Hittar inte min AP via routerns nätverk, däremot via dess wifi?

Permalänk
Medlem

Hittar inte min AP via routerns nätverk, däremot via dess wifi?

Hej

Har en enkel fråga.

Har kopplat in en dlinkrouter som ska tjäna som accesspunkt EFTER min router och kan inte nå den (provat 192.168.0.3 som min router har tilldelat den) men det går inte.

Däremot går det att nå AP:n via mobilen om jag går ut på det SSID som min tilltänkta router just nu ger ifrån sig genom att skriva in 192.168.0.3 i webbläsaren.

Hur bär jag mig åt för att kunna konfa AP:n från min stationära? (Som är kopplad med kabel till routern)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har du kopplat mellan routerna? Mellan vilka portar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den första routern (som ska förbli router-funktion) får inkommande internet till sin internetport. Leder sedan en kabel från en av router1:s portar till router2:s (tilltänkta AP) inkommande internetport.

På detta sätt får jag kontakt via dess eget SSID

Är detta korrekt?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du konfigurerat om den så den är en AP eller har du anslutit den när den är en router ? Om du har den som router så ser du i så fall dess wan interface ip och du försöker i så fall "fjärrstyra den" vilket förhoppningsvis är spärrat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du konfigurerat om den så den är en AP eller har du anslutit den när den är en router ? Om du har den som router så ser du i så fall dess wan interface ip och du försöker i så fall "fjärrstyra den" vilket förhoppningsvis är spärrat.

Jag har inte konfigurerat den som en AP. Kan ej nå den varken med 192.168.0.1 (som när det var endast den inkopplad som router) eller 192.168.1.3 som min nya router har tilldelat den

Sist jag använde den så använde jag den som en routerfunktion.

Fasar för att jag måste koppla bort den och sätta den först på linan igen för att konfigurera om den?

Snälla säg att det finns ett enklare sätt

Permalänk
Avstängd

Om din första router ska sköta adresserna så bör du koppla LAN-LAN mellan routrarna inte LAN-WAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Om din första router ska sköta adresserna så bör du koppla LAN-LAN mellan routrarna inte LAN-WAN

All right, nu kopplat lan-lan. Når fortfarande inte routern som jag vill omkonfa dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flytta kabeln i router2 från wanporten (internet) till en av lanportarna.
Från telefonens webläsare stänger du av dhcp i router2.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör koppla isär allt och sedan "rätta till" den router du tänker kalla accesspunkt, anslut dig till "APn" och stäng av dess dhcpserver och ge dess admininterface ett passande ipnummer så att du kan nå den utan att kollidera med "routern" tex om routern har .1 på slutet så ge APn .2 på samma nät.

Koppla loss apn och koppla in dig i routern, ställ om dhcpservern så att den tex inte delar ut adresser under .64 (så har du lite plats för statiska ip i nätet) sedan ansluter du apn via en lanport till en lanport på routern då borde allt funka och du ska dessutom kunna logga in i båda enheterna genom att ange rätt ip i webbläsaren.
Glöm inte att starta om samtliga enheter i nätverket så att de uppdateras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör koppla isär allt och sedan "rätta till" den router du tänker kalla accesspunkt, anslut dig till "APn" och stäng av dess dhcpserver och ge dess admininterface ett passande ipnummer så att du kan nå den utan att kollidera med "routern" tex om routern har .1 på slutet så ge APn .2 på samma nät.

Koppla loss apn och koppla in dig i routern, ställ om dhcpservern så att den tex inte delar ut adresser under .64 (så har du lite plats för statiska ip i nätet) sedan ansluter du apn via en lanport till en lanport på routern då borde allt funka och du ska dessutom kunna logga in i båda enheterna genom att ange rätt ip i webbläsaren.
Glöm inte att starta om samtliga enheter i nätverket så att de uppdateras.

Detta kommer att testas när tid ges, tack så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör koppla isär allt och sedan "rätta till" den router du tänker kalla accesspunkt, anslut dig till "APn" och stäng av dess dhcpserver och ge dess admininterface ett passande ipnummer så att du kan nå den utan att kollidera med "routern" tex om routern har .1 på slutet så ge APn .2 på samma nät.

Koppla loss apn och koppla in dig i routern, ställ om dhcpservern så att den tex inte delar ut adresser under .64 (så har du lite plats för statiska ip i nätet) sedan ansluter du apn via en lanport till en lanport på routern då borde allt funka och du ska dessutom kunna logga in i båda enheterna genom att ange rätt ip i webbläsaren.
Glöm inte att starta om samtliga enheter i nätverket så att de uppdateras.

Har kommit ganska långt ikväll (Har följt samtliga steg i: https://www.youtube.com/watch?v=lU-72PWFlys förutom att jag inte satte mitt nät som invisible så att jag lättare kan hitta det)

DET MESTA fungerar som det ska just nu:
Trådlös AP - check
Trådad gigabit switch - check

Men! Jag når inte inte min dlink via 192.168.0.1 förutom om jag kopplar in en lankabel i själva enheten till en stationär dator - då når jag den.

Med andra ord så når jag inte accesspunkten från min stationära som är kopplad med tråd till inkommande router. Vill jag nå den måste jag koppla in en dator via tråd i själva enheten.

Jag gissar till 99% att jag har strulat ihop vilket nät jag har satt enheten på eller någon annan trivial inställning.

Har någon tips på vad jag ska göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är kanske adresseringsproblem, eller så har du kanske nån säkerhetsfunktion så att du inte kan nå admin på annat sätt än en kabel i lanport, en del enheter tillåter inte admin via wifi eller wan, det kan även finnas nån whitelist för adminenheter så att du måste godkänna den enhet som ska kunna logga in.
Har du anslutit lan lan och inte lan wan ? Annars är det en bra ide att rita upp en nätverkskarta där du skriver ut vilka adresser/funktioner respektive apparat har.

Det var förresten en lite lurig videoguide eftersom de sätter statisk ip på wanporten och verkar använda 2 olika nät, det gäller i så fall att du anpassar inställningarna till dina förhålanden och har full koll på adresseringen så den blir rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är kanske adresseringsproblem, eller så har du kanske nån säkerhetsfunktion så att du inte kan nå admin på annat sätt än en kabel i lanport, en del enheter tillåter inte admin via wifi eller wan, det kan även finnas nån whitelist för adminenheter så att du måste godkänna den enhet som ska kunna logga in.
Har du anslutit lan lan och inte lan wan ? Annars är det en bra ide att rita upp en nätverkskarta där du skriver ut vilka adresser/funktioner respektive apparat har.

Det var förresten en lite lurig videoguide eftersom de sätter statisk ip på wanporten och verkar använda 2 olika nät, det gäller i så fall att du anpassar inställningarna till dina förhålanden och har full koll på adresseringen så den blir rätt.

Följde dina råd och började om från början vilket visade sig vara klokt.

Gjorde så få inställningar som möjligt och nu verkar det fungera som det ska, förvånansvärt enkelt förutsatt att jag fick allt rätt den här gången.

Roaming - check

Har en fråga dock, jag vill reservera en ip-adress i mitt LAN till min router men när jag kollar på DLINK:s admin interface finns det 2 (!) st. MAC-adresser.
Vilken ska jag reservera?

Det finns 1 WAN mac-adress samt
1 LAN mac-adress

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nortek:

Följde dina råd och började om från början vilket visade sig vara klokt.

Gjorde så få inställningar som möjligt och nu verkar det fungera som det ska, förvånansvärt enkelt förutsatt att jag fick allt rätt den här gången.

Roaming - check

Har en fråga dock, jag vill reservera en ip-adress i mitt LAN till min router men när jag kollar på DLINK:s admin interface finns det 2 (!) st. MAC-adresser.
Vilken ska jag reservera?

Det finns 1 WAN mac-adress samt
1 LAN mac-adress

Om du kopplade som jag skrev så är det ingen kabel i wanporten så då bör det ju inte vara den macen, du kanske ska rensa/uppdatera maclistan i routern.
annars är det enklastea att reservera ett adressområde i dhcp servern och tilldella saker som verkligen är fasta i nätverket statiska ip, nätverksdelar, nasar, servrar och skrivare är ju saker man inte flyttar runt på så det brukar funka bra med statisk ip på dem, däremot bör man köra via dhcp på allt som är flyttbart, telefoner och laptops är ofta väldigt dumt att inte adressera via dhcp eftersom de ofta kopplas upp mot många olika nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.