Air VR lovar virtuell verklighet till Iphone och Ipad för 350 kronor

Permalänk
Medlem

OMG!!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aja. Klart att möjligheten finns att vi i framtiden kanske skrattar åt den onödiga satsningen på oculus.
Men där tekniken är idag så saknas ju kunskapen om hur man löser en del av problemen iaf. Vill man snabbare komma till slutsatser snabbt här och inte bli omsprungen teknologiskt så kommer det kosta. Och frågan var ju var alla pengar gick. Svaret är: till utveckling och know how hur man bygger bra VR-headset.

Edit:
Eller, ja... frågan var egentligen ett antagande där en vanlig mobil med stativ skulle vara lika bra som en oculus... var hade pengarna gått då? Men svaret är ju det samma. Pengarna har gått till snabb utveckling. Huruvida dessa var onödiga eller ej får framtiden utvisa.

i ORs falla så gick ju oundvikligen en stor del av resurserna till att bygga en ganska dålig produkt väldigt dyrt. nackdelen med hela den där öppna buggtesten är ju att de har kostat väldigt mycket mer i material än det kunde gjort med en mer grundforskningsinriktad modell, istället för den evolutionsliknande etableringsfars de kört på.

och hade det från början rent av istället först gjorts en sån här adapteroptik för iPad så hade det blivit enormt mycket mer mjukvaruutveckling helt gratis sas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

i ORs falla så gick ju oundvikligen en stor del av resurserna till att bygga en ganska dålig produkt väldigt dyrt. nackdelen med hela den där öppna buggtesten är ju att de har kostat väldigt mycket mer i material än det kunde gjort med en mer grundforskningsinriktad modell, istället för den evolutionsliknande etableringsfars de kört på.

och hade det från början rent av istället först gjorts en sån här adapteroptik för iPad så hade det blivit enormt mycket mer mjukvaruutveckling helt gratis sas.

Utan DK1 hade det inte funnits någon VR-hype nu och varken denna, gearvr, google cardboard eller liknande hade kommit till på många år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

i ORs falla så gick ju oundvikligen en stor del av resurserna till att bygga en ganska dålig produkt väldigt dyrt. nackdelen med hela den där öppna buggtesten är ju att de har kostat väldigt mycket mer i material än det kunde gjort med en mer grundforskningsinriktad modell, istället för den evolutionsliknande etableringsfars de kört på.

och hade det från början rent av istället först gjorts en sån här adapteroptik för iPad så hade det blivit enormt mycket mer mjukvaruutveckling helt gratis sas.

Vet inte om det gick åt så mycket pengar att bygga en dålig produkt. Däremot kunde man beställa developer kits väldigt tidigt i utvecklingen. Some say tomato... ;).
Aja. Jag påstår inte att det här är det optimala sättet att lansera VR som sagt. Jag försvarar ingenting så du har säkert rätt i att man skulle kunna göra det här billigare.
Men det är ju inte alls säkert att du hade fått varken hype eller någon vidare utvecklingstakt på annat sätt.
Oavsett har ju inte pengarna som projektet dragit in slängts i elden direkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markan_:

Finns det någn studie som visar att detta inte är skadligt?

sunt förnuft säger att det är dumt att ha en sån manick för ögonen när man går på övergångsställ

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vet inte om det gick åt så mycket pengar att bygga en dålig produkt. Däremot kunde man beställa developer kits väldigt tidigt i utvecklingen. Some say tomato... ;).
Aja. Jag påstår inte att det här är det optimala sättet att lansera VR som sagt. Jag försvarar ingenting så du har säkert rätt i att man skulle kunna göra det här billigare.
Men det är ju inte alls säkert att du hade fått varken hype eller någon vidare utvecklingstakt på annat sätt.
Oavsett har ju inte pengarna som projektet dragit in slängts i elden direkt.

potato! vad jag menade var att den lilla produktionen inte är ekonomiskt hållbar för att bygga resurser att göra nått vettigt runt den, tex att köpa in dyra onödigt dyra skärmar bygga några enheter och sälja, designa om och fortsätta så. att sälja prototyper i princip, blir väldigt dyrt, och lämnar i förlägningen lite över till den där viktiga övriga satsningen. kanske därför de sålde sig istället för att fortsätta ett mer oberoende företag.

och nävisst, det är lättare att vara efterklok:

Skrivet av Hulle:

Utan DK1 hade det inte funnits någon VR-hype nu och varken denna, gearvr, google cardboard eller liknande hade kommit till på många år.

/hulle.

det är naturligtvis möjligt att det är så, vi kommer aldrig få veta utan en dimensionsmaskin.(hoppas nån lyckas uppfinna den snart, och inte säljer till FB) men för att fortsätta på tanken med dimensioner lite abstrakt, har du hört talas om konceptet med "globalt medvetande"? jag tror alltså att det precis som med många andra uppfinningar, eller produkter rättare sagt eftersom OR inte är nått nytt, att de hade kommit ändå. det låg helt enkelt i tiden eller konvergens för nytta och tekniska framsteg just nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

potato! vad jag menade var att den lilla produktionen inte är ekonomiskt hållbar för att bygga resurser att göra nått vettigt runt den, tex att köpa in dyra onödigt dyra skärmar bygga några enheter och sälja, designa om och fortsätta så. att sälja prototyper i princip, blir väldigt dyrt, och lämnar i förlägningen lite över till den där viktiga övriga satsningen. kanske därför de sålde sig istället för att fortsätta ett mer oberoende företag.

och nävisst, det är lättare att vara efterklok:

det är naturligtvis möjligt att det är så, vi kommer aldrig få veta utan en dimensionsmaskin.(hoppas nån lyckas uppfinna den snart, och inte säljer till FB) men för att fortsätta på tanken med dimensioner lite abstrakt, har du hört talas om konceptet med "globalt medvetande"? jag tror alltså att det precis som med många andra uppfinningar, eller produkter rättare sagt eftersom OR inte är nått nytt, att de hade kommit ändå. det låg helt enkelt i tiden eller konvergens för nytta och tekniska framsteg just nu.

Varken DK1 eller DK2 har sålts för att generera intäkter. Båda har sålts för plus minus noll. Det har hela tiden handlat om att skapa en marknad som inte finns än. Innan man testat VR så tror man att "wow, nu jäklar ska jag köra BF4 och Skyrim i VR!" Sen när man efter otroligt mycket krångel och bök får igång dessa så inser man att det inte blir bra.

För att kunna sälja VR-hjälmar måste det finnas en mängd applikationer/spel som är skräddarsydda för VR, annars är det få som vill betala 3000+ kr för något som ger en rätt dålig upplevelse i befintliga spel (HL2 undantaget).

Jag förstår vad du menar med att VR ligger i tiden. Jag tror nog att om inte Oculus funnits hade nog någon annan ordnat upp det, men kanske 5 år senare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

OMG!
Totalt efterblivet

Permalänk
Skrivet av Fenix:

sunt förnuft säger att det är dumt att ha en sån manick för ögonen när man går på övergångsställ

LOL, haha, jag tror inte det var riktigt så han menade, såvida du inte var lite ironisk där. Lite svårt att tyda sådant i text ibland, utan ett hjälpande smiley face

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Verkligheten börjar likna en parodi...

Permalänk

LOL på detta!

Permalänk
Medlem

LOOOL Ni på Swec får inte hålla på så här! Det är långt till 1:a april! Nästan så att jag sprutade kaffet över hela skärmen.