iphone 6 plus, note 4, nexus 6

Permalänk
Medlem

iphone 6 plus, note 4, nexus 6

Hej!

NU äre dags att byta ut telefonen.innan iphone släppte den nya iphonen var jag nästan 100% säker på att de var den jag ville ha. den verkade va bra på allt. Tex sapphire skärmen. Men sen på keynoten när de presenterade den kom bara besvikelse efter besvikelse. de presenterade tex full hd skärm som de vore en 4 k skärm osv osv. och det är ju också världens dyraste telefon typ. och då öppnades mina ögon för noten. grymma specs, mindre med större skärm, får android L snart osv. Grym byggkvalite också. men sen vet man ju att iphones inte behöver grymma specs för att prestera bra till skillnad till android lurarna. Men sen kollade jag även lite på nexus 5, den verkade ju vara riktigt grym, men nu ska ju snart mot och google släppa 6an. och tror ni den kommer vara lika bra eller inte? värd att vänta på? och sista frågan är noten för stor enligt er. sitter på en s4 nu och tycker väll den varken är stor eller liten
jag använder min telefon till allt möjligt, från att se film till spela spel till att ta kort.

kollat på sonys nya lur med men den föll mig inte direkt i smaken.

så skriv allt ni vet, vill eller kan om dessa telefoner och vilken ni tycker jag och andra ska köpa.

jag använder min telefon till allt möjligt, från att se film till spela spel till att ta kort.

Hare!

Permalänk
Medlem

Beror på vad du föredrar för operativsystem. Om du älskar iOS är det bara att skaffa iPhone 6. Om du gillar Android så hade jag väntat på Nexus 6. Jag personligen väntar på Nexus 6.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

När jag läste 5.9" ryktet på Nexus 6 drog jag lite på munnen. När ska de ge sig med storlekarna?

Ot: det är ju som vanligt en fråga om vad du gillar för os mest i slutändan.

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

nja men har haft s2an s4an och 4sen så gillar faktiskt båda operativsystemen. nja tycker de blir löjligt jag med med så stora skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

nja men har haft s2an s4an och 4sen så gillar faktiskt båda operativsystemen. nja tycker de blir löjligt jag med med så stora skärmar.

Tycker du ska vänta på Samsungs nästa skepp efter S5'an, eller Note 4'an hade jag tagit som det ser ut nu.
Fan det här med mobiler är svårt som fan.

Vad föredrar man för OS?
Ska man jailbreaka?
Skärmstorlek? BAtteritid? Skärmkvalité? Upplösning?

Massor med frågor fy fy fy, läs tester istället.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Alyzzer:

nja men har haft s2an s4an och 4sen så gillar faktiskt båda operativsystemen. nja tycker de blir löjligt jag med med så stora skärmar.

Då kanske Note 4 och Nexus 6 är i största laget. Jag har inte känt på någon telefon över 5.5" och där går gränsen i storlek för mig. Är ju snart uppe i 7" surfplattor...

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Skrivet av Kruwlabras:

Då kanske Note 4 och Nexus 6 är i största laget. Jag har inte känt på någon telefon över 5.5" och där går gränsen i storlek för mig. Är ju snart uppe i 7" surfplattor...

Sitter själv på en Find 5 som jag lagt in Cyenogen mod på.. den är dock lite buggig, men lite får man stå ut med när den är halva priset från andra..

Men min nästa telefon kommer kravet ligga på 5" eller mindre samt trådlös laddning.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

haha håller med, jävligt svårt beslut. har länsat youtube på allt de har. dock är de väldigt nya telefoner så finns ju inte många reviews ännu. men behöver verkligen en ny telefon så måste köpa en inom en månad iaf. men jag får se hur jag gör

Permalänk
Medlem

Man kan tyvärr inte få allt men är har du lite enkel vägledning.
Prestanda och funktioner = Note 4
Mjukvara = Nexus 6
Exklusivitet och Apple = iPhone 6+

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Hörde att Nexus skulle släppa precis som sony två olika storlekar på mobilerna, den ena skulle vara 5"9 och den andra 5"2, men som sagt inget är 100% än. bara o vänta minst en månad.

Permalänk
Skrivet av Black Lion:

Hörde att Nexus skulle släppa precis som sony två olika storlekar på mobilerna, den ena skulle vara 5"9 och den andra 5"2, men som sagt inget är 100% än. bara o vänta minst en månad.

5,2" är fortfarande för stort för min smak. synd.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Måste bara tipsa om OnePlus One. Invite är nummera mycket lätt att få tag på, bara att gå in på Google+ och söka efter OnePlus invite och skriva till några som har invite de ger bort (Glöm inte att sortera på senaste).

OnePlus One

Spec:

5.5"
1920x1080
3GB RAM
64GB
4G
13MP Kamera bak ( 4K samt 120FPS @ 720)
5MP fram
väldigt trevlig material på baksidan

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

oneplus one?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Fast Iphone 6 har riktigt grym prestanda, om man ser till Single-threaded vilket är det som är relevant för det man använder en mobiltelefon till. Sen blir det ju knappast sämre av att OSet är bättre optimerat.

Jag väljer Iphone p.g.a.:
•(inte groteskt stora) ändrades iom Iphone 6
•nya OS under flera år (3GS: över 4 år, 4: över 4 år)
•man blir inte lika utsatt för Googles massövervakning
•bättre säkerhet
•gillar personligen IOS bättre
•smidig synkning och säkerhetskopiering för backup och byte till ny telefon
•har varit de snabbaste telefonerna när de släppts (single-threaded)
•inte massa onödiga features (Samsung..) och de som finns fungerar faktiskt bra
•Touch ID!!

Hoppas detta kan hjälpa dig lite på vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Vänta och se vad Nexus 6 blir helt enkelt. Jag blev sugen på Note 4 men jag har fortfarande problem med deras mjukvara. På min S4 var det inga problem att byta mot Cyanogenmod, skulle jag däremot köpa en Note så är ju mycket för S-Pen-funktionalitet. Så då kan jag ju inte byta. Är väl dock ljusår före stock-mjukvaran i S4an. Fick lite ryck när jag fick reda på att det bara är USB 2.0 på Note 4 också. Visst, det kanske inte är en sån big deal, men att betala 7500 när delar av tekniken BACKAR? Nja... Även om det inte påverkar mig så mycket vill jag inte sponsra det av principsak.

Så det lutar åt Nexus 6 alternativt helt enkelt att vänta till nästa generation. Inte för att något är bekräftat, men det ryktas ju om att den ska vara 5.9", vilket är helt okej enligt mig då jag letar efter en phablet till nästa köp. Däremot så känner jag väl också att en så stor skärm på en Nexus är..."slöseri". På en så stor skärm är det trevligt med en stylus, dock är väl stylus utan funktioner för det i mjukvaran rätt värdelöst.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Fast Iphone 6 har riktigt grym prestanda, om man ser till Single-threaded vilket är det som är relevant för det man använder en mobiltelefon till. Sen blir det ju knappast sämre av att OSet är bättre optimerat.

Jag väljer Iphone p.g.a.:
•(inte groteskt stora) ändrades iom Iphone 6
•nya OS under flera år (3GS: över 4 år, 4: över 4 år)
•man blir inte lika utsatt för Googles massövervakning
•bättre säkerhet
•gillar personligen IOS bättre
•smidig synkning och säkerhetskopiering för backup och byte till ny telefon
•har varit de snabbaste telefonerna när de släppts (single-threaded)
•inte massa onödiga features (Samsung..) och de som finns fungerar faktiskt bra
•Touch ID!!

Hoppas detta kan hjälpa dig lite på vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, det kanske inte är google som övervakar dig, men övervakad blir du garanterat.

Touch ID ser jag mer som en gimmick. en siffer kod eller figure kod fungerar lika bra.

Det är i stort sett bara Samsung som stoppar in en massa skit, och numera kan man ta bort det.

Bättre säkerhet? Hur tänker du nu? Skulle inte säga någon av plattformarna är speciellt säkra.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Visst, det kanske inte är google som övervakar dig, men övervakad blir du garanterat.

Touch ID ser jag mer som en gimmick. en siffer kod eller figure kod fungerar lika bra.

Det är i stort sett bara Samsung som stoppar in en massa skit, och numera kan man ta bort det.

Bättre säkerhet? Hur tänker du nu? Skulle inte säga någon av plattformarna är speciellt säkra.

Bättre ett många företag övervakar dig lite än att ett företag övervakar dig mycket.
Edit: En avgörande skillnad är att Apple tjänar pengar på att sälja hård- och mjukvara medans hela Googles koncept går ut på att du får använda deras tjänster gratis och betalar genom att bli övervakad (annonser).

Touch ID är dock otroligt mycket snabbare. Dessutom så kan ingen se din kod. Man kan även använda den till att ladda ner appar och nu i IOS 8 tror jag att man kan använda den till tredjepartsgrejer också, men är inte helt säker.

Det är möjligt, men Samsung var ett alternativ som TS starkt övervägde. Samsung är dessutom det företag som säljer flest telefoner.

I princip alla virus/trojaner o.s.v. är riktade till Android och det finns en anledning till det. Det finns även en anledning till att Apple fortfarande är störst bland företag.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Måste bara tipsa om OnePlus One. Invite är nummera mycket lätt att få tag på, bara att gå in på Google+ och söka efter OnePlus invite och skriva till några som har invite de ger bort (Glöm inte att sortera på senaste).

OnePlus One

Spec:

5.5"
1920x1080
3GB RAM
64GB
4G
13MP Kamera bak ( 4K samt 120FPS @ 720)
5MP fram
väldigt trevlig material på baksidan

funderat mycket på det men tycker det där verkar vara krångligt. Men kan du förklara lite mer om hur man kan få en invite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast Iphone 6 har riktigt grym prestanda, om man ser till Single-threaded vilket är det som är relevant för det man använder en mobiltelefon till. Sen blir det ju knappast sämre av att OSet är bättre optimerat.

Jag väljer Iphone p.g.a.:
•(inte groteskt stora) ändrades iom Iphone 6
I iphone 6 storlek finns iaf extremt kompetenta utmanare som alpha o z3 compact. 4" ne den storleken är nog död för alltid

•nya OS under flera år (3GS: över 4 år, 4: över 4 år)

Finns även för android, och tillskillnad ifrån Iphones så blir oftast android enheterna snabbare med uppdateringarna, medans äldre iphones blir betydligt långsammare.
Finns även Custom roms som CM etc som kan göra en äldre enheter extremt mycket bättre

•man blir inte lika utsatt för Googles massövervakning
Vet inte vad google ska massövervaka mig med, jag har absolut 0 uppgifter till Google, knappast något jag behöver oroa mig för på något sätt eller vis.
Google+ o sådant skit använder man inte

•bättre säkerhet
Tror nog inte en hel del kändisar håller med dig

•gillar personligen IOS bättre
Absolut, smaksak vilket man tycker om är det viktigaste

•smidig synkning och säkerhetskopiering för backup och byte till ny telefon
Minst lika smidigt för android när man byter enhet.

•har varit de snabbaste telefonerna när de släppts (single-threaded)
Mja, inte direkt, nu ligger iphone 6 bra till igen men kommer ändras direkt när adreno 420 o 805 släpps igen

•inte massa onödiga features (Samsung..) och de som finns fungerar faktiskt bra
Bloatware kan vara störigt absolut, rent os är att föredra, renare än Google edition blir det dock inte med någon mobil på marknaden

•Touch ID!!
Aldrig tyckt om personligen, men smaksak

Hoppas detta kan hjälpa dig lite på vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Sen ser Android L extremt trevligt ut, största förändringen för Android någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Bättre ett många företag övervakar dig lite än att ett företag övervakar dig mycket.
Edit: En avgörande skillnad är att Apple tjänar pengar på att sälja hård- och mjukvara medans hela Googles koncept går ut på att du får använda deras tjänster gratis och betalar genom att bli övervakad (annonser).

Touch ID är dock otroligt mycket snabbare. Dessutom så kan ingen se din kod. Man kan även använda den till att ladda ner appar och nu i IOS 8 tror jag att man kan använda den till tredjepartsgrejer också, men är inte helt säker.

Det är möjligt, men Samsung var ett alternativ som TS starkt övervägde. Samsung är dessutom det företag som säljer flest telefoner.

I princip alla virus/trojaner o.s.v. är riktade till Android och det finns en anledning till det. Det finns även en anledning till att Apple fortfarande är störst bland företag.

1. Jag har inte fått upp en enda annons i min android, någonsin. Lust att förklara varför?
Det är inte som google bara gör popups i alla android enhter som du får det att låta.

Youtube finns adblock till för android väldigt enkelt, sen används youtube även för Iphone användare så point = moot?

touch ID kanske är trevligt för vissa, finns även på samsung osv. Inget jag personligen bryr mig om dock. Skulle aldrig lita på det om mitt visa kort vore i spelet dock.

Samsung har mycket bloatware, men som tur är på android kan man göra precis allt med sitt os, dvs ta bort allt.

Ja det finns trojaner till android för det är en större platform med tusentals olika enheter, men det finns även trojaner till windows om du missat detta.
Aldrig haft problem med trojaner eller virus på varken Mac OS, Windows eller Android.

Går ej att förneka att Iphone är en användarvänlig enhet för alla dock, men där stannar det också.
Är man det minsta lilla tekniskt kunnig finns det större möjligheter med Android.

Som Woz sa om Iphone och Android.

"-I love the beauty of it. But I wish it did all the things my Android does, I really do.""

"-"if you're willing to do the work to understand it a little bit, well I hate to say it, but there's more available in some ways.""

Permalänk
Medlem

Står inför samma val och jag väntar tills den bya nexusen släpps.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rhalla:

Man kan tyvärr inte få allt men är har du lite enkel vägledning.
Prestanda och funktioner = Note 4
Mjukvara = Nexus 6
Exklusivitet och Apple = iPhone 6+

Står sig inte vanligtvis iPhone väldigt bra i prestanda just tack vare iOS som gör att "sämre specs" ändå resulterar i samma prestanda som de andra flaggskeppen? Jag tänker sida-vid-sida jämförelser från iPhone å Galaxy SX där appar är lika snabba även om den ena på pappret är starkare. Att säga att Exklusivitet är det enda en iPhone har att komma med är väl inte riktigt sanning, eller var inte det förr iaf när jag valde att köpa både min 4a å 5a.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Står sig inte vanligtvis iPhone väldigt bra i prestanda just tack vare iOS som gör att "sämre specs" ändå resulterar i samma prestanda som de andra flaggskeppen? Jag tänker sida-vid-sida jämförelser från iPhone å Galaxy SX där appar är lika snabba även om den ena på pappret är starkare. Att säga att Exklusivitet är det enda en iPhone har att komma med är väl inte riktigt sanning, eller var inte det förr iaf när jag valde att köpa både min 4a å 5a.

det är ju sant det du säger om iphone men tycker de borde kunna förbättra specsen lite mer.

Jag håller just nu på att försöka få en invite till att få köpa oneplus one telefonen:D

Permalänk
Skrivet av Alyzzer:

det är ju sant det du säger om iphone men tycker de borde kunna förbättra specsen lite mer.

Jag håller just nu på att försöka få en invite till att få köpa oneplus one telefonen:D

Lägger också en röst på OnePlus One!
Helt underbar!
Kan vara värt att nämna att jag gick från iPhone 4s! Tog ett litet tag att omväxla men nu är jag mer än nöjjd!
Vet inte hur android är på tex S5, men tycker det är riktigt cleant på denna.

Permalänk
Medlem

Jag är trött på allt bloatware som ingår med samsung, tycker även att telefonerna s3/s4 har lite dåligt flyt om man jämför med iphones, för övrigt kände jag bara att det var dags att prova något nytt. Så det fick bli en iphone 6 plus.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

oneplus one är beställd!

Permalänk
Skrivet av Alyzzer:

det är ju sant det du säger om iphone men tycker de borde kunna förbättra specsen lite mer.

Jag håller just nu på att försöka få en invite till att få köpa oneplus one telefonen:D

Förbättra specsen? Kan du ge något exempel på vad de borde förbättra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast Iphone 6 har riktigt grym prestanda, om man ser till Single-threaded vilket är det som är relevant för det man använder en mobiltelefon till. Sen blir det ju knappast sämre av att OSet är bättre optimerat.

Jag väljer Iphone p.g.a.:
•man blir inte lika utsatt för Googles massövervakning
•bättre säkerhet
•har varit de snabbaste telefonerna när de släppts (single-threaded)

Skickades från m.sweclockers.com

1. Du blir övervakad även om du använder en iPhone, det är inte google som övervakar dig.
2. http://www.sweclockers.com/nyhet/19252-apple-bekraftar-intran...
3. iPhones är långt ifrån de snabbaste telefonerna när de släppts.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

1. Du blir övervakad även om du använder en iPhone, det är inte google som övervakar dig.
2. http://www.sweclockers.com/nyhet/19252-apple-bekraftar-intran...
3. iPhones är långt ifrån de snabbaste telefonerna när de släppts.

Iphones är förmodligen de snabbaste smartphones när de släpps eftersom de har så fruktansvärt hög IPC jämfört sina konkurrenter. De allra flesta appar är bättre optimerade för 1-2 kärnor än vad de är för 3-4 kärnor, och just därför är Iphone "snabbare". Men om du vill ha hög "score" i 3D Mark Physx så köp dig en telefon med 4 kärnor, eller varför inte 8 kärnor när du ändå håller på?

Permalänk
Medlem

jag står inför valet mellan oneplus one eller nexus 6.
jag ska helt enkelt vänta tills nexus 6 släpps, se vilken som ser mest lovande ut, och välja den

nä, men det är svårt att spekulera över en telefon som inte ens har några specifikationer släppta ännu... så det är bara vänta.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |