Oculus presenterar Rift "Crescent Bay"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag tror många som tänker Meh just nu kommer bli chockade när ni kan testa skillnaden i upplevelse och slänga era vanliga hörlurar åt fanders. Rätt ljud är sjukt viktigt för upplevelsen vilket alla som tittat på film vet.

Varför skulle man slänga sina vanliga hörlurar åt fanders? Ljud till hörlurar är inget mer än 2 kanaler, en för varje öra, som sen spelas upp av ett element. Det intressanta är ju vad man skickar i dessa kanaler, och det är ju vad som skickas som oculusen i så fall kan förbättra. Dom inbyggda hörlurarna i sig är ju inte ett dugg annorlunda från vanliga hörlurar, förutom att dom ser ritkigt dåliga och billiga ut, vilket kommer leda till sämre ljud-kvalité. Att koppla in sina bra hörlurar till oculus riften istället kommer leda till exakt samma 3D upplevelse, eftersom åter igen är ljud bara kanaler där information skickas till element som spelar upp det. Ända frågan blir ju om man ska då koppla hörlurar direkt till oculusen, eller om det fortfarande går från ljudkortet. Jag skulle gissa på ljudkortet, då jag inte tror att oculusen kommer ställa upp med en ljudmotor som spel ska behöva använda sig av, utan istället tror jag tiillhandager ett API för utvecklarna att hämta ut positionen för öronen för att göra ljudberäkningar på och sen spela upp ljudet på traditionellt sätt.

Skrivet av Ixos:

Skillnade blir ju att det i detta fallet inte är "simulerad 3D trams" eftersom de för första gången VET exakt var i 3D rymden du har dina öron

Detta är absolut inget nytt, och att beräkna fram var positionen av spelarens öron är i dagens läge med en vanlig skärm är jättelätt. Kameran i ett spel motsvarar positionen av en spelares ögon, och beskrivs i 3d motorn med hjälp av XYZ positioner samt en 3D vektor som representerar vart man tittar åt, samt en quaternion som representerar rotationen av kameran på alla möjliga sätt. Så med dagens teknik går det att VETA var öronen befinner sig perfekt också, och detta är inget som oculus kommer att förbättra förutom pga. att 3D ljudet känns mer på riktigt när man själv rör på huvudet för att uppleva det och inte rör på musen.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Kameran i ett spel motsvarar positionen av en spelares ögon, och beskrivs i 3d motorn med hjälp av XYZ positioner samt en 3D vektor som representerar vart man tittar åt, samt en quaternion som representerar rotationen av kameran på alla möjliga sätt.

Hur kodar du egentligen? Vad ska du med tittar-vektorn till när du har quaternionen? Redudant data...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Hmmm, undrar vad man ska ha den till? Är det mest för spel de är tänkta eller finns det även vettiga användningsområden?

Permalänk
Medlem

Aså.. kan sluta hålla på och tramsa sig.
Släpp en produkt för fan.

Sälj dom billigt så ett "jag vill ha mer" sug växer fram och på så vis får ordentlig backning av spelföretag och privata intressenter.

I denna takten så kommer det något mög 2018 om vi har tur.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nej, och åter igen nej... Snälla! Inget ljud inbyggt i åbäket.

Skrivet av Gender Bender:

Hörlurarna hoppas jag att de skippar, eller att det åtminstone kommer säljas en version utan hörlurar så man kan fortsätta använda sina egna.

Skrivet av Mendoz:

Får man väl bara hoppas att det är bra hörlurar dom använder, men hade hellre använt mina egna ändå

Skrivet av Laine:

Snälla säg att man kan haka av hörlurarna. Som man sett fram emot detta och sedan möts av hörlurar med "simulerad 3D"-trams.

Skrivet av Chibariku:

Har gett samma löfte men det börjar blir svårt att hålla sig, hoppas dock att man kan använda egna lurar i konsumentversionen.

Enligt artikeln skriven av engadget så är hörlurarna avtagbara, så man kan ta av dem och använda sina egna hörlurar om man vill.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Här har ni länken till hela presentationen så slipper ni sitta å muppa över saker som oculus faktiskt redan har förklarat men som försvunnit då sweclockers kör med tredjehandsinfo
http://www.twitch.tv/oculus/b/570463564

edit: det börjar efter ca 20:30

Permalänk
Avstängd

nja, egna hörlurar tack, tur att dom går att ta av

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk

Efter att ha provat min grabbs DK2 så är min uppfattning att det är mycket långt kvar innan de kan släppa en produkt till "vanliga" användare.

problemen som kvarstår är framförallt (min helt egna subjektiva bedömning)

-för låg upplösning, allt är pixligt och lite halvsuddigt
-linsbyten är för krångliga, måste gå att ställa in synfel/fokus direkt på VRsetet
-lösningen med en extern kamera för positionstrackingen begränsar var och hur man kan sitta när man spelar
-väldigt krångligt att spela på ett traditionellt sätt med mus och tangent bord när man inte ser vad man gör, handkontroller eller kamera med "passthrough" funktion behövs
-om man är flera användare typ en familj så blir det fort ofräscht med hår som fastnar och svett och imma på remmar och dylikt, behövs material som tål att göras rent enklare. inga skumgummi tätningar som nu utan tex neopren som man enkelt kan torka av.

Jag gillar iden med VR och det är en häftig upplevelse när man provar men jag förstår att de inte vill pusha ut en produkt för snabbt som kommer floppa pga dålig användarvänlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haufen:

nja, egna hörlurar tack, tur att dom går att ta av

Verkligen, vilken fel prioritering.

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Efter att ha provat min grabbs DK2 så är min uppfattning att det är mycket långt kvar innan de kan släppa en produkt till "vanliga" användare.

problemen som kvarstår är framförallt (min helt egna subjektiva bedömning)

-för låg upplösning, allt är pixligt och lite halvsuddigt
-linsbyten är för krångliga, måste gå att ställa in synfel/fokus direkt på VRsetet
-lösningen med en extern kamera för positionstrackingen begränsar var och hur man kan sitta när man spelar
-väldigt krångligt att spela på ett traditionellt sätt med mus och tangent bord när man inte ser vad man gör, handkontroller eller kamera med "passthrough" funktion behövs
-om man är flera användare typ en familj så blir det fort ofräscht med hår som fastnar och svett och imma på remmar och dylikt, behövs material som tål att göras rent enklare. inga skumgummi tätningar som nu utan tex neopren som man enkelt kan torka av.

Jag gillar iden med VR och det är en häftig upplevelse när man provar men jag förstår att de inte vill pusha ut en produkt för snabbt som kommer floppa pga dålig användarvänlighet.

Har själv en DK2 och håller med. Använder Turtle textile clean för att göra rent skumgummit. På en konsument produkt måste man kunna ta loss den och handtvätta/30c i maskin eller som sagt en neopren lösning. Skulle också gärna vilja se en positions reset knapp på headsetet som alla demos/spel använder så slipper man fumla efter tangentbordet...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk

Den senaste informationen pratar om följande finesser:

  • Upplösning på 2560x1440 pixels

  • 90 Hz refresh rate

  • Asymetriska linser för bättre FOV

Källa: http://www.roadtovr.com/hands-on-oculus-rift-crescent-bay-pro...

Permalänk
Medlem

Det finns en väldigt bra anledning till att dom har inbyggda hörlurar.
Dom märkte helt enkelt att folk inte tog på sig hörlurar när dom prövade deras demo.
Dock går dom naturligtvis att ta av, så man kan köra egna.

Palmer är ju dessutom nån form av audiofil som samlar på hörlurar, så den kommer garanterat ha rätt vettigt ljud.

Permalänk
Medlem

"relativt ömtålig= ömtålig. Som när Systemet skriver "viss beska"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maiqtheliar:

Då detta bara är en prototyp så tror jag att hörlurarna bara handlar om att experimentera med möjligheten. Jag är ganska säker på att Oculus tidigare har sagt att Riften ska levereras utan lurar. Dock var detta pre-FB, så vette fan om det fortfarande gäller. Men tror inte de lägger ut en 3000kr produkt på marknaden med ett par skitiga lurar från Claes Ohlson.

Och jag tänker inte låta någon dissa simulerad surround. Lyssna på "virtual barbershop".

Hehe. Aa, virtual barbershop är maffig.
Men just klippet virtual barbershop har inte så mycket med simulerad surround att göra.
Eller det beror på vad man menar men det är inte så relevant i sammanhanget iaf. Anledningen att den är så effektfull är för att man inte använt datorer eller några simuleringar utan spelat in riktigt ljud med två mikrofoner. Vi är inte lika bra på att göra sådant i datorer ännu. Så sådan surround får du inte ur spel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur funkar era DK2 i rum med solljus? Min track-ir funkar sådär då.

Känns som att det skulle kunna vara bättre med den tekniken som VR glasögonen på kickstarter har.

Permalänk
Medlem

Jag testade DK2 idag, det var en fruktansvärt häftig upplevelse, jag kommer definitivt skaffa nästa version som kommer ut.
Det som behövs mest, iallafall vad jag kände, är högre upplösning. Mörkare spel och demon fungerade bra, men rutnätet var ändå väldigt synligt. Headtrackingen fungerade riktigt bra och känslan av att sitta i bilar och styra med ratt var otrolig, speciellt när man lutade sig ut från fönstret eller tittade runt på panelerna.
Jag hoppas verkligen att det inte blir några (större) förseningar av leveransen av konsumentversionen. Jag måste ha en. Det enda som är bra med att det är så lång tid kvar tills lanseringen är att det ger mig chansen att spara till en bättre dator

Det största problem jag hade var balansen för headsetet. Den satt inte helt stadigt om man inte drog åt den, vilket gjorde fokusen dålig och man fick justera mycket med händerna hela tiden vilket är desorienterade när man inte ser dom, samt att linserna ganska lätt blev smutsiga.

Skrivet av Pudeln:

Hur funkar era DK2 i rum med solljus? Min track-ir funkar sådär då.

Vad upplever du för problem? Nu när du nämner det så hade vi något problem mitt på dagen där bilden blev riktigt skakig medan man rörde på huvudet. Allt annat vi provade senare på kvällen när solen inte längre låg på funegrade helt perfekt, så det kan ligga något i det du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Skillnade blir ju att det i detta fallet inte är "simulerad 3D trams" eftersom de för första gången VET exakt var i 3D rymden du har dina öron då de lagt ned stor möda på exakt 6DoF tracking för att få resten av VR upplevelsen bekväm...

Detta är inget dina egna hörlurar kommer ha stöd för någongång snart även om VR skulle slå stort rör det sig förmodligen om flera år innan det dyker upp headsets som skulle kunna använda positionsinfon från headsettet.

Jag tror många som tänker Meh just nu kommer bli chockade när ni kan testa skillnaden i upplevelse och slänga era vanliga hörlurar åt fanders. Rätt ljud är sjukt viktigt för upplevelsen vilket alla som tittat på film vet.

De kan enkelt lösa detta till konsumentversionen genom att ordna en hörlursingång i VR-Headsettet. Då kan användaren välja att köra sina egna lurar med samma ljudbearbetning.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Längtarrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Har varit nära på att beställa ett Dev-kit flera ggr. Men verkar ju Bara bli bättre & bättre!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Oculus VR är helägt av Facebook, som redan är börsnoterat.

juste ja... tänkte inte ens på det, tack.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

För fan! Dom där lurarna såg ju ut som några skräplurar man kan köpa på flygplan för 50 spänn typ för att kunna lyssna på filmen som visas. Ta bort skiten.

Sen förstår jag inte varför dom envisas med en separat kamera som trackar huvud positionen kan dom inte sätta kameran på headsettet som den där andra VR saken gjorde?

Permalänk
Skrivet av jonasies:

För fan! Dom där lurarna såg ju ut som några skräplurar man kan köpa på flygplan för 50 spänn typ för att kunna lyssna på filmen som visas. Ta bort skiten.

Sen förstår jag inte varför dom envisas med en separat kamera som trackar huvud positionen kan dom inte sätta kameran på headsettet som den där andra VR saken gjorde?

Om du sätter kameran på headsetet måste du ha markeringar på väggarna runt om kring dig. Vilken kan bli lätt opraktiskt.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Om du sätter kameran på headsetet måste du ha markeringar på väggarna runt om kring dig. Vilken kan bli lätt opraktiskt.

Inte alls. Finns andra sätt att lösa det på också. Behövs bara rätt mjukvara. Gissar att det skulle kunna gå att skanna in hela rummet från början och sen låta den räkna ut positionen efter det.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Inte alls. Finns andra sätt att lösa det på också. Behövs bara rätt mjukvara. Gissar att det skulle kunna gå att skanna in hela rummet från början och sen låta den räkna ut positionen efter det.

Jag är rätt säker på att Oculus använder det system som ger absolut minst latens. Systemet du beskriver kanske de har testat men det höll inte måttet? Eller blev för dyrt?

Jag har en webkamera sittandes på min skärm, så jag är inte speciellt besvärad av att sätta dit en till kamera för Riften.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Att koppla in sina bra hörlurar till oculus riften istället kommer leda till exakt samma 3D upplevelse, eftersom åter igen är ljud bara kanaler där information skickas till element som spelar upp det. Ända frågan blir ju om man ska då koppla hörlurar direkt till oculusen, eller om det fortfarande går från ljudkortet. Jag skulle gissa på ljudkortet, då jag inte tror att oculusen kommer ställa upp med en ljudmotor som spel ska behöva använda sig av, utan istället tror jag tiillhandager ett API för utvecklarna att hämta ut positionen för öronen för att göra ljudberäkningar på och sen spela upp ljudet på traditionellt sätt.

Jag är mycket tveksam att de kommer lösa det på det sättet pga latensen. Dessutom kan Oculus omöjligt veta hur 3:e parts hörlurarnas mjukvara behandlar ljudet ytterligare.

Duvet det där låtsats "3D tramset" som försöker göra samma sak fast anpassat för styrning med mus och utan huvudposition som kan röra sig i 6DoF...
Säkerligen kan detta lyckas sabba Oculus indata ordentligt eller till och med skapa konflikter.

Skrivet av MaloW:

Detta är absolut inget nytt, och att beräkna fram var positionen av spelarens öron är i dagens läge med en vanlig skärm är jättelätt. Kameran i ett spel motsvarar positionen av en spelares ögon, och beskrivs i 3d motorn med hjälp av XYZ positioner samt en 3D vektor som representerar vart man tittar åt, samt en quaternion som representerar rotationen av kameran på alla möjliga sätt. Så med dagens teknik går det att VETA var öronen befinner sig perfekt också, och detta är inget som oculus kommer att förbättra förutom pga. att 3D ljudet känns mer på riktigt när man själv rör på huvudet för att uppleva det och inte rör på musen.

Det är ju det som är poängen... -_-

Om du rör på huvudet i verkligheten 40 cm till höger och "lutar dig" i ett bilspel/flygspel i en kurva så ändras ljudbilden rätt ordentligt eftersom man sitter så nära motor/andra ljudkällor. I ett vanligt spel idag är ljudbilden exakt samma eftersom huvudet i spelet och dess XYZ position sitter helt still.

Det går INTE veta perfekt var öronen befinner sig med dagens teknik eftersom detta inte mäts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Jag testade DK2 idag, det var en fruktansvärt häftig upplevelse, jag kommer definitivt skaffa nästa version som kommer ut.
Det som behövs mest, iallafall vad jag kände, är högre upplösning. Mörkare spel och demon fungerade bra, men rutnätet var ändå väldigt synligt. Headtrackingen fungerade riktigt bra och känslan av att sitta i bilar och styra med ratt var otrolig, speciellt när man lutade sig ut från fönstret eller tittade runt på panelerna.
Jag hoppas verkligen att det inte blir några (större) förseningar av leveransen av konsumentversionen. Jag måste ha en. Det enda som är bra med att det är så lång tid kvar tills lanseringen är att det ger mig chansen att spara till en bättre dator

Det största problem jag hade var balansen för headsetet. Den satt inte helt stadigt om man inte drog åt den, vilket gjorde fokusen dålig och man fick justera mycket med händerna hela tiden vilket är desorienterade när man inte ser dom, samt att linserna ganska lätt blev smutsiga.

Vad upplever du för problem? Nu när du nämner det så hade vi något problem mitt på dagen där bilden blev riktigt skakig medan man rörde på huvudet. Allt annat vi provade senare på kvällen när solen inte längre låg på funegrade helt perfekt, så det kan ligga något i det du säger.

Solen avger endel IR strålning och fönster stoppar inte IR (men stoppar UV tex). Hur som helst dränks rummet i IR när solen gassar på genom fönstren.
Dock så har vi ju sett folk använda dessa utomhus så jag har ingen riktigt uppfattning hur robust Occulus IR teknik är från naturlig IR störning.

Kanske hade varit bättre med teknik som den occulus konkurrent på kickstarter som verkar jobba i visuella specktrat med kameror,

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Inte alls. Finns andra sätt att lösa det på också. Behövs bara rätt mjukvara. Gissar att det skulle kunna gå att skanna in hela rummet från början och sen låta den räkna ut positionen efter det.

Det är för mycket beräkningar i detta vilket ger högre latens som är livsfarligt för VR.

Om du med andra hjälmar menar Totem som det skrevs om för några dagar sedan (med dubbla kameror på framsidan) så har de inte visat upp någon sorts positionsspårning med dessa utan det är än så länge endast något de hävdar att de kommer att kunna göra.

Skrivet av Pudeln:

Solen avger endel IR strålning och fönster stoppar inte IR (men stoppar UV tex). Hur som helst dränks rummet i IR när solen gassar på genom fönstren.
Dock så har vi ju sett folk använda dessa utomhus så jag har ingen riktigt uppfattning hur robust Occulus IR teknik är från naturlig IR störning.

Kanske hade varit bättre med teknik som den occulus konkurrent på kickstarter som verkar jobba i visuella specktrat med kameror,

Oculus IR-spårning är relativt robust eftersom alla IR-LEDs på hjälmen blinkar i olika sekvenser för att kameran ska kunna skilja dessa från dagsljus, stearinljus o.s.v. Det är inte helt perfekt dock, jag har fått det att spåra ur p.g.a. ett lysrör en gång t.ex.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

dom där hörlurarna ser ut att kosta typ 30 kr och vara riktigt dåliga.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

dom där hörlurarna ser ut att kosta typ 30 kr och vara riktigt dåliga.

Det är (enligt rapport) koss porta pros. Dessutom kan du ta bort dem och köra med egna om du vill. De finns där för att utvecklarna ska kunna veta att användaren garanterat har hörlurar tillgängliga.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

Inte alls. Finns andra sätt att lösa det på också. Behövs bara rätt mjukvara. Gissar att det skulle kunna gå att skanna in hela rummet från början och sen låta den räkna ut positionen efter det.

Du behöver inte ens det. Det finns algoritmer för att beräkna förflyttning genom två bilder (då de kommer överlappa) eller ännu bättre algoritmer för att göra samma sak med en bildserie.

Samma metoder används för robotar med kameror som inte vet var de är. Då kan de använda bilderna från kameran för att veta hur lång det är till objekt och var de åkt, om man inte har tillgång till att mäta på hjulen eller om roboten exempelvis flyger.

Det är dock mattematiskt tungt och jobbigt jämfört med metoden occulus använder där en kamera letar efter prickar. Lite lätt bedömt är metoden för IR 100 till 1000 gånger snabbare att köra.

Permalänk
Inaktiv

vore det inte bättre att använda sig av surroundhögtalare och ha headset som tillbehör?

Tycker oculus har hållt på och utvecklat hiskligt länge nu, är det inte dags för lansering snart?
Skulle inte bli förvånad om någon annan som inte fått någon som helst mediauppmärksamhet skulle hinna före med en lansering.

Iofs kanske man väntar på högre upplösning på skärmarna och då ere väl upp till samsung & co att utveckla dem först.