Permalänk

Barn och programmering

Denna fråga är väl mest lämpad till någon med pedagogisk utbildning men med tanke på sällskapet så kanske alla utvecklare har en idé

Frågan är:
Var börjar man för att visa ett barn, 8 år, vad programmering är?
Hur kan man, utan att gräva ner sig i svåra kodstycken, få han att lära sig vad en händelse är och hur man binder ihop allt till en sekvens?

Han kommer ju knappast att kunna sitta ner med t.ex min C# bok och läsa sig igenom den, för en 8:åring måste ju det vara kul för att det ska vara intressant.

Har hittat Scratch där man kan enkelt och visuellt bygga en händelsekedja men hur går man vidare och lär honom händelser i ett större sammanhang? För jag antar att det finns inte något bra och enkelt språk, helt på svenska, där man kan koda enkla program?

Eller är det krasst så att man ska bara lägga ner och låta honom växa på sig lite med tanke på det egentliga kravet på engelska och matematik?

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Kolla vad de gör i Estland eller om de va Lettland, Litauen, de lär ut programmering rätt tidigt i skolan.

Permalänk
Skrivet av Pether:

Kolla vad de gör i Estland eller om de va Lettland, Litauen, de lär ut programmering rätt tidigt i skolan.

Finns i Sverige också såg jag. Coderdojo Norrköping

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Genom spel?

RoboWar, kanske någon känner igen.
RobotTurtles, för de lite yngre.
CodeCombat, för 12-åringen, kanske.
CodeSpell, för blandade äldre barn, kanske.
Game of Life-kloner där man programmerar sina miljövariabler och generna.
Och det där nya vad heter där man är en trollkarl i ett 3D-landskap och gör sina spells med hjälp av kod.

Annars scripting och modding. T.ex. så gjorde man själv saker i UT99-editorn, lära sig movers bl.a. är ju ganska lätt och ger påtagligt resultat. Eller scripta egna units och civilisationer i Space Empires IV.
Textbaserade spel, lätt och ger direkt resultat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Finns i Sverige också såg jag. Coderdojo Norrköping

Fast det där verkar inte vara riktigt samma sak, de har inte enstaka träffar, utan de lär ut det i grundskolan, som ett eget ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Fast det där verkar inte vara riktigt samma sak, de har inte enstaka träffar, utan de lär ut det i grundskolan, som ett eget ämne.

Men de har antagligen liknande idéer om den pedagogiska biten. Kan va värt kolla upp hur det fungerar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

CoderDojo Norrköping

Hej!

Marcus som startat upp CoderDojo i Norrköping här tillsammans med ett gäng andra studenter från Civilingenjör i Medieteknik. CoderDojo finns även på 9 andra platser i Sverige. Vi har testat på grafisk programmering, Minecraft, webb, C++, Java, 3D, och mycket mer.

För unga nybörjare skulle jag vilja tipsa om Code.org som start. Det verktyget svarar väldigt bra på din fråga "Var börjar man för att visa ett barn, 8 år, vad programmering är? Hur kan man, utan att gräva ner sig i svåra kodstycken, få han att lära sig vad en händelse är och hur man binder ihop allt till en sekvens?" Code.org har väldigt stort fokus på att lära ut just kärnan i programmering på ett roligt sätt.

Det har han sedan stor nytta av, oavsett om nästa steg är att göra egna spel i Scratch, eller lära sig programmera via Minecraft. Scratch Jr till iPad släpptes nyligen och är väldigt bra, men det vanligaste är att man kör i webbläsaren. Fast i och med att han redan är såld på Minecraft skulle jag rikta in er på det.

Researcha gärna lite olika verktyg för att lära sig programmera via Minecraft, t.ex finns:

Som du ser baseras många på JavaScript medan Code.org och Scratch är helt grafiska. Ett bra sätt att lära sig programmeringsspråk (eller att göra hemsidor) är CodeCademy.com, exempelvis JavaScript eller Python.

På CoderDojos internwebb finns beskrivet några av verktygen som används på CoderDojos på olika platser. Det kan vara en bra resurs!

Lycka till, och säg bara till om ni undrar något specifikt! Exempelvis CoderDojo Växjö är duktiga på lägga ut sina guider på nätet inom olika områden. Men kort sagt finns det numera väldigt bra sätt att lära ut programmering till barn, och det kommer bara bli bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

De där legorobotarna kanske kunde vara något? Heter de fortfarande Mindstorms?

Då kan man bygga och visa något "enkelt" som att roboten svänger när den kör på någonting, så kopplas det direkt till implementering, plus att jag misstänker att en åttaåring tycker en liten legorobot som åker omkring är häftigare än bara en sida kod.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Testa scratch?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Jag uppskattar svaren och ska sätta mig ner och se hur jag ska gå vidare. Kanske man får tillbaka gnistan själv vad det gäller programmering, har inte knackat en rad på flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Jag började knacka lite Basic på min Commodore 64 när jag var 8-9 år gammal, jag har faktiskt ingen som helst aning om vad det var som drev mig. Tror det var en lärare som visade ett enkelt exempel av GOTO 10 med en loop som helt enkelt adderade tal, det fångade mitt skadade lilla sinne iallafall. Efter det blev det lite Amos på Amiga, Pascal på min första PC, för att sen förstöras helt av att jag började spela spel istället

Kanske enkel HTML kan vara en inkörsport? Det är ju väldigt enkelt och ger omedelbara resultat. Krydda det sen med enklare Javascript och se vad som händer?

Permalänk
Skrivet av keyser:

Kanske enkel HTML kan vara en inkörsport? Det är ju väldigt enkelt och ger omedelbara resultat. Krydda det sen med enklare Javascript och se vad som händer?

Problemet där är att jag avskyr allt vad html etc heter. Delphi är väl det bästa valet men basic var faktiskt en bra idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Problemet där är att jag avskyr allt vad html etc heter. Delphi är väl det bästa valet men basic var faktiskt en bra idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Kojo kanske? En interaktiv skrivbordsmiljö specifikt utvecklad för att undervisa yngre i programmering: http://www.kogics.net/kojo

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Arduino kanske vore något? Kanske göra någon sorts astabil vippa?
https://www.youtube.com/watch?v=fCxzA9_kg6s&

Ett roligt sätt att introducera booleanskt algebra till barn är minecraft
https://www.youtube.com/watch?v=wu4La6psD_0

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Tror ni inte att man tjänar mer på att utveckla barnets logiska förmåga via spel, matematik och liknande, om programmeringsböcker känns "tråkiga"? Generell logik och matematik har man ju dessutom användning på annat håll. Övergången till programmering lär gå lätt vid intresse?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Uzor:

Ett roligt sätt att introducera booleanskt algebra till barn är minecraft
https://www.youtube.com/watch?v=wu4La6psD_0

Det där är ju något jag skulle tyckt om som liten, hålla på med "fysiska" saker och se saker hända direkt är nog något som barn tycker om. Riktigt bra tips. Hoppas det finns något liknande som grabben kan leka med om 5-6 år.