Permalänk
Medlem

RAID problem

Det är så här att idag fick jag hem mina 2 st westen digital 120 GB hårdiskar från komplett och jag tänkte, wii nu skall jag köra RAID0

MEN icke.
Jag har ett MSI KT3 ULTRA2-R (med inbyggd raid kontroler) och på det har jag kopplat en Westen digital per IDE kontakt, jag har båda 2 hårdiskarna på master...

Men nu kommer problemet det är så här när jag kommer in i setupen för RAID kontrolen så hittar den ej mina hårddiskar, jag får ett felmedelande liknande "Inga hårdiskar hittades, kontrolera Kaplarna och strömen".

Jag vet att hårddiskarna fungerar eftersom vi har testat dom på den vanliga IDE kontrolen som är på moderkortet och där fungerar det perfekt.

Så nu vädjar jag till er med RAID kunskaper om hjälp.

//MVH TiNo

Permalänk

Har du byglat hårdiskarna?

Vanliga IDEkontrollern kanske godkänner nuvarande bygling fast kanske inte RAID enheten.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

"BYGLA?"
menar du jumpern?
båda e på master som det står i manualen

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet, jag satte dom på "cabel select" och då hittade dom den ^^

WIIIIIIII

Permalänk
Medlem

Hur ska man installera winXP när man kör i raid 0.
Setup skivan hittar inte hårddiskarna

Jag har ett ASUS TUSL2 moderkort med raid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Hur ska man installera winXP när man kör i raid 0.
Setup skivan hittar inte hårddiskarna

Jag har ett ASUS TUSL2 moderkort med raid.

Om du bootar med Windows skivan så kan du i början av installationen trycka på F6. Det står ungefär: "press F6 to install a storage driver" eller något sådant. Sedan får du upp en ruta där du kan instalera drivrutiner till RAID kontrollern från en diskett. Så har du bara en diskett från tillverkaren så ska det funka...

Permalänk
Medlem

hehe jag vad med om samma sak typ
men jag hittade läste i manualen att man skulle trycka F6.

det står nått med
"press F6 to instal raid or scsi controler"
nått sånt. hoppas du får det att funka..