Köpt projektor och vill nu ha 3 skärmar från datorn, men Windows vägrar.

Permalänk
Medlem

Köpt projektor och vill nu ha 3 skärmar från datorn, men Windows vägrar.

Hej!

Försöker få min nya projektor att fungera som tredje skärm, men det går inte aktivera den i Windows. Kommer bara upp att det inte går att spara bildskärmsinställningarna. Har två vanliga datorskärmar kopplade på dvi, och projektorn på hdmi. Har hört något om att man måste använda Displayport för att ha mer än 2 skärmar, kanske det som är felet?

Har en Radeon 6850, och kör Windows 7.

Tacksam för hjälp. Är helt klart beredd att köpa något extra om det behövs.

Permalänk
Medlem

Problemet är att en av DVI portarna delar på samma video signal som HDMI porten och det gör att man inte kan använda båda samtidigt, men du kan köpa en DisplayPort - DVI adapter för att lösa detta problem.

DisplayPort to Single-Link DVI https://www.komplett.se/sapphire-adapter-active-dp-to-sl-dvi/...

Eller om du har en Mini DisplayPort på grafikkortet, mini-DisplayPort to Single-Link DVI https://www.komplett.se/sapphire-adapter-active-minidp-to-sl-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag. Då är frågan vad som blir bäst, att köra displayport till datorskärmarna, eller köpa displayport-hdmi och ha till projektorn? Ska dock köra med förstärkaren som hdmi-switch, så då måste ljud med i hdmi. Det kanske inte displayport klarar av eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Okej, då förstår jag. Då är frågan vad som blir bäst, att köra displayport till datorskärmarna, eller köpa displayport-hdmi och ha till projektorn? Ska dock köra med förstärkaren som hdmi-switch, så då måste ljud med i hdmi. Det kanske inte displayport klarar av eller?

Jag vet inte hur det fungerar med ljudet via en DP-HDMI adapter så jag hade valt att koppla en HDMI kabel från HDMI porten på grafikkortet till förstärkaren.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag införskaffat en Displayport till DVI-kabel, men hjälpte tyvärr inte.

Nu kör jag en av datorskärmarna med Displayport, den andra med DVI. Och när jag kopplat in projektorn via HDMI och startat, så slocknar skärmen med DVI och bilden kommer på projektorn. Och Windows vägrar låta mig utöka skrivbordet till tredje skärmen, eftersom "Det gick inte spara bildskärmsinställningarna".

Klarar inte ett 6850 tre skärmar?

Permalänk
Skrivet av MickeOj:

Så, nu har jag införskaffat en Displayport till DVI-kabel, men hjälpte tyvärr inte.

Nu kör jag en av datorskärmarna med Displayport, den andra med DVI. Och när jag kopplat in projektorn via HDMI och startat, så slocknar skärmen med DVI och bilden kommer på projektorn. Och Windows vägrar låta mig utöka skrivbordet till tredje skärmen, eftersom "Det gick inte spara bildskärmsinställningarna".

Klarar inte ett 6850 tre skärmar?

är det en AKTIV DP adapter? har för mig att detta är krav för att det ska funka med 3 skärmar även om man kör en skärm i DP.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är det en AKTIV DP adapter? har för mig att detta är krav för att det ska funka med 3 skärmar även om man kör en skärm i DP.

Ingen aning, står bara Displayport to DVI. Kostade 179 kr för 1½ meter. Vet inte om priset kan säga om den är aktiv eller inte då?

Permalänk
Skrivet av MickeOj:

Ingen aning, står bara Displayport to DVI. Kostade 179 kr för 1½ meter. Vet inte om priset kan säga om den är aktiv eller inte då?

tippar då att det är en passiv kabel du köpt för tror inte de finns aktiva kablar som kör dp till dvi utan man köper en aktiv adapter och sen kopplar sin vanliga dvi kabel till adaptern.

t.ex. den som länkades en bit upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows