rekomendation på moderkort och processor från AMD till en kontorsdator.

Permalänk
Medlem

rekomendation på moderkort och processor från AMD till en kontorsdator.

Hej, jag ska bygga en kontorsdator. Behöver lite tips och råd om komponenter ur amds billigare segment som duger väl åt facebook surfande, youtube osv.. ska köra på den integrerade grafikdelen så den skulle kunna vara av det bättre slaget.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Moderkort

Processor

Minne

Krutet lades på minnena då det kommer förbättra grafikprestandan avsevärt samt att det även hjälper till CPU-delen i processorn något. Kaveri (7tusen serien) före Richland (6000 serien) då det inte skiljer jättemycket i pris samt att den starkare IGPn kan hjälpa till i vissa program. Men om personen ifråga endast använder och bara kommer använda äldre program vilka bara använder CPU så kan man fundera över 6800K som har bra pris samt hög klockfrekvens. Men om alla dessa APUer är för dyra så skulle du kunna gå ner ytterliggare till en 6600K eller så och även snåla ner på minnena i så fall och köpa 1600Mhz istället för 2133mhz.

Köp ett litet och smidigt chassi som bara tar Mini-itx, passa på att utnyttja möjligheten till att ha en liten dator. Köp till ett nätaggregat med LÅG effekt, gärna 350w eller så med så hög verkningsgrad som möjligt. Alternativt köp ett Silverstone chassie där 300W nätdel brukar ingå.

En datorn med dessa komponenter + en SSD kommer aldrig dra över 200W utan snarare runt 100W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Moderkort

Processor

Minne

Krutet lades på minnena då det kommer förbättra grafikprestandan avsevärt samt att det även hjälper till CPU-delen i processorn något. Kaveri (7tusen serien) före Richland (6000 serien) då det inte skiljer jättemycket i pris samt att den starkare IGPn kan hjälpa till i vissa program. Men om personen ifråga endast använder och bara kommer använda äldre program vilka bara använder CPU så kan man fundera över 6800K som har bra pris samt hög klockfrekvens. Men om alla dessa APUer är för dyra så skulle du kunna gå ner ytterliggare till en 6600K eller så och även snåla ner på minnena i så fall och köpa 1600Mhz istället för 2133mhz.

Köp ett litet och smidigt chassi som bara tar Mini-itx, passa på att utnyttja möjligheten till att ha en liten dator. Köp till ett nätaggregat med LÅG effekt, gärna 350w eller så med så hög verkningsgrad som möjligt. Alternativt köp ett Silverstone chassie där 300W nätdel brukar ingå.

En datorn med dessa komponenter + en SSD kommer aldrig dra över 200W utan snarare runt 100W.

Tackar för svar, ser bra ut.. ska snickra ihop ett paket utifrån dom delarna!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

Hej, jag ska bygga en kontorsdator. Behöver lite tips och råd om komponenter ur amds billigare segment som duger väl åt facebook surfande, youtube osv.. ska köra på den integrerade grafikdelen så den skulle kunna vara av det bättre slaget.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Nu var tråden om AMD, men om grafikkretsen är irrelevant så skulle jag nog ta detta.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Nu var tråden om AMD, men om grafikkretsen är irrelevant så skulle jag nog ta detta.

ja borde lärt mig att inte läsa SweC på natten.. natti natti

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Nu är jag inte säker på alla delar för smackade bara ihop ett exempel så går säkert att komma undan och v 300 är ingen super ssd
MEN poängen äratt man kan komma undan jävligt billigt på en helt ok surfdator och det jag funnit mest avtändande är kylningen som inte verkar finnas annat än orginal och jag vet inte hur dom är och låter men Kanske finns andra med ?? http://www.inet.se/kundvagn/visa/7096196/2014-08-27

quadcore 2ghz trött i spel och redigering osv men duger bra till FB youtube osv och lite enkla spel
4gb ram duger på en sån för man orkar inte köra så tunga saker som kräver mer
moderkortet har jag ingen koll på tog bara ett
och riktigt strömsnål vilket annan kylning hade varit trevligt för en sån skulle man nog kunna köra passivt ganska enkelt med lite fetare fläns
sen ssd som lyfter up farten lite och hela skiten för 1900 ...är iof nästan laptop billigaste utan ssd pengar men dock trevlig liten burk skulle det vara

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det du ska fundera mest över är processorn i det jag rekommenderade. 7700K är en slag kompromiss. 6800K kommer vara bra för CPU intensiva grejer och kanske kommer ge mest upplevd prestanda. Om personen i fråga kommer vilja spela en del (kanske inte aktuellt då det är en kontorsdator) så är kanske tom 7850K aktuell som faktiskt klarar en del modernare spel. Är spara pengar viktigast så ska du fundera lite till över de som kostar mellan 500-1000.

Det absolut bästa hade varit kanske varit om du hittade en 7800K

Ursäkta om jag upprepar mig.

Angående ram så är det nog lika bra att satsa på 8GB nu då priset på DDR3 antagligen inte kommer gå ner särskilt mycket utan förmodligen gå upp i pris framöver. Man kan inte ha för mycket minne, dokument och så kommer antagligen bara innehålla mer bilder osv i framtiden. Tänk också på att inbyggda grafiken tar en bit av ram.