AMD:s svar på Geforce Maxwell dröjer till 2015

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag slutar här och nu.
Då AMD räknar Firepro också.

Ömm punkt?
Jag har ägt mer AMD GPUs än du någons haft.
Jag är 100 % no fanboy till något företag.

Så sluta upp genast.

Det är väl klart att dom gör det men detta vi diskuterade här är inte för professionell grafik.

Och vad vet du om vad jag ägt?

Jag har själv ägt Nvidia också men klart man reagerar när det helt plötsligt diskuteras om Quadro grafikkort i en nyhet om att AMD svar på Maxwell dröjer till 2015 till konsumenter.

Man kan undra vart du vill komma med det.

Jag är däremot AMD anhängare och det står jag för.

Men klart att man åker på omgångar här eftersom majoriteten här faktiskt är Intel/Nvidia anhängare så jag förväntar mig inget annat.

Det ser vi bara i denna tråden där allting helt plöstligt handlar om att Nvidia minsann har mer andelar än AMD i diskret grafik vad nu det har att göra med något egentligen. Var glada att AMD och Nvidia är så jämna som dom faktiskt är istället oavsett vilka grafikkort man nu köper!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag slutar här och nu.
Då AMD räknar Firepro också.

Ömm punkt?
Jag har ägt mer AMD GPUs än du någons haft.
Jag är 100 % no fanboy till något företag.

Så sluta upp genast.

Jag känner att jag skapade något sorts krig här

Det går såklart att räkna på många olika sätt då det finns så många undersegment av "GPU:er". Men den totala siffran säger en hel del om vilka som "det går bäst" för. Sen finns det såklart massa andra saker som spelar in om man ska se på vilka som gör mest vinst, men nu börjar vi komma in på företagsekonomi där väldigt få av oss egentligen har någon expertis här på Swec. (Finns säkert folk här som är företagsekonomer men detta är kanske ändå inte rätt forum för det)

Om man kollar på "Poppularitet" på Prisjakt så ligger Asus 280x och Asus GTX 770 extremt lika i alla fall. Så man kan ju konstatera att konkurrensen är hård just nu vilket är bra för oss

770:

280X:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Det märks verkligen att detta är en öm punkt för alla Nvidia anhängarna här.

Om vi kollar på Anandtech siffror leder Nvidia sett till dedikerade grafikkort men AMD knappar in.

"The total number of Add-in boards (AIBs) shipped in Q2 was 11.5 million units, with AMD decreasing 10.7% from last quarter and NVIDIA decreasing 21%, however overall market share still shows NVIDIA holding strong at 62% compared to 37.9% for AMD. Remember this is for discrete graphics only with AIBs, so we will need to examine more data to get a feel for the entire market."

Båda tappar men AMD knappar in. Ser man på helheten leder däremot AMD.

http://www.anandtech.com/show/8446/the-state-of-pc-graphics-s...

Sen att dra in Quadro är bara tramsigt. Nu handlar detta om grafikkort till konsumenter och inget annat. Då kan jag dra in AMD processor andelar och säga att dom slår Nvidia där vilket är lika irrelevant faktiskt. Företagen har uppenbarligen olika inriktningar vilket inte är så förvånande direkt.

Är inte det som flera försöker påpeka just att Nvidia har bättre marginaler på sina produkter? AMD har problem med fallande marginaler, deras omsättning gick upp en hel del under våren tack vare PS4/XBO och till mindre del APU-försäljning, men resultatet var ungefär det samma som tidigare. Vad som hänt är alltså att man säljer mer fast med allt mindre marginaler. AMD behöver inte mer omsättning de behöver mer vinst för att ha råd med R&D framöver.

Lite svårt att se hur AMD kan vara en "vinnare" med tanke på det finansiella resultatet. Få lär bli glada om det går riktigt illa för AMD, tyvärr ser inte jätteljust ut för tillfället.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Med andra ord har Nvidia större andelar på den mindre marknaden då? Bara att gratulera dom. Oavsett så säljer AMD mer än Nvidia sett till grafikkort.

Att påstå att AMD säljer ett grafikkort för någon köper deras processor med inbyggd GPU känns allt annat än rätt. Det är fortfarande en processor de säljer med lite extra krimskrams på

Det beror ju på hur man vill se det. Personligen tycker jag dedikerade grafikkort är en intressantare jämförelse av marknadsandelarna mellan Nvidia och AMD.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast

Jag är inte alls förvånad. Som jag tidigare hävdat som väntar AMD på en ny nod innan de gör något mer. De har redan pressat ut vad de kan ur 28 nm och transistordensiteten är imponerande i Hawaii. De har garanterat haft nya generationen färdigdesignad ett bra tag nu men fått vänta på att TSMC faktiskt ska kunna tillverka den. Det som förvånade var att Nvidia gav upp och gjorde ett nytt försök med 28 nm. Med tanke på namnen så har de också suttit och väntat på 20 nm (eller 16 nm FinFET) men tröttnade och designade om Maxwell. De lyckades ju bevisligen men på bekostnad av storlek och generellt prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FredrikMH:

Att påstå att AMD säljer ett grafikkort för någon köper deras processor med inbyggd GPU känns allt annat än rätt. Det är fortfarande en processor de säljer med lite extra krimskrams på

Det beror ju på hur man vill se det. Personligen tycker jag dedikerade grafikkort är en intressantare jämförelse av marknadsandelarna mellan Nvidia och AMD.

Fast enda anledningen att köra en CPU från AMD är idag just den integrerade grafiken...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har ägt mer AMD GPUs än du någons haft.

Inte för att jag ska ge mig in i något krig här, men jag stannade på just den här kommentaren. Förstår inte riktigt hur folk kan gå ut med såna här kommentarer utan att känna personen man diskuterar med. Vad baserar du det här på?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

Vinstmarginalen företagen tar ut kan bidra till bilden.

De senaste fem åren har AMD en sammanlagd vinst på 1,1%
Nvidia har under samma tid 11,3%

Genomsnitt det senaste året. (20130630-20140630)
Nvidia 11,5
AMD -2,5
Amd säljer med förlust för att vara med i matchen.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är inte det som flera försöker påpeka just att Nvidia har bättre marginaler på sina produkter? AMD har problem med fallande marginaler, deras omsättning gick upp en hel del under våren tack vare PS4/XBO och till mindre del APU-försäljning, men resultatet var ungefär det samma som tidigare. Vad som hänt är alltså att man säljer mer fast med allt mindre marginaler. AMD behöver inte mer omsättning de behöver mer vinst för att ha råd med R&D framöver.

Lite svårt att se hur AMD kan vara en "vinnare" med tanke på det finansiella resultatet. Få lär bli glada om det går riktigt illa för AMD, tyvärr ser inte jätteljust ut för tillfället.

Jag har inte sagt att AMD är en vinnare utan att dom faktiskt har mer marknadsandelar men det tog fyr här direkt då..

Å andra sidan faller marknaden för diskreta grafikkort och sist jag kollade är Nvidia med där också så det ser tyvärr inte så bra ut där..

Skrivet av FredrikMH:

Att påstå att AMD säljer ett grafikkort för någon köper deras processor med inbyggd GPU känns allt annat än rätt. Det är fortfarande en processor de säljer med lite extra krimskrams på

Det beror ju på hur man vill se det. Personligen tycker jag dedikerade grafikkort är en intressantare jämförelse av marknadsandelarna mellan Nvidia och AMD.

Det tycker jag med! Däremot är AMD större totalt sett än Nvidia när det kommer till grafikkort till konsumenter vad man nu än tycker men det accepterades ju inte av vissa här vilket egentligen inte förvånar mig alls.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast enda anledningen att köra en CPU från AMD är idag just den integrerade grafiken...

Ja, det håller jag helt med om. Men det känns ändå främst som att det handlar om processormarknaden och inte grafikkortsmarknaden.

I slutändan är det ändå bara statistik som man kan vända och vrida på hur man vill. Varför jag vill separera dem är helt enkelt för när det kommer till en diskussion om huruvida AMD eller Nvidia ligger efter/före tillför de ytterst lite. Det är de dedikerade grafikkorten som banar vägen och visar vilka teknologiska kliv som företagen gör på grafikmarknaden.

Sen att fler köper dedikerade Nvidia grafikkort än AMD är faktiskt ingenting jag förstår (om man då bortser från Quadro). Det känns som man under en lång tid har fått mest för pengarna av att köpa grafikkort från AMD. Det är en annan intressant diskussion

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Däremot är AMD större totalt sett än Nvidia när det kommer till grafikkort till konsumenter

Och med "grafikkort till konsumenter" räknar du in processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Sen att fler köper dedikerade Nvidia grafikkort än AMD är faktiskt ingenting jag förstår (om man då bortser från Quadro). Det känns som man under en lång tid har fått mest för pengarna av att köpa grafikkort från AMD. Det är en annan intressant diskussion

För att AMD haft stora problem med framförallt frame pacing som folk upplevt i olika stora grad. Nu har de ju faktiskt gjort något åt det vilket är bra. Båda lägren har haft problem med drivrutinerna i olika omfattning men mitt intryck är att fler haft problem med de från AMD. Jag har däremot endast upplevt problem med drivrutiner från just Nvidia.

Sen har det så klart att göra med om att folk gillar att vara trogna en viss tillverkare.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag slutar här och nu.
Då AMD räknar Firepro också.

Ömm punkt?
Jag har ägt mer AMD GPUs än du någons haft.
Jag är 100 % no fanboy till något företag.

Så sluta upp genast.

Lite ironiskt med, då det är han som har AMD loggan som profilbild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det tycker jag med! Däremot är AMD större totalt sett än Nvidia när det kommer till grafikkort till konsumenter vad man nu än tycker men det accepterades ju inte av vissa här vilket egentligen inte förvånar mig alls.

Jag tror inte de förnekar statistiken utan bara ifrågasätter dess relevans i sammanhanget.

Diskussionen dök ju upp eftersom att AMD lagt grafikkort på hyllan och först kan svara på Maxwell i Q1 2015. Att blanda in integrerade grafikkretsar för att visa att det är Nvidia som ska komma ikapp AMD känns totalt irrelevant i en diskussion om dedikerade grafikkort.

Du skulle ju lika gärna kunna säga att Nvidia ligger före eftersom de faktiskt gick i vinst 2013 med $562M medan AMD gick i förlust med $83M. Men även det känns irrelevant det med när vi pratar teknologiska framsteg / tekniker som ska ställas mot varandra. Eller är det bara jag som pratar om det?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

The fanboyism is strong in this thread.

Det är väl lite synd att AMD inte har något att kontra Nvidias kort med, men med lite tur kanske man kan förvänta sig lite prisändringar på deras kort om inte allt för lång tid. Detta är inget jag personligen blir lidande av dock Bra iallafall att AMD, till skillnad från Nvidia, tar steget och fortsätter krympa sina GPUer, men vad för skillnader det kommer göra från nuvarande generation återstår att se. För min del har nog Nvidia vunnit mig som kund denna gång, få se hur det blir till nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem

Kör hårt AMD.. men hoppas på inga förmonterade vattenkylare denna gång. Skulle bli väldigt förvånad om de släpper ett kort med en enda GPU.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Och med "grafikkort till konsumenter" räknar du in processorer?

Jajamen precis som att Intel är störst på den punkten. Grafikkort i en processor fungerar precis som ett diskret grafikkort sist jag kollade.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

För att lägga ytterliggare vikt på att AMD måste ta sig i kragen.

Om vi kollar marknadsandelar för dedikerade grafikkort. Detta räknar in både Quadro och Firepro.

http://www.techpowerup.com/204528/graphics-add-in-board-marke...

Gällande det finansiella ser det heller inte speciellt bra ut, då AMDs förluster ökar.

AMD

http://www.techpowerup.com/203189/amd-reports-2014-second-qua...

Nvidia

http://www.techpowerup.com/203887/nvidia-announces-financial-...

http://www.techpowerup.com/204282/jpr-reports-amd-jumps-11-in...

Marknadsandelar för grafik överlag.

Citat:

Ninety nine percent of Intel's non-server processors have graphics, and over 65% of AMD's non-server processors contain integrated graphics; AMD still ships integrated graphics chipsets (IGPs).

Nvidia's desktop discrete shipments decreased 21% from last quarter; and the company's notebook discrete shipments increased 6.9%. The company's overall PC graphics shipments decreased 8.3%.

AMD's shipments of desktop heterogeneous GPU/CPUs, i.e., APUs increased 16.7% from the previous quarter, and increased 10.3% in notebooks. AMD's discrete desktop shipments decreased 10.7% and notebook discrete shipments increased 30.6%. The company's overall PC graphics shipments increased 11%.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Svårt när inte Nvidia har en ända iGPU.

Kunde skämtat om Nvidia och ända här men hoppar över det ;).
Felstavningar är kul.

OnT: Hoppas att AMD smäller till med något riktigt bra 2015 då, annars lär ju Nvidia kunna höja sina priser rejält...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du missar att de flesta datorer med dGPU dessutom har en iGPU, varför andelen som dGPU:er utgör av alla GPU:er är (betydligt) mindre än 32 %.

Nvidia tillverkar inga iGPU:er, men det gör AMD, så tittar man bara på dGPU:er förändras siffrorna till Nvidias fördel.

Ser inte poängen med din argumentation, AMD har flera gånger gått ut med att de försöker diversifiera sina inkomstströmmar, och att högprestanda gpuer inte ska stå för största andelen av deras inkomster. det jag finner intressant är att OP hävdar Q1-2015 som nästa GPU släpp. det måste gälla antingen Tonga XT (384bit minnesbuss) eller die stacking baserade familjer.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kommer ikapp menar du? AMD har ju haft övertaget nu sista året vad jag vet, i försäljningssifrror.

http://hothardware.com/newsimages/Item29001/Q413.JPG

Säger ifs inget om prestandasegmentet, där kanske det ser lite annorlunda ut.

Ja och AMD gör inbyggda grafikkort i CPU som räknas till den där försäljningen det gör inte nVidia. Så tror inte riktigt du kan jämföra det där på ett bra sätt.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

AMDs senaste 900-dödare från nya Pirate Islands skulle redan varit ute, tyvärr verkar Bermuda-korten försvunnit spårlöst från radarn!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Swedish Berserk:

Jajamen precis som att Intel är störst på den punkten. Grafikkort i en processor fungerar precis som ett diskret grafikkort sist jag kollade.

Fast man säger inte grafikkort om en iGPU. Om vi diskuterar GPU:er är Intel störst, men du kallar väl inte Intel världens största grafikkortstillverkare?

Ett grafikkort väljer man aktivt att köpa; en iGPU får man på köpet vare sig man vill eller inte. Ingen väljer aktivt Intels integrerade grafik, i stark kontrast till både Nvidias och AMD:s dGPU:er, som många väljer att köpa.

Nvidia är störst på grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Osaklig Nvidia fanboyism

AMD Athlon 5350 som kostar 500kr är det populäraste AMD "grafikkortet" på prisjakt. Troligen kommer det släppas lätt överklockad med ny beteckning snart. Och då krossar det 970 och 980!
I marknadsandelar alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

AMD Athlon 5350 som kostar 500kr är det populäraste AMD "grafikkortet" på prisjakt. Troligen kommer det släppas lätt överklockad med ny beteckning snart. Och då krossar det 970 och 980!
I marknadsandelar alltså.

Hur är det fanboysim? Det är fakta. Jag visar marknadsandelar samt deras finansiella status. Hur är det vinklat åt något håll?

AMD i nuvarande form går med förlust och Nvidia går med vinst. Det går inte att bestrida och är inget som har något med fanboys att göra.

Väx upp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vinstmarginalen företagen tar ut kan bidra till bilden.

De senaste fem åren har AMD en sammanlagd vinst på 1,1%
Nvidia har under samma tid 11,3%

Genomsnitt det senaste året. (20130630-20140630)
Nvidia 11,5
AMD -2,5
Amd säljer med förlust för att vara med i matchen.

Nu är det ju faktiskt så att det är CPU-försäljningen som gör att AMD går med förlust. Gamla ATi som nu är AMD's grafikdivision går med vinst.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Peking:

Inte för att jag ska ge mig in i något krig här, men jag stannade på just den här kommentaren. Förstår inte riktigt hur folk kan gå ut med såna här kommentarer utan att känna personen man diskuterar med. Vad baserar du det här på?

Nä, jag är rätt säker.
Men venne det är skit samma, jag tryckte lite extra bara för att folk ska inte ens ta upp saken "ömm punkt för Nvidia folk"

men ja typ totalt 20-30 AMD GPUs kanske.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur är det fanboysim? Det är fakta. Jag visar marknadsandelar samt deras finansiella status. Hur är det vinklat åt något håll?

AMD i nuvarande form går med förlust och Nvidia går med vinst. Det går inte att bestrida och är inget som har något med fanboys att göra.

Väx upp.

Det betyder ju inget. Läs inlägget nedan.

Skrivet av Sgt. Stinger:

Nu är det ju faktiskt så att det är CPU-försäljningen som gör att AMD går med förlust. Gamla ATi som nu är AMD's grafikdivision går med vinst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Det betyder ju inget. Läs inlägget nedan.

Klart det betyder något. AMD överlag går med förlust, det är inte bra hur du än vrider och vänder på det.

Kan du även för klara HUR det på något sätt skulle vara fanboyism? Är mitt inlägg vinklat? Är det annat än fakta?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om när grafikkorten släpps, Jag sitter på ett AMD system men FX8350 och 7970 vilket är ett system som många här skulle kalla för alldeles för gammalt, jag håller dock inte med, än så länge har jag inte känt att något spel rullat dåligt på mitt system och om sanningen skall fram så är det få spel som verkligen utnyttjar prestandan.
Jag har ganska långa mellan uppgraderingarna och ser inte något större behov att uppgradera just nu så det gör inget om ett kort kommer nästa år.
Det ända intressanta med Maxwell som jag tycker är hur de hanterar energiförbrukning och man kan ju hoppas att det blir en ny trend som satts i rullning.