Permalänk
Medlem

https://app.box.com/s/u4jxup0ccr2i8owph64h <- kapat och provat in Y-axlarna
https://app.box.com/s/1a2o89qbze1kto025oj2 <- första varianten av Y-släden
https://app.box.com/s/cfly0o6ehn8yws76pb2q <- X/Z provmonterat
https://app.box.com/s/lej7gf0npd52aauxgpdf <- såhär ser det ut idag!

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

https://app.box.com/s/3i67ah3pon4pujlc93ig <- köpte ett cheiftec 360w nätagg på tradera för 10 spänn... Levererar 17A på 12v linan... Kom med guldpläterat fläktskydd och en oväntat tyst 80mm fläkt... Provade att belasta nätaggregatet med det enda strömkrävande jag kunde hitta; en motor från en skruvdragare.. Dock löste nätaggregatet ut, frågan är om det behövs en last på 5v linan med...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Man brukar säga en konstlast på 5V-linan är bra för att få balans.
(Eller om det var 3V, någon vare iallafall )

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Man brukar säga en konstlast på 5V-linan är bra för att få balans.
(Eller om det var 3V, någon vare iallafall )

Måste bara hitta något att sätta dit...
Det kryllar inte att lämpliga saker direkt...
En 12v lampa som vissa verkar köra med är nog enklast...

Svårt att veta vad startströmmen är på motorn också, den kanske är mer än 17A?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ser maffigt ut!
Jag vet inte varför de har motorn fram på Y-axeln i original utförandet, jag kör med den bak, för att då kan jag spänna remmen framifrån.
Har ju också monterat X-axeln upp och ner.. så vad vet jag

Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Ser maffigt ut!
Jag vet inte varför de har motorn fram på Y-axeln i original utförandet, jag kör med den bak, för att då kan jag spänna remmen framifrån.
Har ju också monterat X-axeln upp och ner.. så vad vet jag

Snyggt jobbat!

Tack!

Y-motorn får inte plats bak på den här modellen av box... Annars hade jag nog gjort samma, förenklar ju kabeldragningen också..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Testade lite mer idag, intressant nog så funkar det utan problem om jag kopplar min multimeter och mäter strömmen ... Då löser den inte ut ...
Kan uppenbarligen belasta agget uppemot 12A, sen bromsar jag motorn så den stannar ...

Om jag kopplar motorn utan multimetern måste jag "dutta" med den gröna kabeln från nätagget för att sätta snurr på den, sen funkar det ... Dock löser nätagget ut innan belastningen blir så hög att motorn stannar ...

Någon som har en förklaring på detta?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

https://app.box.com/s/lr9mrdk7ci1ndqvtcgga <- fast monterat nätagg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Fick lite lager till remhjulen... Kan inte rekommendera printade "pulleys".. Toleranserna är för små helt enkelt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Vad baserar du det på? Kör nämligen sådana till min mendel mono och de fungerat utmärkt Men givetvis är metall bättre, oftast iallafall.

Allt hänger på vad man kör för nozzle för bättre precision, vill minnas man var tvungen printa dem med minst 0.35mm nozzle för gott resultat.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Vad baserar du det på? Kör nämligen sådana till min mendel mono och de fungerat utmärkt Men givetvis är metall bättre, oftast iallafall.

Allt hänger på vad man kör för nozzle för bättre precision, vill minnas man var tvungen printa dem med minst 0.35mm nozzle för gott resultat.

Vet faktiskt inte storleken på munstycket på de här, men de är ju gjorda i två delar, och designen är ju sådär... Det blir ett litet lager med massa plast runt.. Att få ihop de två delarna var spännande... Skulle jag göra om det hade jag nog lagt plastdetaljerna i ugnen först.. Försökte med varmluftspistolen, men det blev snabbt för varmt... När de sedan svalnade blev de ovala...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Har fått en förklaring på PSU-problemet.. Troligen är motståndet i DC-motorn för lågt, det är därför nätaggregatet löser ut... Ska prova att koppla ett motstånd i serie med motorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

https://app.box.com/s/wwdwcft44z7azzrms0zm <- fick en ny "groovemount"-fläkthållare utskriven ..
Den med fläkten på är den nya, som jag ritat om, baserat på första designen som är rätt slarvig ...
Visar det sig att den funkar bra dyker den upp på thingiverse ..

Riktigt kul att rita något helt själv, som blir en användbar sak ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Passar den nya bättre? Men du har rätt, alltid lite extra roligt när man har designat något eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Passar den nya bättre? Men du har rätt, alltid lite extra roligt när man har designat något eget.

Den passar 100 gånger bättre mot fläkten, och den hindrar ju inte luftflödet alls som den andra gjorde .. där var det plast ivägen på säkert 40-50% av fläktytan ... tack än en gång!

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Har du ingen uppdatering på projektet? Läste igenom nu och blev nyfiken på hur det har gått.

MVH
sledde

Permalänk
Medlem
Skrivet av sledde:

Har du ingen uppdatering på projektet? Läste igenom nu och blev nyfiken på hur det har gått.

MVH
sledde

Såg att du skrivit nu .. har uppenbarligen inte ens koll på mina egna trådar ..

Har inte hänt så mycket faktiskt, "chassiet" är klart, bara att köpa elektronik och en hot-end och köra ..

Funderar på att sälja det som det står dock, vet inte om jag har tid och ork att göra färdigt ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Såg att du skrivit nu .. har uppenbarligen inte ens koll på mina egna trådar ..

Har inte hänt så mycket faktiskt, "chassiet" är klart, bara att köpa elektronik och en hot-end och köra ..

Funderar på att sälja det som det står dock, vet inte om jag har tid och ork att göra färdigt ...

Kom igen nu, du är ju nästan i mål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Kom igen nu, du är ju nästan i mål!

Jag vet... Det är ju iofs säsong snart... På sommaren måste man ju greja med hus/trädgård...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

kanske snarare en fråga till trhuster, men vad gick de printade delarna på?
har blivit mer och mer intresserad av att sätta ihop en... eller kanske inte sätta ihop en men att använda den iallafall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

kanske snarare en fråga till trhuster, men vad gick de printade delarna på?
har blivit mer och mer intresserad av att sätta ihop en... eller kanske inte sätta ihop en men att använda den iallafall..

Har för mig jag gav 1000 eller 1100 spänn .. men det var med rabatt ..

Det man kan säga är att det inte lönar sig att köpa delarna på "det sättet", det finns jue "printfarmar" lite här och var som gör delarna du ser på tex. eBay, för en tredjedel av kostnaden ... Dock är skillnaden i lagertjocklek och "infill" stor, och det valde jag att betala extra för .. jämför mina printade detaljer med de du ser på eBay så förstår du .. Annars är tanken att man får/köper delarna billigt och sen gör nya själv, när man fått ordning på sin egen skrivare ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

kanske snarare en fråga till trhuster, men vad gick de printade delarna på?
har blivit mer och mer intresserad av att sätta ihop en... eller kanske inte sätta ihop en men att använda den iallafall..

Jag köpte mina från Reprapuniverse, typ 600 spänn, tror de kör med ca 2,5-3mm lagerhöjd, 30-70% infill, abs. Helt ok delar.
Skicka pm om du vill ha tips.