Permalänk

Är g-sync värt det?

Sitter på en 144 hz benq monitor nu, men är lite sugen på en g-sync skärm.

Så är nyfiken på att höra med er som har g-sync skärmar, vilka är era iakttagelser, vad tycker ni mer mera.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Jag satt med tre stycken 1080p 60Hz tills igår då jag införskaffade en Asus ROG Swift. Jag är rätt känslig på både stutter och tearing och tyckte det kändes riktigt smooth med G-sync. Klockrent faktiskt. Dock har jag återlämnat skärmen redan idag, men det är p.g.a den undermåliga kvaliteten i just den modellen.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Jaaa! Jag är inne på min andra g-sync och I ain't going back. Klart man kan behöva en annan panel för ex bildbehandling eller så men jag tycker min ROG Swift duger perfekt även för bildbehandling med sin 8-bitars panel. Stroemberg, vad hade du för problem med din?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Vänta tills freesync kommer och om det blir bra så köp det!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd

Håller med de andra, det är klart värt det.
Skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att gå tillbaka till en skärm utan g-sync.

Total game changer för mig, överträffade t.o.m all hype och det är det sällan något gör, sen snackar vi ju om ROG SWIFT, den perfekta spelskärmen med äkta 8 bit, värt varenda krona för denna högupplösta helt underbara juvel

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Vänta tills freesync kommer och om det blir bra så köp det!

Varför ska man vänta på freesync? Gissar på att det är amds lösning?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av JnLoader:

Håller med de andra, det är klart värt det.
Skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att gå tillbaka till en skärm utan g-sync.

Total game changer för mig, överträffade t.o.m all hype och det är det sällan något gör, sen snackar vi ju om ROG SWIFT, den perfekta spelskärmen med äkta 8 bit, värt varenda krona för denna högupplösta helt underbara juvel

Fan vad sugen jag blir på en g-sync nu, har en 144 hz monitor men brukar ligga på 70-130 fps i det flesta spel, spelar mycket mmos, just nu planetside 2 där fpsen kan droppa hårt i stora slag.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ska man vänta på freesync? Gissar på att det är amds lösning?

En vesa standard som nividea ska få stöd för och den behöver ingen extra hårdvara som kostar mer... Men det är om du har tid och vänta!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Jaaa! Jag är inne på min andra g-sync och I ain't going back. Klart man kan behöva en annan panel för ex bildbehandling eller så men jag tycker min ROG Swift duger perfekt även för bildbehandling med sin 8-bitars panel. Stroemberg, vad hade du för problem med din?

I stort sett alla som beskrivs i Asus ROG-forum.

Vertical lines - när man drar ett fönster horisontellt blir det linjer i speciellt gråa ytor. Men det syns i stort sett hela tiden.

Blur - extremt mycket blur efter användning av g-sync i spel.

Refresh rates - kunde bara använda 144Hz, alla andra nivåer såg ut som skit. Enormt mycket blur.

BLB - rejäla fotbollar.

Sedan är det väl lite beroende på hur kinkig man är med detaljerna, en del verkar inte se fel som i stort sett samtliga paneler verkar ha.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk

Jag skulle säga att det utan tvekan är värt det! Det är dock till för att lösa problemet med v-sync och kvantiserad fps kontra screen-tearing, det trollar inte bort när spelmotorer går ned på 0 fps för att de streamar assets dåligt el. dyl. (tittar på dig Far Cry 3).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Fan vad sugen jag blir på en g-sync nu, har en 144 hz monitor men brukar ligga på 70-130 fps i det flesta spel, spelar mycket mmos, just nu planetside 2 där fpsen kan droppa hårt i stora slag.

Då är det ingen ide att tveka/vänta, du ska HAA Rog Swift och inget annat, lovar du kommer att älska g-sync för det är verkligen så jääkla galet bra och sen därtill den sjukt överlägsna skärmen!

Tveka inte, köp och se aldrig bakåt

Sen vet vi inte hur bra Freesync blir, som alltid kopierar AMD nVidia och det brukar bli därefter = undermåligt (SKIT)

Även ifall Freesync nu blir lika bra som g-sync spelar mindre roll för denna skärmen är trots allt det allra bästa du kan få nu och all freesync i världen lär ju inte göra skärmen sämre

Permalänk
Medlem

Har en ROG Swift och den är tokgrym. Till skillnad från Stroemberg som verkar ha fått en måndagsexemplar så funkar min klockrent, inga döda pixlar och knivskarp bild. Och då har jag haft Eizo skärmar innan så jag vet vad bra bild är...

Permalänk

Ska ha och ska ha. Har man en dator som klarar 144fps konstant behövs ju inte g-syncen. Själv var jag och kollade in Asus 4K skärmen nu i veckan. Och satan vad snyggt det är med den upplösningen. Fast då lär ju g-sync behövas.. Dillemma och hjärnspöken.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Så med andra ord från totalt skit till fantastiskt beroende på vem man frågar, inte lätt...

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

Jao, man har ju hört både hit och dit med G-sync och ROG Swift.
Bästa är väl om man känner någon som har en så får man ta en titt själv

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Har inte inet nått exemplar i sin butik? Du kanske bor nära någon inet butik?

Permalänk

Kommer freesync bara funka för amd kort då eller?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Är du sugen så köp, det kommer ta tid innan freestnc kommer, och vi vet fortfarande inte om det är bättre eller sämmre.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte freesync kommer bli bättre, möjligen billigare. Men jag skulle tro att g-sync kommer komma ned i pris också rätt fort när volymen ökar.

Vill man ha g-sync idag och gillar nvidia är det bara att slå till tycker jag. Kommer komma många trevliga spel i höst!

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Har en ROG Swift och den är tokgrym. Till skillnad från Stroemberg som verkar ha fått en måndagsexemplar så funkar min klockrent, inga döda pixlar och knivskarp bild. Och då har jag haft Eizo skärmar innan så jag vet vad bra bild är...

Lite saftigtpris på Asus Swift, blir nog en benq g sync skärm om jag köper.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av JnLoader:

Då är det ingen ide att tveka/vänta, du ska HAA Rog Swift och inget annat, lovar du kommer att älska g-sync för det är verkligen så jääkla galet bra och sen därtill den sjukt överlägsna skärmen!

Tveka inte, köp och se aldrig bakåt

Sen vet vi inte hur bra Freesync blir, som alltid kopierar AMD nVidia och det brukar bli därefter = undermåligt (SKIT)

Även ifall Freesync nu blir lika bra som g-sync spelar mindre roll för denna skärmen är trots allt det allra bästa du kan få nu och all freesync i världen lär ju inte göra skärmen sämre

Nämn ett par saker som AMD har "kopierat" ifrån nVidia som blivit skit.

Skrivet av blue eyed devil:

Kommer freesync bara funka för amd kort då eller?

Freesync är en VESA standard. D.v.s. är detta en standard som tillåter vilken tillverkare som helst utan licenskostnader att implementera stöd i sin skärm eller gpu.

Något liknande DVI / DisplayPort som inte kostar licenser medans HDMI gör det .

Skulle det inte komma till nVidia kort så skulle det bara betyda att nVidia är för giriga att implementera det. Men det är moot då de har redan sagt att de kommer ha stöd för freesync.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Lite saftigtpris på Asus Swift, blir nog en benq g sync skärm om jag köper.

Om du kan tänka dig en 1080p-skärm kan jag tipsa om AOC g2460pg. Kostar bara 4k och jag är supernöjd!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

G-Sync är dyrt, men jag skulle säga att det är värt det! Helt silkeslent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jaaa! Jag är inne på min andra g-sync och I ain't going back. Klart man kan behöva en annan panel för ex bildbehandling eller så men jag tycker min ROG Swift duger perfekt även för bildbehandling med sin 8-bitars panel. Stroemberg, vad hade du för problem med din?

Eftersom du redan är inne på din andra G-syncskärm, verkar det inte ha varit helt problemfritt för dig heller...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Nej, vänta på amd freesync bör bli billigare och stöds av fler skärmar då låser du inte upp dig på nvidia heller och att nvidia nu har sagt att man kommer att norpa tekniken innebär ju att du kan använda alla skärmar som kommer att stöda vesa standarden inte bara nvidias g-sync skärmar

Permalänk
Avstängd

Perfekt skärm fick jag så inga stuck/dead pixels presis som det ska vara!

Såg på OCUK att dem inte fått byta in/RMA mer än vad som är vanligt. Lyssna inte på alla skräcksenarier för på alla som haft oturen att få en defekt skärm går den nog ett par tusen som inte fått det.

Vet att jag kan låta litet av en nVidia fanboy men rent ut sagt, va faan, AMD är andra klass och har en massa bekymmer plus att så fort nVidia gör något försöker dem febrilt att kopiera, så till alla AMD fanboys, av med foliehatten och tunnelseendet, AMD suger kort och gott

Kolla in skämtet TressFX sedan skämtet vad skiten nu heter där dem kopiereade nVidias Geforce Experience, yaaah :/
Inte en enda polare som jag känner har haft en angenäm upplevelse med AMD skräpet, men så fort de gått över till nVidia har det bara fungerat, så HOW COME ????

Sjävklart är jag mer än väl medveten om nVidias metoder och propriära lösningar samt att det kostar mer så naturligtvis är jag glad för att AMD finns, tyvärr suger dem ju så mycket bara så nVidia inte har någon konkurens!

Permalänk
Skrivet av JnLoader:

Perfekt skärm fick jag så inga stuck/dead pixels presis som det ska vara!

Såg på OCUK att dem inte fått byta in/RMA mer än vad som är vanligt. Lyssna inte på alla skräcksenarier för på alla som haft oturen att få en defekt skärm går den nog ett par tusen som inte fått det.

Instämmer. Men det skadar inte att läsa om andras erfarenheter här: http://rog.asus.com/forum/forumdisplay.php?175-ROG-PG-ASUS-Ga...

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Skrivet av Redblaze:

G-Sync är dyrt, men jag skulle säga att det är värt det! Helt silkeslent!

Absolut, visst är det så. Jag personligen skulle hellre snåla in en tusenlapp på grafikkortet och köra g-sync än snåla in en tusenlapp på skärmen, men det är ju förstås för att jag redan nyttjat g-sync och inte pallar köra utan det (än mindre vänta på freesync).

Den fundamentala idén bakom teknologin känns dock nästan lite bortom kritik oavsett om det gäller freesync eller g-sync eftersom det löser ett decennier gammalt problem på ett svinbra (och såhär i efterhand uppenbart) sätt.

Jag har aldrig lirat på en Swift så kan inte uttala mig om den skärmen, men har lirat igenom ett antal spel på VG248QE m. 780 Ti och det känns typ konsolspel-stabilt m. högre fps och bättre grafik. Kostar klart mer än en PS4:a men känns även betydligt mer premium.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Nämn ett par saker som AMD har "kopierat" ifrån nVidia som blivit skit.

Freesync är en VESA standard. D.v.s. är detta en standard som tillåter vilken tillverkare som helst utan licenskostnader att implementera stöd i sin skärm eller gpu.

Något liknande DVI / DisplayPort som inte kostar licenser medans HDMI gör det .

Skulle det inte komma till nVidia kort så skulle det bara betyda att nVidia är för giriga att implementera det. Men det är moot då de har redan sagt att de kommer ha stöd för freesync.

Aha kanske ska vänta då. är grymt nöjd med min benq 144 hz skärm och om du säger att den komerm funka med freesync så.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Aha kanske ska vänta då. är grymt nöjd med min benq 144 hz skärm och om du säger att den komerm funka med freesync så.

Din Benq kommer inte att funka med Freesync, det krävs ny hårdvara även för Freesync. Antagligen billigare hårdvara än för G-Sync men det blir att uppgradera för dig vilket som.

Har själv en Asus ROG Swift och kan inte vara mer nöjd. Kan dra upp grafikinställningarna i spelen ordentligt och det kvittar om frameraten pendlar mellan 40-100, det flyter på perfekt ändå.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO