Permalänk
Medlem

Knasigt draget internet?

Hej!

Har flyttat med familjen till en lägenhet där jag blir tokig på internet.
Det är fiber dragit till lägenheten och vi har telias 100/100.
I vardagsrummet kommer 2 kablar fram. (Matning gissar jag) Här sitter en bredbandsswitch och routern kopplad till ena uttaget, för tv och internet.
Vid elcentralen i ett annat rum samlas alla kablar som går till alla andra rum. Där sitter just nu en switch.
I hallen kommer det 3 kablar fram. 2 från vardagsrummet och 1 okänd. 2 av kablarna skarvas och går vidare till "switch rummet"
Det trådlösa funkar bra likaså tvn. Men max 2 stycken kan vara uppkopplad via kabel.
En som tar direkt från router fungerar utmärkt. Däremot max en uppkoppling från switchrummet.

Hur ska jag koppla rätt? Förstår att de kan vara svårt att förstå detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Hej!

Har flyttat med familjen till en lägenhet där jag blir tokig på internet.
Det är fiber dragit till lägenheten och vi har telias 100/100.
I vardagsrummet kommer 2 kablar fram. (Matning gissar jag) Här sitter en bredbandsswitch och routern kopplad till ena uttaget, för tv och internet.
Vid elcentralen i ett annat rum samlas alla kablar som går till alla andra rum. Där sitter just nu en switch.
I hallen kommer det 3 kablar fram. 2 från vardagsrummet och 1 okänd. 2 av kablarna skarvas och går vidare till "switch rummet"
Det trådlösa funkar bra likaså tvn. Men max 2 stycken kan vara uppkopplad via kabel.
En som tar direkt från router fungerar utmärkt. Däremot max en uppkoppling från switchrummet.

Hur ska jag koppla rätt? Förstår att de kan vara svårt att förstå detta.

okej din beskrivning är grymt förvirrande

eftersom du säger att du har fiber bör du ha en fiberkonverter nånstans i lägenheten.

routern bör vara vara inkopplad till ett uttag som oftast kall WAN på fiberkonverten (samma på routern) sen bör alla switchar o alla datorer direkt eller indirekt vara kopplade efter den.

alternativt kan fiberkonverten ha en inbyggd "router" och i så fall är bör du koppla alla utrustning direkt eller indirekt till LAN uttagen på fiberkonvert-routern

fiberkonverten kan även ha speciella uttag för tv vilket då måste kopplas till tvn

telia bör förövrigt kunna svara på hur allt ska vara kopplat om du har fått utrustningen av dem

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym