Ta bort skolans kontroll på Chromebook..

Permalänk
Medlem

Ta bort skolans kontroll på Chromebook..

tjena.
fick en Chromebook av en polare som tidigare studerat på Jensen och som hade fått datorn av skolan.
Nu ser jag dock att datorn ju fortfarande styrs/hanteras av Jensen .

får man bort det och hur?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen Chromebook, så jag kan inte testa själv. Vad har du testat? Har du googlat? Jag hittar det här https://support.google.com/chromebook/answer/183084?hl=en

Permalänk
Medlem

inte än för det står
"Do not follow the instructions below if you're using a managed Chrome device, as you will not be able to re-enroll your device after powerwashing it"

och antar att det gäller en sån här dator

Permalänk
Rekordmedlem

Vem äger enheten och ska den återlämnas eller liknande ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Wipe Device Data?

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vem äger enheten och ska den återlämnas eller liknande ?

neh, han fick behålla den när skolan tog slut så ingen återlämning.
Det är polaren som är ägare, men han kan knappt slå på en data så jag förväntar mig inte att han kan de här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Wipe Device Data?

Testar tack

Permalänk
Medlem

försökt göra en Powerwash, men tydligen är knappen borttagen på något vänster

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för modell ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklass:

inte än för det står
"Do not follow the instructions below if you're using a managed Chrome device, as you will not be able to re-enroll your device after powerwashing it"

och antar att det gäller en sån här dator

Förstår jag termen re-enroll rätt, så innebär det att om du Powerwashar chromebooken så kommer du då att ha kontroll över den helt själv, däremot kan du kan inte re-enrolla den, dvs ge kontrollen över chromebooken tillbaka till Jensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för modell ?

Samsung chromebook XE303c12 - A01SE är fullständiga beteckningen...
helt borta i de här. inte hittat nå på timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Förstår jag termen re-enroll rätt, så innebär det att om du Powerwashar chromebooken så kommer du då att ha kontroll över den helt själv, däremot kan du kan inte re-enrolla den, dvs ge kontrollen över chromebooken tillbaka till Jensen.

oj. Tack som själve f-n om det skulle vara så bra...
måste kolla mer där

Permalänk
Medlem

Tack som fanken ni, men Powerwash knappen som är tilltänkt att trycka är som borttrollad..
där rök den delen. vill inte sluta heller med tanke på att burken ändå är värd några tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklass:

Tack som fanken ni, men Powerwash knappen som är tilltänkt att trycka är som borttrollad..
där rök den delen. vill inte sluta heller med tanke på att burken ändå är värd några tusen

Starta om datorn
Tryck Ctrl + Shift + Alt + R vid inloggningsskärmen(logga alltså INTE in)
Då borde powerwash dyka upp

Guide här: http://www.samsung.com/us/support/howtoguide/N0000443/17757/2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklass:

Tack som fanken ni, men Powerwash knappen som är tilltänkt att trycka är som borttrollad..
där rök den delen. vill inte sluta heller med tanke på att burken ändå är värd några tusen

Du vet att det är en sådan knapp du måste trycka in med en nål/pinne/penna? Eller har de fyllt upp hålet med något?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Starta om datorn
Tryck Ctrl + Shift + Alt + R vid inloggningsskärmen(logga alltså INTE in)
Då borde powerwash dyka upp

Guide här: http://www.samsung.com/us/support/howtoguide/N0000443/17757/2...

Testat det och dyker inte upp så antar att det sätter är disableat också börjar bli bra irriterad på chromebook

Skrivet av xinux:

Du vet att det är en sådan knapp du måste trycka in med en nål/pinne/penna? Eller har de fyllt upp hålet med något?

i wish. tyvärr är det en knapp inne på datorns avancerade inställningar som heter så.
Fast nu när jag tänker efter. Kanske finns en fysisk knapp också?

*edit* Bra det dödade datorn helt när ja hittade och tryckte in den och startade till igen, helt oförändrad

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då jag inte är insatt i hur man löser problemet men önskar ändå TS lycka till med att lösa problemet! YOU CAN DO IT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khaiine:

Då jag inte är insatt i hur man löser problemet men önskar ändå TS lycka till med att lösa problemet! YOU CAN DO IT

Tackar som tusan. Behövs verkligen ,för fixar det sig inte löser jag det genom att kasta skiten i golvet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Nu bara chansar jag här men kan man inte dra in tex Ubuntu på en USB sticka och genom Ubuntu på USB blåsa rent hårddisken? Eller det är inte så enkelt med Chromebooks kanske?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu bara chansar jag här men kan man inte dra in tex Ubuntu på en USB sticka och genom Ubuntu på USB blåsa rent hårddisken? Eller det är inte så enkelt med Chromebooks kanske?

Rent spontant så känns det ju som att detta är lösningen, alternativt ta ur hårddisken ur datorn och koppla in den i en annan dator för formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklass:

Tackar som tusan. Behövs verkligen ,för fixar det sig inte löser jag det genom att kasta skiten i golvet

Tryckte du in knappen medans datorn var avstängd eller var den igång medans du gjorde det?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om allt gått rätt till när din polare fick behålla datorn så är väl det enklaste att be skolan att ta bort sin kontroll över datorn.

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Medlem

När det gäller sådant här "X som fått av Y som jag fått av Y" historier så går mina varningsklockor.

Min rekommendation är därför att kontakta skolan som hade datorn ifrån början om du faktiskt fått den och allt står rätt till så kommer de kunna hjälpa dig lösa det utan besvär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

När det gäller sådant här "X som fått av Y som jag fått av Y" historier så går mina varningsklockor.

Min rekommendation är därför att kontakta skolan som hade datorn ifrån början om du faktiskt fått den och allt står rätt till så kommer de kunna hjälpa dig lösa det utan besvär.

Ska jag göra. Hoppades bara att kunna få fart på den före tisdagen när man kan ringa dit.
Vännen min kan jag inte säga så mycket om dock för han är i ärlighetens namn inte en nära vän så vet inte helt enkelt hur reko han är .

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Tryckte du in knappen medans datorn var avstängd eller var den igång medans du gjorde det?

Avstängd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhype:

Om allt gått rätt till när din polare fick behålla datorn så är väl det enklaste att be skolan att ta bort sin kontroll över datorn.

Kom på det efteråt ska ringa dom imorron.
Hade hoppats kunna använda datorn så snabbt som möjligt dock

Permalänk
Medlem

Lyckats? Om inte annat testa något av detta.
http://askubuntu.com/questions/254412/how-to-install-ubuntu-o...
http://www.chromium.org/chromium-os/poking-around-your-chrome...

Test att starta med esc+refresh+power för att droppa in till recovery. Testade just på en lika dan maskin som du nämnde som också tillhör en domän och förmodligen hanteras på samma sätt. Kom då till detta

Dold text

Sen är det bara att fixa recoveryn där ifrån https://support.google.com/chromebook/answer/1080595

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga om update på problemet. Hur ligger det till och om du har fixat det.

Mvh