl lika väl försöka lägga till alla smärre förbättringar som snabbare ritningar i gränssnittet och nyare Direct X i det istället?

Som jag sagt många gånger förut så är jag glad att Windows 8 går dåligt och hoppas att Windows 9 också kommer gå dåligt så de till slut kanske går tillbaka till att förbättra det bästa OS de någonsin skapat istället.

Tyvärr, alla nya DirectX görs exklusivt till nya versioner av Windows som ingen vill ha, annars hade Microsoft nog aldrig fått sålt skiten.

Apple har gjort sitt OS så perfekt att det finns inget vettigt att jämföra det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Tyvärr, alla nya DirectX görs exklusivt till nya versioner av Windows som ingen vill ha, annars hade Microsoft nog aldrig fått sålt skiten.

Apple har gjort sitt OS så perfekt att det finns inget vettigt att jämföra det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog ändå tycka att Linux och OSX ärr rätt jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Wow. Nu har jag verkligen förlorat hoppet för MS. Har alla som tidigare haft bra idéer lämnat företaget? Det vi ser här är i princip Windows 7 med Windows 8's Metro i fönster istället för i helskärm! Vad är poängen???? De som använder Windows 7 har ingen som helst nytta utav Metro's funktioner och vice versa för Windows 8 användare, vare sig de är i fönster eller inte! De kan lika väl göra alla appar till gadgets istället som fanns redan i Vista. De har alltså gått tillbaka till det gamla utseendet som alla som använder Windows 7 redan har betalat för. Personer som gillar Windows 7 kommer inte se någon som helst anledning till att uppgradera, och personer som gillar Windows 8 kommer att förlora det som var huvud-poängen; ett gränssnitt för pekskärmar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men de borde ärligt talat ta och göra som Apple och släppa större uppdateringar till Windows 7 istället (med NYA funktioner och programvara och inte bara säkerhetsuppdateringar) varje kvartal och låta oss betala några hundralappar för det istället. Allt nytt som de skapat för Windows 8 skulle kunnat läggas till i Windows 7 via större uppdateringar som dessa som de skulle ha tjänat bra med stålar på, istället för att bara lägga till dem i ett OS för pekskärmar. Jag fattar inte varför de måste insistera på att släppa nya OS istället för att låta oss betala för att uppgradera vårt nuvarande oslagbara OS vid namn Windows 7. Om man har en bra produkt så kan man väl lika väl försöka lägga till alla smärre förbättringar som snabbare ritningar i gränssnittet och nyare Direct X i det istället?

Som jag sagt många gånger förut så är jag glad att Windows 8 går dåligt och hoppas att Windows 9 också kommer gå dåligt så de till slut kanske går tillbaka till att förbättra det bästa OS de någonsin skapat istället.

Nja, de har ju faktiskt gjort mer än kosmetiska förändringar, tex avseende prestanda:
http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/

Permalänk
Medlem

Allt ser positivt ut. Men Microsoft behöver se över sin färgpalett. "Bingoberralila" och övrig färgkaskad funkar inte över huvudtaget. De behöver även inse att "appar" inte hör hemma på datorer alls. Avancerade program är en annan sak. Men det är ju Work In Progress.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Mycket bra, det är det!

Värre är det med namnet. Samma kassa namn så som "SimCity" (utan 5), "Command & Conquer" (Utan något annat), "Doom" (utan 4), etc. Förstår inte detta namnmode...

Ehm, test-version.

Att kalla det för Windows är väll inte så dumt för det är ju ett starkt varumärke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Entusiast

Frågan är när Windows 7 blir föråldrat för spelanvändade, med andra ord att flertalet spel gagnas prestandamässigt av Windows 8/Windows 9.
För om det inte kommer att ske innan supporten för Windows 7 rinner ut år 2020 så tänker då inte jag uppgradera förrän 2020.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

De behöver även inse att "appar" inte hör hemma på datorer alls. Avancerade program är en annan sak. Men det är ju Work In Progress.

Tvärtom, du med flera behöver inse att "appar" inte behöver vara Angry Birds eller Flashlight på telefonen utan det kan precis vad som helst. Ser gärna att de olika delarna i Office sprids i "app"- format t,ex.

Permalänk
Medlem

De tar bort Mordern UI (som jag faktiskt gillar) --> negativt
De lägger till virtuella skrivbord --> possitivt
Ähh ingen idé att lägga pengar på det så länge jag har en fungerande dator med fungerande OS (om de inte säljer det för typ 100-150 spänn för de som har 8/8.1)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Nej man tar inte bort det, det bara blir lättare att särskilja dem