Asus hotar stämma moderkortstillverkare för patentintrång i OC Socket

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom vet exakt vad dom gör ahha dom har designat hela CPUn XD

Kanske satte dit några extra kontaktytor för att det skulle se bättre ut rent estetiskt?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Varför slopa dom då? :S

Skickades från m.sweclockers.com

För att dom kan? vill?
Ehh dom behövs inte?
Dom är till för test av CPUN vad den klarar sen sänker dom freq lite för att dom kan? vill? kan tjäna mer prestanda senare?

Det Intel gör och varför vet vi inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ronnylov:

Känns ju som att Intel lika gärna skulle kunna stämma ASUS för att inte följa specifikationerna på sockelns pinnar? Om någon har patent på hur CPU-sockelns pinnar ska användas borde det vara intel.

Själv skulle jag kunna känna lite som att vågar jag verkligen köpa ASUS moderkort som kör på egna påhittade socket-pinnar, tänk om det förstör min CPU och att garantin därmed ryker eftersom jag använt den på fel sätt. Står ASUS för ny CPU i så fall?

"Nope, Intel har gått ut officiellt och sagt att det är helt ok att använda asus OC-socket.

Alla garantier och liknande gäller till fullo."

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

Låter jättedumt. Patent på överklockning.

1. Vad säger att konkurrenterna inte gjort samma undersökningar och kommit fram till samma lösning?
2. Ska det vara begränsat vem som får använda vilka piggar på processorn?
3. Ska en moderkotstillverkare ta patent på att tweaka Intels produkter... Really?

Nä det här förstår jag mig inte på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Folk blandar ihop företagsamhet och principer, som vanligt. ASUS är inte intresserade av att se "utvecklingen gå framåt". De är intresserade av att tjäna pengar. Jag vet, det är jätteklurigt att få ihop..

Varför skulle de inte kunna hota? Det kräver varken patent, lagstöd, att månen står i zenith eller något annat. Detta förfarande är inte särskilt ovanligt, men för att vinna så måste de såklart kunna visa upp ett godkänt patent.

Jag skulle personligen inte våga använda funktionen. Om inte dessa pinnar är tänkta att användas så kan man inte vara säker på vilka effekter det kan få i det långa loppet, vilket ASUS sannolikt inte hunnit testa ännu.

Lite felformulering av mig, klart man kan hota men det jag tror jag försökte skriva var mer att det känns konstigt att hota innan man har rätten på sin sida, men självklart kan man hota på utan rätten, bara jag som tycker det är lite underligt, om de nu får avslag på sitt patent så har de ingen grund att stå på? Vet inte om det blev tydligare eller om jag bara rör till det för mig själv i mitt försök att få ner signalerna till fingrarna

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Varför slopa dom då? :S

Skickades från m.sweclockers.com

Så för att något inte används av slutkonsument så är de en slump? Väldigt mycket elektronik har extra kontakter och testpunkter. Det är inte ovanligt att hitta en hel header som bara är till för tester, diagnostik och programmering i tillverkningsfasen. Betyder det att de hamnade där av en slump? Nej det är ju bara trams. De placerades där av en anledning men du som slutanvändare har inte tillgång till den headern för att du inte förväntas köra diagnostik på produkten eller för den delen programmera om den. Det är också vanligt att det sitter små kontaktytor över hela kretskortet och de används för testning. Ofta i vad som kallas "bed of nails". Det vill säga en specialbyggd testrigg med testprober som är byggda för att exakt matcha testpunkterna på det specifika kretskortet så man enkelt kan automatisera testfasen. Du har ingen som helst användning av testpunkterna. Speciellt inte när de är till för att testa ASICs. Men de är specifikt placerade på de specifika ställena av en specifik anledning. Inget i design på den här nivån är en slump. De där kontakterna på Intels processorer har garanterat en specifik användning men av någon anledning anser Intel att slutkonsumenten inte behöver dem. Därför är de inte inkopplade i sockeln. Exakt varför vet bara Intel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så vad är det som gäller, ryker garantin?

Permalänk
Entusiast

Så som jag gissade, intern diagnostik och testning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zotamedu:

Så som jag gissade, intern diagnostik och testning.

Som jag misstänkte med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Så som jag gissade, intern diagnostik och testning.

Jepp, Inget att betala extra för. Som någon skrev kanske systemet blir instabilt med detta inkopplat.

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt mycket förvirring kring detta ämne. Själv tycker jag att ASUS inte borde kunna patentera det där, det är ju inte deras skapelse? De har bara använt Intels produkt på ett annorlunda (effektivare?) sätt?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon200632:

Jepp, Inget att betala extra för. Som någon skrev kanske systemet blir instabilt med detta inkopplat.

Verkar dock inte som det atm, det ger rätt högre OC atm.

Köper jag Mobo blire nog RIVE V eller om dom andra får använda detta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Frågan är om Asus sockel kommer fungera med kommande CPU-modeller från Intel, skulle vara trist om det visar sig att Intel börjar arrangera om dessa odokumenterade kontaktytor.

Skrivet av ronnylov:

Känns ju som att Intel lika gärna skulle kunna stämma ASUS för att inte följa specifikationerna på sockelns pinnar? Om någon har patent på hur CPU-sockelns pinnar ska användas borde det vara intel.

Själv skulle jag kunna känna lite som att vågar jag verkligen köpa ASUS moderkort som kör på egna påhittade socket-pinnar, tänk om det förstör min CPU och att garantin därmed ryker eftersom jag använt den på fel sätt. Står ASUS för ny CPU i så fall?

Skrivet av Decimal:

Känns som om garantin ryker på cpu om man använder detta moderkort då det har massa pins som inte ska vara där från början av intel.

Skrivet av nils45:

Så vad är det som gäller, ryker garantin?

Verkar inte som det här förändrar garantivillkoren:
http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/asus-clari...

Skrivet av Flygman:

Verkar vara väldigt mycket förvirring kring detta ämne. Själv tycker jag att ASUS inte borde kunna patentera det där, det är ju inte deras skapelse? De har bara använt Intels produkt på ett annorlunda (effektivare?) sätt?

Asus har tagit referenssockeln, sett att CPUn har fler kontaktytor. Sedan har Asus testat fram vad ytorna gör och tillverkat en ny sockel med ett moderkort som hanterar detta.
Hur kan man säga att det inte är Asus idé? Visst, det hade väl gynnat alla att släppa idén fri, men varför skulle Asus lägga tid/pengar på att testa fram detta i så fall? Då hade likväl de kunnat vänta på att någon annan skulle göra jobbet och sedan bygga samma sak.

Skrivet av Söderbäck:

Låter jättedumt. Patent på överklockning.
1. Vad säger att konkurrenterna inte gjort samma undersökningar och kommit fram till samma lösning?
2. Ska det vara begränsat vem som får använda vilka piggar på processorn?
3. Ska en moderkotstillverkare ta patent på att tweaka Intels produkter... Really?

Jag hade köpt ditt argument om Intel hade specen tillgänglig så vem som helst kunde göra implementationen.
1. Det här gäller för alla patent någonsin. Men det är samma spelregler för de andra moderkortsföretagen, first come, first serve.
2. Nej, men Asus exakta uppsättning skulle kunna bli patenterad, är tveksam till att en liknande (men inte identisk) lösning täcks av Asus patent.
3. Det är väl inte särskilt konstigt att Asus kan patentera en produkt (sockeln) när det går att patentera idéer och till och med kodsnuttar.
Så klart kan man diskutera om patent är fullständigt felaktigt, men jag tycker knappast det här ligger inom den extremare änden av patentanvändning.

Skrivet av Tobbbe__:

Det borde gå så länge inte Intel kliver fram och tar befäl. Det är ju ändå dom som designat sockeln som du säger. Konstigt val av dom att inte använda dom från början. Kan ju vara så att den var tänkt för en senare generation.

Det kan vara så enkelt att de sett att processorerna klarar sig finfint på färre ledningsbanor, då kan det bli billigare att tillverka moderkort, något som gynnar Intels chipset- och CPU-försäljning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte Asus patent håller.

Intel designar processorn på ett visst sätt, utan ett säga vad vissa saker gör.
Asus får reda på det och patenterar användningen av dom pinnarna.

Asus borde penaliseras för att missbruka patentsystemet. Det här är inte innovation.

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Verkar vara väldigt mycket förvirring kring detta ämne. Själv tycker jag att ASUS inte borde kunna patentera det där, det är ju inte deras skapelse? De har bara använt Intels produkt på ett annorlunda (effektivare?) sätt?

Du har ju skrivit varför dom kan ta patent på lösningen

Dom har hittat ett sett att effektivisera strömtillförelsen, ävem om intel hade de där av en annan anledning e.x diagnostik

Skriver på luren då felskrivningar förekommer

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Kul om intel ändrar funktionen av dessa kontaktytor och man köper nytt och hela systemet kortsluts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kul om intel ändrar funktionen av dessa kontaktytor och man köper nytt och hela systemet kortsluts.

ja eller att Intel helt enkelt tar bort dom kontaktytorna då tillverkningsprocessen stabiliserats och de inte behövs längre. Men än så länge finns de ju och därmed kan man ju kanske har nytta av en "OC-socket".
Men världsrekordet på x99 är ju gjort på en MSI-bräda.. Så länge inte mer recensioner finns som visar på nyttan av "OC-socket" så är ju hela debatten dessutom meningslös.

edit: från det lilla jag sett verkar variationer mellan processorer vara större än den boost som "OC-socket" gör. Några hundra (100-200?) extra MHz är ju dessutom rätt meningslösa skillnader..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

ja eller att Intel helt enkelt tar bort dom kontaktytorna då tillverkningsprocessen stabiliserats och de inte behövs längre

Fast det gör ju faktiskt ingenting, kan tänka mig att det som värst skulle krävas en biosuppdatering.

Vi får hoppas att Asus har tänkt igenom detta tillräckligt, så matningen går att stänga av och inte är aktiverad som default.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Asus kan ju sedan stämma Intel för att de senare kommer att använda pinnarna som asus har kommit på vad de är till.

Eller så berättar bara Intel vad de extra pinnarna är till så är den stämningen över.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tobbbe__:

I en recession som Tom gjorde på Rive V berättar han om sockeln och jämför mot standard typen.

Skrivet av tvelander:

Köper jag Mobo blire nog RIVE V eller om dom andra får använda detta.

Rampage IV Extreme V? Booyah! Black Edition please!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inte första gången Asus "lirkar" med en cpu sockel! CT-479 Pentium M Adaptern någon?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Asus hade en dialog med Intel om dom oanvända pinsen. Intel ville inte berätta vad dom var till för så Asus använde uteslutningsmetoden och kom fram till att vissa tillät mer ström och högre bandbredd.

Finns videor på tuben där Asus pratar om upptäckten. I en recession som Tom gjorde på Rive V berättar han om sockeln och jämför mot standard typen.

Helt rätt av dom att patentera upptäckten då det var dom som utredde sockeln tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är lite kluven på det.
De har gjort en upptäckt, ingen tvekan om saken, men de har inte designat processorn, och har därför inte konstruerat denna design, utan det har Intel gjort. Lite som att säga att du upptäcker 2 extra el-uttag på grannens vägg, som inte han har dokumenterat och använder, och sen ska du ta patent på det. Låter lite konstigt.

Får se vad som sker, och jag förstår fullt ut varför ASUS försöker skydda det. Men det roliga är ju om Intel väljer att modifiera dessa pinnar till något helt annat... Då får ASUS moderkorten problem, och felet ligger på ASUS i så fall då de modifierat anslutningen av Intels design och patenterade verk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Hmm, så det är alltså "hemliga" pinnar som de kört reverse engineering på utan att egentligen vara helt säkra på vad de är? Annars brukar ju Intel vara väldigt bra på dokumentation med kompletta listor på vad exakt allt gör. Fast har som sagt inte hittat några datablad för 2011-3.

Intel har ju inte sagt vad det är själva, Intel har säkert koll på vad det är men eftersom de inte används så har de ingen anledning att tala om att de finns. Representanten från ASUS sa ju att DE hade fått testa sig fram efter att de upptäckte dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av RedheadTobie:

Är det inte för framtida bruk?

OnT: Tycker det är så jävla fjantigt att dom håller på såhär, patent hit och dit.. Skadar bara utvecklingen

ja om man ser på processor fläktar så har ju noctua dominerat marknaden för att dom hade/har ett patent på en viss fläkttyp vilket gjorde dom till ledande där. Patent är väldigt märkligt i en marknad som utvecklas så snabbt som elektronik etc.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"Nope, Intel har gått ut officiellt och sagt att det är helt ok att använda asus OC-socket.

Alla garantier och liknande gäller till fullo."

Jag letade lite på det där och hittade följande information på Toms hardware:
"When we read the rumor that simply using a Haswell-E CPU in the Asus OC socket will void its warranty we had to find out for ourselves. Naturally, when you start overclocking, your warranty from Intel is automatically void, but certainly the same cannot be true for users who do not overclock. When we reached out to Intel for a comment, we got the following: "Our partners consistently deliver innovations in their respective product line-up. For questions on specific 3rd party products and their implementation, please contact them directly."
Of course, we had already contacted Asus about it. We were told that the rumor is false on all accounts and that the CPU's warranty will only be void if you violate Intel's warranty terms, which despite varying by region, will not be void when using the Asus OC socket as long as you do not activate it. For users who do overclock, the warranty would be void unless you've bought a protection plan from Intel, which would still cover any damages from the usual overclocking."

Sammanfattningsvis för de som inte orkar läsa: Garantier gäller om man inte aktiverar Asus OC socket eller överklockar. Så att bara använda Asus OC socket är ok men aktiverar man produkten i BIOS eller överklockar så gäller inte standardgarantierna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aramirloth:

Jag letade lite på det där och hittade följande information på Toms hardware:
"When we read the rumor that simply using a Haswell-E CPU in the Asus OC socket will void its warranty we had to find out for ourselves. Naturally, when you start overclocking, your warranty from Intel is automatically void, but certainly the same cannot be true for users who do not overclock. When we reached out to Intel for a comment, we got the following: "Our partners consistently deliver innovations in their respective product line-up. For questions on specific 3rd party products and their implementation, please contact them directly."
Of course, we had already contacted Asus about it. We were told that the rumor is false on all accounts and that the CPU's warranty will only be void if you violate Intel's warranty terms, which despite varying by region, will not be void when using the Asus OC socket as long as you do not activate it. For users who do overclock, the warranty would be void unless you've bought a protection plan from Intel, which would still cover any damages from the usual overclocking."

Sammanfattningsvis för de som inte orkar läsa: Garantier gäller om man inte aktiverar Asus OC socket eller överklockar. Så att bara använda Asus OC socket är ok men aktiverar man produkten i BIOS eller överklockar så gäller inte standardgarantierna.

Inte helt oväntat och med all rätt ska det vara så

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite som (om man får dra en bilanalogi) när ett företag uppfinner ett trimchip till en bil? Motorn har outnyttjad prestanda, någon form av anslutning till bilens dator finns redan på plats, och företag X uppfinner trimchip2000XXturbo, vilket de tar patent på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Att Asus utvecklar något nytt för att något får fler funktioner borde dem väl få ta patent på.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Kan de verkligen patentera det här? Vad fan händer om Intel bestämmer sig för att ge ut dokumentationen om de extra pinsen, då har ju ASUS helt plötsligt patent på någon annans IP.